معرفی و دانلود کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

تأثیرات تمرینات ورزشی و جسمانی محدود به ارتقای سلامت بدن نیست، بلکه سلامت روح و روان را نیز در پی دارد. ژانت بوک ورث، رود کی. دیشمن، پاتریک جی. اکنور و فلیپ دی. تامپوروسکی در کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی همین دسته از تأثیرات، یعنی تأثیرات روانشناختیِ ناشی از فعالیت‌های ورزشی را بررسی نموده‌اند. مطالعه‌ی اثر حاضر برای دو گروهِ ورزشکاران و روانشناسان حائز اهمیت و مفید خواهد بود.

درباره‌ی کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی (Exercise Psychology) به بررسی و شرحِ حوزه و گرایش نسبتاً نوظهوری در درون دانش روانشناسی اختصاص دارد. فعالین این حوزه که روانشناسی فعالیت ورزشی، یا به اختصار، روانشناسی ورزش نام دارد، بر آن‌اند که از دانش روانشناسی در شناخت آن دسته از فعل‌ و انفعالات روانی بهره گیرند که با فعالیت‌های جسمانی پدید می‌آید.

در کتاب روانشناسی ورزشی می‌خوانیم که تمرینات ورزشی، واجد دو نوع متمایز از تأثیرات بر انسان‌اند. یکی از این نوع تأثیرات، که هدف اغلب ورشکاران آشکارا معطوف به حصول آن است، تأثیرات جسمانی از قبیل بهبود شرایط تنفسی، کاهش چربی، پرورش عضلات، فزونی استقامت، بهبود گردش خون و ... است. اغلب ما زمانی که ورزش کردن را به دیگران توصیه می‌کنیم، به دلیل همین تأثیرات مثبت جسمانی است که چنین می‌کنیم. اما نباید فراموش کنیم که ورزش کردن نوع دیگری از تأثیرات را نیز به همراه دارد: تأثیرات روانی از جمله احساس آرامش و تسلی خاطر؛ کاهش اضطراب و بهبود افسردگی؛ تجربه‌ی شادابی و نشاط؛ بهبود خُلق‌وخو و ... موضوع کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی همین دسته از اثرات فعالیت ورزشی است.

اثر پیش رو به قلم گروهی از نویسندگانِ متخصص به رشته‌ی تحریر درآمده است. ژانت بوک ورث (Janet Buckworth)، رود کی. دیشمن (Rod K. Dishman)، پاتریک جی. اکنور (Patrick J. O’Connor) و فلیپ دی. تامپوروسکی (Phillip Tomporowski) چهار مؤلف کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی‌اند که هر یک در حوزه‌ی روانشناسی یا ورزش از دانشی کلان بهره‌مندند.

در کتابی که در دست دارید به طیف متنوعی از مسائل پرداخته شده است. از جمله این‌که فعالیت ورزشی چگونه و تحت چه سازوکاری می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس در افراد منتهی شود. این مسئله در بخش دوم، فصل چهارم کتاب مورد توجه قرار گرفته است. در این قسمت ابتدا تعریفی کلی از مفهوم استرس در دانش روانشناسی ارائه می‌شود. مطابق این تعریف، استرس معادل بی‌تعادلی در دستگاه فیزیولوژیکی موجود زنده است که می‌تواند محرک‌های بسیار متنوعی داشته باشد، اما در هر حال، به واکنش فوری ارگانیسم و چه بسا مختل شدن عملکرد پویای آن منجر می‌شود. واژه‌ی استرس از قرن 17 میلادی وارد زبان انگلیسی شد. اصل کلمه از واژه‌ای یونانی به معنای سختی و فشار گرفته شده است. باری، مؤلفین کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی پس از این‌که به طور مبسوط و کامل استرس را تعریف کردند، به این مهم می‌پردازند که استرس چگونه به وسیله‌ی فعالیت ورزشی کاهش می‌یابد. تأکید ایشان بر این است که فعالیت ورزشی، برای این‌که نقشی محسوس در راستای کاهش سطح استرس در افراد ایفا کند، بایست مرتباً و به طور برنامه‌ریزی‌شده انجام شود. نویسندگان همچنین توضیح می‌دهند که فعالیت ورزشی، گاهاً می‌تواند به افزایش استرس نیز منتهی شود و باید متوجه این خطر بود.

یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه و آموزنده‌ی کتاب حاضر، فصل دهم اثر است که ذیل آن به نقش فعالیت ورزشی در بهبود کیفیت خواب پرداخته شده است. در این فصل می‌خوانیم که ورزش کردن با خسته ساختن جسم و مغز می‌تواند به طرز محسوسی کیفیت خواب را افزایش دهد و این امر نیز به نوبه‌ی خود، به بهود عملکرد روانی فرد منتهی می‌شود.

از دیگر مسائلی که در کتاب حاضر مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌توان به این سرفصل‌ها اشاره کرد: نقش فعالیت ورزشی در کاهش درد؛ نقش فعالیت ورزشی در بهبود عملکرد شناختی؛ نقش فعالیت ورزشی در ارتقای عزت نفس در فرد و ...

کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی توسط انتشارات حتمی روانه‌ی بازار کتاب شده است.

در نکوداشت کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

  • نسخه‌ی جدید و به‌روز‌شده‌ی این کتاب به طور کامل مباحث مربوط به حوزه‌ی روانشناسی ورزشی را پوشش می‌دهد... این کتاب توسط شماری از متخصصینِ مطرح نگاشته شده است. (Doody's Book Review)

کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی مناسب چه کسانی است؟

چنان‌چه می‌خواهید با تأثیرات روانشناختی فعالیت‌های ورزشی آشنا شوید، این کتاب را بخوانید.

در بخشی از کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی می‌خوانیم

فعالیت ورزشی و درد، همراهان همیشگی‌اند. ورزش کردن و فعالیت بدنی، اغلب به آسیب‌های جدی و درد منجر می‌شود و برخی از این آسیب‌ها، باعث درد مزمن می‌شوند. درد در عضلات اسکلتی فعال، هنگام تمرین با شدت متوسط تا شدید رخ می‌دهد. برای برخی افراد، این نوع درد مانع عملکرد ورزشی بیشینه می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری قلبی، درد سینه هنگام فعالیت ورزشی رایج است و اطلاعات مفیدی برای بیمار و درمانگر تأمین می‌کند. تمرین انقباض برونگرای جدید، دلیل درد عضلانی گذرا است که شروع آن با تأخیر است. این نوع از آسیب، اغلب ملایم است اما در حالت شدید می‌تواند کشنده شود. فعالیت ورزشی برای درمان شرایط دردناک مختلف نیز استفاده می‌شود. شواهد قوی نشان می‌دهد فعالیت ورزشی در تسکین درد بیماران مبتلا به کمردرد، استئوآرتریت، تنگی شریان‌های محیطی و فیبرومالژیا مفید است. معدود پژوهش‌های نویدبخشی نشان می‌دهند، فعالیت ورزشی در زنان باردار، افراد مبتلا به میگرن و بیماران درگیر با دردهای بیماری عصبی - ازجمله دیابت و MS - می‌تواند درد را تسکین دهد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
بخش اول: روان‌شناسی فعالیت ورزشی
فصل 1: مبانی روان‌شناسی فعالیت ورزشی
فصل 2: مفاهیم بنیادی در روان‌شناسی فعالیت ورزشی
فصل 3: عصب‌شناسی رفتاری
بخش دوم: فعالیت ورزشی و سلامت روان
فصل 4: استرس
فصل 5: عاطفه و خلق و هیجان
فصل 6: اضطراب
فصل 7: افسردگی
فصل 8: فعالیت ورزشی و عملکرد شناختی
فصل 9: انرژی و خستگی
فصل 10: خواب
فصل 11: فعالیت ورزشی و درد
فصل 12: عزت‌نفس
بخش سوم: روان‌شناسی رفتار فعالیت‌های بدنی
فصل 13: همبسته‌های فعالیت ورزشی و فعالیت بدنی
فصل 14: نظریه‌های تغییر رفتار
فصل 15: مداخله‌های تغییر رفتار فعالیت بدنی
فصل 16: درک تلاش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی فعالیت ورزشی
نویسنده، ، ،
مترجمعباسعلی گائینی، میلاد اسماعیلی حیدرآبادی، مریم صالحی، مصطفی قاسمی، نجمه رضاسلطانی، صالح معظم، وحدت اسماعیلی
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات536
زبانفارسی
شابک978-600-355-574-7
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی

برای دریافت کتاب روانشناسی فعالیت ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.