معرفی و دانلود کتاب دفترچه‌های کتابفروش

عکس جلد کتاب دفترچه‌های کتابفروش
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دفترچه‌های کتابفروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دفترچه‌های کتابفروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دفترچه‌های کتابفروش

رمانی بدیع و خواندنی از جهان عرب؛ روایتی از رنج،‌ تنهایی و بیماری روانی. کتاب دفترچه‌های کتابفروش اثر بی‌نظیر جلال برجس داستان مردی به نام ابراهیم را روایت می‌کند که طی سلسله حوادثی خانه و محل کارش را از دست می‌دهد. همین اتفاق او را به دنیایی مالیخولیایی می‌کشاند که سرنوشتش را دستخوش تغییر می‌کند. این کتاب توانسته در سال 2021 جایزه‌ی بوکر عربی را از آن خود کند.

درباره‌ی کتاب دفترچه‌های کتابفروش

روایتی تأثربرانگیز درباره‌ی از دست دادن و غرق شدن در تنهایی. چند دقیقه چشم‌هایتان را ببندید و همه‌ی آنچه که دارایی باارزش شماست، تصور کنید. خانواده،‌ همسر و فرزندان،‌ شغل، خانه یا یک یادگاری موروثی قدیمی؛ این دارایی هر چیزی می‌تواند باشد، اما چیزی که باید به آن فکر کنید، از دست دادن و فقدان هریک از آن‌هاست. اگر هرکدام از این داشته‌های ارزشمند را از دست بدهید، زندگی‌تان چطور خواهد شد؟

ابراهیم، شخصیت اصلی کتاب دفترچه‌های کتابفروش (The Bookseller's Notebooks)، همان فرد نگون‌بختی است که هرآنچه که می‌توان باارزش شمرد را از دست داده است. پسری خیال‌باف و درونگرا که در مدت‌زمان کوتاهی همه‌ی اعضای خانواده‌اش را از دست داده و از تمام دارایی‌اش، یک کتابفروشی قدیمی خانوادگی برای او باقی مانده. اما داستان زندگی ابراهیم به همین چند خط، محدود نمی‌شود و فروپاشی روانی او زمانی آغاز می‌گردد که شهرداری برای عریض کردن پیاده‌رو، کتابفروشی، یعنی تنها دلخوشی و البته شغل ابراهیم را تصاحب می‌کند. و از اینجا به بعد ابراهیم به شخصیتی تبدیل می‌شود که همه‌ی زندگی‌اش در چشم برهم‌زدنی آتش گرفته، بی‌آنکه معجزه‌ی گلستانی در میان باشد.

معرفی و دانلود کتاب دفترچه‌های کتابفروش

جلال برجس (Jalal Barjas)، از نویسندگان مشهور و چیره‌دست جهان عرب، داستان را از زبان شخصیت اول کتابش روایت می‌کند و شما در لحظه‌به‌لحظه‌ی خواندن کتاب دفترچه‌های کتابفروش با ابراهیم و دنیایی که از زاویه‌ی دید او برایتان ترسیم می‌شود، همراه خواهید بود. داستان کتاب به این صورت پیش می‌رود که ابراهیم بر اثر فشار روانی ناشی از فقر و اختلافات طبقاتی موجود جامعه، رفته‌رفته سلامت روان خودش رااز دست می‌دهد. او بعد از تخریب مغازه‌‌ی کتابفروشی‌‍‍‌اش به یک بی‌خانمان بیکار و تنها تبدیل شده که حجم تنهایی و انزوایی که تجربه می‌کند، مثل خوره‌ای روحش را ذره‌ذره می‌جود. او برای هضم اتفاقات و تحمل تنهایی و تیره‌بختی‌اش، به داستان‌ها پناه می‌برد و هر کسی را در جایگاه یکی از قهرمانان داستا‌ن‌ها قرار می‌دهد. در این راستا خود را به شکل رابین‌هود تصور می‌کند که قصد دارد خودش ‌به‌تنهایی کار اجرای عدالت را به دست بگیرد.

جلال برجس در کتاب دفترچه‌های کتابفروش با زبانی شاعرانه و دردمند مجموعه‌ای از ویرانی‌های جامعه را به‌تصویر می‌کشد و این کار را از طریق معرفی شخصیت‌هایی انجام می‌دهد که هر کدام به سمت پوچی در حرکتند. اثر پیشِ رو یکی از آثار قابل‌توجه، تراژیک، روان‌شناسی و اجتماعی است که در سال 2021 جایزه‌ی بین‌المللی ادبیات داستانی عرب (IPAF) را که با نام جایزه‌ی بوکر ادبی شناخته می‌شود، از آن نویسنده‌اش کرده است. کتاب حاضر را با ترجمه‌ی کریم اسدی اصل می‌خوانید که چاپ و نشر آن را انتشارات مروارید برعهده داشته است. علاقه‌مندان به کتاب گویا می‌توانند کتاب صوتی دفترچه‌های کتابفروش را از طریق سایت و اپلیکیشن کتابراه تهیه کنند. نسخه‌ی شنیداری این اثر با نام «یادداشت‌های کتابفروش» از سوی نشر ثالث و ماه‌آوا منتشر شده است.

اقتباس تلویزیونی از کتاب دفترچه‌های کتابفروش

از رمان پرفروش دفترچه‌های کتابفروش یک سریال تلویزیونی اقتباس شده است.

جوایز و افتخارات کتاب دفترچه‌های کتابفروش

  • رمان پرفروش سال 2021 در جهان عرب؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی بوکر عربی سال 2021؛
  • برنده جایزه‌ی بین‌المللی ادبیات در بخش داستان عربی سال 2021.

نکوداشت‌های کتاب دفترچه‌های کتابفروش

  • یکی از کتاب‌های مورد‌علاقه‌ی من در تمام دوران! رمانی ظریف، شاعرانه و استثنایی از جلال برجس که به موضوع آسیب‌های نسلی می‌پردازد. کتاب دفترچه‌های کتابفروش یک رمان بدیع عربی است. (مجله‌ی Benicia)
  • برجس در کتاب دفترچه‌های کتابفروش درباره‌ی افراد به‌حاشیه‌رانده‌شده صحبت می‌کند و بی‌عدالتی سیستم اجتماعی را به‌تصویر می‌کشد. او به کمک خلق شخصیت «ابراهیم» در این اثر، زندگی افرادی را برای مخاطبان خود ترسیم می‌کند که می‌خواهند زندگی کاملی را تجربه کنند، اما به دلیل شرایط موجود در جامعه که خارج از کنترل آن‌هاست، نمی‌توانند به این خواسته برسند. (منال شاکر)

کتاب دفترچه‌های کتابفروش برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب حاضر را به همه‌ی علاقه‌مندان رمان‌های اجتماعی و روان‌شناختی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب دفترچه‌های کتابفروش می‌خوانیم

وقتی صبح شد، پدرم را در بسترش ندیدم. نزدیک در ایستادم. دیدم که زیر درختان درهم‌تنیده‌ی سرو بی‌حرکت نشسته و به روبه‌رویش خیره شده است. اندوهش فراتر از توان یک انسان بود. مادرم صبحانه را آماده کرد و ما در سکوت صبحانه می‌خوردیم و دزدانه به پدرم نگاه می‌کردیم که با خاطری پریشان لقمه‌اش را می‌جوید و چشمانش غمگین بود؛ شبیه چشمان کودکی که آماده‌ی گریه کردن است. کمی بعد با دستان لرزانش سیگاری آتش زد. سپس خط صافی روی خاک کشید و با خط دیگری آن را قطع کرد و با صدایی غمگین گفت:

به امان مهاجرت می‌کنیم. در شلوغی، شدت ترس کمتر می‌شود.

مادرم با اعتراض گفت:

آخر چگونه روستا را ترک کنیم؟ تو زندانت را رفته‌ای و دیگر همه‌چیز تمام شده است.

تصمیمم قطعی است. باید با من بیایید. میان آمدن یا ماندن حق انتخاب ندارید. همه با هم این روستا را ترک می‌کنیم.

آن لحظه باید می‌گفتم نه، اما نتوانستم. دلم به حالش سوخت و فهمیده بودم که اتفاقی ماورای زندان رفتن را تجربه کرده است، زندانی که نمی‌دانم با انسان چه‌کار می‌کند. پدرم مانند آن پارچ شیشه‌ای بود که مادرم از مادربزرگم به ارث برده بود و یک روز آن را تکه‌تکه پیدا کرد و نفهمید کار چه کسی است. به همین دلیل هنگامی که کامیون ما را از روستا دور می‌کرد، تنها کاری که کردم این بود که تسلیم گریه شدم. من و عاهد روی اثاثیه نشسته بودیم و دست‌مان را به لبه‌ی بار کامیون گرفته بودیم. روستا به‌تدریج پشت سرمان می‌دوید تا جایی که دیگر ناپدید شد. آن لحظه سرم را روی سینه‌ی عاهد گذاشتم و گریه کردم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی نویسنده
مقدمه
فصل اول
1. ابراهیم «جنین شرور»
2. لیلی «عبور به سمت ساحل ناشناخته»
3. ابراهیم «جنایت مجاز»
4. ابراهیم «دفتر شماره‌ی 4»
5. ابراهیم «آخرین تلاش»
فصل دوم
1. لیلی «فرار»
2. ابراهیم «مزاری از جنس آب»
3. ابراهیم «ساعت‌های پایانی، شادمانی‌های نخست»
4. ابراهیم «اتفاق غیرمنتظره‌ای که فراموش کردن آن دشوار است»
5. ابراهیم «مقدمات داستانی که هنوز اتفاق نیفتاده بود»
6. روزنامه‌نگار «انزوای گُل»
فصل سوم
1. ابراهیم «کورسوی امیدی قابل اعتماد»
2. ابراهیم «در جستجوی خانم نون»
3. لیلی «فرار از دام»
4. ابراهیم «کتاب‌فروش بی‌خانمان می‌شود»
5. روزنامه‌نگار «زنی شیفته‌ی کوچ کردن»
فصل چهارم
1. ابراهیم «اتفاقی که زیر پل رخ داد»
2. ابراهیم «خانه‌ی متروکه»
3. ابراهیم «سرنوشت‌هایی که به هم می‌رسند»
4. ابراهیم «حادثه‌ی برنامه‌ریزی‌نشده»
5. روزنامه‌نگار «فرار به سوی حافظه»
6. ابراهیم «شخصیت‌های کاغذی»
فصل پنجم
1. دختر روزنامه‌نگار «عشق گریزناپذیر»
2. ابراهیم «پنهان شدن از نو»
3. لیلی «رازهای خانم اِمیلی»
4. ابراهیم «دزد شریف»
5. ابراهیم «خانم نون کیست؟»
فصل ششم
1. ناردا «عشقی دیگر»
2. ابراهیم «آخرین نزاع»
3. لیلی «خانم امیلی سکوت خود را شکست»
4. ابراهیم «ناردا و دیوژن»
فصل هفتم
1. ناردا «اعتراف‌های جدید»
2. ابراهیم «قبل از دسیسه»
3. لیلی «عواقب مشابه»
4. ابراهیم «واقعیت شوکه‌کننده»
5. ابراهیم «رشته‌ای میان واقعیت و توهم»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دفترچه‌های کتابفروش
نویسنده
مترجمکریم اسدی اصل
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات352
زبانفارسی
شابک978-964-191-963-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دفترچه‌های کتابفروش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دفترچه‌های کتابفروش

برای دریافت کتاب دفترچه‌های کتابفروش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.