معرفی و دانلود کتاب در سایه جنگ: خاطرات پشت جبهه

عکس جلد کتاب در سایه جنگ: خاطرات پشت جبهه
قیمت:
۲۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در سایه جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در سایه جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در سایه جنگ: خاطرات پشت جبهه

کتاب در سایه جنگ روایتی خواندنی از فرض الله شاهین راد است که در هر فصل به شکلی متفاوت زوایای جنگ ایران و عراق را مورد بررسی قرار داده است. ساختار روایی این کتاب که از زبان دختری به نام فاطمه در پشت جبهه نوشته می‌شود و روزگار جنگ را به نظاره نشسته، در کنار شرح تاریخ و تحلیل دوران دفاع مقدس مجموعه کاملی را به ارمغان آورده که خواننده را از جهات مختلف با این برهه‌ی پرفراز و نشیب آشنا می‌کند.

درباره کتاب در سایه جنگ:

هر زمان که از جنگ و دفاع از کشور سخن به میان می‌آید، همه نگاه‌ها به خط مقدم جبهه دوخته می‌شود. اما پشت جبهه‌ها چه می‌گذرد؟ دست‌های کوچکی که رو به آسمان بلند شده‌اند و دل‌های نگرانی که در انتظار صلح، پشت سنگرهای پایداری، آیه‌های صبر را زمزمه می‌کنند...

جنگ بدترین نوع تفکر، عمل و دفاع انسانی است که در کره زمین اتفاق می‌افتد. البته دولت‌مردان و حاکمان می‌توانند با سیاست و زیرکی با نفوذ خویش در عرصه جهانی، کمک دولت‌های دوست و با پشتیبانی از سیاست‌های منطقی تا حدودی از وقوع جنگ جلوگیری کنند، لیکن زمانی که دشمن برای تصرف سرزمین کشوری از مرزهای بین‌المللی عبور و بخشی از آن را اشغال کرد، چاره‌ای جز جنگ باقی نمی‌ماند.

جنگ فرصت‌های بسیاری را از مردم دو کشور گرفت و برنامه اقتصادی دو کشور را بر هم ریخت و باعث شد عراق و ایران به جای سرمایه‌گذاری برای توسعه انسانی و پیشرفت، منابع خود را صرف خرید تجهیزات، تسلیحات و مهمات کنند. در طول جنگ هواپیماهای عراقی 400 هزار پرواز جنگی علیه ایران انجام دادند و 530 فروند موشک از طرف عراق پرتاب شد. در جنگ دریایی 463 کشتی مورد اصابت قرار گرفت و خسارات زیادی به بار آورد.

کتاب در سایه جنگ تلاش کرده تا با بازگویی خاطرات و شرح آنچه در سال‌های جنگ گذشت، درس‌ها و نکات آموزنده این دوران را به خوانندگان منتقل کند و یاد همه زنان و مردانی که در این راه مقاومت کردند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند را گرامی بدارد. مردمانی که در نتیجه یک اقدام تحمیلی دارایی‌های زیادی را از دست دادند اما ایمان و مقاومت خود را از دست ندادند.

کتاب در سایه جنگ را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

علاقمندان به خاطرات جنگ و مطالعه تاریخ دفاع مقدس با خواندن این کتاب از دو وجه روایت و واقعیت بهره‌مند خواهند شد.

فرض الله شاهین راد را بیشتر بشناسیم:

سرتیپ فرض‌الله شاهین‌راد فارغ‌التحصیل سال 1348 دانشکده افسری، در طول 42 سال خدمت صادقانه خود در مشاغل فرماندهی دسته، گروهان، گردان، تیپ، لشکر، فرماندهی مرکز آموزشی 01 کادر، فرماندهی دافوس، معاون اطلاعات و عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خدمت ادامه داد و آخرین شغل او رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح است. او در طول هشت سال دفاع مقدس، سه بار مجروح شد و اکنون دارای دو نشان فتح 2 و 3 از سوی مقام معظم رهبری است.

در بخشی از کتاب در سایه جنگ می‌خوانیم:

پس از مجروح شدن پدر، رویداد دیگری به وقوع پیوست که خانواده ما را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. پسرعمویم مجید که به‌عنوان بسیجی در جبهه بود، در یکی از عملیات‌ها شهید شد. او هفده سال داشت و در دبیرستان مشغول تحصیل بود. قد بلندی داشت و در چند رشته ورزشی نیز فعالیت می‌کرد. در فراخوان سپاه پاسداران درس را رها کرد و به عضویت بسیج درآمد. مدت کوتاهی در تهران آموزش دید و بعد به منطقه جنوب اعزام شد.

اوایل عمو می‌گفت آن‌ها در اندیمشک هستند. اما بعد از آن دیگر از مجید خبری نبود. عمو خیلی تلاش کرد از او خبری بگیرد. اواخر خبر رسید که او در آبادان و خرمشهر است. زهرا، دخترعمو، وقتی در بیمارستان جندی‌شاپور از مجروحان پرستاری می‌کرد، این خبر را به عمو داده بود. مجید در آخرین روزهای عملیات در اثر اصابت گلوله دشمن شهید شده بود. جنازه او را به بیمارستان جندی‌شاپور اهواز و از آن جا با ماشین‌های سردخانه‌دار به تهران می‌برند.

خواهرش از موضوع اطلاع پیدا می‌کند و بدون اینکه به خانواده اطلاع دهد، به تهران می‌آید و عمو را در جریان قرار می‌دهد. عمو چند روزی به معراج شهدا، در نزدیکی پارک‌شهر می‌رود. تا اینکه روز سوم جنازه مجید را در آن جا شناسایی می‌کند.

روزها سپری شد. هفته دوم بهمن 1362 بود. طبق معمول در کلاس درس بودیم. یک‌دفعه صدای مهیب و وحشتناکی شنیدیم. صدا هرچه نزدیک‌تر می‌شد، شدیدتر می‌شد. بچه‌ها ناخودآگاه از جا پریدند و جیغ کشیدند. خانم‌معلم نیز شوکه شده بود، طوری که از ترس ریختن سقف کلاس رفت زیر میزش. صدای مهیب کم‌کم دور شد. بچه‌ها در بهت و ناباوری مدام از معلم در مورد صدا می‌پرسیدند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
سخن ناشر
پیش‌گفتار
فصل اول: دوران کودکی
فوت مادر
خروج شاه از کشور
پیروزی انقلاب
آغاز به کارِ پدر، پس از پیروزی انقلاب
نخستین مأموریت پدر
بازگشت پدر از مأموریت
دومین مأموریت پدر
انتقال پدر به سنندج
آغاز جنگ
جنگ‌زده‌ها
خیرات شب جمعه
نامه‌ای از پدر
نخستین مرخصی پدر
شهادت پسردایی
رفتن عمو به جبهه
مرخصی آمدن عمو
دومین جبهه عمو
دومین مرخصی پدر
بازگشت دخترعمو از جبهه
مرخصی آمدن پدر
مجروح شدن عمو
سال سوم جنگ
و بازهم نگرانی...
شهادت پدر نازنین
تشییع جنازه پدر نازنین
آثار جنگ در زندگی مردم
مجروح شدن پدر
شهادت مجید
آزادی اسرا
فصل دوم: جنگ چیست و چگونه اتفاق افتاد؟
آغاز جنگ و پیشروی‌های دشمن
خسارات و تلفات جنگ تحمیلی
تلفات و خسارات واردشده به جمهوری اسلامی ایران
آسیب‌دیدگان جنگ
آواره‌های جنگ
خانواده شهدا
خانواده‌های مفقودان
خانواده جانبازان
مروری بر تحول در ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی
وضعیت ارتش هنگام پیروزی انقلاب اسلامی
ناگفته‌ها
نظریه
اعلام
درباره نویسنده
منابع
روایتِ تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در سایه جنگ: خاطرات پشت جبهه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره سبز
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات209
زبانفارسی
شابک978-622-7003-01-7
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در سایه جنگ

مانا
۱۴۰۱/۱۰/۲
کتاب داستان جالبی داشت که برای من کشش خواندنش را زیاد میکرد بخصوص که از زبان یک زن روایت میشد اما کاش صوتی بود به هر حال ممنون هستم از زحمات عزیزان کتابراه
پرهام عابد
۱۴۰۱/۱/۱۵
کتاب خوبی بود و تحت تاثیر قرار گرفتم.
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب در سایه جنگ

برای دریافت کتاب در سایه جنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.