معرفی و دانلود کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند: استرس و هر آنچه در موردش باید بدانیم

عکس جلد کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند: استرس و هر آنچه در موردش باید بدانیم
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند: استرس و هر آنچه در موردش باید بدانیم

کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند نوشته‌ی رابرت ام. ساپولسکی، زیست‌شناس و پژوهشگر، کتابی خواندنی است که به ما ثابت می‌کند از آنجا که حیوانات برای مدت طولانی مضطرب نمی‌مانند، برخلاف انسان‌ها به بیماری‌هایی نظیر زخم معده یا فشارخون دچار نمی‌شوند. او نشان می‌دهد که استرس چه تأثیراتی بر ما می‌گذارد و باعث بروز چه مشکلاتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. او با ارائه‌ی راهکارهایی بر مبنای سیستم هورمونی بدن، ما را در کنترل استرس‌مان کمک می‌کند.

درباره‌ی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند

فرضیه‌ی کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند (Why Zebras Don't Get Ulcers) نوشته‌ی رابرت ام. ساپولسکی (Robert M. Sapolsky) بر این اصل استوار است که استرس در حیوانات مقطعی است؛ به این معنی که آن‌ها فقط به‌موقع احساس خطر دچار استرس شده و برای بقا فرار می‌کنند. سپس استرس از بین می‌رود؛ بنابراین حیوانی مثل گورخر پس از فرار از دست شیر دچار مشکلات گوارشی، سرطان، دیابت و یا بیماری دیگر نمی‌شوند!

استرس و نگرانی دقیقاً همان فرایندی را در بدن ما ایجاد می‌کند که یک حیوان به‌موقع احساس خطر تجربه می‌کند، اما پاسخ ما به این استرس با فرار یا نجات یافتن انجام نمی‌شود. در ابتدا باید بدانیم که استرس چیست و چگونه در هر انسان روی می‌دهد؛ هنگام رویارویی با هر مشکلی، بدن به ما فرمان می‌دهد که جوابی قطعی و سریع برای مشکل موردنظر بیابیم. حال اگر خطر حمله‌ی یک شیر گرسنه باشد جواب مشخص است: فرار می‌کنیم؛ اما اگر مشکل پرداخت اقساط وام باشد، یافتن راه‌حل سریع غیرممکن می‌شود. در این شرایط استرس و پاسخ‌های بدنمان نیز تا مدتی طولانی در بدن ما می‌مانند و باعث بروز بیماری می‌شوند.

رابرت ام. ساپولسکی در کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند بر اثرات هورمون‌هایی که براثر اضطراب و استرس ترشح می‌شود تمرکز می‌کند و اثرات طولانی‌مدت آن‌ها را آشکار می‌سازد. قطعاً در زندگی امروز ما به شکلی فراگیر نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کنیم. از حوادث ناگوار که تا مدت‌ها در خاطرمان می‌ماند گرفته، تا مشکلات معیشتی و موج اخبار نگران‌کننده‌ی پیرامونمان. قطعاً از بین بردن منشأ استرس کاری نشدنی است؛ تنها راه چاره پیش رو کنترل خود و حفظ آرامش هنگام پاسخ دادن به این نگرانی‌هاست. این کتاب به‌طور مفصل شمارا در این راه یاری می‌کند و از راه مواجه با استرس را نشان می‌دهد.

در کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند، نویسنده در سه بخش به بررسی تفاوت ما با حیوانات می‌پردازد. فصل نخست تأثیر فیزیکی استرس را بیان می‌کند. در بخش دوم به‌مرور تأثیرات روانی و سیستم عصبی بدن می‌پردازد و در بخش آخر درمان و کنترل استرس را مشخص می‌کند. این کتاب با ترجمه‌ی محمدعلی امام هادی توسط نشر نوین منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند

  • توضیحات جالبی در مورد تأثیر استرس بر بدن و راهکارهایی برای پاسخ به آن‌ها. (Kirkus Reviews)

  • همه می‌توانند از خواندن این کتاب بهره ببرند و بینشی جدید درباره‌ی استرس داشته باشند. (بری کورن نیوساینتیست)

  • رابرت ام. ساپولسکی یکی از بهترین نویسندگان علمی زمان ماست. (الیور ساکس)

  • رابرت ام. ساپولسکی به‌قدری در توضیح مفاهیم علمی خوب عمل می‌کند که خواننده به تمام اتفاقات فیزیولوژی بدن آگاه خواهد شد؛ این کتاب چیزهای زیادی برای جذب شما در خود دارد. (واشنگتن پست)

  • رابرت ام. ساپولسکی به طرزی زیرکانه آناتومی پاسخ به استرس انسان را تشریح می‌کند. (روزنامه‌ی وال استریت)

کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به تمام علاقه‌مندان کتاب‌های روان‌شناسی توصیه می‌شود. همچنین به کسانی که در حوزه‌ی سبک زندگی سالم مطالعه دارند این کتاب را مفید خواهند یافت.

با رابرت ام. ساپولسکی بیشتر آشنا شویم

رابرت موریس ساپولسکی (زاده‌ی ششم آوریل 1957) محقق و نویسنده‌ی آمریکایی در زمینه‌ی اعصاب غدد و استاد زیست‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه استنفورد است؛ وی همچنین در موزه‌ی ملی کنیا نیز درباره‌ی بابون‌ها مطالعه می‌کند. او با تحقیق درباره‌ی این حیوانات در کنیا منبع استرس و رابطه‌ی شخصیت و بیماری‌های مرتبط با استرس را موردبررسی قرار داده ‌است. زمینه‌ی مطالعاتی او بر مسائلی مانند فشار روانی و مشکلات عصبی، و همچنین استراتژی‌های ژن‌درمانی برای محافظت از عصب‌های حساس متمرکز است. نشریاتی چون شبکه نشنال جئوگرافیک، نیویورک تایمز، و دانشگاه استنفورد پژوهش‌های ساپولسکی را بررسی و منتشر می‌کنند.

در بخشی از کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند: استرس و هر آنچه در موردش باید بدانیم می‌خوانیم

استرس، از جمله استرس روانی، در فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌تواند کنترل متابولیک را ویران کند. در یک بررسی در این خصوص، بیماران دیابتی درحالی‌که ترشح گلوکوکورتیکوئید آن‌ها بررسی می‌شد، در معرض یک عامل استرس‌زای تجربی (سخنرانی در جمع) قرار گرفتند. کسانی که در شرایط فوق بیشترین پاسخ استرس را نشان دادند، کمترین احتمال را برای کنترل دیابت خود داشتند. علاوه‌براین، در مطالعات مرتبط، افرادی که قوی‌ترین واکنش‌های عاطفی را نسبت به یک عامل استرس‌زای تجربی نشان دادند، بالاترین سطح گلوکز خون را داشتند.

استرس ممکن است به روش دیگری نیز وارد عمل شود. برخی مطالعات دقیق نشان داده‌اند افراد طی سه سال قبل از شروع دیابت نوجوانان، عوامل استرس‌زای عمده بیشتری را نسبت به افراد عادی متحمل شده‌اند. آیا این موضوع بدان معناست که استرس می‌تواند احتمال حمله سیستم ایمنی به پانکراس را افزایش دهد؟ شواهد کمی برای این موضوع وجود دارد. این مباحث در فصل هشتم -که درباره ایمنی است- مورد بحث قرار خواهند گرفت. توضیح محتمل‌تر حول این واقعیت است که پس از شروع حمله سیستم ایمنی به پانکراس (یعنی وقتی دیابت شروع شده است) مدتی طول می‌کشد تا علائم آن آشکار شوند. ممکن است استرس با توجه به تمام اثرات نامطلوبش که تاکنون در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم، با تسریع کل این روند موجب شود که فرد زودتر به احساس ناخوشایندش توجه کند.

بنابراین استرس مکرر یا پاسخ‌های استرس شدید می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوجوانان را افزایش داده، پیشرفت دیابت را تسریع و عوارض عمده‌ای در این بیماری ایجاد کند که عمر افراد را کوتاه می‌کند. لذا مدیریت موفق استرس برای این بیماران حیاتی است.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
فصل اول: چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند؟
فصل دوم: غدد، سیخ شدن مو و هورمون‌ها
فصل سوم: سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ وودو
فصل چهارم: استرس، متابولیسم و انحلال دارایی‌های شما
فصل پنجم: زخم‌ معده، دویدن‌ها و ساندی فاج داغ
فصل ششم: کوتولگی و اهمیت مادران
فصل هفتم: رابطه جنسی و تولیدمثل
فصل هشتم: ایمنی، استرس و بیماری
فصل نهم: استرس و درد
فصل دهم: استرس و حافظه
فصل یازدهم: استرس و خواب خوش شبانه
فصل دوازدهم: پیر شدن و مرگ
فصل سیزدهم: چرا استرس روانی استرس‌زا است؟
فصل چهاردهم: استرس و افسردگی
فصل پانزدهم: شخصیت، خلق‌وخو و پیامدهای مربوط به استرس آن‌ها
فصل شانزدهم: معتادان، معتادان به آدرنالین و لذت
فصل هفدهم: نمایی از پایین
فصل هجدهم: مدیریت استرس
پی‌نوشت‌ها
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند: استرس و هر آنچه در موردش باید بدانیم
نویسنده
مترجممحمدعلی امام هادی
ناشر چاپی نشر نوین
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات496
زبانفارسی
شابک978-622-5213-19-7
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند

فاطمه آبیار
۱۴۰۳/۱/۱۳
رابرت با قلمی توانمند استرس و پیامد‌های اون رو خیلی جزئی برای شما توضیح میده و این در لحظات استرس زا یاریگر شما خواهد بود. امیدوارم مطالعه‌ی این اثر موجب ارتقا اهمیت شما نسبت به سلامتی‌تان گردد.
Shayan
۱۴۰۲/۴/۱۱
بد نیست و اینکه هم جزعیات داره هم کلیات راهکاری برای دفع استرس نشون نمیده ولی کاملا با مفهومش اشنا میکنه و طرز کار غدد درون ریزو نشون میده درکل باخوندنش کاملا درک میکنید چخبره
sa za
۱۴۰۲/۵/۶
خب یکم قسمت‌های فیزیولوژیکیش زیاده فقط خیلی کمک میکنه به درک از استرس مفید بود اگر با استرس درگیرین اینم یک نوع دیدگاه بهتون میده
Shaghayegh Nikkhoo
۱۴۰۲/۶/۱۰
خیلی برای کسایی که همیشه اضطراب دارن خوندن این کتاب مفیده از اثرات بد استرس آگاه میشن
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند

برای دریافت کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.