معرفی و دانلود کتاب افعی‌های آتش: داستان عشق علی بن محمود القصاد

عکس جلد کتاب افعی‌های آتش: داستان عشق علی بن محمود القصاد
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افعی‌های آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افعی‌های آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افعی‌های آتش: داستان عشق علی بن محمود القصاد

کتاب افعی‌های آتش یکی از معروف‌ترین رمان‌های دنیای عرب است. جلال برجس برای نگارش این رمان، معروف‌ترین جایزه‌ی ادبیات قطر را به اسم «کتارا» دریافت کرد. این اثرْ داستان عشق یک استاد فلسفه‌ به دختری بیابان‌گرد را روایت می‌کند که در نیمه‌ی رمان با داستانی دیگر پیوند می‌خورد. داستانی که ماجرای یک رمان‌نویس را شرح می‌دهد که رمانش را در آتش‌سوزی از دست داده است.

درباره‌ی کتاب افعی‌های آتش

کتاب افعی‌های آتش (Snakes Of Fire) به قلم نویسنده‌ی عرب، جلال برجس (Jalal Barjas)، نوشته شده است. این رمان دو خط داستانی موازی را دنبال می‌کند. یکی از داستان‌ها ماجرای رمان‌نویسی را شرح می‌دهد که پیش‌نویس رمان او در آتش‌سوزی از دست رفته و دیگری، داستان عشق استاد فلسفه‌ای به نام «علی بن محمود القصاد» است که دل در گرو عشق دختری بیابان‌نشین به نام «بارعه» داده. نویسنده در خلال این داستان، افراط و تروریسم را به بحث می‌کشد.

تصور کنید که سوار یک هواپیمای مسافربری می‌شوید تا برای مدتی از همه‌چیز فاصله بگیرید. وقتی هواپیما اوج می‌گیرد، از بالا به خانه‌ها نگاه می‌کنید. در هر خانه یک داستان وجود دارد. هرچه بالاتر می‌روید، شهرها را به‌عنوان فصل‌های یک رمان در نظر می‌گیرید. سپس چشمانتان را می‌بندید و زندگی را داستانی تصور می‌کنید که هنوز به پایان نرسیده است. این‌ها افکاری‌ست که از ذهن «خاطر»، رمان‌نویسِ داستان اولِ کتاب افعی‌های آتش، می‌گذرد. مدت‌ها قبل، وقتی او رمانش را تمام کرد، نفس راحتی کشید و خوابی عمیق بعد از مدت‌ها او را در آغوش گرفت، اما طولی نکشید که با صدای کوبیدن‌های مکرر به در بیدار شد. بوی دود می‌آمد. منشأ بو از اتاق کارش بود. همسر و بچه‌هایش را به بیرونِ خانه برد و خودش ماند و عکس سوخته‌ی مادرش و لپ‌تاپی که حالا به پلاستیکی مچاله‌شده تبدیل شده بود. خاطر فکر می‌کرد این حتماً بدترین اتفاق زندگی‌اش است، اما این حادثه تنها یک سرآغاز بود.

روزی خاطر اتفاقی، در خیابانی زیر یک درخت توت، زنی را می‌بیند که در حال تعریف کردن داستان رمانِ سوخته‌اش است. وقتی خاطر از زن می‌پرسد داستان را از کجا شنیده، او ادعا می‌کند که آن را در یکی از خواب‌هایش دیده است. این زن هرروز در همین محل برای بچه‌ها قصه‌های متفاوتی می‌گوید. یکی از قصه‌هایی که تعریف می‌کند داستانِ عشقِ علی بن محمود القصاد است. در اینجاست که دو خط روایی کتاب افعی‌های آتش به هم پیوند می‌خورند.

علی بن محمود القصاد استاد فلسفه‌ای است که از درد عشق دختری بیابان‌گرد، از اردن به فرانسه می‌گریزد. او در دانشگاه سوربن مشغول تدریس می‌شود. علی بن محمود کتابی تألیف می‌کند که مورد خشونت گروه‌های تندروی فرانسوی قرار می‌گیرد و به سرنوشتی فاجعه‌بار منتج می‌شود.

جلال برجس که در کشور خود، اردن، از افراطی‌گری‌های اجتماعی و دینی زیادی متأثر بوده، این مباحث را در کتاب افعی‌های آتش منعکس می‌سازد. او همچنین به مبحث خرافه، به‌عنوان امری مخرب در زندگی اهل عرب می‌پردازد. واقعیات زندگی جلال برجس در شخصیت استاد فلسفه‌ی عاشق نمود پیدا می‌کند. او درصدد رسیدن به آزادی است، آن هم در کشوری که راه آزادی، مسیر سنگلاخ و پرپیچ‌وخمی است.

کتاب افعی‌های آتش به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. ترجمه‌ی فارسی آن را کریم اسدی اصل انجام داده و انتشارات مروارید آن را به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب افعی‌های آتش

  • ترجمه به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و فارسی؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتارا در سال 2015.

کتاب افعی‌های آتش برای چه کسانی مناسب است؟

خوانندگان رمان‌های عاشقانه، اجتماعی و بومی از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

با جلال برجس بیشتر آشنا شویم

جلال برجس نویسنده‌ی برجسته و موفق دنیای عرب است که به شهرتی جهانی دست یافته. او در ژوئن سال 1970، در روستایی در اردن متولد شد. برجس ابتدا در رشته‌ی مهندسی پرواز تحصیل کرد و پس از چند سال از فعالیت در این زمینه انصراف داد و به دنیای روزنامه‌نگاری وارد شد. او با کتاب «یادداشت‌های کتاب‌فروش» جایزه‌ی ادبی بوکر عربی را از آن خود کرد و به شهرت رسید.

از جلال برجس تاکنون دو مجموعه‌شعر با نام‌های «مانند هر شاخه‌ی درختی» و «ماه بدون منازل» منتشر شده است. او همچنین نگارش یک مجموعه‌داستان به نام «زلزله‌ها» و پنج رمان را در کارنامه‌ی خود دارد.

در بخشی از کتاب افعی‌های آتش: داستان عشق علی بن محمود القصاد می‌خوانیم

زن قصه‌گو وقتی از تعریف کردن داستان دست کشید، نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد و اشک‌ها از گونه‌هایش سرازیر شدند. وقتی به چهره‌ی دخترها و پسرها نگاه کردم، متوجه شدم که اشک در چشمان آن‌ها نیز حلقه زده است. از این‌که می‌دیدم داستانم این قدرت را دارد که در قلب شنوندگانش جایگاهی برای خود پیدا کند، خوشحال شدم.

بار دیگر این پرسش که زن قصه‌گو داستانم را از کجا می‌داند و ادعایش که داستان را در یکی از خواب‌هایش دیده، به ذهنم خطور کرد. نزدیک بود بر سرش فریاد بزنم و از او سؤال کنم اما عاقلانه رفتار کردم و صبر پیشه کردم تا بتوانم قسمت‌های باقی‌مانده‌ی داستان را به‌دست بیاورم.

زن قصه‌گو اشک‌هایش را با آستین لباسش پاک کرد و با دستان لرزانش سیگار دیگری پیچید. آن را روشن کرد و مثل هر بار که سیگاری روشن می‌کرد، به شعله‌ی آتش ناسزا گفت. دود آن را بیرون داد و بدون این‌که به صورتم نگاه کند، خطاب به من گفت:

خاطر جان! داستان‌ها بال‌هایی دارند بزرگ‌تر از بال‌های پرندگان افسانه‌ای که درباره‌ی آن‌ها در کتاب‌ها خوانده‌ایم.

این را گفت، برخاست و بدون این‌که منتظر جوابم بماند، آن‌جا را ترک کرد. آهسته قدم برمی‌داشت تا این‌که پشت دیوار خانه‌اش ناپدید شد. آن هنگام متوجه شدم که زن قصه‌گو افکارم را می‌خواند و می‌داند چه سؤالی در ذهنم است. بار دیگر حس کردم که این زن برای من اهمیت خاصی دارد.

فهرست مطالب کتاب

موافقت‌نامه‌ی نویسنده با ترجمه‌ی حاضر
مقدمه‌ی مترجم
دیباچه
1. شبی ناتمام
2. کابوسی عجیب
3. اتفاقی که زیر درخت توت افتاد
داستان عشق علی بن محمود القصّاد
1. سودهای یک بازنده
2. شب ظاهر شدن دیو
3. ابن القصّاد
4. اصل داستان
5. صاحب کرامت
6. آخرین دمیدن در نی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افعی‌های آتش: داستان عشق علی بن محمود القصاد
نویسنده
مترجمکریم اسدی اصل
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات212
زبانفارسی
شابک978-622-324-041-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افعی‌های آتش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افعی‌های آتش

برای دریافت کتاب افعی‌های آتش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.