معرفی و دانلود کتاب زبان مادر: نگاهی به نقش زبان در روابط بین فردی

عکس جلد کتاب زبان مادر: نگاهی به نقش زبان در روابط بین فردی
قیمت:
۱۸,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زبان مادر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زبان مادر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زبان مادر: نگاهی به نقش زبان در روابط بین فردی

زبان اصلی‌ترین ابزار ارتباطی و تربیتی است که در اختیار والدین قرار دارد. دکتر نهاله‌ مشتاق در کتاب زبان مادر به اهمیت نقش زبان در روابط بین فردی می‌پردازد و به والدین، به‌ویژه مادران، درمورد نحوه‌ی استفاده از زبان به‌منظور فرزندپروری آگاهی می‌بخشد. او والدین را برای تفسیر و تولید معنایی متناسب با جهان فرزندان آماده می‌کند.

درباره‌ی کتاب زبان مادر

ماهیت انسان با زبان پیوند خورده است؛ ما از زبان استفاده می‌کنیم، حتی وقتی حرف نمی‌زنیم یا در حال دیدن رویا هستیم. ما تمام نیازهای ابتدایی و متعالی‌مان را به‌واسطه‌ی زبان تحقق می‌بخشیم. علی‌رغم اینکه یادگیری زبان امری ذاتی است، اما در استفاده از امکانات آن به دانشی اضافه نیاز داریم، به‌ویژه اگر با کودکان در ارتباط هستیم. کتاب زبان مادر تألیف دکتر نهاله مشتاق (Nahaleh Moshtagh) به امکانات، ویژگی‌ها و کاربردهای زبان به‌عنوان ابزاری ارتباطی می‌پردازد.

امروزه همه‌ی والدین از اهمیت صحبت با کودک خود آگاهند. درواقع آینده‌ی کودکان تحت تاثیر چیزهایی شکل می‌گیرد که والدین ازطریق گفتار کلامی و غیرکلامی به آن‌ها منتقل کرده‌اند؛ بنابراین همه‌ی نشانه‌های ارتباط زبانی از نگاه و بوسه و آغوش گرفته تا به‌کاربردن واژه‌های مناسب در رشد و تربیت کودک مؤثر هستند. در این میان نقش مادر از همه پررنگ‌تر است. مادران اولین کسانی هستند که از طریق ابزار زبان با کودک خود ارتباط برقرار می‌کنند و چگونگی استفاده‌ از این ابزار را به او آموزش می‌دهند.

کتاب زبان مادر اهمیت زبان را در روابط بین‌فردی و شکل‌گیری هویت کودک مورد بررسی قرار می‌دهد. نهاله مشتاق در این کتاب زبان را به‌مثابه‌ی یک نظام کامل نشانه‌ای در نظر گرفته و به چگونگی استفاده‌ی مؤثر از آن برای برقراری ارتباط با کودک می‌پردازد. این کتاب به چرایی اهمیت فعالیت‌های زبانی مادر می‌پردازد؛ دستگاه روانی ما با زبان آمیخته است و بخش ناهوشیار آن، ساختار مشابهی با ساختار زبان دارد. اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است که بدون پرداختن به بحث زبان مادر و اهمیت آن در فراگیری زبان اول، شناخت دقیقی در مورد روان بشر پیدا کنیم؛ پس ما برای شناخت خود، جهان پیرامون و دست‌یابی به آینده‌ای روشن ناگزیریم زبان و به‌ویژه، مشخصه‌های زبانی مادر را بشناسیم.

دکتر نهاله مشتاق در کتاب زبان مادر با بررسی معنای نشانه‌ها و پیام‌های موجود در نظام زبان روابط پیچیده‌ی انسانی را موشکافی می‌کند. گریه اولین نشانه‌ای است که هر انسانی برای رسیدن به هدف از آن سود می‌برد؛ حال این گریه معناهای متفاوتی دارد که نویسنده از مادران می‌خواهد با شم مادرانه‌ی خود آن را ترجمه کنند. این کتاب با لحن صمیمی، ترکیبی است از مثال‌های داستانی، توضیحات تخصصی و شکل‌های کاریکاتورگونه که آموزش مفاهیم را راحت و لذت‌بخش می‌سازد و مفاهیمی مثل زبان بدن، زبان عواطف، هم‌دلی، موسیقی کلام مادر و... را منتقل می‌کند.

کتاب زبان مادر توسط انتشارات مهرسا منتشر شده است.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب فرزندپروری

فرزندپروری وظیفه‌ای دشوار و خطیر است و هر والدینی آرزوی پرورش فرزندانی خوب با آینده‌ای روشن را دارد. خوش‌بختانه آموختن این مهارت با مطالعه و افزایش آگاهی حاصل می‌شود. انتشارات مهرسا به‌منظور آگاهی دادن به والدین مجموعه‌ای به نام فرزندپروری منتشر کرده که کتاب زبان مادر جلد سوم از این مجموعه است. مؤلف مجموعه، نهاله مشتاق، نتایج سال‌ها تحقیقات روان‌شناسان زبده‌ی سراسر جهان را جمع‌آوری کرده و با زبانی ساده و تصاویری کاریکاتورگونه در اختیار مخاطب قرار داده است. کتاب‌های «مادر خوب، مادر بد»، «مادر و جنسیت فرزند» و «دندان‌های کودک من» جلدهای دیگر این مجموعه هستند.

کتاب زبان مادر برای چه کسانی مناسب است؟

برای داشتن فرزندانی آگاه و ساختن جامعه‌ای سالم، خواندن این کتاب به همه‌ی والدین توصیه می‌شود.

با نهاله مشتاق بیشتر آشنا شویم

دکتر نهاله مشتاق، روان‌کاو و روان‌شناس بالینی، متولد سال 1352 است. او از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ‌التحصیل شده و روان‌شناسی را در انستیتوی روان‌کاوی شیکاگو خوانده است. نهاله مشتاق یکی از بنیان‌گذاران و مدیر مؤسسه‌ی خدمات روان‌شناختی «هم‌آوا» در تهران و عضو «انجمن روان‌کاوی آمریکا (ApsaA)» است.

موضوعات تدریس او شامل تکنیک‌های روان‌درمانی تحلیلی، نظریات معاصر تعبیر رویا و آسیب‌شناسی از منظر روان‌کاوی هستند. نهاله مشتاق سخنرانی‌های زیادی در زمینه‌های روان‌کاوی، روایت‌شناسی و تفاوت جنسیتی ارائه داده و مقالات خود را در مجلات معتبری به چاپ رسانده است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب «بیمار و روان‌کاو» اثر جوزف سندلر، کریستوفر دیر و الکس هولدر اشاره کرد. علاوه‌براین او ترجمه‌ی کتاب «وینیکات» اثر آدام فیلیپس و کتاب «جنون چیست» اثر درین لیدر را در کارنامه‌ی خود دارد.

نوشته‌های دیگر دکتر نهاله مشتاق در زمینه‌ی کودک دو کتاب «مادر خوب، مادر بد» و «مادر و جنسیت فرزند» هستند که در مجموعه‌ی فرزندپروریِ انتشارات مهرسا منتشر شده‌اند.

در بخشی از کتاب زبان مادر: نگاهی به نقش زبان در روابط بین فردی می‌خوانیم

پس اگر مادر خط قرمزهایی برای خود داشته باشد و غیر از فرزندش، فرد، افراد یا چیزهای دیگری را برای خود بخواهد، کودک می‌تواند وارد مرحله‌ی رشدی بالاتری شود. در این مرحله، مادرانی که اهل گفتو‌گو هستند، سوال می‌پرسند و کودک را به توضیح دادن افکار و احساساتش تشویق می‌کنند؛ مادرانی که آماده هستند کودک آن‌ها را به گفت‌وگو بکشاند، به سوالات کودک پاسخ می‌دهند و درمورد وقایع و اتفاقات بیرونی و درونی، در حد درک کودک توضیحاتی ارائه می‌دهند؛ آن‌ها می‌توانند کودک خود را به ابزاری منحصربه‌فرد تجهیز کنند. در این گفت‌وگوها، کودک به‌تدریج کلمات خود را پیدا می‌کند. به یاد دارید که در ابتدای بحث گفتیم زبان زندگی مستقلی برای خود داشته و همه‌ی ما در زبانی که بسیار پیش از ما موجود بوده، متولد شده‌ایم؟ گفت‌وگو این امکان را فراهم می‌آورد که کودک از میان کلمات و عبارات موجود، زبانی منطبق با عواطف و تفکرات خود پیدا کند. به‌تدریج شیوه‌ی خاص خود را برای صحبت کردن پیدا کند، واژگان فعالی برگزیند و با بالا رفتن سن و معلومات خود، تغییراتی را در آن‌ها اِعمال نماید. درنهایت تعداد زیادی از ما توانسته‌ایم زبانی را که در ابتدا به دیگران -و در واقع یک دیگریِ خاص- تعلق داشت، به تملک خود درآوریم. هر یک از ما به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد، زبانی مخصوص به خود به دست آورده‌ایم و ازطریق آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

یکی بود یکی نبود
آغاز سخن
دنیای زبان
روزهای ناتوانی، روزهای بی‌زبانی
نشانه‌ها و پیام‌ها
آغاز معنا، پایان گریه
همراهی‌های ماندگار
شمّ مادرانه
زبان بدن و زبان عواطف
موسیقی کلام مادر
تجربیات مشترک
خود را جای کودک قرار دادن
شکاف ضروری
خواسته‌ها گفته می‌شوند
من یا تو؟
کلام مادر، مُهر مادر
شنیدن از مادر، گفتن به مادر
امنیت عاطفی، امنیت در گفت‌وگو
گذار از تک‌معنایی
گفتار مادر، اشتیاق مادر
زبانی از آنِ خود
بازی با صدا
صداهای درونی
صدایی از آنِ خود
افکار سخن‌گو
تینای خشمگین
یک بحث فرهنگی
قصه‌ی ما به سر رسید

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زبان مادر: نگاهی به نقش زبان در روابط بین فردی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مهرسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-600-6591-56-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زبان مادر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زبان مادر

برای دریافت کتاب زبان مادر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.