معرفی و دانلود کتاب زندگی هنرمندان

عکس جلد کتاب زندگی هنرمندان
قیمت:
۱۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی هنرمندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی هنرمندان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی هنرمندان

کتاب زندگی هنرمندان، اثر خواندنی و مهم جورجو وازاری، منبعی غنی درباره‌ی زندگی و آثار هنرمندان رنسانس است. با اینکه بیش از چهار قرن از تالیف این کتاب گذشته، همچنان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین منابع درباره‌ی هنر رنسانس است و بسیاری از اهالی هنر این کتاب را اولین کتاب تاریخ هنر می‌دانند.

درباره‌ی کتاب زندگی هنرمندان

حرف زدن درباره‌ی تاریخ و بازگویی و شرح زندگی هنرمندان یکی از جذاب‌ترین والبته سخت‌ترین کارهاست. به‌همین دلیل نویسندگانی که به این کار اقدام می‌کنند،‌ قدم در راه دشواری خواهند گذاشت. جورجو وازاری (Giorgio Vasari) نویسنده‌ی کتاب زندگی هنرمندان (The Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects) در قرن شازندهم دست به نوشتن زندگینامه‌ و تاریخچه‌ای از هنرمندان هم عصرش زد و توانست اثری سترگ خلق کند. تا جایی که این کتاب همچنان از منابع معتبر و مهم دوره‌ی رنسانس به‌شمار می‌رود.

جورجو وازاری توانست کتاب خود را در سال 1550 توسط لورنزو تورنتینو، چاپگر و حروف‌چین مشهور آلمانی-ایتالیایی در فلورانس به‌چاپ برساند. او ده سال بعد کتابش را ویرایش و چاپ جدیدی از آن را ارائه کرد. در نسخه‌ی دوم وازاری از ونیز و هنر ونیزی دیدن کرده بود و آن را در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر تعصب واضح بر هنر فلورانسی در کارش منعکس کرد؛ گرچه بازهم منتقدان بر این عقیده بودند که نویسنده در اثر خود آنطور که باید حق معرفی آثار ونیزی را رعایت نکرده است.

معرفی و دانلود کتاب زندگی هنرمندان

در کتاب زندگی هنرمندان به بررسی و شرح بخشی از زندگی‌ هنرمندانِ سه حوزه‌ی نقاشی،‌ مسمه‌سازی و معماری پرداخته می‌شود. در این کتاب وازاری به سرچشمه‌های پیدایش هنر رنسانس رجوع کرده و بازه‌ی تاریخی سیصدساله‌ای را در نظر گرفته است. او در کتابش می‌کوشد بانظم بخشیدن به سیرِ هنر ایتالیا، به شاخصه و معیاری برسد تا بتوان به کمک آن،‌ نسبت به آینده‌ی هنری ایتالیا چشم امید داشت و در این راستا دل‌نگرانی خود را نسبت به هنر کشورش به‌وضوح نشان می‌دهد. نکته جالبی که درباره‌ی این کتاب وجود دارد،‌ این است که نویسنده، زندگی‌نامه‌ی هنرمندان را همراه با داستان‌هایی بیان می‌کند که در آن دوران رواج بسیاری داشته و به‌صورت شفاهی بین مردم نقل می‌شده است.

اثر حاضر در سه بخش به مخاطبان ارائه شده. نویسنده در بخش ابتدایی کتاب به دوران رنسانس آغازین، مسائل و هنرمندان این عصر می‌پردازد. سپس در بخش دوم به سراغ دوران رنسانس میانه می‌رود و از روزهای اوج این دوران سخن می‌گوید. جورجو وازاری در بخش سوم به توضیح هنر دوران معاصر مشغول می‌شود و اطلاعات بسیار خوبی را از تاریخ هنر این دوران به مخاطب می‌دهد. در کتاب زندگی هنرمندان در واقع شرح زندگی و اقدامات افرادی همچون سیمونه مارتینی، رافائل، داوینچی و ... شرح داده می‌شود. گفتنی‌ست این اثر یکی از مهم‌ترین کتب تاریخ هنر در جهان به‌شمار می‌رود و با خواندن آن می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه زندگی، هنر و اتفاقات آن دوران زندگی هنرمندان به دست آورید.

کتاب زندگی هنرمندان اثر جورجو وازاری با ترجمه‌ی علی‌اصغر قره‌باغی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب زندگی هنرمندان

  • از این کتاب به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعات در مورد صدها هنرمند دوره رنسانس ایتالیا، نام‌برده می‌شود. (آیریش ایندپندنت)
  • کتاب زندگی هنرمندان یک کتاب داستان درباره‌ی هنرمندان رنسانس است؛ درواقع معروف‌ترین داستان‌ قدیمی درباره‌ی رنسانس. (مکس مارمور، Kunstliteratur)
  • یکی از تأثیرگذارترین متن‌های رنسانس ایتالیایی در مورد هنر که بر بسیاری از تاریخ‌نگاران اثر گذاشت. (وبسایت دانشگاه لیدز انگلستان)
  • کتاب زندگی هنرمندان را اولین کتاب مهم در تاریخ هنر می‌دانند. (پیتر و لیندا مورای)

کتاب زندگی هنرمندان مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به‌تمامی علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخ هنر، به‌ویژه‌ در دوران رنسانس، همچنین دوستداران هنر نقاشی و معماری توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب زندگی هنرمندان می‌خوانیم

برای آن‌که میزان دل‌بستگی رافایل به نقاشی را شرح دهم و به نقاشان همروزگار خود بنمایانم که راه هنر چگونه باید رفت، از چه چیز سود باید جست و از چه چیز پرهیز و پروا باید داشت، این را نیز بیفزایم که هر هنرمند باید به آن شیوه‌ای رود که سرشت و طبعش به آن گرایش دارد. هرگز روا نیست که نقاش به انگیزه‌ی سوداهای بی‌حاصل و به هدف رقابت با نقاشان دیگر به کاری که استعداد آن را ندارد روی آورد. این گونه کشت‌ها هرگز بار نیاورده و برای هنرمند حاصلی جز سرشکستگی و ندامت نداشته است. نقاش هوشیار هیچ گاه پس از آن‌که شیوه و قلم خود را معتبر یافت، اندیشه‌ی دگرگونی آن را به ذهن راه نمی‌دهد و با تقلید از دیگران دست و استعداد خود را به تباهی نمی‌کشد. هر هنرمند استعدادی ویژه‌ی خود دارد و هرگز نخواهد توانست با آنان که با طبعی دیگر کار می‌کنند و به روشی دیگر قلم می‌رانند رقابت کند.

یکی از نمونه‌های این دست نقاشان پائولو اوچه‌لو است. او نیز همواره هنر خود را ناچیز می‌شمرد، آن‌چه را به خوبی و آسانی از عهده‌ی آن بر می‌آمد به یک سو نهاد، آزموده را به ناآزموده داد و همواره نگاهش به دست و قلم دیگران بود. اوچه‌لو نیز سر رقابت با دیگران داشت و دریغ که به جای پیشرفت، هر بار چندگامی به عقب بازمی‌گشت. در روزگار ما نیز چنان که باز خواهم نمود، یاکوپو پونتورمو همین لغزش را تکرار کرد و هنر خود را به تباهی کشاند. بسیاری از هنرمندان دیگر نیز به کژاندیشی‌هایی از این دست گرفتار آمده‌اند و در راه هنر هرز و هدر رفته‌اند. شاید یک دلیل شیوه دیگر کردن آن باشد که پروردگار دهش خود را که همانا استعداد و هنر باشد به یکسان میان هنرمندان تقسیم نمی‌کند. هنرمند نیز همواره به عادت سهم دیگران را ارزنده‌تر می‌پندارد و هرگز نمی‌خواهد خود را به آن‌چه نصیب او شده قایل و قانع کند و سپاسگزار الطاف الهی باشد.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی زندگی هنرمندان
نام‌ها
ویژه‌واژگان وازاری
سپیده‌دم تاریخ نوین، رنسانس و پی‌آمدهای آن
بخش نخست: رنسانس آغازین
پیشگفتار بخش نخست
جووانی چیمابوئه
جوتو
سیمونه مارتینی
دوچو
بخش دوم: رنسانس میانه
پیشگفتار بخش دوم
یاکوپو دلا کوئرچا
لوکا دلا روبیا
پائولو اوچه‌لو
لورنتزو گیبرتی
مازاتچو
فیلیپو برونلسکی
دوناتلو
میکلوتسو میکلوتسی
پییرو دلافرانچسکا
فرا آنجلیکو
لئونه باتیستا آلبرتی
فرا فیلیپو لیپی
آندره‌آ دل کاستانیو
یاکوپو، جنتیله و جووانی بلینی
دومینیکو گیرلاندایو
آنتونیو و پییرو پولایی‌ئولو
ساندرو بوتیچلی
آندره‌آ دل وروکیو
آندره‌آ مانتنیا
برناردینو پینتوریکیو
پییترو پروجینو
لوکا سینیورلی
بخش سوم: اوج رنسانس
پیشگفتار بخش سوم
لئوناردو داوینچی
پییرو دی کوزیمو
جورجونه دا کاستل فرانکو
آنتونیو دا کورجو
رافایل سانتسیو
آندره‌آ دل سارتو
مادونا پروپرتسیا رُزی
روسو فیورنتینو
یاکوپو دا پونتورمو
میکل‌آنجلو بوناروتی
شرح آثار تیسین
هنرمندان دیگری که وازاری در کتاب خود از آن‌ها نام برده است
پیام جورجو وازاری به هنرمندان
سال‌شمار زندگی جورجو وازاری
فهرست منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی هنرمندان
نویسنده
مترجمعلی اصغر قره باغی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات880
زبانفارسی
شابک964-471-978-6
موضوع کتابکتاب‌های هنری، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی هنرمندان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زندگی هنرمندان

برای دریافت کتاب زندگی هنرمندان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.