معرفی و دانلود کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

عکس جلد کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان
قیمت:
۱۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان تحقیقات یک عصب‌شناس به نام رابرت ام. ساپولسکی است که با تکیه بر مفاهیم زیست‌شناسی به واکاوی رفتار انسان می‌پردازد. او بدون قضاوت دربار‌ه‌ی بُعد مثبت و منفی، رفتار را ریشه‌یابی می‌کند تا به الگوی اولیه و ژنتیکی انسان برسد. واشینگتن پست و وال‌استریت‌ ژورنال این اثر پرفروش نیویورک تایمز را به‌عنوان بهترین کتاب سال برگزیده‌اند.

درباره‌ی کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

رابرت ام. ساپولسکی (Robert M. Sapolsky)، دیرینه‌شناس و استاد زیست‌شناسی و علوم اعصاب، در کتاب خود، رفتار (Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst) چرایی رفتار انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. او با در نظر گرفتن رفتارهای مثبت و منفی انسان درصدد پاسخ دادن به این سؤال است: چرا کارهایی را که انجام می‌دهیم را انجام می‌دهیم؟

کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان هم روایت داستانی جذابی دارد و هم از انسجام درونی برخوردار است. تحقیقات او با نظر انداختن به عواملی که بر عکس‌العمل یک فرد در لحظه‌ی وقوع یک رفتار تأثیر می‌گذارد، شروع می‌شود و روندی معکوس را گام‌به‌گام طی می‌کند تا به ابتدای تاریخچه‌ی خلقت برسد و گونه‌ی انسان را شناسایی کند. نویسنده برای بررسی خواستگاه رفتار انسانی، زیست‌شناسی و عصب‌شناسی را در هم می‌آمیزد. این محقق می‌خواهد دقیقاً یک لحظه قبل از وقوع یک رفتار را بررسی کند. یک ثانیه قبل، چه چیز در مغز انسان می‌گذرد که منجر به رفتاری خوب یا بد می‌شود؟ چه تصویر، صدا یا بویی باعث شده که سیستم عصبی آن رفتار را ایجاد کند؟ چه هورمون‌هایی دخیل بوده‌اند تا میزان پاسخ‌دهی آن فرد به محرک‌هایی که باعث تحریک سیستم عصبی می‌شوند را تغییر دهند؟

ساپولسکی بحث را تا آنجا پیش می‌برد که عوامل مؤثر بر شکل‌دهی یک رفتار مشخص را در دوران نوجوانی، کودکی، زندگی جنینی فرد می‌جوید. او حتی از فرد هم فراتر می‌رود و زاویه‌دید وسیع‌تری اتخاذ می‌کند. او تأثیر فرهنگ بر چگونگی شکل‌گیری شخصیت، عوامل زیست‌محیطی مؤثر بر فرهنگ و عوامل تکاملی میلیون‌ها سالِ گذشته را در نظر می‌گیرد. نتیجه‌ی تحقیقات رابرت ام. ساپولسکی در کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان، دستاوردی بزرگ در علوم رفتاری است. این کتاب در مسیر تحقیقات خود به سؤالات بسیاری در رابطه با قبیله‌گرایی، بیگانه‌هراسی، سلسله‌مراتب، جنگ و صلح و... پاسخ می‌دهد.

همه‌ی ما ناخودآگاه از تعصباتی درونی رنج می‌بریم و آن تعصبات را برروی عزیزان و اطرافیانمان اعمال می‌کنیم، اما کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان دانشی در اختیارمان قرار می‌دهد تا کنترل بیشتری روی رفتارهای خود داشته باشیم و بهترینِ خود را ارائه دهیم.

این کتاب را نشر نوین با ترجمه‌ی عرفان شیرمحمدی روانه‌ی بازار کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

  • کتاب پرفروش نیویورک‌ تایمز
  • بهترین کتابِ سال واشینگتن پست
  • بهترین کتابِ سال وال‌استریت‌ ژورنال
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز برای بهترین کتاب علم و فناوری

نکوداشت‌های کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

  • بهترین کتاب علمی سال. (پارول سگال، نیویورک‌ تایمز)

  • ساپولسکی روایت علمی را با طنز درمی‌آمیزد. (پابلیشرز ویکلی)

  • یک بررسی گسترده از همه‌ی چیزهایی که ما را به‌عنوان انسان تعریف می‌کند. (Kirkus Reviews)

  • کتاب رفتار مانند یک رمان تاریخی بزرگ است؛ با نثر عالی و جزئیات دایره‌المعارفی. (ادوارد او. ویلسون)

  • کتاب رفتار، به بررسی دوراهی‌های اخلاقیِ خوب و بد نمی‌پردازد، بلکه بستر زیستیِ و زمینی آن را بررسی می‌کند. (بوک‌لیست)

  • اغراق نیست اگر بگویم رفتار یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی‌ای است که تابه‌حال خوانده‌ام. (دیوید پ. باراش، وال استریت ژورنال)

  • کتاب ساپولسکی با جزئیات بسیار خوبی تأثیر فرهنگ، زمینه و یادگیری را بر هر کاری که ژن‌ها، مغز، هورمون‌ها و نورون‌های ما انجام می‌دهند نشان می‌دهد. (مکمل ادبی تایمز)

کتاب رفتار: بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی علوم رفتاری و علوم اعصاب لذت‌بخش خواهد بود. همچنین کسانی که ریشه‌یابی رفتارها را در جهت توسعه‌ی فردی مؤثر می‌دانند، از این کتاب استقبال خواهند کرد.

با رابرت ام. ساپولسکی بیشتر آشنا شویم

رابرت ام. ساپولسکی استاد زیست‌شناسی و عصب‌شناسی دانشگاه استنفورد، در سال 1957 در آمریکا به دنیا آمده است. او مطالعاتش را درباره‌ی بابون‌ها در موزه‌ی ملی کنیا انجام می‌دهد. هدف او از تحقیق روی این حیوانات ریشه‌یابی استرس است. بیشتر تحقیقات ساپولسکی بر مشکلات عصبی، فشار روانی و استراتژی‌های ژن‌درمانی تمرکز دارد. نشریاتی مانند نیویورک‌ تایمز، دانشگاه استنفورد و شبکه‌ی نشنال جئوگرافیک پژوهش‌های او را منتشر می‌کنند.

رابرت ام. ساپولسکی کتاب‌های غیرداستانیِ «خاطرات یک پریمات (A Primate's Memoir)»، «مشکل با تستوسترون (The Trouble with Testosterone)»، «مصمم: علم زندگی بدون اراده‌ی آزاد (A Science of Life Without Free Will)» و «چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند (Why Zebras Don't Get Ulcer)» را در کارنامه‌ی خود دارد.

در بخشی از کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان می‌خوانیم

سلسله‌مراتب یک سیستم رتبه‌بندی است که دسترسی نابرابر به منابع محدود، از گوشت گرفته تا مفهوم مبهمی به نام "اعتبار"، را رسمیت می‌دهد. ما بحث را با بررسی سلسله‌مراتب در گونه‌های دیگر (با قید اینکه همه‌ی گونه‌های اجتماعی سلسله‌مراتب ندارند) شروع می‌کنیم.

تصویر کتاب درسی دهه‌ی 1960 از سلسله‌مراتب در میان گونه‌های دیگر ساده بود؛ هر گروه یک سلسله‌مراتب خطی پایدار را تشکیل می‌دهد که در آن فرد آلفا بر همه تسلط دارد، فرد بتا بر همه به جز فرد آلفا تسلط دارد، فرد گاما بر همه به جز افراد آلفا و بتا تسلط دارد و به‌ ‌همین ‌ترتیب.

سلسله‌مراتب، با رسمی کردن نابرابری‌ها، وضعیت کنونی را ایجاد می‌کند. دو بابون با وضعیت خوبی، مثل مکانی با سایه‌های محافظ در برابر آسیب آفتاب، روبه‌رو می‌شوند. بدون روابط سلطه‌جویانه‌ی پایدار، به طور بالقوه کشمکش زیان‌باری صورت می‌گیرد. یک ساعت بعد، انجیرهای موجود در یک درخت بارور و فرصتی برای تیمار همدیگر نیز به ‌همین‌ ترتیب به کشمکش منجر خواهند شد. در مقابل ‌اما، کشمکش به‌ندرت رخ می‌دهد و اگر یکی از زیردستان جایگاه خود را فراموش کند، معمولاً کافی است بابون نر سلطه‌گر "خمیازه‌ی تهدیدآمیز"ی بکشد و متکبرانه دندان‌های نیش خود را به نمایش بگذارد.

چرا نظام‌های رتبه‌بندی وجود دارند؟ پاسخ تقریباً در دهه‌ی 1960 و انتخاب گروهی مارلین پرکینز بود؛ در این مدل، یک گونه از نظام اجتماعی پایداری سود می‌برد که در آن، همه‌ جایگاه خود را می‌دانند. این دیدگاه به‌ واسطه‌ی این باور نخستی‌شناختی تقویت شد که در یک سلسله‌مراتب، فرد آلفا (یعنی کسی که قبل از سایرین حق انتخاب همه چیز را دارد)، در جایگاه یک "رهبر"، به نوعی کار مفیدی برای گروه انجام می‌دهد. ایروین دوور، نخستی‌شناس هاروارد، بر این امر تأکید کرد و گزارش داد که در میان بابون‌های ساوانا، آلفای نرْ گروه را برای جست‏وجوی هرروزه‌ی غذا و شکارهای دسته‌جمعی هدایت می‌کند، از همه در برابر شیرها دفاع می‌کند، بچه‌ها را تربیت می‌کند، لامپ‏ها را عوض می‏کند، آب حوض را هم می‏کشد و غیره. البته معلوم شد که این حرف مزخرف است؛ آلفاهای نر خودشان نمی‌دانند که به کدام سمت می‌روند (با توجه به اینکه در سنین نوجوانی به گروه‌ها منتقل می‌شوند). به‌هرحال، کسی از آن‌ها پیروی نمی‌کند. درعوض، همه پیرو ماده‌های پیری هستند که می‌شناسند. شکارها سازمان‌دهی نشده و هرج و مرج است. یک آلفای نر ممکن است برای محافظت از یک بچه (اگر بچه احتمالاً مال خودش باشد)، با یک شیر روبه‌رو شود. در غیر این صورت، او امن‌ترین نقطه را پیدا خواهد کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
یک: رفتار
دو: یک ثانیه قبل
سه: چند ثانیه تا چند دقیقه قبل
چهار: چند ساعت تا چند روز قبل
پنج: چند روز تا چند ماه قبل
شش: بلوغ؛ رفیق، قشر پیشانی‏ من کجاست؟
هفت: بازگشت به گهواره، بازگشت به رحم
هشت: بازگشت به زمانی که فقط یک تخمکِ بارور‌شده بودید
نه: قرن‌‌ها تا هزاره‌‌ها قبل‌
ده: تکامل رفتار
یازده: ما در مقابل آن‌ها
دوازده: سلسله‌مراتب، اطاعت و مقاومت
سیزده: اخلاقیات و انجام دادن کار درست، به محض پی بردن به آن
چهارده: احساس کردن، درک کردن و تسکین درد یک فرد
پانزده: استعاره‌هایی که با آن‌ها آدم می‌کشیم
شانزده: زیست‌شناسی، سیستم عدالت کیفری و (البته) اراده‌ی آزاد (358)
هفده: جنگ و صلح
کلام آخر
قدردانی
پیوست 1. عصب‌شناسی 101
پیوست 2. مبانی غدد درون‌ریز
پیوست 3. اساس پروتئین‌ها
پی‏‌نوشت‌ها
درباره‌ی نویسنده
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان
نویسنده
مترجمعرفان شیرمحمدی
ناشر چاپی نشر نوین
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات784
زبانفارسی
شابک978-622-5213-23-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

Hanie Bahmani
۱۴۰۲/۵/۱۲
من رشته‌ام زیست شناسی هست و واقعا خیلی لذت بردم از این کتاب مخصوصا زمانی که مشتاق تر شدم و سرچ کردم و اطلاعاتی درمورد هوش هیجانی پیدا کردم
حسین رشیدی
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
کتاب بسیار مفید و جذابه و در عین حال نویسنده با ساده گویی این مطالب سنگین رو قابل فهم کرده
پوریا امرالهی
۱۴۰۲/۵/۹
کتاب مفیدی بود از خوندنش استفاده کردم
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان

برای دریافت کتاب رفتار: بررسی زیست شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.