معرفی و دانلود کتاب در جستجوی حسن: مسافرت یک خانواده آمریکایی به وطن، ایران

عکس جلد کتاب در جستجوی حسن: مسافرت یک خانواده آمریکایی به وطن، ایران
قیمت:
44000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در جستجوی حسن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در جستجوی حسن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در جستجوی حسن: مسافرت یک خانواده آمریکایی به وطن، ایران

کتاب در جستجوی حسن اثر خواندنی ترنس وارد، شرح سفر و بازگشت او، پس از سی سال، به ایران بعد از انقلاب اسلامی است. نویسنده که پنج سال از دوران کودکی خود را در ایران گذرانده و با خانواده‌اش در کنار مردی به نام حسن زندگی کرده، تصمیم می‌گیرد دوباره به ایران سفر کند و به دنبال حسن بگردد. اما این جست‌وجو به آن راحتی که فکرش را می‌کرده نیست و ایران پس از انقلاب با دورانی که او زندگی می‌کرده، دو دنیای متفاوتند.

درباره‌ی کتاب در جستجوی حسن

سفرنامه‌نویسی و شرح خاطرات یکی از ژانرهای محبوب و پرطرفدار در ادبیات به‌شمار می‌رود و اطلاعاتی مفید و حقیقی درباره‌ی فرهنگ، آداب‌و‌رسوم، سبک زندگی و... ملت‌ها در اختیار دیگران می‌گذارد. از آنجا که معمولا هر فرد یا ملت، باورها، نظرات کلیشه‌ای و خامی نسبت به مردم دیگر ملل دارد، خواندن خاطرات و سفرنامه‌ها، کمک شایانی به اصلاح تصورات منفی یا غلط آن‌ها می‌کند و این سبک ادبی، یکی از بهترین راه‌ها برای برهم زدن این کلیشه‌های ذهنیست.

کتاب در جستجوی حسن (Searching for Hassan)، سفرنامه‌ای جذاب و خواندنی به‌ قلم ترنس وارد (Terence Ward) نویسنده‌ آمریکایی است. نویسنده تلاش کرده در این کتاب فرهنگ ایران و خاورمیانه را، به صورت خاطراتی راحت و خودمانی، شرح دهد و می‌توان گفت در رسیدن به این هدف موفق عمل کرده است.

داستان با ورود خانواده‌ی ترنس وارد، در دهه 60 میلادی به ایران آغاز شده و آن‌ها در خانه‌ای ساکن می‌شوند که فردی به نام حسن با خانواده‌اش در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند و درواقع آشپز و خدمتکار آن‌ها هستند. راوی داستان، ترنس، به همراه سه برادرش کوین، ریچارد و کریس، تحت نظر حسن، بزرگ می‌شوند و در طی این سال‌ها، حسن با حافظه‌ی تاریخی قوی خود، داستان‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و آیین‌های ایرانیان باستان مثل چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده به‌در را به ترنس و برادرانش می‌آموزد.

پس از چند سال زندگی در ایران، با وقوع انقلاب اسلامی، خانواده وارد تصمیم می‌گیرند به کشور خودشان بازگردند. اما از آنجایی که نمی‌توان محبت و انسانیت را درون خط‌کشی‌های مرزی جای داد، ترنس وارد و خانواده‌اش هیچ‌گاه حسن را فراموش نمی‌کنند و عکس یادگاری آن سال‌ها را همراه خود به وطنشان می‌برند. تا اینکه ترنس وارد پس از سی سال تصمیم می‌گیرد مجدد به ایران بازگردد و در این بازگشت به دنبال حسن می‌گردد؛ درحالی‌که تنها نشان او از این فرد، همان یک عکس یادگاری است...

نویسنده شرح سفر خودش را به ایران در کتاب در جستجوی حسن مکتوب کرده و با خواندن این اثر به نکات جالب و بی‌نظیری از دریچه‌ی نگاه یک غیرایرانی نسبت به ایران، مردمانش و تاریخ و سبک زندگی‌شان برمی‌خورید. ترنس وارد در گیرودار پیدا کردن حسن، با مرور تاریخ ایران باستان، گذشته‌ی پربار ایرانی را با شرایط زمان حال درهم می‌آمیزد و همچنین به بررسی درگیری‌های عمیق ایران مدرن با آمریکا و همسایگان عرب خود می‌پردازد. این اثر خواندنی ایران را از زاویه‌ای جدید به شما نشان خواهد داد.

کتاب پیش‌رو توسط نشر پندار تابان و با ترجمه‌ی روان غلامحسین جنتی عطایی و مریم ایزدی، به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب در جستجوی حسن

  • شگفت‌آور و عمیقاً تکان‌دهنده. (واشنگتن پست)

  • رنگارنگ و سرگرم‌کننده... قصیده‌ای غیرمنتظره برای ایران. (نقد و بررسی کتاب نیویورک تایمز)

  • موضوع جدید، ماندگار و کمیکی را در کشوری مرموز کشف کنید که توسط برخی از شگفت‌انگیزترین رویدادهای تاریخ اخیر درگیر شده است. (نیل مک فرقاد، خبرنگار خاورمیانه، نیویورک تایمز)

  • آموزنده و تاثیرگذار... اثری که پرتره‌ای ظریف و شگفت‌انگیز از ایران ارائه می‌دهد. (فرانسین پرز ال)

  • وارد تصویری پیچیده‌تر از ملتی را توصیف می‌کند که در کشمکش با خودش گرفتار شده است... او کشور را با تمام پیچیدگی‌هایش نشان می‌دهد. (لس‌آنجلس تایمز)

  • این کتاب قدردانی خردمندانه‌ای از یکی از فرهنگ‌های بزرگ جهان است. ترنس وارد ایران را می‌شناسد و آن را به گونه‌ای فراتر از سیاست دوست دارد. (جو کلین، ویراستار نیویورکر)

  • تصویر دلسوزانه و انسانی وارد از ایرانیان مدرن، می‌تواند به ما کمک کند تا از سیاست‌گذاری‌های امروز و جلسات توجیهی وزارت امور خارجه فراتر برویم تا نقاط مشترکی پیدا کنیم. (USA Today)

کتاب در جستجوی حسن مناسب چه کسانی است؟

اگر از خواندن کتاب‌های خاطرات و سفرنامه لذت می‌برید و دوست دارید فرهنگ، تاریخ و تغییرات ایران را از دریچه‌ی نگاهی جدید ببینید، حتما این کتاب را بخوانید.

با ترنس وارد بیشتر آشنا شویم

مشاور فرهنگی، نویسنده، سفرنامه‌نویس و مستندساز آمریکایی، ترنس وارد، در کلرادو، یکی از ایالت‌های جنوب غربی ایالات متحده، به دنیا آمد. بخشی از دوران کودکی وارد، به همراه خانواده‌اش، در ایران گذشت. جز ایران، وی در کشورهای مختلفی چون عربستان، مصر و ایتالیا نیز زندگی کرده است و به زبان‌های فارسی، عربی، ایتالیایی، یونانی و اندونزیایی تسلط دارد.

وارد از دانشگاه برکلی آمریکا فارغ‌التحصیل شده و در مأموریت‌های بشردوستانه سازمان ملل و موسسه جامعه‌ی باز در برمه خدمت کرده است. کتاب‌های «نگهبان رحمت: چگونه یک نقاشی فوق‌العاده کاراواجو زندگی معمولی امروز را تغییر داد» و «رمز وهابی: چگونه سعودی‌ها افراط‌گرایی را در سطح جهانی گسترش می‌دهند» از آثار دیگر اوست. وارد هم‌کنون ساکن نیویورک و فلورانس است.

در بخشی از کتاب در جستجوی حسن می‌خوانیم

وقتی پدرم را بازداشت کردند، پدر بزرگم آمده بود که او را با سپردن ضمانت ترخیص کند. از پدرم می‌پرسد: «پاتریک، چرا؟» پاتریک جوان با اطمینان و کمی رنج جواب می‌دهد: «برای اینکه ما مجبوریم.» البته پدر بزرگم هرگز نتوانسته بود این حقیقت را درک کند. او اصولاً مرد آرام و ساکتی بود. شب‌ها در پالایشگاه شهر «بیون» کار می‌کرد. سرگرمی اصلی او نواختن ویلونش بود، که در مهمانی‌ها و عروسی‌ها جان می‌گرفت و صدایش به عرش می‌رسید.

دنیا در آن وقت ناگهان وارد جنگ وحشتناکی شد و یک نسل به اروپا اعزام شدند. پدرم در دسامبر 1941، با وسیله جوشکاری در دست، به هاوایی اعزام شد که به تعمیرات کشتی‌های صدمه دیده‌ی ناوگان آمریکا که هنوز در بندر «پرل‌هاربر» روی آب بودند بپردازد. سپس از هاوایی در نیروی هوایی امریکا اسم‌نویسی کرد و به عنوان خلبان بمب‌انداز به جبهه‌ی اروپا اعزام شد. در 1944 در یک هواپیمای بمب‌افکن ب 17 معروف به «سنگر پرنده» مشغول پرواز بود و به دنبال هدف‌های آلمانی می‌گشت. از آن بالا، گاهی هم می‌دید که چگونه هواپیمای دشمن بعضی از آن‌ها را دنبال کرده و پس از تیراندازی از همه طرف، در حالی که دوستانش در هواپیماهایشان حبس شده بودند، شعله‌ور شده و چرخ‌زنان به سرعت به طرف زمین سقوط می‌کردند و یا در هوا منفجر می‌شدند.

روز زمین با هم‌قطاران خود مشروب فراوان می‌خورد و شاهد بود که خلبان‌های جوان‌تر از راه می‌رسند که جای از دست‌رفتگان قبلی را پر کنند. او به هر حال از این ماجرا هم جان سالم به در برد. برادرش «شان» در نبرد «بالج» صدمه خطرناکی دید و برادرش جیمی در نبرد خونین سواحل «کودال کانال» جان خود را باخت. او هرگز به نظام حاکم اعتقاد زیادی نداشت و همیشه می‌گفت بخت و اقبال ایرلندی همیشه رل مهمی برایش بازی کرده است. در ساعات آخر به محض اینکه از خدمت معاف شده بود، از برلن، غیر از خرابه‌ها و دود و بخاری که به هوا می‌رفت، چیز دیگری باقی نمانده بود.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار: خون انار
1: همسفران
2: آمدن دوباره
3: گذشته، کشوری غریبه است
4: لوح‌های سنگی پاسارگاد، شعله آتش زرتشت
5: سروران و بانوان تخت جمشید
6: باغ‌های گل و بلبل، شعرای صوفی و میکده
7: همه جا کربلاست
8: مناره‌های سکوت، آتشکده‌ها
9: قرار ملاقات در «تودشک»
10: میهمانی‌های اصفهان، دختر دوچرخه سوار
11: در کناره‌های زاینده‌رود
12: شب‌های ویدئو در مقبرۀ امام خمینی
13: درّه‌های حشّاشین، پنج میلیونر سیاه
14: رنگ خدا
سخن آخر
قدردانی
جهت مطالعه بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در جستجوی حسن: مسافرت یک خانواده آمریکایی به وطن، ایران
نویسنده
مترجمغلامحسین جنتی عطایی، مریم ایزدی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات456
زبانفارسی
شابک978-600-6895-24-6
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک
44000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در جستجوی حسن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در جستجوی حسن

برای دریافت کتاب در جستجوی حسن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.