معرفی و دانلود کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا: تاملات زمستانی بر تاثرات تابستانی

عکس جلد کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا: تاملات زمستانی بر تاثرات تابستانی
قیمت:
55000 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا: تاملات زمستانی بر تاثرات تابستانی

کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا، شرح دیده‌ها، شنیده‌ها، برداشت‌ها و تأملات فئودور داستایوفسکی از سفر به دور اروپا و مواجهه‌ی او با فرهنگ و مردم آنجاست. داستایوفسکی در جوانی و به پیشنهاد پزشکان مدتی برای استراحت و درمان به اروپای غربی رفت و در شهرهای برلین، پاریس، وین، فلورانس، میلان و لندن اقامت کرد. این کتاب یادداشت‌های او از این سفرها است و دیدگاه تند و تلخ او را نسبت به فرهنگ غربی نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا

در ژوئن سال 1862 فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoevsky) برای مدتی از سن‌پترزبورگ به اروپا رفت. او که با بیماری صرع دست‌به‌گریبان بود، با پیشنهاد پزشکان برای درمان و استراحت باید به سرزمین‌های خوش آب و هواتری می‌رفت. داستایوفسکی کشورهای اروپای غربی را ترجیح داد چون علاوه بر هوای خوب، این فرصت را به او می‌دادند تا فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی آن‌ها را هم از نزدیک مشاهده کند. در روسیه مردم به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ و اندیشه‌ی غربی بودند و داستایوفسکی می‌خواست با این کشورها بیشتر آشنا شود و ریشه‌های تأثیر آن‌ها را بر روسیه بیابد.

این‌چنین بود که او به شهرهای بزرگی مثل برلین، کلن، پاریس، وین، فلورانس، میلان، ژنو و لندن رفت و در هرکدام مدتی کوتاهی اقامت کرد. او شرح این سفرها را ابتدا در مجله‌ی خودش «وِرمیا (Vremya)» (زمان) به چاپ رساند و بعدتر در قالب کتابی تحت عنوان سفرنامه‌ی اروپا (Winter Notes on Summer Impressions) منتشر نمود. این کتاب یادداشت‌ها، دیده‌ها و شنیده‌های او از اروپای غربی و مردم آنجاست. ولی درواقع این سفرنامه فراتر از یادداشت و خاطره‌نگاری صرف است. کتاب حاضر تأملات داستایوفسکی را نسبت به غربی‌ها نشان می‌دهد و دیدگاه تندوتیز و متعصبانه‌ی او را در برابر فرهنگ آن‌ها بیان می‌کند.

فئودور داستایوفسکی در کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا، در همان ابتدا مردم روسیه را سرزنش کرده و به خاطر نگاه مبالغه‌آمیزشان به اروپا، به آن‌ها حمله می‌کند. او می‌داند مردم کشورش اروپاییان را ستایش می‌کنند و نسبت به آن‌ها احساس خودکمتربینی دارند. از سوی دیگر غربی‌ها هم روس‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند و نگاهی از بالا به پایین نسبت به آن‌ها دارند. او با همین نگرش سعی می‌کند این کشورها را از جنبه‌های مختلف با کشور خودش بسنجد. اما داستایوفسکی یک «پان اسلاو» است و هرگز نمی‌تواند ناظری بی‌طرف باشد. همین تعصب و جانب‌داری باعث شده او به تمام ظواهر فرهنگی غرب حمله کند و آن‌ها را کمتر از روسیه بداند. او در سفرنامه‌اش این کشورهای آزاد و پیشرفته را از سه منظر سیاسی، اجتماعی و مذهبی بررسی می‌کند و نتیجه می‌گیرد که فرهنگ آن‌ها برخلاف آنچه در روسیه تصور می‌شود، بسیار فاسد و معیوب است. او آیین کاتولیک و پروتستان اروپایی‌ها را هم‌زمان رد می‌کند و ارتودوکس روسی را بهتر از آن‌ها می‌بیند. فرانسوی‌ها را مردمی دو رو و غیرمنطقی می‌داند و معتقد است که این کشور شرایط اجتماعی بسته‌ای دارد. همین‌طور به انگلیسی‌ها حمله می‌کند و آن‌ها را آدم‌هایی می‌داند که به فقرا بی‌توجه‌اند. و درنهایت از مردم کشورش می‌خواهد در برابر فرهنگ فاسد و متجاوز غربی مقاومت کنند و آن را نپذیرند.

اهمیت کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا بیشتر از هر چیز به خاطر نگرش و فلسفه‌ی فئودور داستایوفسکی است. گرچه حرف‌های او متعصبانه و یک‌سویه است اما ردپای بسیاری از اندیشه‌های بعدی او را می‌توان در این یادداشت‌ها دید و ایده‌های آینده‌ی او را بهتر درک کرد. برای نمونه، رمان «یادداشت‌هایی زیرزمینی» که دو سال بعد چاپ شد، تا حد زیادی شبیه به این اثر است و موتیف‌هایی از این سفرنامه در آن دیده می‌شود. منتقدان حتی این سفرنامه را نسخه‌ی ابتدایی آن داستان می‌دانند و معتقدند هم ازنظر روایی و هم ایدئولوژیک نشانه‌های پررنگی از سفرنامه‌ی اروپا در آن وجود دارد.

کتاب سفرنامه‌ی اروپا را یلدا بیدختی نژاد ترجمه و نشر برج آن را منتشر کرده. نسخه‌ی صوتی این اثر را هم رادیو گوشه با گویندگی تایماز رضوانی ارائه کرده است.

در نکوداشت کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا

  • داستایوفسکی با طنز همیشگی و صداقت آزاردهنده‌اش اعتراف می‌کند که شاید مشاهداتش بدبینانه و تلخ بوده باشد، و این ویژگی اوست که تعصباتش را پنهان نمی‌کند. (سال بلو، نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل)

کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان فئودور داستایوفسکی و کسانی که آثار او را پیگیری می‌کنند توصیه می‌شود. همین‌طور اگر به سفرنامه‌ها علاقه دارید بهتر است لذت شنیدن این کتاب گویا را از دست ندهید.

با فئودور داستایوفسکی بیشتر آشنا شویم

فئودور میخائیلویچ داستایوفسکی (1881-1821) نویسنده و روزنامه‌نگار روس و از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان تاریخ است. آثار مشهور او همچون «جنایت و مکافات»، «شیاطین»، «ابله» و «برادران کارامازوف» هم از نظر داستانی و تکنیکی فوق‌العاده‌اند و هم شرایط سیاسی، اجتماعی و معنوی قرن نوزدهم را به بهترین شکل نشان می‌دهند. داستایوفسکی در پانزده‌سالگی مدرسه را ترک کرد و وارد دانشکده‌ی مهندسی شد. پس از فارغ‌التحصیلی مدتی به ترجمه‌ی آثار خارجی روی آورد و به‌واسطه‌ی همین به حلقه‌ی ادبی سن‌پترزبورگ راه یافت. اعضای حلقه به خاطر صحبت در مورد کتاب‌های ممنوعه بازداشت و اکثرشان از جمله داستایوفسکی به اعدام محکوم شدند. اما حکم او تخفیف پیدا کرد و چهار سال به سیبری تبعید و بعد به خدمت اجباری فرستاده شد. پس‌ازاین مدت او به روزنامه‌نگاری روی آورد و از دهه‌ی 1860 بود که بهترین داستان‌هایش را نوشت. فئودور داستایوفسکی بر جنبش‌هایی مثل سوررئالیسم و اگزیستانسیالیسم و بزرگانی همچون چخوف، نیچه، سارتر و فروید تأثیر زیادی گذاشت.

در بخشی از کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا: تاملات زمستانی بر تاثرات تابستانی می‌شنویم

بگذار کل دنیای اطرافمان زشت باشد، عوضش خودمان آن‌قدر زیبا و متمدن و اروپایی‌ایم که ملت از ریختمان حالش به‌هم می‌خورد. طوری شده که دیگر مردم ما را با خارجی‌ها عوضی می‌گیرند و یک کلمه از زبان و کتاب‌هایمان و حتی یکی از افکارمان را متوجه نمی‌شوند و این اسمش پیشرفت است. به‌حدی عمیق ملت و سرچشمه‌های ملی را تحقیر کرده‌ایم که حتی دیگر با آن مثل یک چیز پلید نویافته‌ی عجیب برخورد می‌کنیم، چیزی که زمان مونبازون‌ها و دوروگان‌های ما اصلاً وجود نداشته و اسمش را می‌گذاریم پیشرفت. به‌قدری اعتمادبه‌نفس پیدا کرده‌ایم و به دعوت تمدنمان مطمئنیم که مسائل را از موضع بالا حل می‌کنیم؛ مثلاً اینطوری: وطن وجود ندارد، ملت وجود ندارد و ملی‌گرایی فقط سیستمی معروف است برای اخذ مالیات.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
19 دقیقه
فصل اول: به‌جای مقدمه
14 دقیقه
فصل دوم: در قطار
28 دقیقه
فصل سوم - قسمت اول: فصلی که به‌کلی زائد است
23 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
16 دقیقه
فصل چهارم: فصلی که به درد گردشگرها می‌خورد
31 دقیقه
فصل پنجم: بعل
19 دقیقه
فصل ششم - قسمت اول: تأملاتی در باب بورژوآ
19 دقیقه
فصل ششم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل هفتم - قسمت اول: ادامه‌ی فصل قبل
17 دقیقه
فصل هفتم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل هشتم - قسمت اول: مابیش و بری‌بری
17 دقیقه
فصل هشتم - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا: تاملات زمستانی بر تاثرات تابستانی
نویسنده
مترجمیلدا بیدختی نژاد
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپینشر برج
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه صوتی
55000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا

ترانه کمالی
۱۴۰۲/۴/۳۱
خوانش راوی عالی بود.
آهنگ‌ ابتدا هر بخش مرتبط و بجا انتخاب شده.
نگاه داستایوفسکی و حس‌ او به اروپا و همچنین تأملات و تفکرات‌ش، طنز تلخ و دقیقی از نظام فکری آن زمان بدست میدهد؛ برای متوجه شدن جزئیات بهتر است زمینه‌ای هر چند مختصر از فرهنگ و تاریخ ادبی و سیاسی روس‌ها داشته باشید.
توجه خاص به و
نویسنده مردم‌شناسی جامعه‌شناسی قابل تحسین است و حتی اگر ندانید نویسنده یک روس است، با فرافکنی‌های ذهنی و مشکوک بودن‌ها و حس و حال داشتن تئوری توطئه، کاملا آگاه و مطمئن می‌شوید!
کتاب ظاهرا یک سفرنامه‌ست، اما در اصل‌چنین نیست؛ نویسنده عقاید خود را از اصول برابری، آزادی و مسائل اینچنینی می‌گوید، از نظام‌های فکری و سیاسی و همانطور که کنار عنوان اصلی نوشته شده: کتاب مجموعه‌ی تاملات و تاثرات اوست.
امیرحسن سزاوار
۱۴۰۲/۷/۲۵
فکر نمیکنم کس دیگه‌ای در تاریخ بتونه در این حد از ساده‌ترین چیز‌ها جذاب‌ترین و فلسفی‌ترین موضوعات رو بیرون بکشه البته اینم که وضعیت اون دوره روسیه تزاری مثل الان ایرانمونم بوده به جذابیتاش اضافه میکنه
رضا اکبری
۱۴۰۲/۲/۳۱
با درود جالب بود از داستایوفسکی همچین کتابی پر از طنز مایه و تعریف سفر به دور اروپا و آشنایی با فضای عامیانه زندگی مردم روسیه و اروپای زمان زندگی این نویسنده بزرگ.
پریسا کاظمی
۱۴۰۲/۴/۱۳
کتابش خوب بود نمیشه گفت عالی، دیدگاه جالب داستایوفسکی از جنبه دیگه به اروپایی‌ها، نوع خواندن گوینده هم عالی
حسین فیض پور
۱۴۰۲/۵/۱۵
جذبش نشدم، انتظارم بیش از این بود، بری بری
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا

برای دریافت کتاب صوتی سفرنامه‌ی اروپا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.