معرفی و دانلود کتاب عملیات کوبنده: اولین پاسخ نیروی هوایی

عکس جلد کتاب عملیات کوبنده: اولین پاسخ نیروی هوایی
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عملیات کوبنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عملیات کوبنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عملیات کوبنده: اولین پاسخ نیروی هوایی

در کتاب عملیات کوبنده که به اهتمام مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه‌های رزمی نهاجا به نگارش درآمده، به شرح اولین پاسخ نیروی هوایی ارتش به حمله ارتش بعث عراق در تاریخ 31 شهریور 1359 و خاطرات خلبانان در این واقعه پرداخته شده است.

در ساعت 14 مورخ روز سی‌و‌یکم شهریورماه 1359، نیروی هوایی عراق باهدف نیل به یک پیروزی برق‌آسا، یورش هوایی پیش‌دستانه و همه‌جانبه خود به خاک کشورمان را عملی ساخت. در پی این تجاوز سراسری؛ در ساعت 16 همان روز یعنی حدود دو ساعتِ بعد، نیروی هوایی عملیاتی تلافی‌جویانه را تحت نام «اولین پاسخ» و در برخی منابع با عنوان «انتقام» در دو دسته پروازی از پایگاه‌های سوم هوایی (شهید نوژه همدان) و ششم شکاریِ بوشهر آغاز نمود. نتیجه این عملیات حداقل منجر به بمباران هواییِ دو پایگاه هوایی مهم عراق شد تا حضور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و واکنش سریع این نیرو در صحنه نبرد به جنگ‌افروزان عراق اعلام گردد و همچنین یک ایست و سکته به نیروی هوایی ارتش بعثی در آغاز تجاوز ناجوانمردانه علیه ایران داده شد.

این اثر به عنوان برگزیده جلد دوم کتاب «نبردهای هوایی جنگ تحمیلی» در نظر گرفته شده و به اهتمام مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه‌های رزمی نهاجا به نگارش درآمده است.

در بخشی از متن کتاب عملیات کوبنده می‌خوانیم

در اجرای بخشی از «دستور نبرد البرز» مبنی بر انجام «عملیات تلافی‌جویانه»، سرانجام انتظار به سرآمد و با ابلاغ رمز عملیات تحت عنوان «کمان-99»، نیروی هوایی رسماً موظف به اجرای اقدامات دفاعی در برابر حملات هوایی دشمن شد. این نام‌گذاری یادآور فداکاریِ اسطوره‌ حماسیِ ایران‌زمین، «آرش کمانگیر» بود که در تعیین مرز ایران و توران، تمامی توان خود را در بازوان توانمندش جمع کرد تا با پرتاب تیری از چلّه کمان، طولانی‌ترین نقطه را به‌عنوان مرز میان دو کشور مشخص نماید. تیر از فراز دشت‌ها و کوه‌ها گذر کرد و در دوردست‌ها بر تنه درختی کهن‌سال فرود آمد. گرچه با قدرت دستان آرش، مرزهای ایران‌زمین فراتر از گذشته گسترش یافت و از چشم طمع دشمنان در امان ماند، امّا روح وی نیز هم‌زمان با پرتاب تیر از کالبدش خارج شد تا این قهرمان افسانه‌ای نسبت به وطن خود به نیکی ادای دِین کرده باشد.

اکنون 16 خلبان جسور و باشهامت سوار بر هشت مرکب آهنین‌بال، قصد داشتند تا فریاد خشم و نفرت مردم سرزمین خود را همچون تیری زهرآلود بر قلب سخت و سنگیِ دشمن فرود آورند. در این طرح، عدد «99» بیانگر تعداد صفحات «طرح البرز» بود.

این عملیات به دلیل این‌که نخستین واکنش سریع «تلافی‌جویانه» ایران نسبت به حمله دشمن بود، به عملیات «اولین پاسخ» شهرت یافت. به‌این‌ترتیب، دو گروه پروازی «آلفا رد» از همدان و «البرز» از بوشهر آماده انجام عملیات هواییِ «تلافی‌جویانه» یا «اولین پاسخ» شدند.

فهرست مطالب کتاب

عملیات کوبنده «اولین پاسخ» هوایی ایران    
1. آغاز عملیات «اولین پاسخ»     
الف- شرح عملیات (برفراز آسمان دشمن)     
ب- بررسی اجمالی و زیان‌های وارده به دشمن    
پ- اطلاعات تکمیلی مرتبط با عملیات اولین پاسخ    
2. خاطرات شفاهی برخی از خلبانان و فرماندهان عملیات اولین پاسخ    
الف- امیر سرتیپ 2 خلبان جهانگیر ابن یمین (رهبر دسته پروازی البرز)     
ب- امیر سرتیپ 2 پرویز دهقان پارچینی خلبان کابین عقب لیدر دسته «آلفا-رد»     
پ- سرهنگ خلبان یعقوب رجبی مقدم عضو گروه پروازی «آلفا-رد»     
ت- سرهنگ فنی عباس معینی فرمانده گردان نگهداری پایگاه همدان    
ث- امیر سرتیپ 2 خلبان دکتر رضا رمضانی    
ج- سرهنگ خلبان محمود قیدیان معاونت عملیاتی وقت نهاجا    
چ- خاطرات ستوان‌یکم حسین گرامی از سرنگونی نخستین هواپیمای دشمن     

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عملیات کوبنده: اولین پاسخ نیروی هوایی
ناشر چاپیانتشارات راهبردی نهاجا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات79
زبانفارسی
شابک978-622-6296-87-8
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس، کتاب‌های علوم نظامی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عملیات کوبنده

وحید بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
درود به شرف و غیرت این قهرمانان متأسفانه در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی تصمیماتی به درست و یا غلط گرفته شد که در ادامه روند جنگ تأثیر زیادی دلشت خدا رحم کرد اف ۱۴‌ ها واگذار نشد و گرنه معلوم نبود چی به سرمان میامد خدا رحم کرد خلبانامون رو هم مثل اون افسران پدافند تصفیه نکردند
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب عملیات کوبنده

برای دریافت کتاب عملیات کوبنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.