معرفی و دانلود کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

عکس جلد کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ
قیمت:
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

احمد شاملو که از نوآوران ادبیات معاصر فارسی بوده، در سفرنامه‌نویسی نیز طرحی نو درانداخته و نوع جدیدی از این ژانر را در کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ به مخاطبان عرضه کرده است. در این سفرنامه‌ی خیالی و تاریخی که از زبان یک پادشاه فرضی دوران قاجار روایت می‌شود، شاهد انتقادات تندوتیز نویسنده نسبت به اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران هستیم.

درباره‌ی کتاب روزنامه‌‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

شنیدن کلمه‌ی سفرنامه برای اهالی ادبیات و کتاب‌خوان‌های قهار کافی است تا ذهنشان به سراغ سفرنامه‌ی ناصرخسرو برود. البته فراتر از ادبیات کهن نیز سفرنامه‌های مشهوری وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان سفرنامه‌ی ناصرالدین شاه را نام برد. رفته‌رفته با ورود به دوران مدرنیته، گسترش سوادِ خواندن و نوشتن و آسان‌تر شدن راه‌های ارتباطی، سفر و سفرنامه‌نویسی نیز رونق گرفتند و کتاب‌هایی با اهداف دینی-مذهبی، پژوهشی و... در چهارچوب این نوع ادبی نوشته شدند. در این بین، احمد شاملو (Ahmad Shamlou) که چه در شاعری، چه در ترجمه و چه در تحقیقات ادبی‌اش سبک‌وسیاق ویژه‌ی خود را داشت، در سفرنامه‌نویسی نیز روش متفاوتی را اتخاذ کرد. او در کتاب روزنامه‌‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ، شرحی از یک سفر خیالی را از زبان شخصیتی تخیلی ارائه می‌کند و از این طریق، انتقادات اجتماعی خود را در لفافه‌ای از طنز و شوخی بیان می‌دارد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، راوی کتاب باید یکی از شاهان قاجاری باشد. نویسنده در بازگویی سفر خیالی وی، کوشیده تا به روش نظیره‌نویسی، لحن و سبک نوشتاری نویسندگان دوره‌ی قاجاری را بازسازی کند؛ به‌طوری که اگر پیش از این، مثلاً روزنامه‌‌ی خاطرات اعتماد السلطنه را مطالعه کرده باشید، متوجه شباهت‌های نثر این کتاب با آن اثر خواهید شد. اثر حاضر سرشار از لغات، اصطلاحات و ساختارهای معمول نثر دوره‌ی قاجاریه است و نشان از تبحر احمد شاملو در نظیره‌نویسی بر اساس متون قدیم دارد.

در کتاب روزنامه‌‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ به دنبال زمان یا مکان مشخصی نباشید. تمامی اتفاقات در مکان و زمانی خیالی رخ می‌دهند. همچنین سعی نکنید در آن به دنبال فواید تاریخی بگردید چون روایت‌های نویسنده منشاً تاریخی ندارند و صرفاً از قوه‌ی تخیل وی سرچشمه گرفته‌اند. بااین‌حال، فرصت بسیار خوبی خواهید داشت برای خندیدن و سرگرم شدن و البته آشنایی با اوضاع و احوال اسف‌بار جامعه‌ی ایران در آن دوران. باید اعتراف کرد اگرچه کتاب حاضر مبنای تاریخی محکمی ندارد، اما اطلاعات اجتماعی آن، واقعیت‌های بسیاری را حتی در مورد جامعه‌ی امروز ما نشان می‌دهد. انتخاب زبان طنز در این اثر موجب شده که شاملو با آشنایی‌زدایی‌های خاص این نوع ادبی، مخاطب را غافلگیر کند و او را به مطالعه‌ی بیشتر وادارد.

مطالب این اثر، مانند کتاب‌های خاطرات و سفرنامه‌های دوره‌ی قاجاریه، در ذیل بخش‌های متعددی بیان شده‌اند و موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند. این کتاب را می‌توان روایتی طنز از وضع اجتماعی ایران دانست؛ کتابی که مطالعه‌ی آن در عین تلخ بودن، خنده‌ بر لب‌هایتان می‌نشاند.

نشر مازیار چاپ اثر حاضر را بر عهده داشته و آن را به مشتاقان متون طنز فرهنگی-سیاسی ارائه کرده است.

کتاب روزنامه‌‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ برای چه کسانی مناسب است؟‌

اگر به مطالعه‌ی سفرنامه‌های خیالی علاقه‌مند هستید و طنز اجتماعی را نیز می‌پسندید، کتاب روزنامه‌‌ی سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

با احمد شاملو بیشتر آشنا شویم

احمد شاملو (1304-1379) شاعر مشهور معاصر، نویسنده، پژوهشگر ادبی، مترجم، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی است که میان اهل ادب با لقب «پدر شعر سپید» شناخته می‌شود. او که با تخلص الف. بامداد قدم در قلمرو ادبیات نهاده بود، چندی نیز ریاست کانون نویسندگان ایران را به عهده داشت.

دفترهای شعر «آیدا در آینه»، «ابراهیم در آتش»، «آیدا، درخت، خنجر و خاطره»، ترجمه‌ی آثاری چون «شازده کوچولو»، «مرگ کسب‌و‌کار من است» و «قصه‌های بابام»، تألیف نمایش‌نامه‌های «مفت‌خورها» و «درخت سیزدهم»، تصحیح دیوان حافظ شیرازی و ترانه‌های ابوسعید ابوالخیر، نگارش کتاب‌های «ملکه‌ی سایه‌ها» و «دخترای ننه دریا» که در حوزه‌ی ادبیات کودک جای می‌گیرند، تألیف واژه‌نامه‌ی «کتاب کوچه» و... کارنامه‌ی پربار هنری وی را می‌سازند. آثار احمد شاملو تاکنون به زبان‌های کردی، ترکی، سوئدی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی و... در سراسر جهان منتشر شده‌اند و شهرتی بین‌المللی را برای او رقم زده‌اند.

در بخشی از کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ می‌خوانیم

جمعه اول ربیع‌الثانی: دیشب دو قلیانِ بلورِ طرحِ جدید برای شاه آورده بودند یکی را عزیزالسلطان گرفته بود به عمۀ محترمه‌اش سپرده بود بعد که دوباره خواسته بود بگیرد بازی کند امین اقدس نداده بود. او هم پیش شاه آمده بود که امین اقدس پول‌های تو را تمام می‌خورد حالا می‌خواهد قلیان مرا هم بخورد! آقا عبداللهه‌ خبر را به امین اقدس می‌رساند، او هم عزیزالسلطان را کتک می‌زند. وقت خواب باز عزیزالسلطان به شاه عرض می‌کند، شاه که مبال می‌روند گریه زیاد می‌کنند و همان شبانه به خواجه باشی تازه می‌فرمایند آقا عبداللهه‌ را چوب بزند. او هم در جواب عرض می‌کند من تازه سرِ کار آمده‌ام قدرت این کار را ندارم. اما صبح به همین آقا عبداللهه‌ یک‌صد تومان اضافه مواجب مرحمت می‌شود. [ص529]

سه‌شنبه 5: عزیزالسلطان به شاه عرض کرده است چرا نوکرهاتان به پسرهای گُهِ شما تعظیم می‌کنند به من نمی‌کنند؟ شاه فرموده هر کس به تو تکریم نکرد شکم‌اش را با شمشیرت پاره کن! [ص530]

پنج‌شنبه 5 جمادی‌الاول: پریروز شاه تشریف برده بودند نزدیک میمونی که در آبدارخانه هست و او را صدراعظم خطاب فرموده از قول او شبیه به مکالمه امین‌السلطان با حضار تکلم فرموده بودند. تا چه اثر کند! [ص535]

دوشنبه 7 جمادی‌الثانی: شاه امشب می‌فرمودند مادر محمدشاه به قدری مقید بود که مبال نمی‌رفت اما والده من برخلاف او عیش‌ها کرد و خوش گذراند. [ص543]

چهارشنبه 13 شعبان 1305: اعتمادالحرم می‌گفت هفتصد نفر زنِ مدخوله و غیرمدخوله و کنیز و کلفت در اندرون شاه است. [ص564]

پنج‌شنبه 14: ملک‌التجار به واسطه قناتی که در امام‌زاده قاسم دارد با بشیرالملکِ شاطرباشی منازعه دارد. بشیرالملک چون تازه صاحب تمثال شده به خود بالیده قناتِ او را پر کرده است. [ص564]

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
گزارش روز به روز
ذکر معموره‌ی مشهوره‌ی برقلی، اللهه‌اصفا
در وجهِ تسمیه‌ی ولایتِ قالی‌فورنیا
اما بعد
تکمله، در شکایت از کج‌تابی روزگار غدار
ذکر احوال حشره‌ی بی‌مقدار، عکاسباشی نابکار، و ضرب دست جانانه‌یی که از مصدر جلالت
بر او وارد آمد
افاضات در باب وجوه تسمیه‌ی بلدان و دیگر قضایا
فرمایشات در باب فقه‌اللغه‌ی پاره‌یی اسامی خاص
ذکر معصومعلی یار یار، آبدار حضور لاکردار
ماجرای طمع کردن در لعبت براقی و باقی داستان چنان که بیاید
پاره‌یی افاضات تاریخی که حتما یادمان باشد بدهیم به آب طلا بنویسند
فصل اندر فقره‌ی حلوای تنتنانی
حکایت «از بیخ عرب شده‌ی کوره راه عشق»
فصل اندر باب این که جوابِ های هوی است
تفضل الاهی شاخ و دم ندارد...
یخچالی شدن امر بی بدیل است،
هزار افسوس که خرما بر نخیل است!
فصل در نقد سیاست مُدن
شرح فرمایشات اقتصادیه
برگی طلایی از تاریخ
انجام پاره‌یی امور معوقه
زبان سعدی علیه‌الرحمه داشت از دست می‌رفت که بحمدالله خودمان مثل عقاب رسیدیم و از فنایش ممانعت فرمودیم
صناعت دوبلاج و باقی قضایا...
به قبر پدرش خندیده که گفته شاهنامه آخرش خوش است!
گاه گریه هم به درد دوا نیست
اوضاع مملکت قاراشمیش است
شری که خیر ما در آن بود

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-964-5676-46-7
موضوع کتابکتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ

برای دریافت کتاب روزنامه‌ سفر میمنت اثر ایالات متفرقه‌ امریغ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.