معرفی و دانلود کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

برای دانلود قانونی کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

امروزه در پژوهش‌های علمی و دانشگاهی صرفاً از روش‌های کمّی یا کیفی محض استفاده نمی‌شود. جان دابلیو کرسول و ج دیوید کرسول در کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی، از مدل پژوهشی نوینی سخن می‌گویند که به شما کمک می‌کند روش پژوهشی خود را به‌روز کنید و به دیدی همه‌جانبه‌تر نسبت به موضوع مورد نظرتان دست یابید. این کتاب جزو پرفروش‌ترین‌های آمازون در زمینه‌ی کتاب‌های روش‌شناسی علوم اجتماعی بوده است.

درباره‌ی کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

در این اثر با شیوه‌ی ترکیب روش‌های کمی و کیفی در یک پژوهش آشنا می‌شوید و می‌آموزید چگونه می‌توان نقاط قوت این دو شیوه را با یکدیگر ترکیب کرد و دیدی گسترده‌تر نسبت به موضوع یک پژوهش به دست آورد. این روش کمک می‌کند بر محدودیت‌های موجود در هر یک از ابزارهای کمی و کیفی غلبه کنید و بینش عمیقی نسبت به مسئله‌ی پژوهش خود پیدا کنید. درواقع ایده‌ی اصلی پژوهش‌های مبتنی بر روش‌های ترکیبی استخراج بیشتر پایگاه‌های داده است. برای آنکه با کاربرد این روش آشنا شوید لازم است ابتدا از ماهیت و اهداف اصلی آن باخبر شوید. در کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی (Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches) نوشته‌ی جان دابلیو کرسول (John W Creswell) و ج دیوید کرسول (J. David Creswell) در جریان جزئیات این روش کاربردی قرار می‌گیرید.

برای درک بهتر با روش ترکیبی، ابتدا لازم است با روش‌های کمی و کیفی آشنایی مجملی پیدا کنید. روش تحقیقی ترکیبی در اصل مبتنی بر داده‌های آماری و تجزیه و تحلیل اینگونه اطلاعات است و کمک می‌کند تحقیق خود را به‌شکل عینی اجرا کنید. اما در روش‌های کیفی محقق به کمک شرکت‌کنندگان تحقیق به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد و به تحلیل متن اثر و تفسیر آن می‌پردازد. این روش برخلاف شیوه‌ی کمّی، به شکل ذهنی انجام می‌شود. روش ترکیبی دقیقاً تلفیقی از هر دوی این شیوه‌هاست که از آن با اصطلاحات مختلفی چون روش‌شناسی ترکیبی یا پژوهش ترکیبی یاد می‌شود.

در پایان باید گفت این روش نیز مانند هر روش علمی دیگری چالش‌هایی بر سر راه خود دارد که ماهیت فشرده‌ی زمانی برای تحلیل داده‌های کیفی و کمی و نیاز به تسلط پژوهشگر به هریک از این شیوه‌ها و پیچیدگی‌هایشان از آن جمله‌اند. در کتاب حاضر با انواع طرح‌های روش ترکیبی و مزایای هریک آشنا خواهید شد.

کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی در حقیقت ویرایش پنجم این اثر است که مهدی کلانتری و احمد ساجدی ترجمه‌ی آن را بر عهده داشته‌اند و انتشارات مهد پژوهش آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

  • این متن فوق‌العاده مفید است و ازجمله کتاب‌هایی‌ست که من اغلب در تدریس و نوشته‌های خود استفاده می‌کنم. (اندرو رایدر)
  • این کتابی است که مسائلی را مدل‌سازی می‌کند که برای رویکردهای مختلف مناسب هستند و به دانش‌آموختگان اجازه می‌دهد تا درک کنند که چه زمانی باید از روش‌های ترکیبی استفاده کنند. علاوه بر این، تمرکز کتاب بر نظریه و پارادایم‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که به دانشجویان کمک می‌کند معنای آن‌ها را رمزگشایی کنند. (مارتا مونترو از دانشگاه ماساچوست، بوستون)

کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب منبعی مفید برای استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان علاقمند به فعالیت علمی است.

با نویسندگان کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی بیشتر آشنا شویم

جان دبلیو کرسول، دارای مدرک دکترا و مدیر مسئول برنامه‌ی تحقیق و بورس تحصیلی روش‌های ترکیبی در دانشگاه میشیگان است. وی تألیف مقالات بی‌شمار و 28 کتاب در زمینه‌ی پژوهش با روش‌های ترکیبی، تحقیقات کیفی و طراحی پژوهش را در کارنامه‌ی خود دارد. او در حالی که در دانشگاه نبراسکا در لینکلن، دارای کرسی استادی Endow Clifton بود، در جایگاه مدیر یک دفتر تحقیقاتی با روش‌های ترکیبی پژوهش نیز خدمت کرد و مجله تحقیقات روش‌های مختصر SAGE را تاسیس نمود.

در سال 2011، کرسول به عنوان سرپرست یک کارگروه ملی در مورد روش‌های ترکیبی در انستیتوی ملی بهداشت و استاد میهمان در دانشکده‌ی بهداشت عمومی هاروارد به فعالیت پرداخت و از دانشگاه پرتوریای آفریقای جنوبی دکترای افتخاری دریافت کرد. او همچنین در سال 2015، به کارمندان طب خانواده در دانشگاه میشیگان پیوست. کرسول 40 در طی سال گذشته در حال تدریس دوره‌های روش تحقیق بوده است.

جی دیوید کرسول، دکترا، استادیار رشته‌ی روانشناسی و مدیر آزمایشگاه سلامت و عملکرد انسانی در دانشگاه کارنگی ملون است. بخش اعظم تحقیقات وی دارای ماهیت کمّی‌ست و بر درک آنچه افراد را در برابر استرس مقاوم می‌کند تمرکز دارد. وی تاکنون بیش از 50 مقاله با همکار منتشر کرده و هم‌زمان با ویرایش کتاب راهنمای ذهن آگاهی (2015، گیلفورد) جوایز حرفه‌ای خود را به‌خاطر تحقیقاتش از انجمن علوم روانشناسی (2011)، انجمن روانشناسی آمریکا (2014) و انجمن روانپزشکی آمریکا (2017) دریافت نموده. دیوید در 9 سال گذشته به آموزش دوره‌های روش‌ تحقیق مشغول بوده است.

در بخشی از کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی می‌خوانیم

داده‌های کیفی می‌توانند هر یک از شکل‌ها مانند مصاحبه، مشاهده، اسناد یا یادداشت‌ها را به خود بگیرند. داده‌های کمی نیز می‌توانند داده‌های ابزار سنجش، چک لیست‌های مشاهده‌ای یا یادداشت‌های عددی مانند داده‌های سرشماری باشند. در حالت ایده‌آل، ایده اصلی در این طرح جمع آوری هر دو نوع داده با استفاده از متغیرها، ساختارها یا مفاهیم یکسان یا موازی است. به بیان دیگر، اگر قرار باشد مفهوم عزت نفس را در جریان جمع آوری داده‌های کمی اندازه‌گیری کنیم، همین مفهوم طی فرایند جمع آوری داده‌های کیفی مثلاً در قالب یک مصاحبه پایان-باز مورد پرسش قرار می‌گیرد. برخی پژوهشگران از این طرح برای پیوند دادن مضامین خاص با داده‌های آماری با استفاده از شکل‌های مختلف داده برای جمع‌آوری داده‌های کیفی و کمی استفاده می‌کنند.

برای مثال، شاو و همکاران (2013) به مقایسه روش‌های بهبود کیفیت در کلینیک‌های پزشکی خانواده با میزان غربالگری سرطان روده بزرگ پرداختند. مساله دیگر در زمینه جمع آوری داده، اندازه نمونه در هر دو فرایند جمع آوری داده‌های کیفی و کمی است.

بی تردید، داده‌های مورد نیاز برای فرایند جمع آوری داده‌های کیفی کمتر از نمونه کمی آن است و دلیل این امر آن است که هدف از جمع‌آوری داده برای داده‌های کیفی، شناسایی و به دست آوردن اطلاعات از یک نمونه‌ی کوچک اما در عین حال کسب اطلاعات گسترده از همان نمونه کوچک است، درحالی‌که در پژوهش‌های کمی، به منظور استنباط نتایج آماری معنادار، نیاز به تعداد بالایی (N) در یک نمونه از یک جامعه داریم. اما چگونه می‌توان این اختلاف را در یک طرح روش‌های ترکیبی همگرا برطرف کرد؟ گاهی اوقات، پژوهشگران روش‌های ترکیبی از تعداد افراد یکسانی در هر دو پایگاه داده‌ای کیفی و کمی اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و این بدان معناست که نمونه کیفی افزایش می‌یابد و مقدار داده‌های جمع‌آوری شده از هر فرد را محدود می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

اجزای روش‌های پژوهش ترکیبی
توصیف پژوهش مبتنی بر روش‌های ترکیبی
انواع طرح‌های روش‌های ترکیبی
طرح روش‌های ترکیبی همگرا
طرح روش‌های ترکیبی تبیینی متوالی
طرح روش‌های ترکیبی متوالی اکتشافی
چند طرح روش ترکیبی پیچیده
روش جاسازی طرح‌های اصلی در طرح‌های پیچیده
عوامل مهم در انتخاب طرح روش ترکیبی
نمونه‌هایی از روش‌های پژوهش ترکیبی
خلاصه
تمرین‌های نگارشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی
نویسنده،
مترجممهدی کلانتری، احمد ساجدی
ناشر چاپیانتشارات مهد پژوهش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات70
زبانفارسی
شابک978-622-7699-00-5
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

dianati
۱۴۰۲/۶/۲۴
کتاب ناقص و بیشتر حالت تلخیص بسیار ناچیز از کتاب اصلی است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود من که پولم را دور ریختم
دانشجو کاربر
۱۴۰۲/۱۰/۱
خوب بود، راضی بودم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی

برای دریافت کتاب طرح پژوهش‌های ترکیبی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.