معرفی و دانلود کتاب یک سال در میان ایرانیان: مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ملت ایران

عکس جلد کتاب یک سال در میان ایرانیان: مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ملت ایران
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک سال در میان ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک سال در میان ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک سال در میان ایرانیان: مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ملت ایران

ادوارد براون، شرق‌شناس فقید بریتانیایی، در کتاب یک سال در میان ایرانیان، سفر پرماجرای خود به ایران در اواخر قرن نوزدهم را شرح داده است. شکی نیست که مطالعه‌ی این اثر برای تمام علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ سرزمین ایران، به‌غایت آموزنده و پرثمر خواهد بود. لازم به ذکر است که کتاب پیش رو، به قلم ذبیح‌ الله منصوری، مترجم پرآوازه‌ و پرکار ایرانی، به زبان فارسی برگردانده شده است.

درباره کتاب یک سال در میان ایرانیان

ادوارد براون مستشرق، ادیب و سخن‌شناسِ برجسته‌ی اهل بریتانیا بود. عمده‌ی شهرت براون نزد مخاطبین فارسی‌زبان، مرهون آثار پژوهشی او در باب تاریخ ادبیات فارسی است. آثاری که چنان عالمانه، فاضلانه و دقیق‌اند، که گویی به قلم فردی نگاشته شده‌اند که با انس و الفت با زبان و ادبیات فارسی از بطن مادر زاده شده است. نخستین آشنایی جدی ادوارد براون با زبان و ادبیات فارسی، پس از سفر یک‌ساله‌ای حاصل شد که او طی سال 1887 به ایران داشت. آنچه در کتاب یک سال در میان ایرانیان (A Year Amongst the Persians) خواهید خواند، شرح این سفر فرخنده و پرماجراست.

کتاب یک سال در میان ایرانیان، از بسیاری جهات اثری خواندنی و آموزنده است. در این کتاب، ایرانِ عصر قاجار را از زاویه‌ی دید ناظری دقیق و تیزبین خواهیم نگریست، که علی‌رغم علاقه به سرزمین ایران، هرگز بر کاستی‌ها و عیوبِ مشهود در فرهنگِ مردمانِ این سرزمین چشم نبست. این علاقه‌ی قلبی و نگاه انتقادیِ توأمان با آن، چنان‌که خود پس از مطالعه‌ی اثر پیش رو تصدیق خواهید نمود، در هر سطر از کتاب یک سال در میان ایرانیان پیدا و آشکار است.

کتاب یک سال در میان ایرانیان، همچون سفرنامه‌های مشابهی که به قلم دیگر مستشرقین نامدار غربی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، حاوی اطلاعات ارزشمندِ فراوانی در باب زندگی اجتماعی ایرانیان در اواخر سده‌ی نوزدهم میلادی است. البته این اطلاعات بیشتر ناظر به جزئیات زندگی قشر روشنفکر ایرانی در بازه‌ی زمانی مورد بحث‌اند. چه، براون به سبب روحیات و گرایشات خاص خویش، حین اقامت خود در ایران، بیشتر با نخبگان ایرانی نشست و برخاست داشته است. با وجود این، هنگام مطالعه‌ی کتاب یک سال در میان ایرانیان، به مطالب و گزارش‌های جالب توجهی نیز، در باب زندگی ایرانیانِ متعلق به دیگر طبقات اجتماعی، برمی‌خوریم.

از نکات جالب توجه کتاب حاضر، اطلاعات ارزنده‌ای است که ادوارد براون از وضعیت جامعه‌ی زرتشتی ایران در عصر قاجار ارائه می‌دهد؛ اطلاعاتی که صرف نظر از اهمیت تاریخی‌شان، واجد نکاتی مهم در باب الهیات، مناسک و اصول اعتقاداتِ زرتشتی‌اند.

اما شاید جذاب‌ترین بخش کتاب یک سال در میان ایرانیان، فرازهایی از اثر باشد که نگارنده در آن‌ها، با شوقی وافر و حظی تمام، از شیفتگی خویش نسبت به زبان فارسی سخن رانده و دلیل این شیفتگی را، با لحنی تأثیرگذار، بازگو کرده است. شیفتگی‌ای که نه‌تنها پس از ترک ایران و بازگشت به وطن فروکش نکرد، بلکه همچون آتشی خاموشی‌ناپذیر، دم‌به‌دم بیشتر و بیشتر در سینه‌ی براون زبانه کشید؛ تا جایی که اغلب اهتمام او را در باقی‌مانده‌ی عمر، معطوف به تحقیق در باب تاریخِ ادبیاتِ این زبان ساخت.

از کتاب یک سال در میان ایرانیان دو ترجمه به زبان فارسی در دست است. ترجمه‌ای که هم‌اینک در اختیار شماست، به قلم مرحوم ذبیح‌ الله منصوری به انجام رسیده است. امید که خواندن این ترجمه را نیز، به سان مطالعه‌ی دیگر ترجمه‌های ذبیح‌ الله منصوری، دلکش، لذت‌بخش و آموزنده بیابید.

کتاب یک سال در میان ایرانیان مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران ژانر سفرنامه و علاقه‌مندان به آشنایی با تاریخ ایران در عصر حاکمیت خاندان قاجار، دو دسته از مخاطبینی‌اند که از کتاب یک سال در میان ایرانیان بهره‌های فراوانی خواهند برد.

با ادوارد براون بیشتر آشنا شویم

ادوارد گرانویل براون (Edward Granville Browne) شرق‌شناس، مورخ و ادیبِ برجسته‌ی بریتانیایی بود. او به سال 1862 دیده به جهان گشود و در سال 1926 روی در نقاب خاک کشید. براون به خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند تعلق داشت. پدر او، سِر بنجامین براون، صاحب یک شرکت کشتی‌سازی بزرگ بود. ادوارد براون اما چندان علاقه‌ای به قدم نهادن در مسیر پدر نداشت. نزد او، تحصیل علم بر نیل به ثروت و سرمایه اولویت داشت. از همین رو، براون نهایت تلاش خود را به کار بست تا موفق به تحصیل در رشته‌ی پزشکی دانشگاه کمبریج شود.

علاقه‌ی ادوارد براون به شناخت تاریخ و فرهنگ سرزمین‌های آسیایی در دوران نوجوانی در او شکل گرفت. همین علاقه بود که در نهایت براون را عازم سرزمین ایران ساخت و شوق یادگیری زبان پارسی را در سر او انداخت.

امروزه از ادوارد براون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایران‌شناسان غربی یاد می‌کنند؛ دانشمندی که به باور بسیاری از صاحب‌نظران، زبان و ادبیات فارسی را بسی بیشتر از متکلمان اصلی این زبان می‌شناخت.

شهرت براون نزد ایرانیان، بیش از همه مرهون نگارش کتابی مفصل با عنوان «تاریخ ادبیات ایران» است. اثری عالمانه که کماکان یکی از متون معتبر درسی در دانشکده‌های ادبیات فارسی به شمار می‌رود. آنچه در ادامه می‌بینید، عناوین برخی از دیگر آثار ادوارد براون است: «تاریخ طب اسلامی»، «تاریخ مشروطیت ایران»، «نامه‌هایی از تبریز»، «ترجمه‌ی چهار مقاله‌ی نظامی عروضی»، «ترجمه‌ی تاریخ گزیده‌ی حمدالله مستوفی».

در بخشی از کتاب یک سال در میان ایرانیان می‌خوانیم

جمعی از من پرسیده‌اند که چطور شد که شما به فکر تحصیل السنۀ شرقی افتادید. به همین جهت، لازم دانستم که در آغاز این کتاب بدواً به این سؤال جواب بدهم و بگویم چگونه فکر تحصیل زبان‌های مشرق‌زمینی بر سرم افتاد.

در تحصیل السنۀ مزبور، من مصادف با اشکال شدم و گاهی هم نزدیک بود که از ادامۀ تحصیل صرف‌نظر کنم؛ ولی بالاخره توفیق رفیق گردید و توانستم زبان‌های مزبور، و ازجمله فارسی را به‌قدری تحصیل نمایم که هنگام مسافرت به ایران نه فقط می‌توانستم با مردم صحبت کنم، بلکه موفق گردیدم که از لطائف ادبی ایران نیز استفاده نمایم.

این را هم بگویم که در ادای این پاسخ که چگونه به فکر تحصیل السنۀ شرقی افتادم نیز تردید داشتم. برای اینکه نمی‌خواهم در این کتاب خود من زیاد مورد نظر و توجه خوانندگان قرار بگیرم. خاصه آنکه هرکس که قلم به دست می‌گیرد که شرح‌حال خود را بنویسد، ممکن است قدری از جادۀ حقیقت منحرف شود و خود را بهتر از آنچه هست جلوه بدهد. این ایراد در مورد تحریر و انتشار این سفرنامه نیز وارد است؛ اما فکر کردم که مشاهدات و استنباط‌های من در ایران شاید برای دیگران مفید واقع شود و لذا مبادرت به انتشار این سفرنامه نمودم.

این سفرنامه چون با ضمیر مفرد اول شخص _ یعنی «من» _ شروع می‌شود، ممکن است که توجه خواننده را به نویسنده جلب نماید. درصورتی‌که من مایلم که خواننده بیشتر متوجه حوادث و مناظر و استنباط‌ها باشد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمۀ مترجم
مقدمۀ سر الیس ه. مینس (Sir Ellis H. Minns): پروفسور دانشگاه کمبریج در انگلستان
مقدمۀ سر دنیسن راس: خاطراتی از ادوارد گرانویل‌براون
زندگی ادبی و ذوقی او
زندگی سیاسی او
زندگی اجتماعی
مقالۀ روزنامۀ وطن
فتح‌الباب
این فتح‌الباب را فقط برای خوانندگان ایرانی می‌نویسم2
فصل اول: مقدمه
العلم‌العلمان، علم‌الادیان و علم‌الابدان
فصل دوم: از انگلستان تا سرحد ایران
فصل سوم: از سرحدّ ایران تا تبریز
فصل چهارم: از تبریز تا تهران
فصل پنجم: تهران
فصل ششم: اعتقاد به مبدأ، علوم ماوراءالطبیعه، جادوگری
فصل هفتم: از تهران تا اصفهان
فصل هشتم: اصفهان
فصل نهم: از اصفهان تا شیراز
فصل دهم: شیراز
فصل یازدهم: شیراز (دنباله فصل قبل)
فصل دوازدهم: از شیراز تا یزد
فصل سیزدهم: یزد
فصل چهاردهم: دنبالۀ یزد
فصل پانزدهم: از یزد تا کرمان
فصل شانزدهم: مردم کرمان
فصل هفدهم: در بین قلندران
فصل هجدهم: از کرمان تا انگلستان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک سال در میان ایرانیان: مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ملت ایران
نویسنده
مترجمذبیح الله منصوری
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات560
زبانفارسی
شابک978-622-267-248-5
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یک سال در میان ایرانیان

Amin
۱۴۰۲/۷/۱۲
به طور کلی کتابی است خوب و قابل قبول، گرچه هر کتابی ارزش یک بار مطالعه را دارد و کتاب بد وجود ندارد، اما این کتاب بیشتر برای درک شیوه حکومت داری دوران ناصری اطلاعات به نسبت خوبی به خواننده می‌دهد. اطلاعاتی شبیه نحوه انتصاب حکمرانان که اکثراً از شاهزاده گان قاجاری بوده اند، نحوه کار چاپارخانه، پست و...
م ع
۱۴۰۲/۳/۱۳
نسبت به بقیه کتب ترجمه شده استاد منصوری متن کار کمی خسته کننده س، در کل مطالب مفیدی در کتاب نگنجیده و بیشتر جنبه‌ی وقت پر کردن دارد کتاب، شاید برای کسانی که به سفرنامه علاقه دارند جذاب باشد، در کل من نتونستم کتاب رو تموم کنم به خاطر ریتم کند و خسته کننده آن
سید ابراهیم میرنسل
۱۴۰۲/۵/۱۷
کتاب فوق العاده زیبای است علاوه بر اینکه اوضاع زمان قاجار را به وضوح شرح داده صداقت مولف منو تحت تأثیر قرار داد
مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۱/۷/۱۸
با سلام
اطلاعات خوبی نسبت به فرقه بابی و بهائی, و دین باستانی نیاکان ما, زرتشتی, در کتاب است.
خیلی کتاب گیرایی نبود.
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب یک سال در میان ایرانیان

برای دریافت کتاب یک سال در میان ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.