معرفی و دانلود کتاب مادر خوب و مادر بد: بحثی پیرامون وجود احساسات متناقض در روابط مادر و فرزند

عکس جلد کتاب مادر خوب و مادر بد: بحثی پیرامون وجود احساسات متناقض در روابط مادر و فرزند
قیمت:
۱۸,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مادر خوب و مادر بد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مادر خوب و مادر بد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مادر خوب و مادر بد: بحثی پیرامون وجود احساسات متناقض در روابط مادر و فرزند

کتاب مادر خوب و مادر بد نوشته‌ی نهاله مشتاق، به انواع احساسات پیدا و پنهان و متناقض مادران می‌پردازد و آن‌ها را از نظر روان‌شناسی مورد مطالعه قرار می‌دهد. این اثر پژوهشی به همه‌ی احساسات طبیعی مادر، از آن‌هایی که در موردشان اطلاعی ندارد تا آن‌هایی که باعث عذاب وجدان و ناراحتی‌اش می‌شوند، اشاره می‌کند و می‌کوشد به او کمک کند این عواطف را کنترل، تنظیم و مدیریت نماید.

درباره‌ی کتاب مادر خوب و مادر بد

به نظر روانشناسان در سنین خردسالی، مادر مهم‌ترین فرد زندگی کودک به شمار می‌رود. بااینکه مادران همیشه به مهربانی و عطوفت شناخته می‌شوند، ولی ممکن است گاهی نسبت به کودکانشان دچار احساساتی متناقض شوند. برای مثال لحظاتی می‌خواهند از دستشان خلاص شوند یا حتی ترکشان کنند. احتمالاً بسیاری این حس‌ها را تجربه کرده‌اند و بلافاصله از بروز آن‌ها عذاب وجدان گرفته‌اند و ناراحت شده‌اند. اما به نظر روانشناس‌ها، این‌ها احساساتی طبیعی هستند که در هر مادری ممکن است رخ دهند. آن‌ها پیش‌تر می‌روند و می‌گویند، حتی احساساتی پنهان نیز وجود دارد که خود مادر هم از آن‌ها اطلاعی ندارد و به شکل ناخودآگاه آن‌ها را بروز می‌دهد. این عواطف شاید باعث سردرگمی مادران شود و آن‌ها را مضطرب سازد و این احساس را به آن‌ها بدهد که مادر خوبی نیستند. به خاطر اهمیت رابطه‌ی مادر و فرزند، متخصصین معتقدند بهتر است مادران این عواطف را بشناسند. چون این شناخت به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از موقعیتشان پیدا کنند، اعتمادبه‌نفسشان بالاتر رود و در نهایت، رابطه‌ی سالم‌تری را تجربه نمایند.

کتاب مادر خوب و مادر بد نوشته‌ی نهاله مشتاق، اثری است که بر روی همین موضوع متمرکز شده و کوشیده به انواع احساسات متناقض و متفاوت مادرها بپردازد. دکتر مشتاق که روانشناس بالینی است و سال‌هاست بر روی رابطه‌ی والد و فرزند تحقیق می‌کند، در این کتاب می‌کوشد به مادرها کمک کند با عواطفشان آشنا شوند و آن‌ها را کنترل نمایند.

معرفی و دانلود کتاب مادر خوب و مادر بد

در روانشناسی خیلی وقت‌ها منظور از مادر الزاماً مادر بیولوژیک نیست. پدرانی که بخشی از وظایف مادران را بر عهده می‌گیرند یا مادربزرگ‌هایی که بچه‌ها را بزرگ می‌کنند هم می‌توانند در نقش مادر ظاهر شوند. بنابراین این احساسات متناقض و ناراحت‌کننده و پنهان ممکن است در این افراد هم بروز کند و آن‌ها را هم پریشان سازد. به‌طورکلی رابطه‌ی بین مادر و فرزندی هرگز رابطه‌ای ثابت و خطی نیست. گرچه مادری با عشق گره ‌خورده و با فداکاری شناخته می‌شود، اما ازنظر احساسی این موضوع به‌مراتب پیچیده‌تر است. احساس مادرانه ترکیبی از عشق، قدرت، تحقیر و خشم است. یعنی مادر ممکن است همه‌ی این عواطف را تجربه کند. این موضوع در اساس بد نیست و نباید باعث رنجش مادر شود. اگر قدرت تحکم نباشد، اگر گاهی خشم وجود نداشته باشد، تربیت بچه‌ها کار سختی خواهد بود. موضوع اینجاست که مادر باید این حس‌ها را بشناسد و بتواند مدیریتشان کند. به این معنا که اجازه ندهد خشمش از کنترل خارج شود یا قدرتش باعث شود کودک آسیب بیند. آگاهی نسبت به این عواطف به او کمک می‌کند بتواند آن‌ها را تنظیم و مدیریت کند. نهاله مشتاقی در کتاب مادر خوب و مادر بد، روش‌های کنترل و تنظیم عواطف را مطرح می‌کند و آن‌ها را می‌آموزد. او در این کتاب مصور به موضوعاتی مثل غفلت مادران، جدا شدن از فرزند و نفرت پیدا کردن از کودک می‌پردازد و این حس مادران که گاهی می‌خواهند بچه‌اشان را بکشند، را توضیح می‌دهد. همین‌طور به نقش پدران هم پرداخته شده و از تأثیر آن‌ها در کنترل احساسات صحبت می‌شود.

کتاب مادر خوب و مادر بد را انتشارات مهر و ماه به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی فرزندپروری

مجموعه‌ی فرزندپروری نشر مهر و ماه کتاب‌هایی هستند که بر روی رابطه‌ی والد و فرزندی، مخصوصاً مادر و کودک، متمرکزند و می‌کوشند نحوه‌ی تربیت و بزرگ کردن کودکان را از نظر علمی توضیح دهند. تاکنون کتاب‌های «مادر خوب و مادر بد»، «مادر و جنسیت فرزند»، «مادر و زبان» و «دندان‌های کودک من» از این مجموعه به انتشار رسیده‌اند.

کتاب مادر خوب و مادر بد برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مادران، مخصوصاً مادرهای جوان پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مادر خوب و مادر بد: بحثی پیرامون وجود احساسات متناقض در روابط مادر و فرزند می‌خوانیم

جملات معروف مادران اسطوره‌ای و ایثارگر (مانند «من به خاطر تو از همه چیز گذشتم)» شاهدی برای ایجاد این حس مزمن بدهکاری به مادر است. چنین حسی مانع از این می‌شود که کودک در حال رشد با فراغ بال به دنبال کشف خواسته‌ها و شکل دادن دنیا به شیوه‌ی خودش باشد. بنابراین وابستگی روانی ناخوشایندی با مادر شکل می‌گیرد که فردیت مستقل کودک را به خطر می‌اندازد. مادر با معیارهای ماورائی نمی‌تواند محدودیت‌های بشری کودک خود را نیز بپذیرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
چرا مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند برای من مفید باشد؟
سخن اول: عواطف مادر
مادر کامل
عشق و نفرت با هم؟
گاهی حس می‌کنم می‌خواهم فرزندم را بکشم!
مادر و مدیریت احساسات منفی
مادر و خواسته‌هایش
مادر غافل
کودک شدن مادر
کودک شدن مادر چه اثری بر فرزند دارد؟
نیازهای برآورده‌نشده‌ی مادر
مادر درونی
جدا شدن مادر و فرزند
کودک تصوری - کودک واقعی
قدرت مادر
نقش پدر چیست؟
گروه مادران
سخن آخر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مادر خوب و مادر بد: بحثی پیرامون وجود احساسات متناقض در روابط مادر و فرزند
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مهرسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات73
زبانفارسی
شابک978-600-6591-06-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مادر خوب و مادر بد

ف داودی
۱۴۰۲/۱۱/۲
آگاهی که از خوندن این کتاب حاصل میشه در ارتباط با فرزندمون مفید هست، مثال‌ها در تفهیم موضوع خیلی کمک کننده هستند، اگر باز هم جملات ساده‌تر و روان‌تر بودن، دلچسب‌تر میشد.
پروین
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
حتما بخونید راهکارهای مفید دارتچه
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب مادر خوب و مادر بد

برای دریافت کتاب مادر خوب و مادر بد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.