معرفی و دانلود کتاب خرم آباد

عکس جلد کتاب خرم آباد
قیمت:
۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خرم آباد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خرم آباد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خرم آباد

کتاب خرم آباد نوشته‌ی آندری ولوس نویسنده‌ی روس، از چند داستان کوتاه مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است که در عین استقلال با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و نوعی رمان را شکل می‌دهند. نویسنده در این اثر به اوضاع و احوال مردم در زمان فروپاشی شوروی و بعد از آن می‌پردازد. کتاب نامبرده برنده‌‌ی جوایز مختلفی از جمله جایزه‌ی دولت روسیه شده است.

درباره‌ی کتاب خرم‌ آباد

کتاب خرم‌آباد (Hurramabad) اثر آندری ولوس (Andrei Volos) رمان بلندی است که برای نخستین بار در سال 2000 به زبان روسی در مسکو به چاپ رسید و تقریباً هم‌زمان در آلمان هم منتشر شد. در همان سال مجله‌ی «نیو ورلد» نویسنده‌ی این اثر را به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی دولت روسیه معرفی کرد و ولوس به‌خاطر نوشتن رمان خرم‌آباد موفق به دریافت این جایزه شد.

تاجیکستان پیش از این که تحت حکومت شوروی قرار گیرد، از چند سرزمین مستقل تشکیل شده بود. در سال 1929 میان این اقلیم‌ها اتحاد شکل گرفت و جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان ایجاد شد. به اعتقاد نویسنده همین اتحادِ سرزمین‌های مختلف زیر لوای یک حکومت واحد، علت اصلی بروز اختلافات میان آن‌ها در آینده و بعد فروپاشی احتمالی شد. سرانجام شوروی در سال 1991 از هم پاشید و این شروع تلاش مردم برای رسیدن به زندگی بهتر بود. در تاجیکستان هم اقلیم‌ها سعی کردند دوباره استقلال خود را پیدا کنند و به خاطر همین اختلافات قومیتی جنگ‌های داخلی شروع شد. در این میان سرگذشت عده‌ای از روس‌ها که در زمان شوروی به تاجیکستان آمده بودند نیز جالب توجه است. این مهاجران از سمت حکومت شوروی به تاجیکستان فرستاده شده بودند تا آن‌جا نیروگاه برق بسازند ، مردم را معالجه کنند و یا به عنوان تبعیدی کانال حفر کنند. این افراد بعد از فروپاشی شوروی از تاجیکستان خداحافظی کردند و به روسیه برگشتند.

نویسنده در رمان خرم‌آباد مجموعه‌ای از داستان‌ها را تعریف می‌کند که به نحوی با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. در این کتاب سرگذشت واقعی افرادی را در قالب رمان می‌خوانیم که بیشتر آن‌ها اصالت روسی دارند و پس از فروپاشی شوروی و آغاز جنگ‌های داخلی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند.

خود نویسنده در مورد نام‌گذاری کتابش اینطور توضیح می‌دهد که «خرم‌آباد» به شهری شاد در افسانه‌های فارسی و ترکی اشاره دارد و به طور خاص به شهر دوشنبه ارجاع پیدا می‌کند. آندری ولوس در مصاحبه‌ای در سال 2001 کتاب خرم‌آباد را بهترین اثر خود معرفی می‌کند و باور دارد دیگر نمی‌تواند کتابی در حد و اندازه‌ی این کتاب بنویسد. کتاب حاضر بر اساس ژانری به نام «رمان خطی» نوشته شده است. در این ژانر، داستان‌های رمان به شکلی مستقل از یکدیگر نگارش شده‌اند و در عین حال ممکن است قهرمانان یک داستان در داستان یا داستان‌های دیگر کتاب تکرار شوند یا شاید تا آخر رمان دیگر نامی از آن‌ها برده نشود.

آندری ولوس کتاب خرم‌آباد را در دوازده فصل به نگارش درآورده است. کتاب حاضر را شهرام همت‌زاده از زبان روسی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر نموده است.

جوایز و افتخارات کتاب خرم‌ آباد

  • جایزه‌ی آنتی بوکر
  • جایزه‌ی دولت روسیه
  • جایزه‌ی مجله‌ی ادبی «زنامیا»
  • جایزه‌ی مجله‌ی ادبی «نووی میر»
  • جایزه‌ی روسیه‌ایتالیایی «مسکو‌پن»

نکوداشت‌های کتاب خرم‌ آباد

- تاجیکستان کجاست؟ خیلی دور است؟ نه، اصلاً. ولوس به‌شیوه‌ای از شوروی سابق می‌نویسد که گویی جایی همین کنار است. (Tages Anzeiger)

- ولوس به‌طور خلاقانه‌ای پیرو سنت رئالیسم ریاضتی در ادبیات روسیه است. نثر او به خاطر زبان موجز و در عین حال گویا، به ویژه در دیالوگ‌ها، و همچنین به دلیل بینش‌های روان‌شناختی هوشمندانه و توصیف‌های تداعی‌کننده‌ی سنت‌های ملی مورد تحسین قرار گرفته است. (Ex Libris)

- ولوس چشم انداز روایت خود را به تجربیات عاطفی چند شاهد عینی محدود کرده و فضایی فوق‌العاده زنده و چند وجهی را در کتاب خرم‌آباد ایجاد می‌کند. حس تعلیق فزاینده راجع به خرم آباد حتی در خوانندگانی که کوچکترین علاقه‌ای به این کشور آسیای مرکزی ندارند هم احساس می‌شود. (Frankfurter Allgemeine Zeitung)

کتاب خرم‌ آباد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی رمان‌ها و داستان‌های خارجی به‌ویژه ادبیات روس علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب خرم‌آباد را بخوانید.

با آندری ولوس بیشتر آشنا شویم

آندری ولوس نویسنده، مترجم و شاعر روسی است که در سال 1955 در شهر دوشنبه به دنیا آمد. او در سال 1977 در رشته‌ی ژئوفیزیک از دانشگاه صنعت نفت و گاز مسکو فارغ‌التحصیل شد. ولوس اولین کتاب خود را به نام «جاده‌ی قدیمی» در سال 1988 میلادی منتشر کرد. او اواخر دهه‌ی هشتاد مقیم مسکو شد و عضویت کانون نویسندگان مسکو را دریافت کرد. از برجسته‌ترین آثار او که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند می‌توان به کتاب‌های «خرم‌آباد»، «رمانی با یک طوطی» و «بازگشت به پنج رود: داستان خیال‌انگیز زندگی رودکی شاعر تبعیدی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب خرم‌ آباد می‌خوانیم

اتوبوس میدان را رد کرد و به ایستگاه نزدیک شد. نوه روی آسفالت پرید و برگشت به مادربزرگش کمک کند تا از پله‌ها پایین بیاید. مادربزرگ که درست انتهای اتوبوس بود، درحالی‌که عصایش را تهدیدکنان به سمت جلو می‌گرفت، پیش آمد. خم شد و مثل مجسمه گچی که از روی پایه‌اش می‌افتد، خودش را به جلو پرتاب کرد؛ طوری که نزدیک بود به زمین بیفتد. نوه دستانش را دراز کرد؛ طوری‌که مواظب بود دسته عصا که به طرف چشم راستش بود، به چشمش برخورد نکند. او پشتش را به مادربزرگ کرد. شانه‌اش را در اختیارش گذاشت، او را گرفت و کمکش کرد تا پایین بیاید.

البته مادربزرگ روی زمین ایستاده بود، ولی ایستادنش با ایستاندن نوهاش فرق داشت. مادربزرگ با هر دو دستش عصا را گرفته و به آن تکیه زده بود. درحالی‌که به‌سختی نفس‌نفس می‌زد، استراحت می‌کرد و مدام می‌گفت: «آخ! آخ!»

کنار دیواری آجری، گُل‌هایی به رنگ روشن که داخل سطلی فلزی کاشته شده بودند، خودنمایی می‌کردند. نوه چهار دسته‌گل یاس انتخاب و پولش را پرداخت کرد. گل‌ها بوی خوبی داشتند. مادربزرگ با حالتی جدی و درحالی‌که به دسته‌گل نگاه می‌کرد، پرسید:
-‌ چند شد؟
-‌ دو روبل.
مادربزرگ وحشت‌زده سری تکان داد. نوه زیرِ بغل مادربزرگ را گرفت و گفت: «برویم!»

آن‌ها از میان دروازه‌ای باز گذشتند. نوه در این لحظه از کیف پارچه‌ای، ظرف لعابی شیر را درآورد و تمام ظرف را از آب روانی که به‌سرعت جاری بود، پر کرد. هنگام این کار شلپ‌شلپ آب در تمام مسیر را تصور کرد. به‌جای ظرف لعابی، گل‌ها را داخل کیف گذاشت. گل‌ها از داخل کیف، مثل توله‌سگی که از سبد به بیرون نگاه می‌کند، با خوشحالی به بیرون نگاه می‌کردند. برای اینکه در هر صورت تشنگی اذیتش نکند، بعد از مزه‌مزه‌کردن آبی که از شیر بیرون می‌آمد، حسابی و یک دل سیر آب نوشید. سپس لب‌هایش را پاک کرد و پرسید: «خب، کم‌کم برویم؟»

مادربزرگ غرغرکنان گفت: «گل‌ها را خراب می‌کنی. آن‌ها را بده به من!» نوه نفسی کشید و گفت: «اتفاقی برای آن‌ها نخواهد افتاد. در هر صورت که پژمرده خواهند شد.»

فهرست مطالب کتاب

فغان ز جغد جنگ و مَرغوای او
درباره نویسنده کتاب
مقدمه نویسنده
فصل اول: بازگشت
فصل دوم: میراث ایواچیُف
فصل سوم: کسی که به تاخت از جنگل‌ها می‌گذرد
فصل چهارم: لاک‌پشت
فصل پنجم. خودی و غیرخودی
فصل ششم: رئیس فواره
فصل هفتم: مار سبزی به نام اوژیک
فصل هشتم: در جستجوی سنگی خوب برای مزار پدر
فصل نهم: اولین نفر از بین پنج نفر
فصل دهم: خانه‌ای در کنار رود
فصل یازدهم: گل‌های رز سوری
فصل دوازدهم: غریبه
سخن پایانی. زاوراژیه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خرم آباد
نویسنده
مترجمشهرام همت زاده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات424
زبانفارسی
شابک978-622-208-656-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خرم آباد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خرم آباد

برای دریافت کتاب خرم آباد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.