معرفی و دانلود کتاب حواس جمع

عکس جلد کتاب حواس جمع
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حواس جمع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حواس جمع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حواس جمع

«کلیا» این‌روزها حسابی از خودش کلافه است؛ او نمی‌داند حواس‌پرتی‌های ریز و درشتش از کجا می‌آیند! الیسون گربر، نویسنده‌ی کتاب حواس جمع، از روزهای شلوغ و عجیب دختری می‌گوید که نمی‌تواند درست‌وحسابی حواس خود را جمع کند. دکترِ کلیا به‌تازگی تشخیص داده او مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی‌ است. حالا این قهرمان کوچک داستان است که باید خود را با شرایط جدید سازگار کند. گفتنی‌ست این اثر افتخاراتی متعدد را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است.

درباره‌‌ی کتاب حواس جمع

شما هم ممکن است حواس‌پرتی‌های مختلفی را تجربه کرده باشید؛ مثلاً احتمالاً چندباری کلید خانه را جا گذاشته‌اید یا سر کلاس مدرسه، از حرف‌های معلم جا مانده‌اید؛ اما آیا این‌ حواس‌پرتی‌ها آنقدر زیاد بوده که مثل «کلیا»، دختربچه‌ی رمان حواس جمع (Focused)، خواب و زندگی را از شما بگیرد؟ الیسون گربر (Alyson Gerber) در کتاب جدید خود، ما را با دنیای فردی که به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مبتلاست همراه می‌کند.

کلیا با دوستان خود تفاوت‌های زیادی دارد؛ تفاوت‌هایی که اغلب کلافه‌کننده‌اند و او را به خجالت می‌اندازند. کلیا نمی‌تواند افکارش را کنترل کند. او در بیشتر درس‌هایش موفق نیست و با این که می‌داند باید تکالیفش را مرتب انجام دهد، اما بیشتر اوقات در انجام آن به مشکل می‌خورد. در کنار این‌ها، کلیا خیلی اوقات نمی‌تواند افکارش را درست بیان کند و منظور خود را به دیگران بفهماند. بدتر از همه این‌که صدای‌های اطراف هم او را به‌شدت اذیت می‌کنند. مثلاً وقتی کسی آدامس می‌جود، کلیا ابداً نمی‌تواند روی چیزی تمرکز کند. کلیا می‌داند که باید هرطور شده به کمک خودش بیاید؛ اما چطور؟ او حتی نمی‌تواند حواسش را به بازی شطرنج که خیلی هم آن را دوست دارد، جمع کند. مشکل کلیا حسابی جدی شده؛ چراکه در مدرسه یا حتی زمان گفت‌وگو با بهترین دوستش امانش را بریده!

نقطه‌ی اوج داستان زمانی‌ست که کلیا در یک آزمون مهم مردود می‌شود؛ آن وقت است که مادر و پدرش دست به کار می‌شوند تا برای کمک به او از یک روان‌شناس کمک بگیرند. البته که وقتی کلیا متوجه می‌شود مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی است، اصلاً خوشحال نمی‌شود، اما او دست‌کم حالا می‌داند این همه مشکل از کجا ریشه می‌گیرند: این به این معنی‌ست که تمرکز او به جایِ جایی که باید باشد، همه‌جا هست! حالا او می‌داند که زندگی را نمی‌توان با همان روند قبلی پیش برد. او هنوز هم دقیقاً نمی‌داند چطور باید با مشکل مهم‌اش مواجه شود، اما یک‌چیز را خوب می‌داند: او بالاخره راهی را برای رسیدن به تمرکز پیدا می‌کند.

کتاب حواس جمع، رمانی آموزنده و دل‌نشین برای کودک و نوجوانان است. نویسنده‌ی کتاب، الیسون گربر، با زبان گرم و ساده‌ی برای مخاطبان کم‌سن خود، از تفاوت‌های رفتاری خواهد گفت. موقعیت کلیا، دختربچه‌ی داستان، ممکن است برای کودکان و نوجوانان زیادی قابل‌ِلمس باشد. قهرمان کوچک داستان حواس‌جمع، تمام توان و نیروی خودش را به کار می‌گیرد تا خود را با شرایطی که وجود دارد هماهنگ کند و راه‌های خود برای کنار آمدن با اختلال ADHD با ما در میان بگذارد.

این کتاب اولین‌بار در سال 2019 وارد نشر جهانی شد و نسخه‌ی فارسی آن نیز به همت نشر پرتقال و با ترجمه‌ی سپیده شهیدی‌مارنانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

جوایز و افتخارات کتاب حواس جمع

  • بهترین کتاب سال برای کودکان به انتخاب نقد ادبی Kirkus
  • بهترین داستان‌​​ Middle Grade سال به انتخاب کتابخانه عمومی آستین
  • منتخب استاندارد طلایی از انجمن کتابخانه نوجوانان
  • نامزد جایزه‌ی کتاب ایالتی رود آیلند
  • نامزد جایزه‌ی کتاب انجمن کتابخانه اوکلاهما
  • جزو ده کتاب برتر سلامت و تندرستی برای جوانان
  • نامزد جایزه‌ی کتاب انجمن کتابخانه میشیگان و...

نکوداشت‌های کتاب حواس جمع

  • داستانی پر از جذابیت، مهربانی و همدلی. (TODAY)

  • نویسنده‌ی کتاب حواس‌جمع که خود مبتلا به ADHD است، می‌تواند با نگاهی دلسوزانه و واقع‌بینانه، تجربیات خود را در این داستان جذاب منتقل کند. (بوک لیست)

  • کتاب حواس‌جمع یک درام خانوادگی و کمی عاشقانه است، و می‌تواند درس‌هایی برای رشد و ارتباط مؤثر، موفقیت و خوددوستی داشته باشد. (مجله‌ی کتابخانه‌ی مدرسه)

  • الیسون گربر نگاهی بسیار دقیق و آموزنده به ذهن تحت‌ِتأثیر ADHD دارد و این نگاه را با ظرافت و وضوح قابل‌ِتوجهی انجام می‌دهد و مشکلات و مزایای کمترشناخته‌شده‌ی این موضوع را نشانمان می‌دهد. (مرکز کتاب‌های کودکان)

کتاب حواس جمع برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حواس‌جمع به کودکان علاقه‌مند به داستان‌های پرکشش، روان‌شناسانه و ماجراهای آموزنده پیشنهاد می‌شود. این رمان همچنین به کسانی که با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) رو‌به‌رو هستند، کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای خود داشته باشند.

با الیسون گربر بیشتر آشنا شویم

الیسون گربر نویسنده‌ی رمان‌های تحسین‌شده‌ی کودک و نوجوانان است. او توسط مجله‌ی نقد کتاب نیویورک تایمز به‌عنوان «نویسند‌ای متفکر و قدرتمند» معرفی شد. کتاب‌های او در مجموع نقدهای مثبت زیادی دریافت کرده‌اند و همچنین، بارها در جشنواره‌های ادبی مختلف نامزد و منتخب شده‌اند و توسط مجله‌های بسیاری عنوان کتاب برتر سال را کسب کرده‌اند. الیسون گربر دارنده‌ی مدرک نویسندگی برای کودکان است و اکنون با خانواده‌اش در شهر نیویورک زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب حواس جمع می‌خوانیم

راهرو خالی است. صدایی نیست جز صداهای خفه‌ی معلم که یادم می‌آورد کلاس بعدی شروع شده و دارم دیر به شطرنج می‌رسم، آن‌هم وقتی که اصلاً نباید دیر کنم. امروز اولین بازی سال است و من این شانس را دارم تا ثابت کنم یکی از دوازده نفری هستم که برای بازی در مسابقات انتخاب می‌شوند و به قهرمانی تیم کمک می‌کنند. می‌دوم توی راهرو، از پله‌ها پایین می‌آیم و به‌طرف سالن می‌روم. چطور گذاشتم این‌طوری بشه؟ من چه احمقی‌ام. هیچ کاری رو نمی‌تونم درست انجام بدم. باید از خانم کامپو می‌پرسیدم ببینم می‌شود زنگ تفریح یا موقع ناهار یا هروقت دیگری غیر از ساعت شطرنج، درباره‌ی آزمونک حرف بزنیم یا نه. یا بهتر از آن، اگر می‌توانستم، این‌قدر گند نزنم. فقط کافی بود مثل بقیه که خنگ نیستند، سؤال‌ها را تمام کنم.

به کلاس شطرنج که می‌رسم حس می‌کنم الان است بالا بیاورم. فکر می‌کنم برگردم بروم اتاق بهداشت و بی‌خیال این روز کوفتی بشوم. لازم هم نیست درمورد حالت تهوعم دروغ بگویم، چون واقعاً تهوع دارم. می‌ترسم به‌خاطر خنگ‌بازی و دیر رسیدن توی دردسر بیفتم، اما از آن‌طرف هم می‌دانم تنها چیزی که الان می‌تواند حالم را بهتر کند، شطرنج است. یک نفس عمیق می‌کشم، درِ غیژغیژوی کلاس را هُل می‌دهم و خیلی یواش، طوری که اصلاً جلب‌توجه نکنم، می‌روم تو. زیر سنگینی نگاه بقیه، دور میزهای طول و درازی که رویشان پر از صفحه‌های شطرنج و ساعت است، دنبال جای خودم می‌گردم. همه‌ی صندلی‌ها پر شده و تنها جای خالی روبه‌روی صنم، بهترین بازیکن تیممان، است. نه اینکه جایی اعلام شده باشد، اما خب، همه می‌دانند صنم و رِد بازی‌شان از بقیه بهتر است.

عالی شد. واقعاً عالی. بیچاره شدم! وقتی می‌نشینم، صنم نگاهم نمی‌کند. چشم‌های درشت قهوه‌ای‌اش را طوری به مهره‌ها دوخته انگار نمی‌خواهد هیچ‌چیز حواسش را از برنده شدن پرت کند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حواس جمع
نویسنده
مترجمسپیده شهیدی مارنانی
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-274065-8
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حواس جمع

محمد علی باستانی
۱۴۰۲/۹/۲۷
مناسب سن نوجوانان هست. با اینکه متن خیلی روان و راحتی نداره ولی خواننده را خوب دنبال خوش همراه میکنه
Azin Km
۱۴۰۲/۶/۲۵
قلم بسیار قوی نبود اما برای آشنایی با این طیف بیماری در غالب رمان بد نبود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب حواس جمع

برای دریافت کتاب حواس جمع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.