معرفی و دانلود کتاب دستفروش در دادگاه

عکس جلد کتاب دستفروش در دادگاه
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دستفروش در دادگاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دستفروش در دادگاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دستفروش در دادگاه

کتاب دستفروش در دادگاه به‌قلم آناتول فرانس، نویسنده، زندگی‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی فرانسوی‌، مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه است که با پیام پوچ بودن نظام‌های اجتماعی به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند؛ نظام و قانونی که هیچ‌گونه حق و حقوقی برای حاشیه‌نشینان و فرودستان جامعه قائل نیست و روزنه‌ای از امید برایشان باقی نگذاشته. دیگر داستان‌های موجود در این کتاب نیز عملکرد عدالت را زیر سؤال می‌برند.

درباره‌ی کتاب دستفروش در دادگاه

بی‌شک نوشتن داستان و رمان امری‌ست نیازمند مهارت و قدرت تخیل بالا که بسیاری از نویسندگان هر دو ویژگی مذکور را با هم دارند و با داستان‌های خود، به‌راحتی ذهن خواننده را به تسخیر خود درمی‌آورند. آناتول فرانس (Anatole France) نیز شاید یکی از همان نویسندگان باشد. او در تاریخ 16 آوریل 1844 با نام حقیقی آناتول فرانسوآ تیبو در فرانسه متولد شد و درست مثل اکثر نویسندگان قرن نوزدهم، زندگی خود را با شاعری آغاز کرد. اما دیری نپایید که دست به خلق آثار داستانی بسیاری زد، آثاری ماندگار در تاریخ ادبیات کشور فرانسه و البته جهان!

معرفی و دانلود کتاب دستفروش در دادگاه

فرانس هم در معنا و هم در شیوه، از نویسندگان کلاسیک محسوب می‌شود، اما در بیشتر نوشته‌هایش از به کار بردن کلمات انتزاعی با تب‌وتاب عاطفی پرهیز کرده و در نگارش سبکی بسیار شفاف دارد. حتی زمانی هم که از تناقض‌های مشکل اما حل‌شدنی زندگی سخن می‌گوید، قلم رسایی دارد. کتاب دستفروش در دادگاه (Crainquebille , Putois , Riquet et Plusieurs Autres Récits Profitables) نیز گواهی بر این موضوع است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که علاوه بر سرگرم کردن خواننده، پیام‌های مهم و درس‌های ارزشمندی را در بر دارند. چند داستان کوتاه که علاوه بر دارا بودن طرح بسیار جذاب و گیرا و شخصیت‌پردازی قوی نویسنده، هر کدام به یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی اشاره می‌کنند، از عدالت، اخلاق و پشتکار گرفته تا خرد. فرانس در خلال این داستان‌سرایی، بازتابی از ارزش‌ها و اصولی که زندگی ما را هدایت می‌کنند، ارائه کرده است و خواننده‌ی خود را وادار می‌کند در عین سرگرم شدن، فکر کند. مطالعه‌ی این مجموعه شاید یادآور این نکته باشد که داستان‌ها می‌توانند هم سرگرم‌کننده باشند و هم آموزنده.

آناتول فرانس کتاب دستفروش در دادگاه را در 19 بخش به رشته‌ی تحریر درآورده. عنوان داستان اول «کرنکبیی: دست‌فروش در دادگاه» است. نویسنده ماجرایی را از یک روز معمولی روایت می‌کند که دستفروشی خیابانی به ‌اتهام فریاد «مرگ بر گاوها» در برابر مأمور نظم عمومی، دستگیر و در دادگاه به‌دلیل ارتکاب این جرم محاکمه می‌شود. قاضی شش دقیقه را برای سؤال و جواب از متهم در نظر گرفته اما مرد دستفروش به قوانین معمول در دادگاه عادت ندارد، بنابراین یا سکوت می‌کند یا مطابق آنچه از او خواسته شده بود، پاسخ می‌دهد. تنها دفاع متهم، که یک شاهد هم آن را تصدیق می‌کند، این است که ابتدا مأمور پلیس به او دشنام داده است. اما آیا این ادعا پذیرفته می‌شود؟!

به ادعای دومینیک گوریه (Dominique Gaurier) استاد بازنشسته‌ی دانشگاه نانت که دیباچه‌ای بر کتاب دستفروش در دادگاه نوشته است، این داستان یک نقد مهم نهاد قضایی در جمهوری سوم فرانسه است. این نهاد، اغلب متشکل از افرادی‌ست که از زندگی مردم فرودست و تحقیرشده هیچ نمی‌دانند، آدم‌هایی که به اسم «نظم اخلاقی» کاملاً ظالمانه هر روز بیشتر از پیش مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند اما کمتر کسی به آن‌ها و مشکلاتشان توجه نشان می‌دهد. کتاب پیش رو را به‌قطع می‌توان اثری ادبی دانست که قدرت داستان‌ها و نویسندگان در انتقال ارزش‌ها و درس‌های ارزشمند را نشان می‌دهد.

دیگر داستان‌های مجموعه نیز همانطور که پیش‌تر ذکرش رفت، هر کدام به یک مشکل یا معضل اجتماعی اشاره دارند. مثل داستان «پوتوآ»، که ذیل آن نیز آناتول فرانس از مسیر انتقاد از نظام عدالت خارج نمی‌شود. این داستان در ارتباط با خطای بشری و «شایعه‌پراکنی»‌ است که اثرات مخرب شایعه را بررسی می‌کند. یا داستان «امیل»، که بر انتقاد از خطای بشری و تخریب‌های شخصیتی، تأکید فراوان دارد. و همچنین داستان «قضات شریف»، که فرانس در متن آن با دیالوگ‌های انتخابی خود، تقابل دو طرز تفکر را نشان می‌دهد: از یک سو، افکار شخصی که قانون را به‌طور مطلق، تعیین‌شده از جانب خداوند می‌داند و از سوی دیگر افکار کسی که قانون را صرفاً تولید بشر و زاییده‌ی ذهن آدمی تلقی می‌کند.

نشر افکار کتاب دستفروش در دادگاه را با ترجمه‌ی سید حسام‌الدین سیداصفهانی منتشر کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب دستفروش در دادگاه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر طرفدار داستان‌های کوتاه با درونمایه‌ی مشکلات و معضلات اجتماعی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این اثر زیبا و ارزشمند از آناتول فرانس را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب دستفروش در دادگاه می‌خوانیم

شکوه عدالت، با صدور هر مجازاتی توسط قاضی و به نام مردم، برقرار می‌شود. هنگامی که ژروم کرنکبیی، فروشنده‌ی دوره‌گرد، به‌دلیل اهانت به مأمور پلیس به دادگاه رفت، به میزان محترم بودن قانون پی برد. زمانی که در یک سالن باشکوه، اما تاریک، روی نیمکت متهمین قرار گرفت، به قضات، مدیران دفتر دادگاه، وکلا که شنل مخصوصی پوشیده بودند، به منشیان دادگاه که لباس ویژه‌ای بر تن کرده بودند، ژاندارم‌ها و به سرهای بی‌کلاه تماشاگرانِ ساکت در پشت دیوار، نگاه می‌کرد. خودش را هم در جایگاهی مرتفع، در برابر قضات می‌دید و به‌دلیل این موقعیت شوم خود را متهم می‌دانست. در انتهای سالن، آقای بوریش، رئیس دادگاه، درحالی‌که نشان‌های رسمی علمی بر سینه‌اش نقش بسته بود، میان دو مشاورش نشسته بود. با وجود تندیس جمهوری و مجسمه‌ی عیسای مصلوب، در سالن دادگاه، گویی قوانین الهی و بشری بر سر کرنکبیی آویخته شده بودند. وحشت او را فرا گرفته بود. چون روحیه‌ی فلسفی نداشت، از خودش نمی‌پرسید که این تندیس و مجسمه چه معنایی دارند و اصلاً دنبال این نبود که درک کند که آیا بین عیسی و مریم و این کاخ دادگستری، توافقی هم هست یا نه. البته این نکته قابل تأمل است که در موارد زیادی، دکترین کلیسایی و حقوق الهی با قانون اساسی و قانون مدنی مخالف‌اند. همان‌طور که می‌دانیم، فتاوی پاپ لغونشدنی است. کلیسای مسیحی، تنها، قدرت‌هایی را توجیه می‌کند که خود در آن سرمایه‌گذاری کرده است. از این رو، جمهوری فرانسه، دنبال این است که دوباه قدرت کلیسایی برقرار نشود. کرنکبیی می‌توانست چنین بگوید: «آقایان قضات! آقای رئیس! این مسیح مصلوب، از طریق نهاد کلیسا و پاپ، صلاحیت شما را نمی‌پذیرد. حقوق کلیسا، حقوق شما را رد می‌کند و در نتیجه، حضور مجسمه‌ی مسیح در اینجا هیچ توجیه منطقی ندارد.»

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
دیباچه: آناتول فرانس و داستان کرنکبیی
کرنکبیی: دست‌فروش در دادگاه
I. شکوه قوانین
II. ماجرای کرنکبیی
III. کرنکبیی در برابر عدالت
IV. تمجید از قاضی بوریش
V. از فرمانبرداری کرنکبیی تا قوانین جمهوری
VI. کرنکبیی در برابر افکار
VII. نتایج
VIII. آخرین پیامدها
پوتوآ
امیل
قضات شریف
ژان مارتو
آقای توما
سرقت خانگی
ادمه یا خیریه‌ی به‌جا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دستفروش در دادگاه
نویسنده
مترجمسید حسام الدین سیداصفهانی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-622-6374-02-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دستفروش در دادگاه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دستفروش در دادگاه

برای دریافت کتاب دستفروش در دادگاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.