معرفی و دانلود کتاب خاک خوب

عکس جلد کتاب خاک خوب
قیمت:
۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاک خوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاک خوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاک خوب

کتاب خاک خوب، شاهکاری از پرل باک، ماجرای کشاورزی به نام ونگ‌لانگ را در چینِ دهه‌ی بیستم روایت می‌کند و سیرِ تحولِ او را از فقیری به ثروت‌اندوزی به همراه تمامِ مصائبِ این مسیر نشان می‌دهد. این اثر که برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر شده، داستانی جذاب را در بستر تاریخی بازگو می‌کند و تصویری دقیق از شرایط دهقانان و کشاورزان تنگدست در زمان جنگ و قحطی ترسیم می‌کند.

درباره‌ی کتاب خاک خوب

کتاب خاک خوب (The Good Earth) یکی از برترین رمان‌های کلاسیک به شمار می‌آید که جایزه‌ی پولیتزر را برای خالقش، پرل باک (Pearl S. Buck)، به ارمغان آورده است. این نویسنده‌ی آمریکایی قسمت عمده‌ی زندگیِ خود را در کشور چین گذرانده. حاصل تجربه‌ی زیستی و نگاه دقیقِ او به فرهنگِ این کشور، داستانی جذاب است که تاریخِ چین در دهه‌ی بیستم را به خوبی به نمایش می‌گذارد. این کتاب ذیلِ مجموعه‌‌ای سه‌گانه است که جلدهای بعدیِ آن پسران (Sons) و خانه‌های قسمت‌شده (A House Divided) نام دارند.

ونگ‌لانگ دهقانی فقیر است که با پدر پیر خود در روستایی در چین زندگی می‌کند. آن‌ها خانه‌ای از خشت و گل ساخته‌اند و روی زمین‌هایشان کار می‌کنند. از زمانی که مادر ونگ‌لانگ مُرده، او مسئول است تا صبحِ زود از خواب برخیزد، تنور را روشن کند و آب گرمِ حاضر و آماده را دستِ پدرش بدهد تا سرفه‌اش بند بیاید. اما دیگر کافی است. او به زنی نیاز دارد تا این کارها را به‌جایش انجام دهد و در کشاورزی کمک‌حالش باشد. امروز ونگ‌لانگ عروسی می‌کند؛ نه از جشنی بزرگ خبری است و نه برووبیایی. او خودش تنها با زنبیلی از گوشت و خوراکی به منزلِ اشراف‌زاده‌ای به نام هوانگ می‌رود و کنیزِ آن‌ها را که زنی است نه خوگل و نه زشت، به همسری می‌گیرد. پدرِ ونگ‌لانگ معتقد است زنِ خوشگل به دردِ آن‌ها نمی‌خورد؛ چراکه به فکر بروروی خودش است و تن به کار نمی‌دهد. ونگ‌لانگ، همسرش «اولان» را ملاقات می‌کند. او از ده‌سالگی در خانه‌ی هوانگ مشغول به کار بوده و حالا بیست سال دارد. او را از پدر و مادرش در زمان قحطی خریده‌اند. اولان نه زیباست، نه باهوش و نه خوش‌اخلاق. اما لااقل لب‌شکری و آبله‌رو هم نیست؛ چیزهایی که ونگ‌لانگ از آن می‌ترسد.

معرفی و دانلود کتاب خاک خوب

پرل باک، فقر و تنگدستی و فلاکت دهقانان چینی را در بحبوحه‌ی جنگ‌های داخلی، بسیار واقع‌بینانه تصویر می‌کند. او هم‌زمان که از فقر می‌نویسد، از اتحاد و امید نیز حرف می‌زند. ملیتِ آمریکایی در ترکیب با فرهنگ چینی، به قلمِ پرل باک غنا بخشیده و کتاب خاک خوب را به یکی از شاخص‌ترین آثار ادبی تبدیل کرده است. نویسنده در این رمان، بلندپروازی‌ها، شکست‌ها، ترس‌ها و پاداش‌ها را در کنار هم نشان می‌دهد.

سیل و قطحی فرامی‌رسد. ونگ‌لانگ که حالا صاحب فرزند است، مجبور می‌شود برای یافتن شغل به شهر برود. اوضاع وخیم‌تر می‌شود و کارگران علیهِ ثروتمندان دست به قیام می‌زنند. آشوب‌های زیادی به پا می‌شود و ثروتمندان متحمل ضررهای زیاد از سوی کارگران می‌شوند و حتی برخی فرار می‌کنند. در چنین شرایطی ونگ‌لانگ به یک اشراف‌زاده رحم می‌کند و در عوض هدیه‌ای می‌گیرد و زندگی‌اش کم‌کم متحول می‌شود. شانس و سخت‌کوشی وضعیت زندگیِ این خانواده را بهبود می‌بخشد. ونگ‌لانگ و اولان صاحب فرزندان پسر می‌شوند و کم‌کم با اندوخته‌ای که دارند، می‌خواهند خانه‌ای را که روزی اولان به‌عنوان کنیز در آن‌جا کار می‌کرد، بخرند. اما این موفقیت‌ها چالش‌هایی را نیز به همراه دارد و ونگ‌لانگ را در معرض حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌ها قرار می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب خاک خوب

پرل باک پرتره‌ای فراموش‌نشدنی از چین در دهه‌ی 1920، دوران سلطنتِ آخرین امپراتور، ترسیم می‌کند. کتاب خاک خوب در زمان انتشارش به پرفروش‌ترین رمانِ ایالات متحده بدل شد و افتخارات زیادی کسب کرد. این کتاب در ایران از سوی نشرهای مختلفی روانه‌ی بازار شده؛ نسخه‌ی حاضر از سوی انتشارات علمی و فرهنگی و با ترجمه‌ی غفور آلبا به چاپ رسیده است.

جوایز و افتخارات کتاب خاک خوب

  • برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر؛
  • برنده‌ی مدال ویلیام دین هاولز؛
  • کتاب پرفروش آمازون در بخش داستان‌های تاریخی چینی؛
  • جزو صد کتاب برتر مجله‌ی لایف؛
  • منتخب باشگاه کتاب اپرا؛
  • پرفروش‌ترین رمانِ ایالات متحده در سال‌های 1931 و 1932.

اقتباس‌های سینمایی و تئاتری از کتاب خاک خوب

اقتباسی تئاتری از این کتاب در سال 1932 توسط انجمن تئاتر در برادوِی اجرا شد که پدر و پسری به نامِ اوون و دونالد دیویس (Owen and Donald Davis) نمایشنامه‌ی آن را نگاشته بودند. این اجرا که توجه منتقدان را به خود جلب نکرد، تنها با 56 اجرا به پایان رسید.

فیلمِ سینماییِ خاکِ خوب، محصول 1937 که از نسخه‌ی تئاتریِ آن اقتباس شده بود، با اقبال بیشتری مواجه شد. این فیلم توسط سیدنی فرانکلین (Sidney Franklin)، ویکتور فلمینگ (Victor Fleming)، و گوستاو ماچاتی (Gustav Machaty) کارگردانی شد و پل مونی (Paul Muni) نقش ونگ‌لانگ را در آن بازی می‌کرد. لوئیز راینر (Luise Rainer) برای بازی در نقشِ اولان، همسر ونگ‌لانگ، جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

کتاب خاک خوب برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمامِ کسانی که داستان‌های تاریخی و کلاسیک را دوست دارند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب خاک خوب می‌خوانیم

اولان هنوز دختربچه را در بغل داشت، اما سر بچه از روی بازویش آویزان بود و از چشمان بسته‌اش چنان حالت مرگ نمودار بود که ونگ‌لانگ همه‌چیز دیگر را فراموش کرده و با صدای پراضطرابی پرسید: «کنیز کوچک مرده؟»

اولان سر خود را تکان داد: «نه هنوز. نفس کمی توی سینه‌اش می‌زند. اما هم او و هم ما امشب خواهیم مرد، مگر آنکه...»

و آن‌وقت مثل آنکه دیگر نمی‌تواند چیزی بگوید، درحالی‌که صورت چهارگوشش کوفته و چون مشتی پوست‌واستخوان به نظر می‌آمد، به شوهرش نگاه کرد. ونگ‌لانگ جوابی نداد، ولی پیش خود فکر کرد که اگر یک روز دیگر هم مثل امروز راه بروند همه‌ی آن‌ها به شب نمی‌رسند و در راه جان می‌دهند. پس از تلاشی سخت صدای خودش را تا هر ‌اندازه که می‌توانست، خوش‌حال و امیدبخش نشان داد و گفت: «پسر‌های من، بلند شوید و پدربزرگتان را هم کمک کنید بلند بشود. می‌رویم توی این واگن‌آتشی می‌نشینیم و می‌رویم جنوب.»

ولی اگر در همان‌دم صدای رعدآسایی چون صدای اژد‌ها از داخل تاریکی شنیده نشده بود و دو چشم بزرگ آتشین از خود شراره بیرون نمی‌داد، معلوم نبود که ‌آن‌ها می‌توانستند حرکت کنند یا نه. از دیدن این منظره همه فریادی کشیدند و شروع به دویدن کردند. در آن گیرودار، به این‌طرف و آن‌طرف کشانده می‌شدند، ولی در نهایت ناامیدی و پریشان‌حالی به هم چسبیده بودند تا آنکه در آن تاریکی و در میان فریاد جمعیت به طرف دری کوچک و از ‌آنجا به داخل اتاق صندوق‌مانندی رانده شدند و چیزی‌که در آن سوار بودند، با غرش وحشتناکی از جا کند و درحالی‌که آن‌ها را توی خودش حمل می‌کرد، با نعره‌ی مداومی به درون تاریکی پیش رفت.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاک خوب
نویسنده
مترجمغفور آلبا
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-600-121-687-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاک خوب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خاک خوب

برای دریافت کتاب خاک خوب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.