معرفی و دانلود کتاب زخمی

عکس جلد کتاب زخمی
قیمت:
۶۳۰۰۰ ۳۱,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زخمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زخمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زخمی

اردل از یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ترکیه به شمار می‌رود. او در کتاب زخمی به روایت سرگذشتِ مردی مبارز و نستوه پرداخته که به علت فعالیت‌های سیاسی - اجتماعیِ رادیکال خود، مدتی را در حبس می‌گذراند. از در نگارش این رمان از تجارب شخصی خویش در زندان‌های ترکیه بهره گرفته است. لازم به ذکر است که اثر پیش رو، پس از انتشار اولیه به جایزه‌ی ادبی «اورهان کمال» رسید.

درباره کتاب زخمی

کشور ترکیه، و پیش از آن، امپراتوری عثمانی، در سده‌ی اخیر در کانون آن دسته از حوادث تاریخی‌ای واقع بوده که به عمده‌ی تحولات بنیادین در جغرافیای خاورمیانه منتهی شدند. برای شناخت این حوادث و تحولات، می‌‌توان به متون تاریخی بسیاری مراجعه کرد؛ آثاری تحقیقی که برای استفاده‌ی پژوهشگران به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. اما راهی بهتر، راهی میان‌بُر، نیز وجود دارد، که از طریق آن می‌توان به شناختی دقیق از جامعه‌ی ترکیه دست یافت. این راهْ مطالعه‌ی آثار ادبیات معاصر ترکیه است، خصوصاً آثاری که در حیطه‌ی ادبیات داستانی به نگارش درآمده‌اند.

کتاب زخمی (Yaralisin) که هم‌اینک نسخه‌ی الکترونیک آن پیش روی شماست، یکی از بهترین آثار ادبی‌ای‌ به شمار می‌رود که با عطف توجه به تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی مهم در مرزهای ترکیه به رشته‌ی تحریر درآمده است. این اثر خواندنی که اول‌بار در سال 1973 به انتشار رسید، توسط اردل از نگاشته شده است؛ نویسنده‌ای برجسته که همچون بسیاری از همتایان و همکاران ترکِ خود در سده‌ی اخیر، بخش اعظمی از عمر را به فعالیت‌های رادیکالِ سیاسی و اجتماعی اختصاص داد، و در این راه هزینه‌های گزافی را نیز متحمل شد؛ از جمله زندانی و شکنجه شدن در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های کشور ترکیه. کتاب زخمی بر اساسی همین تجربه‌ی دهشتناک نوشته شده است. شخصیت اصلی این اثر، مردی میان‌سال است که در اثرِ پاره‌ای از فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت، دست‌گیر شده و به زندان می‌افتد.

عمده‌ی وقایع داستانِ کتاب زخمی در زندان می‌گذرد. این رمان، برخلاف داستان‌های کلاسیک، پیرنگ منسجم و پیچیده‌ای ندارد. به واقع، آن‌چه در این اثر مهم است، نه قصه و داستان، بلکه موقعیت‌هاست. صفحاتی از کتاب را که ورق می‌زنیم، به سرعت درمی‌یابیم که اردل از قصه‌ی چندانی برای بازگفتن ندارد. اما در عوض، خرده‌روایت‌های گزارش‌گونه‌ی بسیاری در چنته دارد، که جملگیِ آن‌ها برآمده از تجارب زیسته‌ی خود او می‌باشند؛ خرده‌روایت‌هایی که مخاطب را به طور مستقیم با آنچه روزگاری در زندان‌های ترکیه گذشته، آشنا می‌سازند.

اردل از در کتاب زخمی به روشنی نشان داده که آدمیزاد در ددمنشی و خباثت، به چه مقام شامخی می‌تواند نائل آید! شخصیت‌های کتاب او را می‌توان در دو گروه تقسیم‌بندی کرد: یکی گروه زندانیان، و دیگری گروهِ زندان‌بانان. آنچه در بیشتر صفحاتِ رمان روایت شده، ظلم و اجحافِ گزافی‌ست که گروه اول به واسطه‌ی گروه دوم متحمل می‌شود. به قول یاشار کمال، ناقد برجسته‌ی ترک که مقدمه‌ای خواندنی بر کتاب زخمی نگاشته، در رمانِ از شاهد فرایندی هستیم که طی آن، آدمیان به پیچ و مهره‌های دستگاهِ ظلم و سرکوب بدل می‌شوند؛ فرایندی مکانیکی که با تهی ساختنِ روحِ انسان از آرمان‌های اخلاقی، وی را به جانوری درنده تبدیل می‌کند، جانوری که اگر پایش بیفتد، در دریدن گلوی هم‌نوع خویش نیز لحظه‌ای درنگ نمی‌کند...

کتاب زخمی توسط علیرضا سیف‌الدینی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است. لازم به ذکر است که نسخه‌ی صوتی این اثر نیز، در سایت و اپلیکیشن کتابراه موجود است.

در نکوداشت کتاب زخمی

بعد از خواندن رمان زخمی، اثر اَردال اُز، مجدداً این واقعیت و اصل بدیهی که یک رمان درخشان می‌تواند به مراتب واقعى‌تر از خود زندگى باشد، براى من به اثبات رسید. ادبیات و هنر، بی‌شک نیرومندتر از زندگى است... شکی نیست که این اثرِ فوق‌العاده‌ی از، به جمع به‌یادماندنی‌ترین عناوین ادبیات ترکیه خواهد پیوست. (یاشار کمال)

کتاب زخمی مناسب چه کسانی است؟

طرفداران ادبیات ترکیه و دوست‌داران رمان‌های سیاسی - اجتماعی، دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب زخمی، اثر اردل از، به شمار می‌روند.

با اردل از بیشتر آشنا شویم

اردل از (Erdal Öz)، نویسنده‌ی نامدار اهل ترکیه، به سال 1935، در منطقه یلدزلی سیواس متولد شد و در سال 2006، پس از عمری فعالیت ارزنده‌ی فرهنگی و ادبی دار فانی را وداع گفت. او در ایام کودکی و نوجوانی در معیت پدر (که از کارمندان دولت بود) به نواحی گوناگون ترکیه سفر کرد و این‌گونه تجارب پرباری کسب نمود. مدرک تحصیلی‌اش را در رشته‌ی حقوق اخذ نمود؛ علاقه‌ی اصلی‌اش اما هنر بود و ادبیات، اگرچه در عرصه‌های سیاسی - اجتماعی نیز فعالیت‌هایی داشت، که در نهایت منجر به زندانی شدن، و توقیف تمام فعالیت‌ها و بنگاه‌های ادبی‌اش شدند. آثار از پس از آزادی از زندان، رنگ‌وبوی اجتماعی پررنگ‌تری به خود گرفتند.

از میان کتاب‌های مهم اردل از می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت: «شب پژمردگی گل تو»، «درنای سرخ من»، «صدای برف در هوا» و «در اتاق‌ها».

در بخشی از کتاب زخمی می‌خوانیم

سرپا ایستاده بود ارشد، بدون پیراهن، با زیرپوشِ ورزشىِ بنفشِ روشنش، که معلوم بود مدت‌ها پیش رنگ شده و بر اثر شستشوهاى مکرّر رنگ باخته است؛ با اندام گرد، فربه، سرشانه‌هاى پهن، زیر پرتوِ غبارگونِ لامپِ بیست و پنج واتِ تابیده برفرقِ سرش، فوق‌العاده تنومند و قوى به نظر مى‌آمد.

براى آن که وانمود کنى تو نیز همچون دیگران به سمت تختخوابت مى‌روى، بى‌اراده و با حرکتى ناگهانى یکى دوقدم به جلو برداشته بودى؛ حال آن‌که تختى نداشتى. بار دیگر انگار که بخواهى ناپدید شوى، خود را کنار دیوار کشیدى و به این قصد که اندکى بیشتر از چشم سایرین دور شوى، کوشیدى همان جا بدون حرکت بایستى.

بدن‌هاى لختِ منقّش به خالکوبى‌ها، شبیه کرم‌هاى روى برگِ درختانِ توت، برطبقات پایینى و بالایى تخت‌ها مى‌لولند.

«هِى تازه وارد!»

به جز تو کسى نیست این تازه وارد. ارشد تورا خیره نگاه مى‌کند.

در کف پاهایت سوزش خفیفى احساس مى‌کنى، چنان‌که گویى هزاران هزار سوزن در گوشت کف پاهایت فرو مى‌رود.

«چرا خشکت زده؟»

مى‌آید و پیش رویت مى‌ایستد.

«تخت بهت نداده‌ایم، نه؟»

سر مى‌جنباند.

«فعلاً یک خرده باید صبر کنى.»

درحالى که به همان حالتِ ایستاده اندکى بیشتر به دیوار مى‌چسبى، درباره محل و شکل و وضع تخت خودت فکر مى‌کنى.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زخمی
نویسنده
مترجمعلیرضا سیف الدینی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات281
زبانفارسی
شابک978-964-362-087-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۳۰۰۰ ۳۱,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زخمی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زخمی

برای دریافت کتاب زخمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.