معرفی و دانلود کتاب دختر پرتقالی

عکس جلد کتاب دختر پرتقالی
قیمت:
26000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دختر پرتقالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دختر پرتقالی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دختر پرتقالی

نویسنده‌ی کتاب پرفروش دنیای سوفی با یک کتاب پرخواستار دیگر بازگشته است. یوستین گردر در کتاب دختر پرتقالی داستان پسری پانزده‌ساله به نام «جرج» را روایت می‌کند که در کودکی پدر خود را از دست داده است. ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که مجموعه‌ نامه‌هایی از پدر به دست جرج می‌رسند. گویی که این دست‌نوشته‌ها راهی تازه برای ارتباط برقرار کردن او با پدرش باشند... لازم به ذکر است بیش از چهل میلیون نسخه از کتاب حاضر در سرتاسر جهان به فروش رسیده است.

درباره‌ی کتاب دختر پرتقالی

یوستین گردر (Jostein Gaarder) در کتاب دختر پرتقالی (The Orange Girl) داستان «جرج رِد» را برایمان روایت می‌کند. او پانزده‌ساله است، یا اگر دقیق‌تر بگوییم، پانزده سال و سه هفته دارد. جرج یازده سال پیش، زمانی که تنها چهار سال بیشتر نداشت، پدرش را از دست داد. ناگفته پیداست که او چیز زیادی از پدرش به‌خاطر نمی‌آورد. با این همه، جرج هیچ‌‌گاه، حتی در خواب هم تصور نمی‌کرد روزی بتواند دوباره با پدرش ارتباط برقرار کند؛ اما این امر در دنیای واقعی ممکن شد.

همه‌ی ماجرا از وقتی شروع شد که جرج از مدرسه‌ی موسیقی به خانه آمد و مادربزرگ و پدربزرگش را در خانه دید. آن دو بی‌خبر برای دیدار جرج، خواهر کوچکش و مادرشان آمده بودند و خیال داشتند شب را در خانه‌ی آن‌ها بمانند. در این میان، سر و وضع همه‌ی آن‌ها، یعنی مامان‌بزرگ، بابابزرگ و مادر جرج، آشفته و نامرتب بود، اما به‌نظر نمی‌رسید برایشان اهمیتی داشته باشد. جرج احتمال می‌داد مسأله‌ای غیرعادی پیش آمده باشد و حق با او بود.

بألاخره مادربزرگ شروع به تعریف ماجرا کرد. قّصه از این قرار بود که آن‌ها حین تمیز کردن انباری نامه‌ای از پدر جرج یافته بودند. نامه‌ای که او پیش از مرگش برای پسر خود نوشته بود. جرج حتی مطمئن نبود پدرش را به درستی به یاد می‌آورد. چطور می‌توانست با این دست‌نوشته‌ها مواجه شود؟ دست‌نوشته‌هایی که جرج احتمال می‌داد بسیار رسمی باشند؛ کمابیش به اندازه‌ی یک وصیت‌نامه. اما اوضاع متفاوت با آنچه که او در ذهن می‌پروراند پیش رفت. چرا که نامه، روایت داستانی واقعی با نام «دختر پرتقالی» بود: سال 1970، یک روز بعد از ظهر، زمانی که پدر جرج سوار یک تراموای آبی‌رنگ و پرنور شده بود، داخل قطار دختری بانمک را مشاهده کرده بود که پاکتی بزرگ پر از پرتقال در دست داشت. همین اتفاق به‌ظاهر ساده همه‌ی زندگی پدر را دگرگون ساخت... حالا چندین سال بعد جزئیات این دیدار در یک نامه در اختیار جرج قرار گرفته بود.

کتاب حاضر داستانی تأمل‌برانگیز از عشق، زندگی و مرگ و امید و ناامیدی است و در ادامه‌ی داستان مشاهده می‌کنیم که جرج با مطالعه‌ی نامه‌های پدر و دنبال کردن ماجرای دختر پرتقالی، بینش جدیدی نسبت به زندگی پیدا می‌کند. یوستین گردر داستانی فلسفی - معمایی را پیش روی مخاطبانش قرار می‌دهد که نمی‌توان به‌آسانی از مطالعه‌ی آن دست کشید.

کتاب دختر پرتقالی اولین بار به سال 2003 منتشر و مورد استقبال گسترده‌ی خوانندگان قرار گرفت. همچنین تحسین منتقدان را برای یوستین گردر به ارمغان آورد. این اثر توسط مترجمان و ناشران مختلف در سال‌های متفاوت منتشر شده است. کتابی که در دست دارید، از برگردان‌های قابل‌توجه این اثر (ترجمه‌ی منیره وفایی‌فر) می‌باشد که انتشارات یوشیتا آن را روانه‌ی بازار نشر کرده است. بد نیست اشاره کنیم کتاب نامبرده با عنوان دختر پرتقال و دختر پرتقال به دست نیز شناخته می‌شود.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب دختر پرتقالی

در فوریه‌ی سال 2009 فیلمی با اقتباس از رمان دختر پرتقالی یوستین گردر با همین نام ساخته و اکران شد. ایوا الدهر (Eva Dahr) فیلم‌ساز نروژی کارگردان این اثر بوده است. فیلم دختر پرتقالی در سایت IMDb نمره‌ی 5.9 از 10 را دریافت کرد و روزنامه‌ی وَردِنْسْ گانْگ (نروژی: Verdens Gang) به آن نمره‌ی 4 از 6 داد. تماشای این فیلم بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

جوایز و نکوداشت‌های کتاب دختر پرتقالی

  • ترجمه به بیش از 43 زبان زنده‌ی دنیا
  • فروش بیش از چهل میلیون نسخه در سرتاسر جهان

نکوداشت‌های کتاب دختر پرتقالی

  • یک داستان افسانه‌ای با رگه‌هایی مدرن. (HEAT)
  • همه باید کتاب دختر پرتقالی را بخوانند. (مجله‌ی وُگ (Vogue))
  • اثری دیگر از نویسنده‌ی کتاب دنیای سوفی. افسانه‌ای مدرن با پیچ‌وخم‌های فلسفی. (وبسایت آمازون)
  • کتاب دختر پرتقالی داستانی عجیب و تأمل‌برانگیز است. یوستین گردر در این اثر شما را با بیش از یک غافلگیری همراه می‌کند. (GOOD BOOK GUIDE)
  • این اثر آن‌قدر زیبا و غم‌انگیز است که از اعماق قلبتان شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دختر پرتقالی کتابی است نسبتاً کوتاه، اما واقعاً زیبا نوشته شده است. داستانی درباره‌ی عشق، مرگ، جهان که در عین حال همه‌ی این موارد را به پرسش می‌گیرد. (وبسایت booksaroundtheworld)

کتاب دختر پرتقالی مناسب چه کسانی است؟

یوستین گردر کتاب دختر پرتقالی را برای نوجوانان علاقه‌مند به رمان‌های فلسفی و عاشقانه به رشته‌ی تحریر درآورده است. با این وجود محتوای کتاب دختر پرتقالی چنان غنی و آموزنده است که می‌تواند موردپسند همه‌ی مخاطبان اهل تفکر قرار بگیرد؛ فارغ از این که چه سن و سالی داشته باشند.

با یوستین گردر بیشتر آشنا شویم

یوستین گردر، نویسنده، فیلسوف و استاد دانشگاه، در هشتم اوت سال 1952 متولد شد. این نویسنده‌ی نوروژی پیش از آن که به نویسندگی روی آورد، معلّم فلسفه بوده. او عمده‌ی شهرتش را مرهون کتاب «دنیای سوفی» است؛ اثری که در واقع به قصد ارائه‌ی متنی آموزشی به دانش‌آموزان درس فلسفه نوشته شده است. گردر خود نیز در دانشگاه اسلو در رشته‌ی الهیات و فلسفه به تحصیل پرداخته است.

از این نویسنده‌ی خوش‌قلم و خوش‌فکر چندین اثر به زبان فارسی ترجمه شده که بعضاً همچون کتاب دنیای سوفی موردِتوجه قرار گرفته‌اند. برخی از این کتاب‌ها عبارتند از: «دختر پرتقالی»، «سلام! کسی اینجا نیست؟»، «راز فال ورق»، «دختر مدیر سیرک» و «مرد غیرقابل اعتماد».

در ادامه مروری خواهیم داشت بر برخی از جوایز و افتخارات این نویسنده‌ی نام‌آشنای نروژی:

  • جایزه‌ی کتاب‌فروشان نروژ در سال 1993 برای کتاب آریل
  • جایزه‌ی پیر گینت (The Peer Gynt Prize) در سال 1996
  • جایزه‌ی منتقدان ادبیات نروژی در سال 1990 برای کتاب راز فال ورق
  • جایزه‌ی کتاب‌های نوجوان آلمان در سال 1994 برای کتاب دنیای سوفی
  • جایزه‌ی ادبیات نوجوانان آلمان (Buxtehude Bull) در سال 1996 برای کتاب آریل
  • دریافت نشان سلطنتی سنت اولاو (The Royal Norwegian Order of Saint Olav) در سال 2005
  • و ...

(توضیحی در رابطه با جایزه‌ی پیر گینت: افراد یا مؤسساتی که در سطح ملی یا جهانی تأثیرگذار واقع شوند، کاندیدای دریافت این جایزه قرار می‌گیرند.)

در بخشی از کتاب دختر پرتقالی می‌خوانیم

دختر پرتقالی هنوز پاکتش را پر از پرتقال نکرده بود، زیرا روش خرید او با بقیه مشتری‌ها کاملاً فرق داشت. فقط این را گوش کن: مدت زیادی بود که آن جا ایستاده بودم و او را تماشا می‌کردم که پرتقال‌ها را یکی‌یکی انتخاب می‌کرد؛ هر کدام از آن‌ها را که برمی‌داشت با دقت بسیاری وارسی می‌کرد و بعد تصمیم می‌گرفت که آن‌ها را در پاکتش بیندازد یا سر جایش بگذارد. اکنون متوجه شدم که چرا او ‌پرتقال‌هایش را از فروشگاه‌های قدیمی فروگنر نمی‌خرید. این دختر جوان برای انتخاب کردن پرتقال‌ها به گزینه‌های بیشتری احتیاج داشت.

تاکنون هرگز چنین روش انتخابی برای خرید پرتقال ندیده بودم، دیگر کاملاً مطمئن شدم که او پرتقال‌ها را فقط برای آبگیری نمی‌خرید، اما پس آن‌ها را برای چه می‌خواست؟ جورج، آیا تو پیشنهادی نداری؟ آیا می‌توانی بفهمی چرا او باید برای خرید هر پرتقال یک دقیقه وقت می‌گذاشت؟ من فقط یک پیشنهاد داشتم. اینکه دختر پرتقالی مسئول خرید آشپزخانه مهدکودکی بود که آن جا هرکدام از بچه‌ها برای میان وعده‌شان یک پرتقال می‌گرفتند. اکنون همه بر این حقیقت واقف هستند که بچه‌ها برابری و انصاف را به‌خوبی درک می‌کنند. بنابراین، دختر پرتقالی باید مطمئن می‌شد که تمام ‌پرتقال‌هایی که می‌خرید، هم ازلحاظ اندازه و هم‌شکلشان، کاملاً شبیه به یکدیگر بودند. به‌علاوه او باید تعداد آن‌ها را هم می‌شمرد.

همین فرضیه بسیار قانع‌کننده به نظر می‌رسید، اما تصور اینکه ممکن بود در محل کار او چند جوان خوش‌قیافه هم باشند که دوران کارآموزی‌شان را می‌گذراندند باعث می‌شد تا احساس نگرانی کنم. جورج، من تنها چند متر با او فاصله داشتم، اما فوراً احساس کردم که خیلی از او دور هستم. به‌راحتی می‌توانستم ببینم دختر پرتقالی سعی می‌کرد تا ‌پرتقال‌هایی را انتخاب کند که تا حد امکان هم ازلحاظ رنگ، هم‌شکل و هم‌اندازه با یکدیگر فرق داشته باشند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دختر پرتقالی
نویسنده
مترجممنیره وفایی فر
ناشر چاپیانتشارات یوشیتا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-622-5911-16-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
26000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دختر پرتقالی

deyanira
۱۴۰۱/۱۲/۱۳
کتاب جالبی بود
اگر چشممان باز تر باشد میتوانیم مفهوم این کتاب رو فقط یه داستان عاشقانه برداشت نکنیم.
Ziba Abu
۱۴۰۲/۹/۱۸
کتاب بسیار جالبی بود واقعا از خوندنش لذت بردم و ۵ امتیاز کامل را تقدیم میکنم ممنون از نویسنده محترم موفق و موید باشد
آزاده سیدمهدی
۱۴۰۳/۱/۱۲
رمان جالبی بود که شروع داستان خیلی متفاوت بود و ادم رو ترغیب می‌کرد تا تمام داستان رو بدانیم
باربد مهربان
۱۴۰۲/۱۱/۶
خیلی روان و مفید فلسفه و عشق رو نشون میده و خوب آدم اذیت نمیشه
مریم بادپا
۱۴۰۲/۱۱/۳
عالی بود فقط بعضی قسمت هایش که علمی بود هر کسی خوب نمیدونه و خسته کننده میشه
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب دختر پرتقالی

برای دریافت کتاب دختر پرتقالی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.