معرفی و دانلود کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

برای دانلود قانونی کتاب رنگ، روانشناسی زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رنگ، روانشناسی زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

تصور جهان بدون دنیای پررمزوراز رنگ‌ها غیرممکن است. شناخت ما از اجسام و اشکال به شناخت رنگ آن‌ها پیوند خورده است. اثر رنگ‌ها بر انسان بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌شود. کتاب رنگ، روانشناسی زندگی اثر مشترک میلاد خواجه‌پور، ساناز سمندی، فاطمه عبدالهی و سمانه تابش تأثیر رنگ بر احساسات انسان و فعالیت‌های او در زندگی را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

از آنجا که هرکدام از رنگ‌ها بخش متفاوتی از مغز را تحریک می‌کنند و احساس‌های مختلفی را برمی‌انگیزانند، توجه به آن‌ها امری ضروری است. میلاد خواجه‌پور، ساناز سمندی، فاطمه عبدالهی و سمانه تابش با همکاری یکدیگر، کتاب رنگ، روانشناسی زندگی را به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. مؤلفان در این کتاب، به توضیح معنای رنگ و طبقه‌بندی رنگ‌ها در دسته‌های سرد و گرم و روشن و تیره می‌پردازند. اما این تمام چیزی نیست که در این اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی روان‌شناسانه‌ی رنگ موضوع اصلیِ کتاب حاضر است.

رنگ یک پدیده‌ی فیزیکی الکترومغناطیسی است که در اثر برخورد نور به اجسام و بازگشت آن به چشم حاصل می‌شود. درواقع رنگ را می‌توان نوری نامید که دارای طول موج معین و قابل اندازه‌گیری است و تشخیص آن به فعالیت عصبیِ شبکیه‌ی چشم مربوط می‌شود. اما این تنها دیدگاه علم نسبت به پدیده‌ی رنگ را توضیح می‌دهد. فیزیولوژیست‌ها، فیلسوفان و روا‌ن‌شناسان نیز نظریه‌های خود را ارائه کرده‌اند که کتاب رنگ، روانشناسی زندگی از این میان به نظریه‌ی روان‌شناسان درمورد رنگ می‌پردازد.

رنگ عامل محرکی است که به وسیله‌ی آن می‌توان احساسات مختلفی را در انسان‌ها بیدار کرد یا حتی آن‌ها را به فعالیت‌های دل‌خواه واداشت. برای مثال یک فضای کاری با رنگ‌های زنده و نشاط‌آور، بهره‌وری کارمندان و همچنین دل‌بستگی‌شان نسبت به محیط کار را بالا می‌برد. کتاب رنگ، روانشناسی زندگی، رنگ‌ها را براساس اصلی و ترکیبی بودنشان، تضاد، کنتراست، سرد و گرم بودن، مکمل بودن یا کمکی بودن طبقه‌بندی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

رنگ اصلی بر سه قسم است: زرد، آبی و قرمز. این رنگ‌ها از ترکیب هیچ رنگی به دست نمی‌آیند، بلکه خود با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌های جدیدی می‌سازند. تقسیم‌بندی رنگ‌ها به سرد و گرم، به دلیل تأثیر این رنگ‌ها بر روح و روان و نیز تداعی احساسی است که سردی یا گرمی را به ما منتقل می‌کند. روان‌شناسی رنگ‌ درواقع تأثیر رنگ‌ها بر احساسات مردم را ردیابی می‌کند. برای مثال، رنگ قرمز سمبل شهوت، خطر، خوش‌بینی، قدرت و انرژی است. این رنگ می‌تواند بسیار انرژی‌زا باشد و هم‌زمان احساس سردرد در افراد به وجود بیاورد. در مقابل، رنگِ زرد نشانه‌ی معنویت، روحانیت، شادی و رشد است. استفاده از این رنگ در فضا، غم و اندوه و گاهی فریب و بزدلی و ریاکاری را منتقل می‌کند.

نکته‌ی جالبی که کتاب رنگ، روانشناسی زندگی درمورد رنگ آبی مطرح می‌کند، خاصیت درمانی آن در علم پزشکی است. رنگ آبی به دلیلِ سرد بودنش، دمای بدن را پایین می‌آورد. به همین جهت برای درمان تب مفید است و به کمک تابش نور آبی، فشار خون پایین آمده و نبض و تنفس متعادل می‌شود.

کتاب رنگ، روانشناسی زندگی پس از شرح کاملی که درمورد ویژگی‌های هر رنگ به دست می‌دهد، مدیریت رنگ و مهارت انتخاب رنگ‌ بهینه را آموزش می‌دهد. استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها در هر موقعیت و حرفه‌ای می‌تواند منجر به موفقیتی بزرگ شود. برای مثال یکی از راه‌های افزایش جذابیت محصولات در صنعت، انتخاب رنگ مناسب برای آن است. به گونه‌ای که با تغییر رنگ یک محصول و با کم‌ترین هزینه، سود زیادی حاصل خواهد شد.

تحقیقات بر روی کودکان در سنین متفاوت نشان داده است که بین استفاده از رنگ و زندگی عاطفی کودک، رابطه‌ای موازی وجود دارد. کودکان زیر پنج سال کمتر از رنگ‌های یک‌دست استفاده می‌کنند و اغلب در نقاشی‌های خود، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به کار می‌برند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که جنبه‌ی عاطفی آن‌ها بر جنبه‌ی تعلقی‌شان غالب است. استفاده از مداد سیاه و غلبه‌ی شکل بر رنگ، برتری فکر تعلقی را بر هیجانات عاطفی نشان می‌دهد. دانشمندان در آزمایشی دیگر ثابت کرده‌اند که کودکان گوشه‌گیر و درونگراتر از یک یا دو رنگ در نقاشی استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که کودکان سازگارتر معمولاً از پنج رنگ استفاده می‌کنند.

کتاب رنگ، روانشناسی زندگی در ادامه، به مسئله‌ی تأثیر رنگ در محیط‌های کاریِ تولیدی و صنعتی، محیط‌های اداری و رسمی، دفاتر بین‌المللی و فضاهای آموزشی وارد می‌شود و آموزه‌های خوبی در این خصوص ارائه می‌کند.

انتشارات سبزان کتاب رنگ، روانشناسی زندگی را روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب رنگ، روانشناسی زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که دوست دارند معنا و کاربردِ هر رنگ را بیاموزند، اثری خواندنی است.

در بخشی از کتاب رنگ، روانشناسی زندگی می‌خوانیم

سیاره‌ی مارس (مریخ) به‌علت قرمز بودن خاک سطح آن اغلب با عنوان «سیاره‌ی سرخ» یاد می‌شود. در سمبولیسم این رنگ بیش‌تر با جمله‌ی هنر جنگ و با رفتار افتخارآمیز در نبرد همراه می‌شود. در فرهنگ لغات لباس‌های رزمی قرمز رنگ را «گیونر» یا «سنگویین» می‌گویند. ظاهر شدن آن روی سپر افتخار، نشان دهنده‌ی شجاعت و روحیه‌ی بخشندگی نسبت به یک دشمن شکست‌خورده بود. تداعی‌های منفی قرمز معمولاً در ارتباط با شوق است. برای مثال انسان‌های مو قرمز از قدیم به داشتن مزاج آتشین معروف بودند. در سمبولیسم مسیحیت، قرمز رنگ شهدایی است که خونشان را در راه ایمانشان ریخته‌اند. در قرن‌های گذشته عروس‌ها لباس قرمز می‌پوشیدند تا نشانگر باروری این اتحاد باشند. در سنت شرقی، قرمز نشانه‌ی عنصر آتش است. حیوان سمبلیک آن، پرنده‌ی سرخ جنوب یا ققنوس است، بنابراین قرمز مظهر تولد دوباره است، زیرا گفته می‌شود که ققنوس خود را روی توده‌ای از هیزم آتش زد و بعد با شکوه و جلال از خاکستر برخاست. همچنین قرمز، رنگ خوشبختی و افزاینده‌ی خلاقیت، انرژی، شادی و رضایت از زندگی است. فصل سمبلیک قرمز اواسط تابستان است. هنگامی که حرارت خورشید در بالاترین سطح خود قرار دارد.

رنگ قرمز در طب چینی و هندی نماد عنصر آتش است. تماشای رنگ قرمز برای چند لحظه ضربان قلب را شدت می‌دهد و باعث هیجان می‌شود. در واقع، آثار قرمز معادل با فعالیت اعصاب سمپاتیک است، نبض را سریع‌تر می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و میزان تنفس را افزایش می‌دهد. قرمز بیانگر نیروی حیاتی و فعالیت اعصاب و غدد است و به معنای آرزو، میل و اشتیاق است.

فهرست مطالب کتاب

‌‌فصل اول: رنگ
رنگ چیست؟
طبقه بندی رنگ‌ها
رنگ‌های اصلی و فرعی
تضاد رنگ‌ها
رنگ‌های روشن و تیره
رنگ‌های گرم و سرد
رنگ‌های کمکی
فام، رنگ‌های فام‌دار و بی‌فام
تقسیم بندی رنگ‌ها بر اساس طیف
هماهنگی رنگ‌ها و رنگ‌های مکمل
هارمونی رنگ‌ها
کنتراست رنگ‌ها
تاریخچه و منشاء رنگ
فیزیولوژی رنگ
فصل دوم: رنگ و روان‌شناسی
روان‌شناسی رنگ
ویژگی‌های رنگ آبی
درمان و رنگ آبی
ویژگی‌های رنگ بنفش
درمان و رنگ بنفش
ویژگی‌های رنگ ارغوانی
درمان و رنگ ارغوانی
ویژگی‌های رنگ نیلی
ویژگی‌های رنگ سبز
درمان و رنگ سبز
ویژگی‌های رنگ زرد
درمان و رنگ زرد
ویژگی‌های رنگ طلایی
ویژگی‌های رنگ صورتی
ویژگی‌های رنگ نارنجی
درمان و رنگ نارنجی
ویژگی‌های رنگ قهوه‌ای
ویژگی‌های رنگ زرشکی
ویژگی‌های رنگ قرمز
ترکیب های رنگ قرمز
ویژگی‌های رنگ سفید
ویژگی‌های رنگ سیاه
ویژگی‌های رنگ خاکستری
فصل سوم: رنگ و زندگی
مدیریت رنگ
مهارت‌های انتخاب رنگ بهینه
اثر رنگ بر روی حیوانات
اثر رنگ بر روی پرندگان
اثر رنگ بر روی ماهی‌ها
اثر رنگ بر روی حشرات
اثر رنگ بر روی گیاهان
کودک و رنگ
نقش و تأثیر رنگ‌ها در زندگی فردی و شهری
رنگ، طبیعت و توسعه‌ی ماشین
تمایل به رنگ‌ها و تنوع در طبیعت
چه رنگی می‌خواهیم؟
بهترین رنگ برای یک شهر چیست؟
نقش و تأثیر رنگ‌ها در محیط کار
رنگ محیط: گرما یا سرما
عملکردها و کاربردهای ارگونومیکی رنگ
تأثیر و اهمیت رنگ و تزیینات مناسب در محیط کار
محاسن کاربرد رنگ‌های مناسب
رنگ در محیط‌های کاری تولیدی و صنعتی
رنگ در محیط‌های اداری و رسمی
استانداردهای دفتر بین‌المللی کار
مقررات رنگ در محیط‌ها و امور مختلف
نقش و تأثیر رنگ‌ها در فضای آموزشی
رنگ و دکوراسیون
قرمز
صورتی
نارنجی
سبز
آبی
زرد
نقش و تأثیر رنگ‌ها در خانه
روان‌شناسی رنگ: اثر رنگ کردن
رنگ و دیوارها
قرمز
صورتی
نارنجی
سبز
آبی
زرد
یاسی
بنفش
قهوه‌ای
سیاه
رنگ و طراحی سایت
رنگ و درمان
نقش و تأثیر رنگ بر واکنش‌های ما
تجربیات استفاده از رنگ
رنگ و تبلیغات
مفاهیم رنگ در ملل
آمریکا و کانادا
مکزیک
اروپای غربی
انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند
فرانسه
آلمان، سوییس، اتریش
ایتالیا
ترکیه
اسکاندیناوی (سوئد، ایسلند، نروژ، فنلاند)
خاورمیانه
مصر
عربستان سعودی
ایران
آفریقا
آسیای جنوب شرقی
نمادشناسی رنگی چینی
ژاپن
کشورهای منطقه‌ی اقیانوسیه (جنوب غربی)
روان‌شناسی رنگ در بازار الکترونیک
قرمز
صورتی
نارنجی
زرد
سبز
آبی
بنفش
سیاه
سفید
خاکستری
قهوه‌ای
پالت‌های مطمئن و امن وب
نصیحت‌هایی به طراحان web

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رنگ، روانشناسی زندگی
نویسنده، ، ،
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-600-117-003-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رنگ، روانشناسی زندگی

برای دریافت کتاب رنگ، روانشناسی زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.