معرفی و دانلود کتاب نحوه نگارش پروپوزال: رویکردهای کمی، کیفی و روش‌های ترکیبی

برای دانلود قانونی کتاب نحوه نگارش پروپوزال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نحوه نگارش پروپوزال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نحوه نگارش پروپوزال: رویکردهای کمی، کیفی و روش‌های ترکیبی

کتاب نحوه نگارش پروپوزال نوشته‌ی جان دبلیو. کرسول و جی. دیوید کرسول، تلاش دارد چارچوب، فرایند و مراحل انجام یک پروژه‌ی پژوهشی را تشریح کند. این راهنمای کاربردی که پرفروش‌ترین کتاب آموزشی سایت آمازون نیز هست، سه رویکرد پژوهشی کیفی، کمی و ترکیبی را معرفی می‌کند و شیوه‌ی نوشتن پروپوزال از طریق این سه شیوه را به‌طور کامل آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نحوه نگارش پروپوزال

روش تحقیق ازجمله درس‌های مهم و اساسی دانشگاهی است. این درس به دانشجویان می‌آموزد که چطور موضوع پژوهش‌هایشان را انتخاب کنند، به‌درستی آن را پرورش دهند و به نتیجه برسانند. اتکا به روش تحقیق در انجام پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی، خصوصاً در نوشتن پایان‌نامه بسیار حائز اهمیت است و سطح پژوهش را تا حد قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. کتاب نحوه نگارش پروپوزال (Research Design) از جامع‌ترین منابع در دسترس، در حوزه‌ی روش تحقیق است. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و نسخه‌ی حاضر ویراست پنجم آن است که در سال 2018 منتشر شده.

جان دبلیو. کرسول (John W. Creswell) به همراه پسرش جی. دیوید کرسول (J. David Creswell)، روان‌شناسان و پژوهشگرانی هستند که کتاب نحوه نگارش پروپوزال را تألیف کرده‌اند. این اثر همزمان به سه رویکرد پژوهشی کمی، کیفی، و رویکرد جدید و مدرن ترکیبی می‌پردازد که از این نظر منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. این کتاب تلاش می‌کند شالوده، فرایند و همچنین رویکردهایی ترکیبی برای نوشتن پروپوزال یا پروژه‌های پژوهشی مطرح کند تا دانشجویان بتوانند با کمک آن‌ها هر نوع مقاله‌ای اعم از کیفی، کمی یا ترکیبی را تدوین کنند.

کتاب نحوه نگارش پروپوزال دو بخش دارد و از 7 فصل تشکیل‌ شده. بخش اول مربوط به پیش از نگارش پروپوزال است و بخش دوم به مرحله‌ی نگارش می‌پردازد. فصل اول کتاب به انتخاب رویکرد پژوهشی اختصاص دارد و در آن تعریف انواع رویکردها، فلسفه و پیشرفت‌های آن‌ها مطرح می‌شود. این مرحله قدم اول در انجام پروژه است و اهمیت زیادی دارد، چراکه ستون اصلی تمام پروژه است. جان دبلیو. کرسول و جی. دیوید کرسول در فصل دوم به ادبیات موضوع می‌پردازند و شیوه‌ی صحیح مرور ادبیات پژوهشی را می‌آموزند. فصل سوم کتاب درمورد نظریه‌ی پژوهش است. نظریه‌ها بسته به رویکرد کمی، کیفی یا ترکیبی پژوهش کارکردهای متفاوتی دارند. این فصل کمک می‌کند کاربرد نظریه در پژوهش را بهتر درک کنید. نویسندگان در فصل چهارم درباره‌ی راهکارهای نگارشی و ملاحظات اخلاقی صحبت می‌کنند که درحقیقت، طراحی نوعی مدل و برنامه‌ریزی برای نگارش پروژه به حساب می‌آید.

در بخش دوم کتاب نحوه نگارش پروپوزال، شما وارد مرحله‌ی نوشتن پروژه می‌شوید. در سه فصل بعدی، سه قسمت اصلی و بسیار مهم پروپوزال به‌طور کامل تشریح می‌شوند؛ یعنی نحوه‌ی نوشتن مقدمه، بیان هدف و سؤالات و فرضیات پژوهش. بسیاری از دانشجویان در نوشتن پروپوزال دچار مشکل می‌شوند و معمولاً انرژی زیادی را صرف می‌کنند. خبر خوب اینکه با کمک کتاب جان دبلیو. کرسول و جی. دیوید کرسول شما می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن دارید را به‌ خوبی در پروپوزالتان اجرا کنید.

کتاب حاضر را نشر مهد پژوهش با ترجمه‌ی مهدی کلانتری و مهدی دهستانی منتشر و عرضه نموده است.

در نکوداشت کتاب نحوه نگارش پروپوزال

  • در میان کتاب‌هایی که من معمولاً برای تدریس و نوشتن از آن‌ها استفاده می‌کنم، این کتاب بسیار کاربردی و مفید است. (آندرو رایدر، استاد دانشگاه کنکوردیا)

کتاب نحوه نگارش پروپوزال برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این منبع به دانشجویان و اساتید دانشگاه، خصوصاً رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی توصیه می‌شود.

با جان دبلیو. کرسول و جی. دیوید کرسول بیشتر آشنا شویم

دکتر جان دبلیو. کرسول (متولد 1945) استاد و محقق دانشگاه میشیگان است که عموماً با تحقیقاتش در زمینه‌ی روش تحقیق ترکیبی شناخته می‌شود. کرسول مقالات و کتاب‌های بسیاری در حوزه‌ی روش تحقیق کیفی و ترکیبی نوشته است. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه ایوا است و سال‌ها به تدریس روانشناسی مشغول بوده. «30 مهارت ضروری برای روش تحقیق کیفی» از جمله کتاب‌های او محسوب می‌شود.

دکتر جی. دیوید کرسول استاد روان‌شناسی و پژوهش‌گر دانشگاه کارنگی ملون است. او بیشتر بر روی اختلال استرس و مدارا متمرکز است و مدیتیشن را به‌عنوان راهی برای کاهش استرس و بیماری‌های مرتبط با آن می‌داند.

در بخشی از کتاب نحوه نگارش پروپوزال می‌خوانیم

در هر فصل، نمونه‌های مستخرج از رشته‌های مختلف را به اشتراک می‌گذاریم. این نمونه‌ها از کتاب‌ها، مقالات مجلات، پروپوزال های پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تهیه شد‌اند. گرچه تخصص اصلی ما در رشته‌های روانشناسی آموزشی، علوم بهداشتی و روانشناسی است، هدف از ارائه مثال‌ها و توضیحات گوناگون در این کتاب کاربرد آن‌ها برای رشته‌های دیگر نیز می‌باشد. این مثال‌ها نشان‌دهنده موضوعاتی در زمینه عدالت اجتماعی و مطالعاتی هستند که بر روی افراد حاشیه‌نشین جامعه انجام شده است. همچنین مثال‌هایی از نمونه‌ها و جمعیت‌های سنتی مورد مطالعه پژوهشگران ارائه شده است. شمولیت همچنین تکثرگرایی روش شناختی، ایده‌های فلسفی جایگزین، روش‌های و رویه‌های پژوهشی متنوع در پژوهش‌های امروزی را دربرمی‌گیرد.

کتاب پیش‌رو دربردارنده جزئیات کامل نیست؛ بلکه ویژگی‌های اصلی طرح پژوهش را مورد تأکید قرار می‌دهیم. کوشیده‌ایم که پژوهش را به ایده‌های اصلی آن کاهش دهیم تا پژوهشگران بتوانند مطالعه کامل و اندیشمندانه‌ای را برنامه‌ریزی کنند. طرح‌های پژوهشی را محدود به اشکال متداول آن‌ها نموده‌ایم: پیمایش‌ها و آزمایش‌های پژوهش کمّی، پژوهش روایتی، پدیدارشناسی، نظریه زمینه‌ای، مردم‌نگاری و مطالعات موردی در پژوهش‌های کیفی، و طرح‌های متوالی همگرا، توضیحی متوالی و اکتشافی متوالی در پژوهش ترکیبی. اگرچه دانشجویانی که مشغول تهیه طرح پایان‌نامه خود هستند، باید این کتاب را مفید بدانند، مباحث مربوط به سیاست ارائه مطالعه و بحث کردن آن با کمیته‌های بررسی به طور کامل در متون دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطابق با کنوانسیون‌های پذیرفته شده نگارش علمی، سعی کرده‌ایم تا هرگونه کلمه یا نمونه‌ای را که نشان از تمایز تبعیض‌آمیز (به عنوان مثال، جنسی یا قومی) است، از بین ببریم. این نمونه‌ها جهت ارائه طیف کاملی از گرایش‌های جنسیتی و فرهنگی انتخاب شدند. در طول کتاب، از هیچ یک از پژوهش‌های کیفی یا کمّی جانب‌داری نمی‌کنیم. در واقع، عمداً ترتیب نمونه‌های کیفی و کمّی را در کل کتاب تغییر داده‌ایم.

فهرست مطالب کتاب

هدف
مخاطبین
قالب (چارچوب محتوایی کتاب)
فصل 1: انتخاب رویکرد پژوهشی
سه رویکرد پژوهشی
سه مؤلفه موجود در یک رویکرد پژوهشی
جهان‌بینی‌های فلسفی
جهان‌بینی پسااثبات‌گرایی
جهان‌بینی ساخت‌گرا
جهان‌بینی تحول‌گرا
جهان‌بینی عمل‌گرا
طرح‌های پژوهش
طرح‌های کمّی
طرح‌های کیفی
طرح پژوهش روش‌های ترکیبی
روش‌های پژوهش
رویکردهای پژوهشی: جهان‌بینی‌ها‌، طرح‌ها و روش‌ها
معیارهای انتخاب رویکرد پژوهشی
مسئله تحقیق و سوال‌ها
تجربه‌های شخصی
مخاطبین
تمرین‌های نگارشی
فصل 2: مرور ادبیات پژوهشی
موضوع پژوهش
مرور ادبیات پژوهش
استفاده از ادبیات پژوهش
تکنیک‌های طرح پژوهش
مراحل انجام مرور ادبیات پژوهشی
جستجوی پایگاه‌داده‌های رایانه‌ای
اولویت‌بندی انتخاب مطالب ادبیات پژوهشی
نقشه ادبیات پژوهش
نگارش چکیده مطالعات
کتابچه‌های راهنمای سبک
تعریف اصطلاحات
مرور ادبیات در پژوهش‌های کمّی یا روش‌های ترکیبی
خلاصه
تمرین‌های نگارشی
فصل 3: استفاده از نظریه
استفاده از نظریه کمّی
آزمودن ادعاهای علّی در پژوهش‌های کمّی
متغیرهای پژوهش‌های کمّی
تعریف نظریه در پژوهش‌ کمّی
انواع نظریه‌ها در پژوهش‌های کمّی
محل قرار دادن نظریه‌های کمّی
نوشتن چشم‌انداز نظری در مطالعه کمّی
چشم‌انداز نظری
استفاده از نظریه در پژوهش‌های کیفی
تنوع در استفاده از نظریه در پژوهش‌های کیفی
محل قرار گرفتن نظریه در پژوهش‌ کیفی
استفاده از نظریه در روش‌های ترکیبی
استفاده از نظریه علوم اجتماعی
استفاده از نظریه عدالت مشارکتی-اجتماعی
تعریف مسئله و جستجوی ادبیات
تجزیه و تحلیل، تفسیر، گزارش و استفاده از نتایج
خلاصه
تمرین‌های نگارشی
فصل 4: راهکارهای نگارشی و مسائل اخلاقی
نحوه نوشتن پروپوزال
استدلال‌های بیان‌شده در پروپوزال
قالب پروپوزال کیفی
قالب پروپوزال کمّی
قالب پروپوزال‌های پژوهش‌های ترکیبی
طراحی بخش‌های پروپوزال
ایده‌های نگارشی
نوشتن به مثابه فکر کردن
عادت نگارشی
خوانایی نسخه چاپ‌نشده پژوهش
وجه، زمان دستوری و "واژگان اضافه"
پیش‌بینی مسائل اخلاقی
پیش از آغاز مطالعه
آغاز مطالعه
جمع‌آوری داده‌ها
تجزیه و تحلیل داده‌ها
گزارش، به اشتراک‌گذاری و ذخیره داده‌ها
خلاصه
تمرین‌های نگارشی
فصل 5: طراحی پژوهش
مقدمه
اهمیت مقدمه
نوشتن چکیده پژوهش
مقدمه پژوهش‌های کیفی، کمّی و روش‌های ترکیبی
مدلی برای نگارش مقدمه
یک نمونه
مسأله پژوهش
مطالعاتی که به مسئله پژوهش ‌پرداخته‌اند
نکات پژوهشی
کمبودهای ادبیات پیشینه
اهمیت مطالعه برای مخاطبان
خلاصه
تمرین‌های نگارشی
فصل 6: بیان هدف
بیان هدف
اهمیّت و معنای بیان هدف
بیان هدف کیفی
بیان هدف در پژوهش‌ کمّی
بیان هدف در پژوهش‌های ترکیبی
خلاصه
تمرین‌های نگارشی
فصل 7: سوال‌ها و فرضیه‌های پژوهش
سؤالات پژوهش‌های کیفی
فرضیه‌ها و سؤال‌های پژوهش در پژوهش‌ کمّی
مدلی برای نگارش فرضیّات و سؤالات پژوهش‌های توصیفی
خلاصه
تمرین‌های نگارشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نحوه نگارش پروپوزال: رویکردهای کمی، کیفی و روش‌های ترکیبی
نویسنده،
مترجممهدی کلانتری، مهدی دهستانی
ناشر چاپیانتشارات مهد پژوهش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات237
زبانفارسی
شابک978-622-97596-4-6
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نحوه نگارش پروپوزال

بهنام هادی
۱۴۰۲/۱/۳
به محتواونوع فلسفه فردی ازمطالعه ونگرش به موضوع وبیان مسئله و... پرداخته، ونگاهی عمیق تربه پروپوزال نویسی صورت گرفته تاتیتربندی وچگونگی پروپازال نوشتن
محمد رجب پور سیوکی
۱۴۰۲/۵/۱۸
برای من که دنبال فراگیری روش‌های تهیه پروپوزال هستم خیلی مفید بود. ممنون
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب نحوه نگارش پروپوزال

برای دریافت کتاب نحوه نگارش پروپوزال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.