معرفی و دانلود کتاب روش تحقیق

برای دانلود قانونی کتاب روش تحقیق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روش تحقیق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روش تحقیق

کتاب روش تحقیق نوشته‌ی ویکی ال. پلانوکلارک و جان دبلیو کرسول، روش صحیح مطالعه‌ی گزارش یک تحقیق را به شما آموزش می‌دهد تا درک درستی از محتوای آن داشته باشید. این کتاب نخست به شما می‌گوید که تحقیق چیست و محققان چگونه آن را انجام داده و گزارش می‌کنند و سپس مراحل انجام تحقیق آن‌ها را ارائه می‌کند تا بهتر بتوانید به سنجش یافته‌های آنان بپردازید.

درباره کتاب روش تحقیق:

بحث در مورد پژوهش یکی از مواردی است که همواره در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستید. شما هر روز نتایج پژوهش‌هایی که در اخبار ارائه می‌شوند را می‌بینید و می‌شنوید، توسط پزشک خود از تازه‌های حوزه سلامت و پزشکی آگاه می‌شوید، و ممکن است برای خرید تلفن همراه جدید خود به نتایج پژوهش‌ها مراجعه کنید.

حتی ممکن است از طریق پاسخگویی به یک نظرسنجی که به صورت تلفنی در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری و یا نظر شما در ارتباط با کیفیت محصولی که به تازگی خریده‌اید انجام می‌شود خود نیز در یک پژوهش مشارکت داشته باشید. امروزه پژوهش در زندگی حرفه‌ای شما نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. حرفه و تخصص شما هر چه که باشد، پژوهش در آن نقش مهمی را در تایید یا رد روش‌های کار مختلف بازی می‌کند.

اهمیت نقش پژوهش در زندگی شخصی و حرفه‌ای ما کاملا روشن است اما درک گزارش پژوهش‌های انجام شده همیشه کار راحتی نیست. علت آن این است که محققان در طول سال‌ها فرآیند و ادبیاتی تخصصی را برای اجرا و گزارش پژوهش‌های خود تدوین نموده‌اند و اگر شما می‌خواهید درک درستی از گزارش مطالعات آن‌ها داشته باشید باید با مراحل مختلف این فرآیند و ادبیات مورد استفاده در آن آشنایی داشته باشید.

شما با مطالعه‌ی کتاب روش تحقیق (Understanding Research) می‌توانید با توسعه مهارت خود در زمینه درک گزارش تحقیقات انجام شده به حجم گسترده‌ای از منابع و اطلاعاتی که می‌توانند به شما در شناخت بهتر موضوعات مهم شخصی و حرفه‌ای کمک کنند دست یابید. علاوه بر این، با درک گزارش تحقیقات انجام شده شما می‌توانید با نگاهی نقادانه به استفاده از گزارش پژوهش‌ها پرداخته و کیفیت ساختار و محتوای ارائه شده در این گزارش‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

در فصل 1 کتاب حاضر با مراحل مختلف فرآیند تحقیق که محققان برای برنامه‌ریزی و اجرای کلیه اقدامات خود در یک پژوهش از آن استفاده می‌کنند آشنا خواهید شد. در فصل 2 نیز دو نوع اصلی این پژوهش‌ها (تحقیقات کمی و کیفی) معرفی می‌شوند. در سه فصل 3، 4 و 5 به نحوه مطالعه اطلاعات موجود در بخش مقدمه گزارش یک پژوهش پرداخته تا بتوانید درک درستی از مولفه‌های پژوهش که در این بخش از گزارش بیان می‌شوند (بیان مساله، مرور ادبیات، بیان هدف و سوالات و فرضیه‌های پژوهش) داشته و به نقد و بررسی آن‌ها بپردازید.

در ادامه کتاب روش تحقیق در فصول 6، 7 و 8 به بررسی شیوه‌های مختلف طراحی، اجرا، و گزارش رویه‌های مورد استفاده و نتایج حاصل از پژوهش توسط محققان کمی می‌پردازد تا با این کار به شما کمک کند که بهتر بتوانید محتوای بخش "روش" و "نتایج" گزارش پژوهش‌های کمی را درک کرده و کیفیت این بخش‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

ویکی ال. پلانوکلارک و جان دبلیو. کرسول در فصول 9، 10 و 11 شما را با نحوه مطالعه، فهم، و ارزشیابی اطلاعات ارائه شده در یک پژوهش کیفی آشنا می‌کنند. در فصل‌های 12 و 13 دو رویکردی که پژوهشگران در چارچوب آن‌ها به ترکیب اطلاعات کمی و کیفی می‌پردازند، شرح داده می‌شود. در انتها به طور مشخص در فصل 14 خواهید آموخت که چگونه مولفه‌های اصلی بخش "نتیجه‌گیری" و بخش "مطالب پایانی" را در گزارش پژوهش‌های کمی، کیفی، آمیخته، و اقدام‌پژوهی تشخیص داده و درک درستی از محتوای آن‌ها داشته باشید.

نکوداشت‌های کتاب روش تحقیق

- ساختار کتاب روش تحقیق عالی است. نویسندگان از زبانی استفاده می‌کنند که به خواننده کمک می‌کند تا درگیر شود و از آن‌ها دعوت می‌کند تا فوراً آموخته‌های خود را در موقعیت خود به کار ببرند. من قسمت «مروری بر آنچه در این فصل آموخته‌اید» و «تمرین» در پایان فصل را دوست دارم. (کندیس رینولدز، دانشگاه ایالتی پورتلند)

- کتاب درک تحقیق به نام خود وفادار است. کتابی بسیار مخاطب پسند است و توضیح می‌دهد که تحقیق چیست. نویسندگان خوشبختانه من را ترغیب می‌کنند که توصیفی متعادل و مقایسه‌ای از تحقیقات کمی و کیفی ارائه دهم.... به نظر من سبک نوشتن این کتاب واضح، جالب و جذاب است. (کارول آ. فریسن، دانشگاه ایالتی بال)

کتاب روش تحقیق مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای تمامی دانشجویان و دانش‌پژوهان کاربردی و مفید است.

با نویسندگان کتاب روش تحقیق بیشتر آشنا شویم:

دکتر ویکی ال. پلانوکلارک (Vicki Plano Clark) استادیار مطالعات آموزشی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سینسیناتی است. وی مدرس دوره‌های مختلف روش تحقیق از جمله مبانی پژوهش، پژوهش کیفی، و پژوهش آمیخته است. دکتر پلانوکلارک به عنوان یک روش‌شناس کاربردی به مطالعه نحوه اجرای پژوهش توسط سایر محققان می‌پردازد و محور بورسیه تحصیلی خود را بر مبانی، طرح‌های تحقیق، و زمینه‌های روش پژوهش آمیخته قرار داده است.

علاوه بر این، ایشان همواره به شکل فعالی از رویکردهای مختلف پژوهشی در مطالعات حوزه تعلیم و تربیت، مطالعات خانواده، روانشناسی، مشاوره، پرستاری، و پزشکی خانواده استفاده می‌کند. وی پیش از پیوستن به دانشگاه سینسیناتی، به مدت 19 سال در دانشگاه نبراسکا-لینکلن مشغول به کار بوده است.

جایی که در آغاز به عنوان مدیر آزمایشگاه گروه فیزیک و اخترشناسی این دانشگاه با تمرکز بر آموزش فیزیک مشغول به کار بود و بعدها به سمت روش‌شناسی پژوهش تغییر مسیر داد و در نهایت به عنوان مدیر بخش پژوهش‌های کیفی و آمیخته این دانشگاه منصوب شد. دکتر پلانوکلارک در اوقات فراغت خود خیاطی و گلف را پیگیری می‌کند.

دکتر جان دبلیو. کرسول (John Creswell) استاد روانشناسی تربیتی در دانشگاه نبراسکا-لینکن است. وی علاوه بر تدریس در دانشگاه، مقالات بسیاری را در حوزه روش‌های تحقیق آمیخته، روش‌شناسی کیفی، و طرح تحقیق به رشته تحریر در آورده است و 21 کتاب (از جمله ویرایش‌های جدید کتب) را که بسیاری از آن‌ها بر انواع طرح‌های تحقیق، مقایسه انواع روش‌های تحقیق کیفی، و ماهیت و کاربرد روش‌های تحقیق آمیخته تمرکز دارند را منتشر نموده است.

کتاب‌های دکتر کرسول به زبان‌های متعددی در سراسر دنیا ترجمه شده‌اند. وی از بنیان‌گذاران و سردبیران "مجله پژوهش‌های آمیخته" است و تاکنون در سِمت استاد و مدیر در دانشگاه‌های میشیگان و نبراسکا - لینکلن فعالیت کرده است.

در بخشی از کتاب روش تحقیق میخوانیم:

محققان در پژوهش‌های کمی برای پاسخ دادن به مساله‌ای که نیازمند تبیین یک رابطه است بر مبنای اطلاعات موجود در ادبیات اقدام به تعیین هدفی خاص و محدود می‌کنند. در پژوهش‌های کمی هدف از سوی محقق خاص در نظر گرفته می‌شود زیرا تمرکز این نوع پژوهش‌ها بر روی مجموعه کوچکی از عوامل که اصطلاحا متغیر نامیده می‌شوند می‌باشد. در ادامه فصل به بررسی متغیر و انواع آن خواهیم پرداخت اما فعلا همین اندازه بدانید که متغیرها مفاهیمی هستند که محققان در پژوهش‌های کمی به دنبال اندازه‌گیری و شناخت بیشتر آن‌ها هستند. از سوی دیگر علت آن که هدف در پژوهش‌های کمی از سوی محقق محدود در نظر گرفته می‌شود این است که در این نوع از پژوهش محقق قصد دارد تا متغیرهای مورد نظر خود را به شیوه‌ای خاص مورد بررسی قرار دهد. به بیان دقیق‌تر در پژوهش‌های کمی محققان در پی توصیف روند یک متغیر، یا بررسی رابطه غیرعلی بین دو یا چند متغیر، و یا بررسی رابطه علی بین دو یا چند متغیر هستند.

در برخی از پژوهش‌های کمی محققان علاقه دارند تا رابطه‌ای علی بین متغیرها را مورد بررسی قرار دهند. مثلا محققان می‌خواهند بدانند که آیا آموزش والدین در زمینه تغذیه کودکان (یک متغیر) می‌تواند منجر به بهبود سلامت کودکان پنج ساله آن‌ها (یک متغیر دیگر) شود. در برخی دیگر از مطالعات کمی محققان علاقه دارند تا روندهای مربوط به یک متغیر را مورد مطالعه قرار دهند. مثلا نگرش دانش‌آموزان در ارتباط با تقلب (یک متغیر) را مورد مطالعه قرار دهند.

فهرست مطالب کتاب

بخش 1: مقدمه‌ای بر روش تحقیق
فصل 1: فرآیند تحقیق: چگونگی انجام تحقیق و نحوه گزارش آن
فصل 2: تحقیق کمی و کیفی: انواع مختلف تحقیق
بخش 2: آشنایی با بخش "مقدمه" در گزارش تحقیق
فصل 3: بیان مساله: تعیین علت اهمیت یک تحقیق
فصل 4: مرور ادبیات: بررسی پیشینه یک تحقیق
فصل 5: بیان هدف، سوالات، و فرضیه‌های تحقیق: تعیین مقصود کلی از انجام یک تحقیق
بخش 3: بخش "روش" و بخش "نتایج" درگزارش تحقیقات کمی
فصل 6: طرح‌های تحقیق کمی: تشخیص طرح کلی یک تحقیق کمی
فصل 7: شرکت‌کنندگان تحقیق و گردآوری داده‌ها: اطلاعات کمی چگونه گردآوری می‌شوند
فصل 8: تحلیل داده‌ها و ارائه نتایج: بررسی آنچه از اجرای یک تحقیق کمی به دست آمده است
بخش 4: آشنایی با بخش‌های "روش" و "نتایج" در گزارش یک تحقیق کیفی
فصل 9: طرح‌های تحقیق کیفی
فصل 10: شرکت‌کنندگان در تحقیق و فرآیند گردآوری داده‌ها: اطلاعات کیفی چگونه گردآوری می‌شوند؟
فصل 11: فرآیند تحلیل داده‌ها و ارائه یافته‌ها
بخش 5: آشنایی با گزارش پژوهش‌هایی که تحقیقات کمی و کیفی را با هم ترکیب می‌کنند
فصل 12: طرح‌های تحقیق با رویکرد آمیخته: تحقیقاتی که رویکردهای کمی و کیفی را در هم می‌آمیزند
فصل 13: طرح‌های اقدام‌پژوهی: تحقیقاتی که مسائل واقعی خود محقق را حل می‌کنند
بخش 6: بخش‌های پایانی در گزارش یک تحقیق
فصل 14: بخش نتیجه‌گیری در گزارش تحقیقات کمی، کیفی، آمیخته، و اقدام‌پژوهی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روش تحقیق
نویسنده،
مترجممهدی وفایی زاده
ناشر چاپیانتشارات زرین اندیشمند
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات472
زبانفارسی
شابک978-622-704625-0
موضوع کتابنگارش، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روش تحقیق

نرگس ادبی
۱۴۰۳/۱/۲۸
کتاب جامع و بسیار خوبی برای روش تحقیق است و با قیمت مناسبی در کنابراه ارائه شده است
لیلی عظیمی
۱۴۰۱/۱۱/۲
این کتاب بسیار جامع و همراه با مثال‌های زیادهست و پژوهشگری را گام‌به‌گام آموزش میده
حمیدرضا هوشیار
۱۴۰۱/۸/۸
کتاب بسیار مناسبی برای آموزش و یادگیری روش تحقیق هست
دانشجو کاربر
۱۴۰۲/۱۰/۹
کتاب فوق العاده و بینظیر هست
علیرضا رفیعی
۱۴۰۲/۸/۷
بد نبود ولی باید بیشتر خواند
ساغر نوروزی
۱۴۰۲/۳/۳
کرسول برای روش تحقیق حرف اول را میزند
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب روش تحقیق

برای دریافت کتاب روش تحقیق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.