معرفی و دانلود کتاب حرکت FMS: سیستم‌های حرکات عملکردی

برای دانلود قانونی کتاب حرکت FMS و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حرکت FMS و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حرکت FMS: سیستم‌های حرکات عملکردی

غربال‌گری حرکت عملکردی، مراحل و ارزیابی‌های مربوط به آن، موضوعات اصلی کتاب حرکت FMS به شمار می‌آیند. گری کوک در این راهنمای کاربردی به پزشکان حوزه‌ی ورزش و متخصصان توان‌بخشی یاری می‌رساند تا آزمون‌های غربال‌گری و راهبردهای اصلاحی مرتبط با آن‌ها را به بهترین نحو اجرا نمایند.

درباره‌ی کتاب حرکت FMS

انواع و اقسام حرکات فیزیکی، بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی ما را می‌سازند. ما به‌طور مداوم در حال انجام حرکات مختلف، اعم از نشستن، قدم زدن و یا حتی مسواک زدن هستیم، بدون این‌که متوجه باشیم همین حرکات چه نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی ما دارند. برخی از ما ممکن است به سبب شغل کارمندی، بخش عمده‌ای از ساعات روز خود را پشت میز و به حالت نشسته بگذرانیم یا به‌عنوان پرستار و جراح، مدت‌زمان زیادی را در حالت ایستاده سپری کنیم. هر دوی این حرکت‌ها اگر به صورت بی‌رویه باشند، به‌تدریج آثار مخرب و جبران‌ناپذیری را بر ساختار جسمانی ما باقی خواهند گذاشت. احساس خستگی، دردهای مزمن، کاهش کارآیی جسمانی و یا حتی نقص‌های جسمی می‌توانند از پیامدهای چنین موضوعی باشند.

از آن‌جایی که حرکات فیزیکی تا این حد بر سلامت جسمی انسان مؤثرند، شناخت سیستم عصب‌شناختی و حرکتی انسان، به‌ویژه برای ورزشکاران که بیشتر از هر شخص دیگری با حرکات فیزیکی سروکار دارند، ضرورت خواهد داشت. به همین خاطر، متخصصان پزشکی ورزشی یا حوزه‌ی اختلالات حرکتی، آزمونی را طراحی کرده‌اند که با کاربرد آن‌ می‌توان میزان پتانسیل افراد گوناگون را برای ابتلا به اختلالات عضلانی و حرکتی سنجید. این آزمون که «غربال‌گری حرکت عملکردی» نام دارد بیش از همه برای ورزشکاران که در معرض خطرات جسمانی حاصل از تمرینات سخت ورزشی قرار دارند، سودمند خواهد بود. برای آشنایی با این آزمون و مراحل آن می‌توانید به کتاب حرکت FMS (Movement: Functional Movement Systems) مراجعه نموده و با راهنمایی‌های گری کوک (Gray Cook) در این اثر همراه شوید.

چهارده بخش کلی مطالب این کتاب را در خود جای داده‌اند. بخش نخست شرحی از معنای غربال‌گری و نحوه‌ی اجرای آن را به مخاطبان ارائه خواهد داد. آن دسته از خوانندگانی که هیچ آشنایی‌ای با این مفهوم و گستره‌ی معنایی آن ندارند، این بخش را به‌دقت مطالعه نمایند. بخش دوم، دو دانش آناتومیکی و عملکردی را بررسی نموده و تقابل میان آن‌ها را برای مخاطب آشکار می‌کند. حرکت و غربال‌گری آن، موضوعات بخش‌های سوم و چهارم به شمار می‌آیند. فصل پنجم به الگوها و سیستم‌هایی اختصاص پیدا کرده که در زمینه‌ی عملکرد حرکتی کاربرد دارند. غربال‌گری حرکت عملکردی موضوع محوری بخش ششم است و چیستی آن در همین بخش به‌طور دقیق مشخص خواهد شد.

دو آزمون ارزیابی حرکت عملکرد با نام‌های SFMA و Top-TIER در بخش هفتم معرفی و بررسی می‌گردند. بخش هشتم به شرح دستورات تمرینی مرتبط با SFMA اختصاص پیدا کرده و بخش نهم نیز حرکات مورد نظر در غربال‌ها و ارزیابی‌ها را تحلیل و بررسی نموده است. بخش‌های دهم و یازدهم به راهبردهای اصلاحی و شناخت و توسعه‌ی آن‌ها اشاره دارند. اصلاح نمودن الگوهای حرکتی، موضوع سیزدهمین بخش است و در نهایت، بخش چهارم، چکیده و نتیجه‌گیری‌ای از کل مباحث در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. مطمئن باشید پس از تهیه‌ی کتاب حرکت FMS و بهره بردن از راهنمایی‌های گری کوک، به هیچ منبع دیگری برای شناخت غربال‌گری حرکت عملکردی نیازی نخواهید داشت.

برگردان کتاب حاضر را گروهی از مترجمان، متشکل از حسن احمدی، سیدمجید طباطبایی‌نژاد، فرزانه ساکی و نظام نعمتی به عهده داشته‌اند. نشر حتمی چاپ و انتشار این اثر را به انجام رسانده است.

کتاب حرکت FMS برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به‌عنوان فیزیوتراپ فعالیت دارید یا به مطالعه در زمینه‌ی موضوعاتی چون پزشکی ورزشی و توان‌بخشی علاقه‌مند هستید، مطالعه‌ی کتاب حرکت FMS را به شما پیشنهاد می‌کنیم. خواندن این کتاب برای افرادی که به اختلالات حرکتی دچار شده‌اند نیز خالی از فایده نخواهد بود.

در بخشی از کتاب حرکت FMS: سیستم‌های حرکات عملکردی می‌خوانیم

پس از ارزیابی سیستم وستیبولار فراخوانی تحریک‌پذیری و ثبات برای حمایت از ایستادن تک پا را کاهش دهید. بیمار را به وضعیت زانو زدن با یک پا روی یک سطح کم‌عرض ببرید و توانایی پایدار شدن را مجدداٌ بررسی کنید. اگر بیمار در وضعیت زانو زدن با یک پا بدون درد و مشکل بود، ارزیابی دینامیک پیچش‌های پا طبیعی است و فرض را بر این می‌گذاریم که مشکل در مچ پا یا حس عمقی است، بنابراین به سراغ نمودار گردش کار ایستادن تک پا بروید. اگر زانو زدن با یک پا به‌آسانی و بدون درد صورت بگیرد و پیچش‌های دینامیک پا مشکل و همراه با درد باشد، به سراغ ارزیابی ران برای یافتن هرگونه عدم ثبات احتمالی بروید. آزمون بیومکانیکی موضعی را روی ران و عضلات سرینی انجام دهید، از جمله آزمون ظول عضلانی و اگر مشکلی پیدا کردید، برطرف کنید.

فهرست مطالب کتاب

1: مقدمه ‌ای بر غربالگری و ارزیابی
2: دانش آناتومیکی در مقابل دانش عملکردی
3: درک حرکت
4: غربالگری حرکت
5: سیستم ها و الگوهای عملکردی حرکتی
6: توصیف غربال گری حرکت عملکردی
7: معرفی آزمون های ارزیابی حرکت عملکرد انتخابی SFMA و تاپ تایر Top-TIER
8: ارزیابی دستورات تمرینی و نمودار گردش کار SFMA
9: تحلیل حرکات در غربال ها و ارزیابی ها
10: شناخت راهبردهای اصلاحی
11: توسعه‌ی راهبردهای اصلاحی
12: ساختن چارچوب اصلاحی
13: اصلاح الگوی حرکتی
14: راهکارهای اصلاحی پیشرفته
15: نتیجه گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حرکت FMS: سیستم‌های حرکات عملکردی
نویسنده
مترجمنظام نعمتی، فرزانه ساکی، حسن دانشمندی، سید مجید طباطبایی نژاد
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات445
زبانفارسی
شابک978-600-355-305-7
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، تخصص‌های پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حرکت FMS

مرضیه سادات حسینی
۱۴۰۲/۸/۱
خیلی هزینش بالا خود کتاب رو تهیه کنیم خیلی بهتره
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب حرکت FMS

برای دریافت کتاب حرکت FMS و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.