معرفی و دانلود کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم: چگونه ویلیام جیمز می‌تواند زندگی شما را نجات دهد؟

عکس جلد کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم: چگونه ویلیام جیمز می‌تواند زندگی شما را نجات دهد؟
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم: چگونه ویلیام جیمز می‌تواند زندگی شما را نجات دهد؟

کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم در صدد پاسخ دادن به سؤالی مهم است: «آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟» جان کاگ در این کتاب دیدگاه‌ها و اندیشه‌های یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان غرب، هنری جیمز را بررسی می‌کند تا جوابی برای این سؤال پیدا کند. فیلسوفی که مکتب پراگماتیسم را بنیان نهاد، در پزشکی و روان‌شناسی سرآمد بود و انسان خوشبختی به حساب می‌آمد؛ اما در جوانی در آستانه‌ی خودکشی قرار داشت.

درباره‌ی کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

در جامعه‌ی امروز افراد بی‌شماری به‌ دلیل انزوای اجتماعی، بی‌ثباتی اقتصادی، ناآرامی‌های سیاسی و... دچار یأس، افسردگی و بحران وجودی می‌شوند. از این میان چند تن از آن‌ها روی به خودکشی می‌آورند و زندگی‌شان را با تمام رنج و سختی‌هایش به پایان می‌رسانند. بسیاری از افرادی که خودکشی را انتخاب نکرده‌اند، همواره از خود می‌پرسند: «آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟» حدود صد سال پیش پدر روان‌شناسی آمریکا، ویلیام جیمز، این سؤال را از خود پرسید. پاسخ او هم پایان دادن به زندگی را توجیه می‌کند و هم زندگی بسیاری از افراد را نجات می‌دهد: «شاید. این موضوع به خود آدم بستگی دارد.» شاید هنوز وقت باشد تا معنایی برای زندگی پیدا کرد و ارزشی در آن به وجود آورد. شاید هم زندگی هیچ معنایی نداشته باشد. جان کاگ (John Kaag) که زمانی رساله‌ی فوق‌دکتری‌اش را درباره‌ی ویلیام جیمز به نگارش درآورده بود، پس از پرت کردن یک دانشجو از طبقه‌ی پانزدهم تالار ویلیام جیمز دانشگاه هاروارد و خودکشی‌اش، بر آن شد کتابی بنویسد که در آن «امکان» ارزشمندی زندگی بررسی می‌شد. کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم (Sick Souls, Healthy Minds) حاصل چنین تصمیمی است.

معرفی و دانلود کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

خود ویلیام جیمز در طول زندگی‌اش با افسردگی شدید و فکر خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. او نیز مانند تعداد پرشماری از اندیشمندان، ذهنی سالم و پرنشاط اما روحی بیمار داشت که برای زندگی ساخته نشده بود. از این منظر، باید ویلیام جیمز را از برادران فکری فیلسوفانی چون کیرکگور، شوپنهاور و نیچه به شمار آورد که فلسفه‌شان به طرز تفکیک‌ناپذیری با زندگی‌شان در مقام موجودی بشری درهم‌تنیده بود. جان کاگ بخشی از کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم را به زندگی‌نامه‌ی جیمز اختصاص می‌دهد: تربیت ممتاز، روابط عاشقانه، موفقیت‌ها و شکست‌های حرفه‌ای. کاگ داستان زندگی خود را نیز با جیمز در هم می‌آمیزد و از داستان ازدواج، طلاق و مواجهه‌های فکری‌اش بیشتر می‌گوید.

جان کاگ در هر یک از شش فصل کتاب، مفاهیم فلسفی مناقشه‌برانگیزی را مطرح می‌کند. مسائلی چون جبر، اراده‌ی آزاد، آگاهی و حقیقت. کاگ این مباحث را در تفکر جیمز و آن‌چه که بعداً مکتب پراگماتیسم نام می‌گیرد، جست‌وجو می‌کند. درمان مشکلات رایجی چون اضطراب، افسردگی و خودکشی از منظر فلسفی حرکتی جسورانه محسوب می‌شود؛ اما کاگ به این موضوع توجه دارد که کتابش چه کارکردی دارد. او ادعا ندارد که اندیشه‌های ویلیام جیمز مانند نجات غریق عمل می‌کند و روان‌شناسان و روان‌پزشکان هیچ نقشی در مداوای چنین بیماری‌هایی ندارند. او فقط گوشزد می‌کند متون فلسفی برای کسانی که می‌خواهند شجاعت زندگی کردن را پیدا کنند یا با اشتیاق زیاد زیستن را ادامه دهند، چیزهای زیادی برای گفتن دارند.

معرفی و دانلود کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

کتاب جان‌های بیمار، ذهن‌های سرحال دو ترجمه در بازار نشر ایران دارد. ملیکا خوش‌نژاد که خود در رشته‌ی فلسفه تحصیل کرده است، با همکاری نشر نیماژ این کتاب جان کاگ را به زبان فارسی برگردانده.

نکوداشت‌های کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

  • ویلیام جیمز حتماً از این کتاب خوشش می‌آمد. جان کاگ نظریات جیمز را با چالش‌ها و سردرگمی‌های زندگی روزمره‌ی خود -یا شاید زندگی دیگر مردم- پیوند می‌دهد. (واشنگتن پست)
  • نوشته‌های جان کاگ تکان‌دهنده‌اند. کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم صادقانه می‌گوید که پاسخ‌های ساده‌ای برای پرسش «چرا زندگی ارزش زیستن دارد؟» پیدا نمی‌شود. کاگ اعتراف می‌کند که زندگی ما مملو از خطرات است؛ اما در کنار این خطرات، همیشه شانس خوشبختی وجود دارد. (باشگاه کتاب واشنگتن پست)
  • جان کاگ در این کتاب که پر از بصیرت است، نشان می‌دهد که چرا ویلیام جیمز در قرن گذشته این‌چنین تأثیر عمیق، گسترده و دگرگون‌کننده‌ای روی خوانندگانش گذاشته است. کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم همین تأثیر را بر مخاطبان امروزی‌اش دارد. (جنیفر راتنر-روزنهاک، نویسنده‌ی کتاب نیچه‌ی آمریکایی)
  • روبه‌رویی با ویلیام جیمز در لحظه‌ی مناسب، درست مانند یافتن دوستی است که به شما همان چیزی را می‌گوید که نیاز دارید. کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم به من فهماند که ویلیام جیمز چرا و چگونه می‌تواند چنین تأثیری داشته باشد. (اسکات مک‌لمی، مجله‌ی آموزش عالی اینسایدر)

کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطب اثر حاضر عموم افرادند؛ به‌خصوص کسانی که در جست‌وجوی معنای زندگی هستند. با این حال، علاقه‌مندان به فلسفه‌ی غرب احتمالاً بهره‌های بیشتری از مطالب آن خواهند گرفت.

در بخشی از کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم: چگونه ویلیام جیمز می‌تواند زندگی شما را نجات دهد؟ می‌خوانیم

ایده‌ی جبرگرایی به‌طور کلی به این صورت طرح می‌شود. تصور کنید یک سؤال در ظاهر ساده از شما بپرسند: «آیا به علم اعتقاد دارید؟» جیمز قطعاً اعتقاد داشت، پس بیایید فرض کنیم پاسخ شما هم مثبت است. حال، اگر به علم اعتقاد دارید، احتمالاً به اصل علیت نیز اعتقاد دارید، که براساس آن ردِّ رخدادها و وقایع را می‌توان تا علت‌های خاص مسبب آن‌ها دنبال کرد. دلایل منطقی و نیز بسیار شخصی برای مسلم دانستن علیت وجود دارند. براساس این اصل مردم می‌توانند از تغییراتی که در جهان مشاهده می‌کنند سر در بیاورند و همچنین معتقد باشند اقدامات آن‌ها می‌تواند منجر به تغییر شود.

اگر علیت - اساس علت و معلولی - را نپذیرید، در واقع تصور می‌کنید جهان تنها یک آشوب نامنظم است. فرض کنید به صورتی از علیت باور دارید. و برای پیشبرد استدلال، فرض کنید به یکی دیگر از مواضع اساسی فلسفی به نام «اصل دلیل کافی» نیز اعتقاد دارید که می‌گوید هرآنچه وجود دارد برای بودن و بودن به شکلی که هست و نه به شکلی دیگر دلیلی دارد. منطقی به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ این تنها بدان معناست که در اصول هر چیزی را می‌توان براساس علل آن توضیح داد.

می‌توانیم تأثیر اصل دلیل کافی را به شکلی روشن و بی‌چون‌وچرا در فهم خود از طبیعت مشاهده کنیم. اگر می‌خواهیم بدانیم در سفر آگاسی کشتی‌ها چطور به برزیل رسیدند، می‌توانیم شرح کاملی از دینامیک سیالات، نیروی پیشران، جریان باد، جریان آب و موارد مشابه را در توضیح حرکت آن‌ها - چگونه تحت کنترل قوانین طبیعی از اینجا به آنجا می‌روند - ارائه دهیم. پدیده‌های طبیعی صرفاً یک یا دو علت ندارند، بلکه مجموعه‌ی نامعینی از دلایل دارند که وجود و موقعیت آن‌ها در دنیا را توضیح می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش‌گفتار: «انزجار از زندگی»
فصل اول: جبرگرایی و ناامیدی
فصل دوم: آزادی و زندگی
فصل سوم: روان‌شناسی و ذهن سالم
فصل چهارم: آگاهی و تعالی
فصل پنجم: حقیقت و پیامدها
فصل ششم: شگفتی و امید
تقدیر و تشکر
یادداشت‌ها
پیشنهاد برای مطالعه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم: چگونه ویلیام جیمز می‌تواند زندگی شما را نجات دهد؟
نویسنده
مترجمملیکا خوش نژاد
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-367-728-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم

برای دریافت کتاب روح‌های بیمار، ذهن‌های سالم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.