معرفی و دانلود کتاب زنده در آتش: جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید

عکس جلد کتاب زنده در آتش: جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید
قیمت:
۷۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنده در آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنده در آتش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنده در آتش: جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید

کتاب زنده در آتش اثر آلبرتو ا. مارتینز، درباره‌ی دانشمندی است که معتقد بود حرکت سیاره‌ها کاملاً دایره‌ای نیست، زندگی در جهان‌های دیگر وجود دارد، خورشید مرکز عالم نیست و زمین روح دارد. شگفت‌انگیز است که این شخص در قرن شانزدهم میلادی زندگی می‌کرده! نویسنده در این کتاب ثابت می‌کند که جوردانو برونو به چه دلیلی محاکمه شد و محاکمه‌ی او چه ارتباطی با اتهام کلیسای کاتولیک به گالیله دارد.

درباره‌ی کتاب زنده در آتش

عین‌القضات همدانی،‌ شهاب‌الدین سهروردی، منصور حلاج و دیگر افراد مشابه،‌ کسانی هستند که به جرم بدعت‌گذاری و الحاد، جان خود را از دست دادند. علمای مسلمان آن دوران اعتقاد داشتند که آن‌ها باید سریعاً معدوم شوند تا عقایدشان در میان مردم پخش نشود؛ اما همین موضوع به شهرت آن‌ها دامن زد. برخلاف این افراد، یکی از دانشمندان قرن شانزدهم میلادی با نام جوردانو برونو، در تاریخ به فراموشی سپرده شد. او یکی از دانشمندانی است که احتمالاً اسمش را نشنیده‌ باشید؛ زیرا همه‌ی آثار او در آتش سوزانده شده‌اند. آلبرتو ا. مارتینز (Alberto A. Martínez) در کتاب زنده در آتش (Burned Alive)، به زندگی و عقاید این دانشمند می‌پردازد. سپس در قسمت بعدی کتاب، نقش آرای برونو را در محاکمه‌ی گالیله نشان می‌دهد.

در سال 1600، دادگاه تفتیش عقاید رم جوردانو برونو را به جرم بدعت، زنده زنده سوزاند. البته این مجازات نتیجه‌ی یک محاکمه‌ی طولانی بود که سال 1592 در ونیز آغاز شده بود. این دادگاه بعد از شکایت کتبی یک اشراف‌زاده علیه برونو تشکیل شد؛ شکایتی که در آن این فیلسوف به ارتداد محکوم می‌شد. گذشته‌ی برونو و کتاب‌های فلسفی بحث‌برانگیز او باعث شدند که دادگاه تفتیش عقاید او را به مدت 7 سال به زندان بیندازد. اما او دقیقاً به چه جرمی حبس شد؟ و چه عاملی باعث شد که او به چنین مجازات بی‌رحمانه‌ای محکوم شود؟

معرفی و دانلود کتاب زنده در آتش

در سال 2014 نخستین قسمت سریال «کیهان» روی آنتن رفت و راوی سریال داستانی درباره‌ی جوردانو برونو گفت که زندگی خود را با آشکار کردن نظراتش درباره‌ی کیهان به خطر انداخت و سرانجام سوزانده شد. مورخان و مردم عادی از این حرف راوی شکایت داشتند؛ زیرا معتقد بودند دیدگاه‌های کیهان‌شناختی برونو عامل کشته شدن او نبود. اما کتاب زنده در آتش به شما ثابت می‌کند که برونو دقیقاً به‌خاطر عقایدش درباره‌ی جهان هستی سوزانده شد. آلبرتو ا. مارتینز پا را از این نیز فراتر می‌گذارد. وی محاکمه‌ی معروف گالیله را با دادگاه تفتیش عقاید برونو مرتبط می‌داند و این استدلال را در بخشی از کتاب مطرح می‌کند.

به احتمال زیاد بدانید که دلیل اصلی محاکمه‌ی گالیله چه بود. او عقیده داشت که زمین به دور خورشید حرکت می‌کند؛ درحالیکه کلیسای کاتولیک اعتقاد داشت که زمین مرکز عالم است و همه چیز در حال گردش دور زمین هستند. به‌هرحال در آن زمان کلیسا موفق و بر علم پیروز شد. مردان دین مسیحیت توانستند برونو را بکشند و گالیله را ساکت کنند؛ حتی تمام آثار برونو را سوزاندند تا هیچ کدام از عقاید او در جهان باقی نماند. اما امروز،‌ ما به مدد اسناد تاریخی می‌دانیم که چه اتفاقی در آن دوران افتاده است.

آلبرتو ا. مارتنیز از منابع اصیل اولیه به زبان‌های ایتالیایی، لاتین، یونانی، فرانسوی و اسپانیایی استفاده کرده و آنان را در قسمت‌هایی از کتاب زنده در آتش به زبان انگلیسی برگردانده. او در سراسر کتاب به دنبال این بوده است که از نتایج شتاب‌زده اجتناب ورزد تا به حقیقت دست یابد. حقایقی که او در اثرش آشکار کرده، برای اولین بار در یک جا جمع شده‌اند.

جوردانو برونو مانند کوپرنیک عقیده داشت که زمین حرکت می‌کند و خورشید و ستارگان نیز در حال حرکت هستند؛ درحالیکه کپلر، گالیله و کوپرنیک فقط به حرکت زمین اکتفا کرده بودند و قائل به حرکت خورشید و ستارگان در فضا نبودند. جالب است بدانید که گالیله، کپلر و کوپرنیک می‌گفتند که خورشید مرکز کل جهان هستی است؛ اما برونو که از زمان خود جلوتر بود، به‌درستی استدلال کرد که جهان هستی هیچ مرکزی ندارد. حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید که گالیله فکر می‌کرد خورشید ستاره نیست؛ در مقابل برونو در سال 1584 ادعا می‌کرد که همه‌ی ستارگان خورشیدهایی هستند و خورشید نیز ستاره است. آلبرتو ا. مارتینز بسیاری حقایق دیگر را در کتاب زنده در آتش برایتان روشن می‌کند.

برای خواندن این کتاب، بهتر است چاپ انتشارات مازیار را با ترجمه‌ی جمیل آریایی تهیه کنید.

نکوداشت‌های کتاب زنده در آتش

  • مارتینز در کتاب زنده در آتش نگاهی جدید و جالب به محکومیت جوردانو برونو و گالیله می‌افکند. (ویلیام. آر شی، نویسنده‌ی کتاب «گالیله در روم»)
  • مورخان بر این باورند که افسانه‌ی اتهام برونو به‌دلیل اعتقادات کیهانی‌اش نادرست است؛ اما آلبرتو ا. مارتینز با تحقیقات بسیار، این داستان را به اثبات رسانده است. کتاب زنده در آتش مهم‌ترین کتاب سال نجوم است. (کلیفورد جی. کانینگهام، مجله‌ی تاریخ نجوم)
  • تاریخ‌دانان عقیده دارند که بدعت‌های برونو علیه آموزه‌های کلیسای کاتولیک باعث محکومیت او شد. اما مارتینز استدلال می‌کند که جوردانو برونو و گالیله، هر دو به یک اتهام محکوم شده‌اند. (مجله‌ی فیزیک امروز)
  • کتاب زنده در آتش از آن آثاری است که باید در کتابخانه‌‌ی همه‌ی دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. این کتاب در تحقیق و تدریس بسیار به کار خواهد آمد. (مجله‌ی رنسانس و اصلاحات)

کتاب زنده در آتش برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ علم و نجوم و کسانی که می‌خواهند بیشتر با سرگذشت جوردانو برونو و گالیله آشنا شوند، کتاب زنده در آتش را بخوانند.

در بخشی از کتاب زنده در آتش: جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید می‌خوانیم

از این رو موچینگو کفرگویی‌ها و گناهان زیادی به برونو نسبت داد و گفت که به گمان او برونو را شیطان تسخیر کرده است. در آن زمان شکایات زیادی که به دادگاه تفتیش عقاید می‌شد باعث آن نمی‌شد که مظنون را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. با وجود این، اتهاماتی که موچینگو مطرح کرده بود آن قدر مهم بودند که دادگاه تفتیش عقاید ونیز بلافاصله برونو را دستگیر و زندانی کرد و تحت بازجویی قرار داد. کار اصلی دادگاه تفتیش عقاید این بود که کفرگویی‌ها را محکوم کند. وقتی که کسی محکوم می‌شد باوری داشت که با آئین کاتولیک در تضاد بود و مفتشین سعی می‌کردند او را وادار کنند که بگوید اشتباه کرده است. اگر آن شخص حاضر نمی‌شد از چنین باورهایی دست بکشد، چنان‌چه این باورها تحت «رسماً کفرآمیز» طبقه‌بندی شده بودند، آنگاه به اعدام محکوم می‌شد. باورهای سبک‌تر دیگر می‌توانستند «خطا» انگاشته شوند که «توهین‌آمیز» یا «بی‌پروا» (مخالفت نسنجیده با اتفاق‌آرای الهیاتی) یا «کم و بیش کفرآمیز» طبقه‌بندی می‌شدند. اگر گزاره‌ای سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسید که به بحث الهیاتی نیاز داشت، از مدافع آن خواسته می‌شد که فقط «توبه» کند و او را «کافر» نمی‌دانستند.

دادگاه تفتیش عقاید ونیز برونو را در عرض ده روز شش بار بازجویی کرد. برونو استدلال کرد که از ایمان کاتولیکی انتقاد نکرده، بلکه بیشتر به مسائل فلسفی پرداخته بود. او اتهامات‌اش را رد کرد. برونو در دفاع از خود عملاً همه‌ی گزاره‌های توهین‌آمیز، شرم‌آور، و خطرناکی را که گویا علیه خداوند، عیسی مسیح، دین‌شناسان، و کاتولیک‌گرایی به کار برده بود، به صراحت رد کرد. توماس اف مایر تاریخدان تصویر به شدت غلطی از تسلیم برونو را ارائه می‌دهد و می‌گوید «بر خلاف گالیله، برونو نیازی به شاکیان نداشت و از اتهامات خود رضایت کامل داشت.» اما نه، شهادت‌های برونو در واقع نشان می‌دهند که او اتهامات‌اش را جدی گرفته و کم و بیش همه‌ی آن‌ها را انکار کرده و تنها تعداد اندکی از آن‌ها را پذیرفته و تفسیر کرده بود که خلاف کاتولیک‌گرایی نبودند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: گناهان جوردانو برونو
فیثاغورس و کپرنیک
زمین در حال حرکت و راهب فراری
زندانی دادگاه تفتیش عقاید
گزاره‌های توهین‌آمیز در کتاب‌های برونو
آتش و دود
چرا اهالی رُم برونو را کشتند
2: بیگانگان در ماه؟
کپلر ایده‌ی حیات در جهان‌های دیگر را اعلام می‌کند!
کامپانلا زندانی و شکنجه شد
بلارمینو و دشمنان برونو
گالیله در خطر
3: دشمنان گالیله
کامپانلا از زندان از گالیله دفاع می‌کند
گالیله دوباره از نظریه‌های فیثاغورسی دفاع می‌کند
اینچوفر علیه نوفیثاغورسی‌ها
نه حیاتی در جهان‌های دیگر، نه زمین زنده
تبعید و مرگ کامپانلا
4: جهان های روی ماه و ستارگان
واقعاً، چقدر ارتدادی؟
خورشیدهای بی‌شمار بلارمینو
انتقادها پس از مرگ گالیله
نتیجه‌گیری
قدردانی ها
مصاحبه با نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنده در آتش: جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-622-7061-28-4
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنده در آتش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زنده در آتش

برای دریافت کتاب زنده در آتش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.