معرفی و دانلود کتاب در جست و جوی جونی کیم

عکس جلد کتاب در جست و جوی جونی کیم
قیمت:
۷۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در جست و جوی جونی کیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در جست و جوی جونی کیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در جست و جوی جونی کیم

الن اوه در کتاب در جست و جوی جونی کیم داستان دخترکی کره‌ای را به تصویر می‌کشد که در آمریکا زندگی می‌کند و دانش‌آموزان نژادپرست مدرسه‌اش، حسابی او را آزار می‌دهند. در این میان، ماجرایی رقم می‌خورد که باعث می‌شود جونی کیم راهی برای مبارزه از حقوقش در مدرسه پیدا کند و در مقابل ظلم آرام نگیرد. گفتنی است کتاب حاضر جوایز و افتخارات زیادی را از آنِ خود کرده؛ برای مثال برنده‌ی جایزه‌ی Nerdie و Asian/Pacific American در سال 2022 بوده و بهترین کتاب کودک سال بانک استریت نام گرفته است.

درباره‌ی کتاب در جست و جوی جونی کیم

کتابی که پیش روی شماست، با نام در جست و جوی جونی کیم (Finding Junie Kim) را الن اوه (Ellen Oh) نوشته است. در این داستان مخاطب داستان دختری کره‌ای به نام جونی کیم خواهید بود که در آمریکا به دنیا آمده و همان‌جا زندگی کرده است. با فرا رسیدن فصل مدرسه‌ها، ترسی وحشتناک جونی کیم را برداشته. آخر بچه‌های نژادپرست مدرسه او را اذیت می‌کنند. دخترک داستان تصمیم می‌گیرد کم‌کم فکری به حال اوضاع آشفته‌اش در مدرسه کند.

دوباره فصل مدرسه‌ها رسیده و اگر جونی کیم تنها یک آرزو داشته باشد، این است که همکلاسی‌ها و هم‌مدرسه‌ای‌هایش با او در مدرسه مانند بچه‌های دیگر رفتار کنند. جونی، همچون لاک‌پشت افسرده‌ای، در لاک خود فرو می‌رود و تلاش می‌کند توجه‌ها را به خود جلب نکند؛ از برقراری ارتباط چشمی با قلدر مدرسه می‌پرهیزد و همه‌ی قدرتش را به کار می‌گیرد تا به متلک‌های نژادپرستانه و پر از نفرت او توجهی نکند. قلدر مدرسه به جونی می‌گوید: «برگرد کشورِ کمونیستی خودت!» و جونی از عصبانیت دستانش را مشت می‌کند. آخر او اهل کشور کره است، اما در آمریکا به دنیا آمده.

معرفی و دانلود کتاب در جست و جوی جونی کیم

اوضاع از وقتی وخیم‌تر می‌شود که عده‌ای ناشناس روی دیوار مدرسه شعارهای نژاپرستانه و ضدیهودی می‌نویسند. اوضاع مدرسه به هم می‌ریزد. ایمیلی به همه‌ی والدین ارسال می‌کنند و آن‌ها را از اتفاق رخ‌داده باخبر می‌سازند. مشاورهای مدرسه آماده‌اند تا با هر دانش‌آموزی که به کمک نیاز دارد، صحبت کنند. بچه‌ها نگران‌اند. بعد از این اتفاقات، سخت می‌شود در کلاس متمرکز باقی ماند. همه‌، از جمله جونی کیم، به این موضوع فکر می‌کنند که یعنی روی دیوارها چه نوشته‌اند؟ شعارهاشان تا چه اندازه زشت بوده؟ هزار جور شایعه در مدرسه به وجود آمده. بعضی‌ها واقعاً هول شده‌اند و می‌ترسند، ولی بعضی‌ها هم حسابی ذوق کرده‌اند و درباره‌ی هیچ موضوعی جز این موضوع صحبت نمی‌کنند. آخر این جالب‌ترین اتفاقی‌ست که پس از مدت‌ها در مدرسه‌شان رخ داده!

کتاب در جست و جوی جونی کیم به همین شکل ادامه می‌یابد تا آنکه خانم مدینا، معلم کلاس اجتماعی، تکلیفی به دانش‌آموزان می‌دهد. قرار است پروژه‌ی کوچکی انجام شود به نام «تاریخ زنده» که در آن هر دانش‌آموز با یک نفر از نسل خاموش یا نسل انفجار جمعیت مصاحبه و اتفاقات جالب زندگی‌شان را ثبت کند . پروژه برای نمره‌ی پایان ترم و انجام آن اجباری است. بنابراین جونی کیم هم چاره‌ای ندارد جز آنکه با یک نفر از نسل‌های قدیمی‌تر مصاحبه کند. راستش را بخواهید، حسابی حالش به خاطر دیوارنویسی‌ها گرفته است؛ با این حال تصمیم گرفته برای پروژه‌ی مدرسه به سراغ پدربزرگ و مادربزرگش که هر دو از نسل خاموش هستند و جنگ کره را به چشم دیده‌اند برود.

در خلال همین مکالمات است که جونی از تجربیات وحشتناک دوران کودکی مادربزرگ و پدربزرگش سر در می‌آورد و تازه می‌فهمد آن‌ها چه عزمی داشته‌اند. پروژه‌ی کلاس علوم اجتماعی بهانه‌ای می‌شود تا جونی کیم تصمیمی شجاعانه بگیرد: او دیگر قصد ندارد در مقابل زورگوهای نژادپرست مدرسه سکوت کند! به نظر شما او تا چه اندازه در این امر موفق خواهد بود؟ الن اوه به شما پاسخ می‌گوید.

معرفی و دانلود کتاب در جست و جوی جونی کیم

بد نیست به بهانه‌ی موضوع کتاب در جست و جوی جونی کیم کمی شما را با تاریخ جنگ کره آشنا کنیم. جنگ کره طی سال‌های 1950 تا 1953 میان کره‌ی شمالی (ارتش خلق) و کره‌ی جنوبی (ارتش جمهوری) در گرفت، بااین‌حال کشورهای دیگری نیز همچون چین در این جنگ دخیل بودند. الن اوه، در ابتدای کتاب حاضر توضیح می‌دهد که جنگ کره در واقع اولین جنگ مهم بر سر کمونیسم بود؛ نظامی که نخستین بار در شوروی برپا شد. هنگامی که جنگ‌جهانی دوم به پایان رسید، ‌کره تحت سلطه‌ی ژاپن قرار داشت. وقتی ژاپن در جنگ‌جهانی شکست خورد، نیمه‌ی شمالی کره سهم شوروی شد و نیمه‌ی جنوبی‌اش به آمریکا رسید. همچنین مرزی در مدار 38 درجه‌ی شمالی بین این دو منطقه کشیده شد. در سال 1950، سربازهای اهل کره‌ی شمالی با حمایت شوروی از این مرز عبور کردند و به جنوب حمله بردند. این امر، شروع جنگ کره نام گرفت.

بد نیست اشاره کنیم که حدود یک میلیون و سیصدهزار نفر از کره‌ی جنوبی، پانصدهزار نفر از کره‌ی شمالی، یک میلیون چینی و سی‌وهفت‌هزار آمریکایی در این جنگ کشته شدند و بسیاری از افرادی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، افراد بی‌گناه غیرنظامی بودند.

الن اوه کتاب در جست و جوی جونی کیم را نخستین بار در سال 2021 منتشر کرده است. این اثر که جوایز و افتخارات زیادی را از آن او کرده، در ایران توسط علیرضا شفیعی نسب به زبان فارسی ترجمه شده و انتشارات پرتقال آن را روانه‌ی بازار نشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب در جست و جوی جونی کیم

  • برنده‌ی جایزه‌ی Nerdie در سال 2021
  • برنده‌ی جایزه‌ی Asian/Pacific American در سال 2022
  • نامزد ادبیات کودکان (Children's Literature) در سال 2022
  • کسب عنوان کتاب سال NAIBA برای مقطع متوسطه در سال 2021
  • بهترین کتاب کودک سال بانک استریت (A Bank Street Best Children’s Book of the Year)
  • حضور در فهرستی موسوم به «لیست کتاب‌هایی که عاشقشان هستیم (Books We Love List)» به انتخاب ان‌پی‌آر در سال 2021

نکوداشت‌های کتاب در جست و جوی جونی کیم

  • الن اوه به شکلی منسجم در کتاب در جست‌وجوی جونی کیم بینشی از تاریخ و فرهنگ کره را برای افرادی که با آن بیگانه هستند ارائه می‌دهد. رمان او تأثیر مخربی را که نژادپرستی می‌تواند داشته باشد، آشکار می‌سازد و به بیان تاریخی می‌پردازد که اغلب نادیده گرفته شده است. (School Library Journal (starred review))
  • این رمان موضوعات دشواری را در بر می‌گیرد و خوانندگان جوان را در مورد حیوانات، آلودگی محیط‌زیست و نژادپرستی به آگاهی می‌رساند. (Bulletin of the Center for Children’s Books)
  • این رمان به شکل محکمی ریشه در وقایع زندگی واقعی دارد. کتاب در جست‌وجوی جونی کیم به خوانندگان جوان کمک می‌کند تایک تراژدی غیرقابل درک را که کودکانِ گرفتار در جنگ متحمل آن شده‌اند، درک کنند و همچنین بدانند که امیدوار ماندن در شرایطی مشابه تا چه اندازه ضروری است. (New York Times Book Review)
  • مطالعه‌ای چندلایه و کاملاً صمیمانه. (Publishers Weekly (starred review))
  • عشق به شکلی آشکار در این کتاب وجود دارد. الن اوه در کتاب در جست‌وجوی جونی کیم هم بر مشکلات امروزی نور می‌تاباند و هم بر جنگی که اغلب نادیده انگاشته می‌شود. او به سراغ مسائل چالش‌برانگیزی از جمله نژادپرستی، افسردگی، افکار خودکشی، مرگ و حتی جنایات وحشتناک جنگی می‌رود، اما در عین حال یک دوستی حمایتگرانه را در کتاب مطرح کرده است که به شخصیت اصلی کتاب کمک می‌کند سختی‌ها را تاب بیاورد و رشد کند. سفر دشوار جونی بدون شک ارزشش را دارد. (Booklist (starred review))
  • هر خواننده‌ای اگر به قدر کافی خوش‌شانس بوده که داستان‌هایی از پدربزرگ و مادربزرگ خود بشنود، کاملاً تجربه‌ی جونی را درک خواهد کرد. (Wendy Wan-Long Shang, award-winning author of – The Great Wall of Lucy Wu)
  • کتاب در جست‌وجوی جونی کیم داستانی زیبا و تکان‌دهنده است که به شما نشان می‌دهد چطور باید شجاع بود و چگونه می‌توان در لحظات دشوار و غیرقابل توصیف، انعطاف‌پذیر باقی ماند. (Hena Khan, Award-winning author of Amina’s Voice)
  • حتی با وجود اینکه دنیا در حال تغییر است و حملات زامبی‌ها افزایش یافته، پیوند بین این پسر و سگش همچنان قوی است و زمانی که شهر آن‌ها تهدید می‌شود، هارو باید همه‌ را نجات دهد. الن اوه داستان برجسته‌ی دیگری را ارائه داده است. (Amazon)

کتاب در جست و جوی جونی کیم برای چه کسانی مناسب است؟

الن اوه کتاب در جست و جوی جونی کیم را برای نوجوان علاقه‌مند به داستان و رمان‌های تاریخی و اجتماعی نوشته است.

در بخشی از کتاب در جست و جوی جونی کیم می‌خوانیم

دوها دودل بود و پابه‌پای دوستش می‌رفت. خیلی دوست داشت برود خانه و پدرش را خبر کند. اما اگر حرف گون‌وو درست بود چه؟ اگر پدرش را می‌آورد و ارتش خلق کره او را هم دستگیر می‌کرد چه؟ پدرش همین الان هم تحت‌نظر بود. نه، بهتر بود خود دوها برود. امید داشت کاری به کار دو بچه‌ی دوازده‌ساله نداشته باشند. البته که می‌ترسید. هشدار سونجین که گفت نگذارد گون‌وو تنها برود او را یاد سرنوشت سربازان روکا انداخت. سربازان کره‌ی شمالی هیچ رحمی از خودشان نشان نداده بودند، حتی به مردان مجروح و بی‌آزار.

دوها در کل مسیر ده‌کیلومتری تا پالبونگسان کنار گون‌وو ماند. پای پیاده دو ساعت طول کشید. فاصله‌ی زیادی تا مقصد مانده بود که آن جا را دیدند. چند بار هم هنگام عبور کامیون‌ها و سربازان کره‌ی شمالی قایم شدند. پالبونگسان به معنای کوه هشت‌قله بود و بلندترین قله‌اش بیش از سیصدوشصت متر ارتفاع داشت. قله‌ها کنار هم صفی را تشکیل می‌دادند و چشم‌اندازی زیبا می‌ساختند. از مکان‌های موردعلاقه‌ی افراد اهل پیمایش و علاقه‌مند به شکوه طبیعت بود. پسرها باید کوه را دور می‌زدند تا به دره‌ی غربی برسند. زمانی فهمیدند نزدیک شده‌اند که صدای شیوه و ضجه‌ی مردم پریشان بر زیبایی محیط چیره شد. دوها قدم‌هایش را کُند کرد، اما گون‌وو همان‌طور می‌دوید. چشمشان به صحنه‌ی مخوفی افتاد. زنان بالای سر پیکرهایی ضجه می‌زدند که روی علف افتاده بودند.

دوها بی‌اختیار به پاهایشان خیره شد. اکثرشان کفش کاهی به پا داشتند. می‌دانست این یعنی چه. چنین افرادی را در اتاق انتظار کلینیک پدرش دیده بود، افرادی که از شدت فقر نمی‌توانستند حتی یک جفت کفش درست‌وحسابی بخرند. رعیت بودند. بیشترشان هم کشاورز و روستایی‌های فقیر بودند. شنیده بود کمونیست‌ها معمولاً پلیس‌ها و مأمورهای دولت را می‌گیرند. پس چرا این‌همه آدم فقیر اینجا بود؟ مگر چه گناهی کرده بودند که مستحق مرگ باشند؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در جست و جوی جونی کیم
نویسنده
مترجمعلیرضا شفیعی نسب
ناشر چاپیانتشارات پرتقال
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-622-274-360-4
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در جست و جوی جونی کیم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در جست و جوی جونی کیم

برای دریافت کتاب در جست و جوی جونی کیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.