معرفی و دانلود کتاب ذرعان

عکس جلد کتاب ذرعان
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ذرعان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ذرعان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ذرعان

محمدحسن الحفری، نویسنده‌ی اهل کشور سوریه، در کتاب ذرعان، به سراغ سبکی خلاقانه و غیرمتعارف در ادبیات داستانی رفته. راوی داستان از خاطرات دوران کودکی خود شروع می‌کند و به شرح وقایع جنگ تروریستی در این کشور می‌پردازد. این کتاب از نمونه‌‌های موفق رمان‌های مدرن در ادبیات است.

درباره‌ی کتاب ذرعان

شخصیت اصلی داستان در آخرین لحظات زندگی خود، وقایعی را که در زادگاهش پشت‌سر گذاشته، بازگو می‌کند. محمدحسن الحفری (Muhammed Hassan Al-Hafry)، نویسنده‌ی کتاب ذرعان، از شیوه‌های نوین داستان‌گویی در این اثر استفاده کرده. رمان از آن‌جایی آغاز می‌شود که راوی خطاب به مادرش، به مرور خاطرات کودکی و جنگ تروریستی در سوریه می‌پردازد.

او از موقعیت دشوار زندگی در این شرایط صحبت می‌کند و بدبختی‌های مادرش را به‌عنوان مثالی از سختی‌هایی که زنان سرزمینش متحمل شده‌اند، به تصویر می‌کشد. راوی در ادامه، به شیوه‌های استقامت و ایستادگی خود و هموطنانش در این برهه‌ی دشوار اشاره می‌کند.

نویسنده در صفحات اولیه‌ی کتاب از سرگشتگی‌های خود می‌گوید که نمی‌دانسته چرا هموطنانش از سرزمینی که به آن‌ها تعلق دارد، فرار می‌کنند؛ پرسشی که هیچ‌کس به آن توجهی نمی‌کند. مادر همواره آواز و ترانه‌هایش را برای شادی و به‌خاطر رهایی از غم درخت‌ها می‌خوانده و پدر هم مواظب میوه‌هایی بوده که روی چهارپایان قرار می‌دادند. نویسنده سخن پدر را به یاد می‌آورد که زیر لب زمزمه می‌کرد: «از ما بود که از آن‌ها شد. ای کاش به ما بازگردد.» این جمله خلاصه‌ای است از اتفاقات و دغدغه‌های زندگی راوی کتاب ذرعان.

او در این حین از ارزش هنر، شادی‌ و ضیافت‌های کوچک هم غافل نشده. توصیف محیط معصوم و چشم‌نواز روستایی و اشاره به حیوانات و پرندگان منطقه، از دیگر زیبایی‌های موجود در این رمان است.

در این کتاب، وطن زمانی والا و بزرگ جلوه می‌کند که با عشق پیوند خورده باشد. راوی داستان، نسبت به زادگاه‌ خود، احساس تعلق نمی‌کند. اما درعین‌حال، بی‌نهایت به آن علاقمند است. خواسته‌ی او، آزادی سرزمین مادری‌ش از چنگال دشمن است. نویسنده برای تشبیه زیبایی سوریه به زیبایی زنان، از توصیفات تٔثیرگذاری استفاده کرده است. محمدحسن الحفری هم چنین در این داستان، به شخصیت‌هایی می پردازد که مورد بی‌عدالتی و آزار واقع شده‌اند. این رمان شخصیت‌های اندکی دارد، اما نویسنده از طریق آن‌ها به ارزش هنری والایی دست یافته که اثر حاضر را در شمار بهترین کتاب‌های او قرار می‌دهد.

محمود عربی این داستان را به فارسی برگردانده و نشر آنا پل نیز آن را به چاپ رسانده است.

کتاب ذرعان برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب ذرعان، نوشته‌ی محمدحسن الحفری، برای تمام دوست‌داران رمان‌های مدرن و نوآورانه، مناسب است.

با محمدحسن الحفری بیشتر آشنا شویم

محمدحسن الحفری، نویسنده‌ی اهل سوریه است که در سال 1968 به دنیا آمده. او اهل اتحادیه‌ی نویسندگان عرب و دبیر انجمن تئاتر (انجمن داستان و رمان سابق)، در سال‌های 2019 و 2020 بوده است. او مقام سوم جایزه‌ی بین‌المللی طیب صالح را در سال 2011 را از آن خود کرده. جایزه‌ی اتحادیه‌ی سوریه در زمینه داستان کودک و دریافت مقام اول جایزه‌ی البطانی در زمینه‌ی داستان کوتاه، از دیگر دستاوردهای اوست.

در بخشی از کتاب ذرعان می‌خوانیم

«شب را در انداختن شکست به گردن دیگران سپری کردی»
آن صدا ناگهان مرا غافلگیر کرد. مقابلم جز قبرهای کهنه، و قبرهایی که رویشان سنگ قبر داشت چیزی ندیدم، گوش‌هایم را تیز کردم، جز صدای خش‌خش علف‌های خشک که نسیم صبحگاهی آن‌ها را جابه‌جا می‌کند چیزی نمی‌شنیدم. پس صدا از کجا بیرون آمد؟ آیا از درون من بود، یا از درون یکی از قبرها؟
به کاشی‌های قبر مادرم نگاه کردم، شبنم صبحگاهی آن را درخشان و براق کرده بود، گویا تازه روی آن نشسته و آن را از گرد‌و‌غبار زدوده.

برای اطمینان از تردیدی که لحظاتی همراهم بود گفتم: صبح بخیر.
وقتی سکوت بر همه‌ جا حکمفرما بود فهمیدم که پادشاهی خواب همچنان بر اهالی آرامستان سیطره دارد و عنان زبانم تا بی‌نهایت برای گفتن آنچه دوست دارم رها خواهد بود، هیچکس مانع سخنم نخواهد شد، یا آن را قطع نخواهد کرد و اگر بخواهم حتماً سخنرانی خواهم کرد.

مادرم، تو باعث بسیاری از شکست و ناکامی‌های من هستی، چون در بیشتر جزئیات زندگی من دخالت کردی، پدرم نیز به تو کمک می‌کرد و به حرف‌های تو ایمان داشت، حتی وقتی که خواستم برای ادامه تحصیل در دانشگاهم درس بخوانم، گفتی: شرایط زندگی ما این اجازه را نمی‌دهد.
در کار کشاورزی من دخالت کردی و مرا از کاشتن درختان میوه مانند دیگر فرزندان شهرک منع کردی.

آن روزها تو می‌گفتی: آن قطعه‌های کوچک زمین که در اختیار توست، در آینده از برادرم ناصر خواهد بود و فرزندان او وقتی بزرگ شوند در آن‌جا کشاورزی خواهند کرد.
تو هر اعتراض مرا درباره آن زمین‌ها ساکت می‌کردی، حتی در بازی‌های من دخالت می‌کردی، و وقتی می‌دیدی با سگمان "بطاح" بازی می‌کنم و دنبال او می‌دوم مرا کتک می‌زدی و از من می‌خواستی که کتابم را بردارم و برای چرای گاوها به سمت شمال یا غرب شهرک بروم.

فهرست مطالب کتاب

پایان متن
سرآغاز
آغاز متن
شرح و حاشیه
انتهای متن
اجساد و تکه‌های پراکنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ذرعان
نویسنده
مترجمسید محمود عربی
ناشر چاپیانتشارات آناپل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات134
زبانفارسی
شابک978-622-94209-9-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ذرعان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ذرعان

برای دریافت کتاب ذرعان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.