معرفی و دانلود کتاب ذهنی برای اعداد: چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم (حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)

عکس جلد کتاب ذهنی برای اعداد: چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم (حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)
قیمت:
102200 تومان - 10.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ذهنی برای اعداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ذهنی برای اعداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ذهنی برای اعداد: چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم (حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)

کتاب ذهنی برای اعداد اثری از باربارا اوکلی است که روش‌هایی نوین را برای یادگیری بهتر ریاضی ارائه می‌دهد. یادگیری ریاضی و علوم برای همه‌ی دانش‌آموزان آسان نیست اما اگر بتوانند راه‌های درست مطالعه و حل مسئله‌ها را بیاموزند، قطعاً به نتایج بهتری خواهند رسید. این اثر برای دانش‌آموزان و معلمان مدارس و همچنین علاقمندان ریاضی کاربردی و مفید خواهد بود.

درباره‌ی کتاب ذهنی برای اعداد

علم ریاضی و اعداد، به‌عنوان یکی از سخت‌ترین و در‌عین‌حال مهم‌ترین و جذاب‌ترین علومی که قرن‌ها در سیطره‌ی دانش بشری قرار گرفته است، شناخته می‌شود. دانشمندان بسیاری در طی سالیان، با کشف پاسخی برای مسائل ریاضی، توانسته‌اند تحولی عظیم در زندگی بشر ایجاد کنند. بااین‌وجود، یادگیری ریاضی برای همگان، به‌ویژه دانش‌آموزان آسان نیست.

باربارا اوکلی (Barbara Oakley) با نوشتن کتاب ذهنی برای اعداد (A Mind for Numbers)، به ارائه‌ی روش‌هایی برای یادگیری بهتر و مؤثرتر ریاضی می‌پردازد. اوکلی در این کتاب از رویکردهای آموزشی-یادگیری مفیدی برای آموزش علم ریاضی و اعداد استفاده می‌کند. کتاب حاضر مملو از داستان‌ها و حتی تصاویری است که با هدف نهادینه شدن مطلب در ذهن مخاطب عرضه می‌شوند.

نویسنده معتقد است که مغز انسان، توانایی حل کردن پیچیده‌ترین مسائل را نیز دارد؛ اما این‌که بخواهد یا بتواند این مسائل را حل کند، به شرایط خاصی بستگی دارد. به طور کلی، یادگیری علوم بسته به این است که از طریق روش‌های صحیح یادگرفته شوند. باربارا اوکلی، در کتاب خود بیان می‌دارد که 10 تمرین حیاتی برای یادگیری ریاضی وجود دارند. او این ده تمرین را «ده قانون خوب مطالعه» می‌نامد. این ده قانون، برای یادگیری مادام‌العمر ریاضی یا هر درس دیگری، مخصوصاً برای امتحانات مدرسه ضروری هستند.

در کتاب ذهنی برای اعداد، کمک‌های سودمندی در رابطه با معلمان، مطالعه با دیگران، مقابله با اهمال‌کاری، تست زدن، مقابله با اضطراب، رهایی از کمال‌گرایی و... ارائه می‌شود. مثال‌هایی از دانشمندان بزرگ و مسیری که در رسیدن به حل مسائل پیچیده طی کرده‌اند بیان شده و برای بهبود حافظه، نکاتی عرضه می‌شود. خواندن این کتاب تأثیری باورنکردنی بر عملکرد یادگیری شما خواهد گذاشت.

این اثر توسط کامیاب تقی‌زاده ترجمه شده و در سال 1399 توسط نشر چترنگ به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب ذهنی برای اعداد

  • باربارا اوکلی در کتاب ذهنی برای اعداد، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم قدرت تحلیلی مغزمان را افزایش دهیم تا بتوانیم بهتر یاد بگیریم. خواندن این کتاب، باید برای دانش‌آموزان الزامی باشد. (آدام گرانت، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز)

  • خوب بودن در ریاضی و علوم مادرزادی نیست، اکتسابی است. این کتاب دفترچه‌ی راهنمای مغز است که شیوه‌ی موفقیت را در ریاضی و علوم یاد می‌دهد. دانشجویان زیادی را دیده‌ام که وقتی با موقعیت دشواری مواجه می‌شوند، جا می‌زنند؛ اما حالا که دفترچه‌ی راهنمایی برای «بهتر یاد گرفتن» دارند، می‌توانند بهتر هم عمل کنند. (شرلی ملکوم)

  • مدت‌هاست که در مورد یک کتاب اینقدر هیجان‌زده نبوده‌ام. این‌که به دانش‌آموزان و دانشجویان یاد دهیم چطور یاد بگیرند، باعث می‌شود بهتر به مطالب مسلط و در هر زمینه‌ای موفق شوند. کتاب ذهنی برای اعداد هدیه‌ای است که یک عمر دوام می‌آورد. (دکتر رابرت آر. گِماچه)

  • کتاب ذهنی برای اعداد کمک می‌کند دانش‌آموزان قدرت این را داشته باشند که آسان‌تر و دقیق‌تر یاد بگیرند. این کتاب فوق‌العاده، برای مشاوران آموزشی هم منبع مفیدی است. (جفری کانادا)

  • مقدمه‌ای واقعاً آسان در زمینه‌ی شناخت انسان، با توصیه‌های عملی برای تفکر بهتر. (وال‌استریت ژورنال)

  • کتاب ذهنی برای اعداد برای آموختن نحوه‌ی یادگیری ریاضی یا به‌طور کلی برای یادگیری هر علمی، یک منبع عالی‌ است. کتاب معتبر باربارا اوکلی، براساس آخرین پژوهش‌های علوم شناختی نگاشته شده است و برای یادگیری بهینه، نقشه‌ی راه روشن، دقیق و سرگرم‌کننده‌ای فراهم می‌کند. هرکس که یادگیری ریاضیات برایش سخت بوده است یا علاقه دارد تجربه‌ی یادگیری‌اش را بهبود ببخشد، باید این اثر را مطالعه کند. (دیوید سی. گیری)

کتاب ذهنی برای اعداد برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پیش‌رو به دانش‌آموزان، معلمان و علاقمندان به علم ریاضی و بازی با اعداد پیشنهاد می‌شود.

با باربارا اوکلی بیشتر آشنا شویم

دکتر باربارا اوکلی، در سال 1955 در کالیفرنیا به دنیا آمد. او دستیار آموزشی مؤسسه‌ی مهندسی پزشکی و زیستی آمریکا و همچنین معاون مؤسسه‌ی مهندسی برق و الکترونیک انجمن پزشکی و زیست‌شناسی است. اوکلی بلافاصله بعد از اتمام دبیرستان، در ارتش ایالات متحده نام‌نویسی کرد و یک سال را در مونتری کالیفرنیا به مطالعه‌‌ی زبان روسی گذراند. او دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات اسلاوی و مهندسی برق است. وی هم‌اکنون به‌عنوان استاد مهندسی برق، در دانشگاه اوکلند و دانشگاه مک مستر فعالیت می‌کند.
کتاب‌های «یادگیریِ یادگیری»، و «مثل حرفه‌ای‌ها یاد بگیر» از جمله بهترین کتاب‌های باربارا اوکلی هستند.

جملات برگزیده کتاب ذهنی برای اعداد

  • امروز با یک سؤال حساب دشوار که داشت عصبانی‌ام می‌کرد، درگیر بودم و سعی کردم استراحت کنم. سوار ماشین و در راه فستیوال رنسانس بودم که پاسخ به ذهنم آمد و مجبور شدم پیش از اینکه فراموشش کنم، آن را روی یک دستمال کاغذی بنویسم! همیشه در ماشین خود دستمال کاغذی داشته باشید. هیچ‌وقت نمی‌دانید چه پیش خواهد آمد. (ترِوِر درازد، دانشجوی سال سوم، علوم کامپیوتر)

  • من شکست نخورده‌ام. من ده‌‌هزار راه پیدا کرده‌ام که به درد نمی‌خورد. (توماس ادیسون)

  • قصد یادگیری داشتن تنها در صورتی به درد شما خواهد خورد که به استفاده از یکی از استراتژی‌های یادگیری منجر شود. (الن بدلی)

  • اینکه مفهومی را سر کلاس متوجه شوید، با اینکه بتوانید آن را برای حل مشکلی واقعی در دنیای خارج به‌ کار بگیرید، بسیار تفاوت دارد و مانند تفاوت دانشجویی ساده با دانشمند یا مهندسی خبره است. تنها راهی که می‌توان فاصلۀ بین این ‌دو مورد را طی کرد، این است که آن‌قدر با مفهوم مورد نظر سروکار داشته باشید تا ملکۀ ذهنتان شود و بتوانید از آن مانند ابزاری استفاده کنید. (توماس دی، استاد مهندسی صدا، کالج موسیقی مک‌نلی اسمیت)

در بخشی از کتاب ذهنی برای اعداد می‌خوانیم

در کودکی حتی مفهوم ساده‌ای مانند خواندن ساعت را نمی‌فهمیدم. چرا عقربه‌ی کوچک ساعت را نشان می‌دهد؟ از آنجا که ساعت از دقیقه مهم‌تر است، نباید عقربه‌ی بزرگ نمایشگر ساعت باشد؟ ساعت ده و ده دقیقه را نشان می‌دهد یا یک و پنجاه دقیقه؟ مدام گیج می‌شدم. مشکلم با تلویزیون از مشکلم با ساعت‌ها هم بدتر بود. آن زمان که کنترل وجود نداشت، حتی نمی‌دانستم تلویزیون با کدام دکمه روشن می‌شود. تنها همراه برادر یا خواهرم برنامه‌ها را می‌دیدم. آنان نه‌تنها می‌توانستند تلویزیون را روشن کنند، بلکه حتی می‌توانستند تلویزیون را روی شبکه‌ای که می‌خواستیم ببینیم تنظیم کنند. چه خوب.

با بی‌عرضگی‌های فنی و نمره‌های افتضاحم در ریاضی و علوم، تنها نتیجه‌ای که می‌توانستم بگیرم این بود که چندان باهوش نیستم. لااقل آن‌قدرها باهوش نبودم. آن موقع متوجه نبودم، اما تصورم از خودم، به عنوان شخصی که از لحاظ فنی، علمی و ریاضی ضعیف است، زندگی‌ام را شکل می‌داد. همه‌ی این‌ها به خاطر مشکلم با ریاضی بود. عادت کرده بودم اعداد و معادلات را خویشاوندان بیماری‌های مرگبار بدانم که باید به هر قیمتی از آن‌ها دوری بجویم. آن‌موقع نمی‌دانستم ترفندهای ذهنی ساده‌ای وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانم بر ریاضی تمرکز کنم؛ ترفندهایی که هم برای افرادی که در ریاضی ضعیف‌اند و هم برای افرادی که در آن مهارت دارند، مفید است. نمی‌دانستم طرز فکر من شبیه کسانی است که باور دارند نمی‌توانند در ریاضی و علوم موفق باشند.

حالا می‌فهمم مشکلم در شیوه‌ی متفاوت نگریستن به جهان ریشه داشت. آن موقع فقط از یک شیوه برای یادگیری استفاده می‌کردم و در نتیجه صدای موسیقی ریاضی را نمی‌شنیدم. ریاضیاتی که معمولاً در نظام آموزشی آمریکا تدریس می‌شود، می‌تواند مانند مادری پرهیزگار باشد که به شکلی عقلانی و باشکوه، از جمع و تفریق، ضرب و تقسیم بالا می‌رود و به سوی آسمان‌های زیبای ریاضیات اوج می‌گیرد، اما ریاضی ممکن است شبیه نامادری بدجنسی هم باشد.

فهرست مطالب کتاب

سرنوشته
پیش‌گفتار
مقدمه
سخنی با خواننده
1. در را بگشا
2. دستپاچه نشوید: چرا سخت تلاش کردن زیادی گاهی بخشی از مشکل است
3. یادگیری خلق کردن است: درس‌هایی از ماهیتابه توماس ادیسون
4. دسته کردن و دوری کردن از توهم ‌های توانایی: راه‌های تبدیل شدن به «نجواگر معادله»
5. جلوگیری از پشت گوش انداختن: به‌کارگیری عادت‌هایتان (زامبی‌ها) به عنوان یاری‌رسان
6. زامبی ‌ها همه‌ جا هستند: کندوکاو برای درکی عمیق‌تر از عادت پشت گوش انداختن
7. دسته کردن در مقابل خفقان: چگونه تخصصتان را افزایش و اضطرابتان را کاهش دهید
8. ابزارها، راهنمایی ها و ترفندها
9. جمع ‌بندی زامبی ‌های پشت گوش انداختن
10. بهبود حافظه ‌تان
11. راهنمایی ‌های بیشتر برای حافظه
12. یادگیری ارج نهادن به استعدادتان
13. شکل دادن به مغزتان
14. پرورش دادن چشم ذهن از طریق ساخت شعر برای معادله
15. نوزایی در یادگیری
16. اجتناب از اعتمادبه نفس بیش از حد: قدرت کار گروهی
17. امتحان دادن
18. استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنید
مؤخره
پی نوشت
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ذهنی برای اعداد: چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم (حتی اگر از جبر نمره نیاورده باشیم)
نویسنده
مترجمکامیاب تقی زاده
ناشر چاپیانتشارات چترنگ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-6220-00-2
موضوع کتابکتاب‌های ریاضی، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک
102200 ت - 10.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ذهنی برای اعداد

امیرمحمد رحیمی‌فر
۱۴۰۲/۸/۲۱
این کتاب به همراه کتاب یادگیری یادگیری برای هر معلم و مدرس و دانش آموزی لازمه
امیرمحمد حاتم پور
۱۴۰۲/۵/۲۶
یک کتاب علمی با گام‌های موثر برای موفقیت شخصی در هر زمینه ای
هادی ایزی
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کتاب عالی هست و نکات خوبی در اون درج شده!
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب ذهنی برای اعداد

برای دریافت کتاب ذهنی برای اعداد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.