معرفی و دانلود کتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی

عکس جلد کتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دروغ ممنوع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دروغ ممنوع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی

بنت پولوگ در کتاب دروغ ممنوع، بر روی دروغ‌های ناآگاهانه متمرکز می‌شود و تلاش می‌کند دلایل روانی این اتفاق را بیابد و مکانیسم آن را توضیح دهد. پولوگ که از سرشناس‌ترین روان‌شناسان آمریکا به شمار می‌رود، در این کتاب فرآیند دروغ‌گویی غیرارادی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، نشان می‌دهد که این عمل تا چه حد می‌تواند ویرانگر باشد و در نهایت، به مخاطب کمک می‌کند از خودفریبی رها شود و زندگی بهتری پیدا کند.

درباره‌ی کتاب دروغ ممنوع

«من توانایی انجام هر کاری را دارم و از پس هر چیزی برمی‌آیم.» «خیلی خوشحالم و احساس خوشبختی می‌کنم.» «به آینده امیدوارم و مطمئنم اتفاقات خوبی خواهد افتاد.» این‌ها دیالوگ‌هایی هستند که گاهی با خود تکرار می‌کنیم یا آن‌ها را در برابر دیگران به کار می‌بریم. با وجود این، خیلی وقت‌ها احساس خشم و استیصال و سرگردانی داریم و مضطربیم. چیزی از درون آزارمان می‌دهد و رنج می‌کشیم یا تصور می‌کنیم در مخمصه و تنگنا گرفتار شده‌ایم.

اگر تصورات خوبی درباره‌ی خودمان داریم، پس چرا دچار این احساسات منفی می‌شویم؟ روان‌شناسان معتقدند مهم‌ترین ریشه‌ی این تناقض در دروغ‌گویی است. بله، ما در تمام مدت به خودمان دروغ می‌گوییم و سعی داریم به این شکل از واقعیت فرار کنیم. به‌زعم روان‌شناس‌ها، این دروغ‌ها عموماً ناآگاهانه و غیرارادی هستند. یعنی به این‌که مشغول فریب دادن خودمان هستیم، آگاهی نداریم و واقعیت‌ها را کتمان می‌کنیم. همین موضوع باعث می‌شود بین تصوراتمان و واقعیت شکاف عمیقی شکل بگیرد و در نهایت، به ناامیدی، خشم، اضطراب یا حتی تنش‌های فیزیکی منتهی شود.

معرفی و دانلود کتاب دروغ ممنوع

بنت پولوگ (Bennett Pologe) در کتاب دروغ ممنوع (Stop Lying) دقیقاً به همین موضوع پرداخته و کوشیده آن را توضیح دهد. پولوگ، که روان‌شناس مهم و باتجربه‌ای به ‌حساب می‌آید و هزاران جلسه‌ی درمانی برگزار کرده، تلاش می‌کند به ریشه‌های این مسأله دست یابد و آن را تحلیل کند. او می‌خواهد نشان دهد که دروغ‌گویی چقدر مخرب است و چه تبعات ویرانگری در پی دارد.

بنت پولوگ در جلسات درمانش به بیمارانی برخورد کرده که از موضوعاتی مبهم در رنج بوده‌اند. احساس سرگردانی می‌کرده‌اند، درحالی‌که نمی‌دانسته‌اند این احساس در چه چیزی ریشه دارد. پولوگ در کتاب دروغ ممنوع به برخی از این جلسات اشاره می‌کند و می‌گوید که بسیاری از این بیماران به خاطر دروغ‌گویی به این وضعیت دچار شده بودند. البته این دروغ‌ها ناآگاهانه بودند و فرد بدون غرض و ناخواسته دست به این کار می‌زده است. او از مردی موفق می‌گوید که در ظاهر خوشبخت بوده و کار و درآمد خوبی داشته، اما از زندگی راضی نبوده و عذاب می‌کشیده است. پولوگ پس از چندین جلسه و مرور زندگی مراجعش، به او نشان می‌دهد که دائماً مشغول فریب دادن خود بوده است. با این‌که می‌ترسیده، نسبت به دیگران قلدر و نسبت به خود سختگیر و سرزنشگر بوده، اما پیوسته خود را فریب می‌داده و تصور می‌کرده آدمی شجاع، سرسخت و مهربان است. همین تناقض بین تصورات خیالی از خود و واقعیت روانی‌اش بوده که باعث شده به ورطه‌ی خشونت و ناامیدی بیفتد.

پولوگ می‌گوید وقتی این حقیقت برای او افشا شده، مرد احساس خیلی خوبی پیدا کرده و توانسته به زندگی بازگردد. البته دروغ‌های ناآگاهانه گاهی می‌تواند از طرف دیگران هم باشد. او از دختر بیماری می‌گوید که والدینش از سر خیرخواهی به او می‌گفته‌اند می‌تواند از پس هر کاری برآید. دختر این را باور کرده، درحالی‌که به خاطر بیماری مغزی‌اش امکان فعالیت زیادی نداشته و همین موضوع باعث رنجش او شده بود. پولوگ در این کتاب، به مکانیسم‌های این نوع دروغ‌ها اشاره و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. او در نهایت می‌کوشد به راه‌های مقابله با آن بپردازد و به خواننده نشان بدهد که چطور این وضعیت را بشناسد و از آن خلاص شود. این‌چنین می‌تواند زندگی شاد و سالم‌تری در پیش بگیرد.

کتاب دروغ ممنوع را نشر ققنوس با ترجمه‌ی مریم تقدیسی چاپ کرده است.

کتاب دروغ ممنوع برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خودشناسی علاقه دارید و می‌خواهید در مورد دلایل دروغ‌گویی بیشتر بدانید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

در بخشی از کتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی می‌خوانیم

گفته‌هاى یک روان‌شناس را در رادیو شنیدم که درباره رفتارهاى غامض و مخرب صحبت مى‌کرد. او گفت که ما به‌خصوص در روابطمان درگیر چنین رفتارهایى مى‌شویم چون آن‌ها در ما درونى شده‌اند و ما همچنان مطابق روابطى که در دوران کودکى با والدینمان داشته‌ایم رفتار مى‌کنیم. او گفت وقتى ما در زندگى فعلى‌مان در موقعیت‌هاى ناخوشایند قرار مى‌گیریم دنبال افراد یا چیزهایى مى‌گردیم که بتوانند نقش مادر و یا پدر را برایمان ایفا کنند و با دستیابى به چنین الگوهایى دیگر نیازى به بازسازى یا تکرار آن‌ها نداریم.

این روش ناخودآگاه از سابقه‌اى قدیمى برخوردار است. فروید آن را انتقال نامیده و با عمق بیشترى آن را مطرح کرده است. نوعِ سطحى‌تر آن در کتاب‌هاى خودیارى و روان‌شناسى متداول است، و دربرگیرنده همان مطلبى است که درباره نحوه تأثیر روان‌درمانى به آن اشاره کردم. ولى تفاوت مهمى در این میان وجود دارد. به عقیده من و این همان چیزى است که تحقیقات از جمله تحقیقات فروید هم نشان داده است نکته مهمى که فرد باید در طول روان‌درمانى به خاطر بیاورد احساسى است که تجربه کرده است، نه جزئیاتفکرىِ شباهت‌هاى بین روابط دوران کودکى با والدین و احساسات و رفتارهاى فعلى، هر چقدر هم آن جزئیات جالب توجه یا جذاب باشند. این شباهت‌ها بدون یادآورى آن تجربه احساسى فقط ماجراهاى جالبى‌اند فاقد قدرت واقعى براى ایجاد تغییر.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: مشکل
2: دروغگویى و علت روان‌درمانى
3: شخصیتى متولد مى‌شود، و چرا
4: سیستم‌هاى دفاعى و نشانه‌ها
5: افشاى دروغ: مقاومت و فرایند روان‌درمانى
6: درمان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی
نویسنده
مترجممریم تقدیسی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-622-04-0377-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دروغ ممنوع

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دروغ ممنوع

برای دریافت کتاب دروغ ممنوع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.