معرفی و دانلود کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی

عکس جلد کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی
قیمت:
۸۰,۶۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی

رشد صنعتی به‌عنوان یکی از نمودهای اصلی رشد اقتصادی در سطح کلان، موضوع محوری کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی به‌شمار می‌رود. مهدی رضایی با نگارش این کتاب حوزه‌ی اقتصاد، در پی آن بوده که شاخص‌ها و معیارهای رشد صنعتی را مطرح کرده و با بررسی عوامل اثرگذار بر پیشرفت اقتصادی صنایع، امکان ارزیابی و رتبه‌بندی صنایع کنونی کشور را در اختیارتان قرار بدهد. سادگی زبان و انسجام مطالب از ویژگی‌های اصلی کتاب حاضر هستند.

درباره‌ی کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی

تمامی برنامه‌های توسعه‌ای که توسط سیاست‌گذاران اقتصادی و مسئولان کشور به اجرا درمی‌آیند، به‌طور کلی برای تحقق یک هدف اصلی طرح‌ریزی می‌شوند: رشد اقتصادی! رشد اقتصادی خود به‌تنهایی می‌تواند شاخص‌های توسعه‌ای دیگر را به دنبال داشته باشد، از جمله افزایش سطح درآمدهای دولت، افزایش میزان صادرات و درآمد سرانه، گسترش اشتغال‌زایی و... . از سوی دیگر، برنامه‌ریزان اقتصادی در سیاست‌گذاری‌های خود همواره توجه ویژه‌ای نسبت به صنایع و صنعتی شدن بخش‌هایی از اقتصاد دارند. به‌طور کلی، هم در میان مکاتب مختلف فکری و هم در میان سیاست‌گذاران، این امید وجود دارد که رشد بخش صنعت در کشور موجب تقویت پیوند اقتصادی در بین بخش‌های مختلف شده و صادرات صنعتی نیز گسترش یابد. بااین‌اوصاف، می‌بینید که رشد و پیشرفت صنعت به‌عنوان یکی از اهداف اصلی رشد اقتصادی پیوسته مورد توجه بوده است.

چنان‌چه بخواهید با مباحث این حوزه بیشتر آشنا شوید و میزان پیشرفت صنایع کشور را به لحاظ اقتصادی بسنجید، خواندن کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی را حتماً در برنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانید. مهدی رضایی در این کتاب اقتصادی، اطلاعات سودمندی را در رابطه با صنایع کشور ایران و شاخص‌های رشد آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

پنج فصل کلی، مطالب کتاب حاضر را در خود جای دا‌ده‌اند. در فصل اول، از اهمیتی که بخش تولید کارخانه‌ای در توسعه‌ی اقتصادی دارد، سخن به میان آمده و سپس صنعت و رشد آن در اقتصاد ایران مورد تحلیل قرار گرفته است. میزان توجه به بخش صنعتی اقتصاد در برنامه‌های توسعه نیز در همین فصل بررسی شده است. به این منظور، نویسنده به سراغ برنامه‌ی پنجم توسعه رفته و ضمن انتقاد از آن، چشم‌انداز سال 1404 را مورد واکاوی قرار داده است.

شاخص‌های اقتصادی در بخش تولید کارخانه‌ای، موضوعات اصلی فصل دوم محسوب می‌شوند. مهدی رضایی پس از شرح نحوه‌ی اثرگذاری ارزش افزوده، مصرف انرژی، اشتغال و سرمایه‌گذاری ناخالص اسمی در بخش تولید کارخانه‌ای، کوشیده تا عواملی را که بر رشد بهره‌‌وری سایر عوامل اقتصادی اثرگذارند، شناسایی و تحلیل کند. در این راستا، تلاش کرده تا به مواردی از جمله کارگران ماهر، تعداد تکنسین‌ها، تعداد مهندسان و...، همچنین نقش آن‌ها در بخش اقتصاد کارخانه‌ای کشور بپردازد.

بخش سوم کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی، به بررسی اندازه‌ی عوامل مؤثر بر رشد زیربخش‌ها و بهره‌وری کل عوامل، اختصاص پیدا کرده و شرح مفصلی از موضوعاتی مانند برآورد تابع تولید و ماهیت و میزان کارآیی فنی ارائه داده است. همچنین رشد بهره‌وری کل عوامل را به‌طور جداگانه تجزیه و تحلیل کرده است.

در بخش پنجم، رتبه‌بندی میان صنایع مورد توجه نویسنده بوده‌ است. شاخص‌های مربوط به این نوع از رتبه‌بندی، روش و نتایج رتبه‌بندی، مباحث اصلی این فصل به شمار می‌روند. در فصل پنجم نیز فهرستی از منابع و مآخذ به‌کار‌گرفته‌شده در این اثر ارائه شده‌. در صورتی که مخاطبان قصد داشته باشند مطالعات خود را در زمینه‌ی رشد اقتصادی صنایع ادامه بدهند، می‌توانند با مراجعه به فصل پنجم کتاب به برخی از مراجع معتبر این حوزه پی ببرند.

اگر به سبب رشته‌ی تحصیلی خود یا کاری که هم‌اکنون بدان اشتغال دارید، لازم است اطلاعات خود را در رابطه با سطح کلان اقتصاد و پیشرفت‌های اقتصادی کشور افزایش دهید، خواندن کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی، می‌تواند برایتان بسیار راه‌گشا باشد. مهدی رضایی در بیان مطالب این اثر از زبانی بسیار ساده بهره گرفته و سعی داشته تا تمامی اطلاعات را به‌طور نظام‌مند و منسجم در اختیارتان قرار دهد.

کتاب پیش‌رو به کوشش انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به شما ارائه شده است.

کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان، اساتید و پژوهشگران رشته‌ی اقتصاد، همچنین مخاطبانی که به مطالعه در زمینه‌ی صنعت، رشد اقتصادی و اقتصاد صنعتی علاقه دارند، نکته‌های فراوانی را از کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی می‌خوانیم

نتایج رتبه‌بندی نشان می‌دهند که فعالیت‌های «تولید گلیم و زیلو و جاجیم دستباف»، «تولید آلات موسیقی»، «فعالیت‌های خدماتی مربوط به چاپ»، «تولید انواع موتورسیکلت»، «تولید وسایل نقلیه هوایی و فضایی»، «تولید ورقه‌های روکش‌شده و تخته چندلایی و... »، «تولید کفش»، «تولید سایر منسوجات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر»، «تولید خمیر کاغذ و کاغذ و مقوا» و «تولید محصولات پلاستیکی بجز کفش» از منظر رتبه‌بندی بر اساس کشش تولید نسبت به عوامل و کارایی فنی، در رتبه‌های نخست و فعالیت‌های «تولید نوشابه‌های غیرالکلی گازدار»، «اره‌کشی و رنده‌کاری چوب»، «تولید قند و شکر»، «تولید رشته و ماکارونی و ورمیشل و...» و «تولید کالاهای نساجی ساخته شده به استثنای پوشاک» در رتبه‌های پایین قرار دارند. همچنین برخی از فعالیت‌ها نظیر تولید کالاهای نساجی ساخته شده به استثنای پوشاک در رتبه‌بندی بر اساس کشش تولید نسبت به عوامل و عرض مبدأ در رتبه‌های نخست بودند، در رتبه‌بندی بر اساس کشش تولید نسبت به عوامل و کارایی فنی، در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: جایگاه بخش تولید کارخانه‌ای در برنامه‌های توسعه‌ای ایران
1-1. اهمیت بخش تولید کارخانه‌ای در توسعه اقتصادی
2-1. صنعت و اقتصاد ایران
3-1. جایگاه صنعت در برنامه‌های توسعه
1-3-1. برنامه پنجم توسعه
1-1-3-1. نقدی بر برنامه پنجم توسعه
2-1-3-1. چشم‌انداز 1404
فصل دوم: شاخص‌های اقتصادی بخش تولید کارخانه‌ای
1-2. ارزش افزوده
2-2. مصرف انرژی
3-2. اشتغال
4-2. سرمایه‌گذاری ناخالص اسمی
5-2. عوامل موثر بر رشد بهره‌وری کل عوامل
1-5-2. تحقیق و توسعه
2-5-2. مواد اولیه مصرفی خارجی
3-5-2. شاغلین با سواد
4-5-2. کارگران ماهر
5-5-2. تعداد تکنسین‌ها
6-5-2. تعداد مهندسین
7-5-2. متوسط شاخص‌های موثر بر رشد بهره‌وری کل عوامل
فصل سوم: بررسی اندازه عوامل تأثیرگذار بر رشد زیربخش‌ها و بهره‌وری کل عوامل
1-3. برآورد تابع تولید
1-1-3. داده‌ها
ب. رتبه‌بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی
2-1-3. تخمین مدل
3--3. تجزیه تابع تولید و کشش‌ها
2-3. کارایی فنی
1-2-3. تعریف کارایی فنی
2-2-3. تخمین کارایی فنی
3-3. رشد بهره‌وری کل عوامل تولید
فصل چهارم: رتبه‌بندی صنایع
1-4. شاخص‌ها
2-4. روش رتبه‌بندی
3-4. نتایج رتبه‌بندی
1-3-4. رتبه‌بندی بر اساس کشش تولید نسبت به عوامل
2-3-4. رتبه‌بندی بر اساس متغیرهای موثر بر بهره‌وری کل عوامل
فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات169
زبانفارسی
شابک978-964-468-531-6
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی

برای دریافت کتاب رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.