معرفی و دانلود کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری

برای دانلود قانونی کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری

کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری نوشته‌ی محمدرضا سرکارآرانی به شما می‌آموزد تا با استفاده از روش‌های جدید درس‌پژوهی در مسیر بهسازی آموزش در مدرسه قدم بردارید.

در سال‌های اخیر، مفاهیمی مانند اقدام پژوهی، درس پژوهی و... وارد ادبیات آموزشی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به معنای پژوهش مشارکتی معلمان، یادگیری سازمانی، مدیریت آموزشی موثر و... دانست. این رویکرد تغییرات امیدوار کننده‌ای در معلمان و مدیران آموزشی به وجود آورده و در برخی تحولات به پیشرفت آنان و ارتقای کیفیت تدریس منجر شده است.

از طرف دیگر، درس‌پژوهی از روش و راهنمایی عملی برای بهبود تدریس در مدرسه و تربیت حرفه‌ای معلمان پا را فراتر گذاشته و به شیوه‌ی جدیدی برای پژوهش در مراحل تدریس و آموزش رسیده است که با عناوینی مانند «واکاوی بالینی تدریس»، «تحلیل درس» و ... از آن‌ها یاد می‌شود. درس‌کاوی نیز در جریان چنین رویکردی ظهور یافته است و می‌توان آن را مشاهده‌ی دقیق و برنامه‌ریزی شده‌ی پروسه‌ی تدریس و یادگیری تعبیر کرد. محمدرضا سرکارآرانی در کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری (Lesson analysis: a methodology for research in teaching and learning process) با جزئیات کامل به این روش جدید می‌پردازد.

مطالعه‌ی کتاب درس کاوی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

خواندن کتاب حاضر می‌تواند نقش بسیاری در بهبود و ارتقای سطح فعالیت مدیران، مدرسان و فعالان حوزه‌ی آموزش و پرورش داشته باشد.

در بخشی از کتاب درس کاوی می‌خوانیم:

افزایش توانایی تدریس معلمان همواره و در همه دوره‌ها مسئله بسیار مهمی بوده است؛ اگرچه کسب این توانایی خارج از تجربۀ معلمی دشوار است برای مثال، اشتهاوس، 1975) گفته می‌شود. اینکه معلمان اطلاعات (یا دیدگاه‌شان درباره درس‌ها) و یا رویکردهای آموزشی و پرورشی خود درباره آموزش و یادگیری را تحت تأثیر همایش‌های آموزشی و آثار منتشر شده تغییر دهند. اغلب به تغییر واقعی در تدریس آن‌ها منجر نخواهد شد (برای مثال، هیبرتو موریس 2012)، به بیان دقیق‌تر، معلمان در حال تغییر، ضرورتاً کیفیت ندریس خود را افزایش نمی‌دهند. بهبود کلاس‌ها صرفاً با شناخت نظریه‌ها یا آموختن شیوه‌ها و به دست آوردن ابزارهای جدید دشوار است. کلید حل این مسئله به کارگیری رویکردهایی است که نظریه (نوری) را با روش درهم می‌آمیزند و با وارد کردن مؤلفه‌های شناخته شده فرهنگی به این رویکردها امکان می‌دهند که به طور مؤثر عمل کنند (برای مثال، موریس و هیبرت. 2011)، اما اینگونه رویکردها و مؤلفه‌های فرهنگی اغلب پنهان‌اند یا شناخت آن‌ها دشوار است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ ناشر
مقدمۀ مترجم
فصل 1: تحلیل بین‌فرهنگی واکنش معلمان به اشتباهات دانش‌آموزان در کلاس درس
فصل 2: چگونگی سازماندهی تلفیقی محتوای درس علوم و فناوری در کلاس درس 
فصل 3: بررسی مقایسه‌ای سنت‌های آموزشی در فرهنگ‌های شفاهی و مکتوب
فصل 4: چگونگی طراحی درس ریاضی با هدف توسعۀ دانش مفهومی
فصل 5: افزایش کیفیت تدریس از طریق مطالعه و طراحی مواد آموزشی (کیوزای کنکیو)
فصل 6: بولینگ‌بازی با گردوها: نقد و بررسی گزارش پژوهشی یک درس‌کاوی
فصل 7: مطالعۀ مقایسه‌ای شباهت‌های فرهنگی و چالش‌های شکلیِ تدریس
فصل 8: درس‌کاوی: روش پژوهش کلاس‌محور معلمان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری
نویسنده
مترجمافسانه حجتی طباطبائی
ناشر چاپیموسسه مدارس یادگیرنده مرآت
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات265
زبانفارسی
شابک978-622-95500-3-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری

برای دریافت کتاب درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرآیند آموزش و یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.