معرفی و دانلود کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری: چگونه به هرکس دروغ می‌گوییم، به ویژه به خودمان

عکس جلد کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری: چگونه به هرکس دروغ می‌گوییم، به ویژه به خودمان
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری: چگونه به هرکس دروغ می‌گوییم، به ویژه به خودمان

دن آریلی در کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری، به ماهیت رفتارهای ریاکارانه‌ای همچون تقلب، فریبکاری و دورویی می‌پردازد و می‌کوشد دلایل و انگیزه‌های انجام آن‌ها را بررسی کند. دکتر آریلی ضمن تعریف مفهوم ریاکاری، تلاش دارد عوامل درونی و بیرونی‌ای که باعث می‌شوند دست به این کار بزنیم را بیابد و راهکارهایی ارائه دهد تا مقابل آن بایستیم. این کتاب در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز بوده است.

درباره‌ی کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری

روزی گری بکر، اقتصاددان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، به جلسه‌ای دعوت شده بود. بکر که دیر کرده بود و جای پارک پیدا نمی‌کرد، تصمیم گرفت ماشینش را در منطقه‌ی پارک ممنوع پارک کند و به جلسه‌ی مهمش برسد. بکر وقتی از دیدگاه اقتصادی به کار غیرقانونی خودش فکر کرد به نتیجه‌ی جالبی رسید: اینکه آدم‌ها هر موقعیتی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و بر مبنای نتیجه‌ی آن دست به بزه‌کاری می‌زنند. در این مدل رفتاری، درست و غلط معنا ندارد، فقط سود و زیان مطرح است. او پارک کردن ماشین و رفتن به جلسه و منافع احتمالی آن را با جریمه‌ی پلیس و توقیف ماشینش مقایسه کرد و تصمیم گرفت خلاف کند، چون تصور می‌کرد درنهایت منفعت بیشتری نصیبش خواهد شد. چیزی که بکر به آن معترف بود، الگوی رفتاری همه‌ی ماست و ما در خیلی از موقعیت‌های زندگی این رفتارهای فریبکارانه‌ی کوچک را انجام می‌دهیم. دن آریلی (Dan Ariely) به این‌گونه‌ی رفتاری، «مدل ساده‌ی بزه‌ی خردمندانه» می‌گوید. خیلی ساده یعنی اینکه ما هر وقت و هر جا حس کنیم به نفعمان است، دست به تقلب می‌زنیم. آریلی در کتاب پشت پرده‌ی ریاکاری (The Honest Truth About Dishonesty) می‌کوشد چرایی این رفتار آن را توضیح دهد. او در کتابش به دنبال مفهوم عدم صداقت است و از این می‌گوید که چرا آن‌قدر رایج و گسترده است.

دن آریلی روانشناس است و در زمینه‌ی تصمیم‌گیری و اقتصاد رفتاری تخصص دارد. او می‌گوید وقتی یکی از شرکت‌های وال‌استریت در سال 2001 کلاه‌برداری کرد و بازار وارد بحران شد، متوجه نوعی رفتار عجیب در میان مردم شد. یکی از دوستان او که مشاور همان شرکت کلاه‌بردار بود، ادعا کرد خبری از تقلب‌ها نداشت ولی صادقانه به این هم اعتراف کرد که ناخواسته شواهد واضح این فرآیند را نادیده گرفته بود. آریلی این مدل را نادانی آرزومندانه می‌داند. یعنی وقتی منفعتمان ایجاب کند، عمداً خودمان را به ندیدن می‌زنیم و سعی می‌کنیم شواهد خلاف و تقلب دیگران را نادیده بگیریم. او در کتاب پشت پرده‌ی ریاکاری این نوع بی‌صداقتی و فریبکاری را جزو همان «مدل ساده‌ی بزه‌ی خردمندانه» می‌داند و می‌خواهد دلایل آن‌ها را بیابد. آریلی تا حدی با نظریه‌ی هزینه-فایده‌ی بکر مخالفت می‌کند و می‌گوید همیشه این‌طور نیست که ما به خاطر سود خیلی زیاد دست به خلاف بزنیم. گاهی انگیزه‌های خیلی کوچک‌تر باعث تقلب می‌شوند. او در کتابش در وهله‌ی اول به دنبال همین مسأله است و می‌خواهد بداند نیروهای سازنده و پیشران اکثر تقلب‌ها چه می‌تواند باشد. او در بررسی‌هایش از اقتصاد رفتاری کمک می‌گیرد و به دنبال عوامل درونی و بیرونی‌ای می‌گردد که بر رفتارمان تأثیر می‌گذارند. هدف نهایی او این است که در کنار پیدا کردن این نیروهای منفی، نیروهای مثبتمان را هم بیابیم و تقویتشان کنیم تا در برابر انگیزه‌های فریبکارانه مقاومت کنند.

کتاب پشت پرده‌ی ریاکاری بسیار مورد استقبال قرار گرفت و برای هفته‌ها در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز بود. این اثر را رامین رامبد برای نشر مازیار ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری

  • وقتی فهمیدم تقلب‌های کوچک چقدر رایج هستند و در قیاس با تقلب‌های آشکار چقدر می‌تواند آسیب‌زننده باشند، شوکه شدم. این مفیدترین و جذاب‌ترین کتاب دن آریلی است. (نسیم نیکلاس طالب، نویسنده‌ی قوی سیاه)

  • آریلی با سبک سرخوش و هوشمندانه‌ی مخصوص به خودش، به معمای (عدم) صداقت انسانی می‌پردازد، به این امید که راه‌هایی پیدا کند تا کمکمان کند بتوانیم رفتارهایمان را کنترل کنیم. (پابلیشرز ویکلی)

  • خلاقیت این نویسنده‌ی پرفروش کاملاً واضح است... کتاب مروری بر انگیزه‌هایی است که باعث می‌شوند دست به تقلب بزنیم و همچنان تصور کنیم که آدم درستکاری هستیم. (تایم)

  • این کتاب را باید سیاستمدارها و مدیران وال‌استریت بخوانند. (بوک لیست)

کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید به دلایل و چرایی تقلب، دغل‌کاری و عدم صداقت پی ببرید و می‌خواهید از آن‌ها رها شوید، کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری را مطالعه نمایید.

با دن آریلی بیشتر آشنا شویم

دن آریلی (متولد 1967) روانشناس، نویسنده و استاد دانشگاه دوک آمریکاست. او دو دکترا در رشته‌های روانشناسی شناختی و مدیریت بازرگانی دارد. آریلی در زمینه‌ی تصمیم‌گیری و اقتصاد رفتاری تخصص دارد و چندین مؤسسه در این حوزه تأسیس کرده است. او در مجموعه‌ی تد هم سخنرانی می‌کند و برنامه‌هایش میلیون‌ها بار دیده‌شده‌اند. همین‌طور برای ده سال در نشریه‌ی وال‌استریت ژورنال ستونی به نام «از آریلی بپرسید» داشت و در آنجا مطلب می‌نوشت. از او تاکنون هفت کتاب به انتشار رسیده است که سه تا از آن‌ها در لیست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز بوده‌اند: «بی‌منطقی‌های پیش‌بینی پذیر»، «پول و عقل» و «پاداش» ازجمله کتاب‌های او محسوب می‌شوند.

در بخشی از کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری: چگونه به هرکس دروغ می‌گوییم، به ویژه به خودمان می‌خوانیم

درهم‌آمیزی پیامدهای مثبت و مطلوب، از یک سو، و طرف تاریک خلاقیت، از سوی دیگر، ما را در تنگا قرار می‌دهد. گرچه نیازمند و خواهان خلاقیتیم، آشکار است که در بعضی شرایط خلاقیت می‌تواند تأثیری منفی داشته باشد. همان‌گونه که اِد بَلیزن تاریخ‌دان (که همکار و دوست من نیز هست) در کتاب در دست انتشارش با عنوان ابلهان، شیادان، و حالتی دوسویه شرح می‌دهد، هرگاه که از راه دستاوردهای فنی تازه خواه اختراع خدمات پستی باشد، خواه تلفن، رادیو، کامپیوتر، یا اوراق بهادار به پشتوانه‌ی رهن وضعیتی نو پدید آید، چنین پیشرفتی به مردم امکان می‌دهد تا هم به مرزهای تکنولوژی و هم به مرزهای ریاکاری نزدیک شوند. تنها بعدها، زمانی که ظرفیت‌ها، اثرات، و محدودیت‌های یک تکنولوژی تثبیت شد، می‌توان هر دو شیوه‌ی مطلوب و نامطلوب استفاده از این ابزار تازه را مشخص کرد.

مثلاً اِد نشان می‌دهد که یکی از نخستین کاربردهای خدمات پستی در آمریکا عبارت بود از فروختن محصولاتی که وجود خارجی نداشتند. مدتی طول کشید تا این نکته آشکار شد، و سرانجام مسئله‌ی کلاهبرداری پستی به مجموعه‌ای قوی از مقررات انجامید که اکنون به کیفیت، کارایی و اعتماد زیاد به این خدمات مهم یاری می‌رساند. اگر از این دیدگاه به پیشرفت‌های فنی بنگرید، آن‌گاه می‌باید از برخی شیادان خلاق بابت بعضی نوآوری‌هایشان و مقداری از پیشرفت‌ ما، سپاسگزاری کنیم.

این ما را به کجا می‌رساند؟ آشکار است که باید به دنبال استخدام افراد خلاق باشیم، همچنین باید در پی خلاق‌ کردن خودمان باشیم، و می‌باید به پشتیبانی از خلاقیت دیگران ادامه دهیم.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار: چرا ریاکاری چنین جالب است؟
1. آزمودن مدل ساده‌ی بِزه خردمندانه (مُسابِخِه)
2. خوشیِ قصه‌بافی
2. ب: گلف
3. انگیزه‌های کورکننده
4. چرا وقتی خسته‌ایم سراغش می‌رویم؟
5. چرا با پوشیدن مارک قلابی بیش‌تر دست به نیرنگ می‌زنیم؟
6. گول‌ زدن خودمان
7. خلاقیت و ریاکاری: همه‌ی ما داستان‌پردازیم
8. دغل‌کاری در نقش عفونت: چگونه به میکروب ریاکاری آلوده می‌شویم؟
9. دغل‌کاری هم‌یارانه: چرا دو سر حتماً بهتر از یکی نیست؟
10. پایانی نیمه‌خوشبینانه: آدم‌ها به اندازه‌ی کافی دغل‌کاری نمی‌کنند!
واژه‌نامه‌ی فارسی انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری: چگونه به هرکس دروغ می‌گوییم، به ویژه به خودمان
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات250
زبانفارسی
شابک978-600-6043-22-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری

برای دریافت کتاب پشت ‌پرده‌ی ریاکاری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.