معرفی و دانلود کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

عکس جلد کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا، نمایشنامه‌ای است پرشور، به قلم ماندگار ویلیام شکسپیر که سرگذشت پرفرازونشیب یکی از مشهورترین شاهان انگلیسی و مبارزات او با دسیسه‌های درباریان را روایت می‌کند. ملی‌گرایی و عشق به وطن در سراسر این نمایشنامه‌ی تاریخی موج می‌زنند.‌ کتاب حاضر را می‌توان از برترین نمونه‌های ادبیات کلاسیک دانست که لازم است تمامی ادب‌دوستان، دست‌کم یک بار مطالعه‌ی آن را تجربه کنند.

درباره‌ی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

کمتر کسی ممکن است با ادبیات و آثار کلاسیک جهان آشنایی داشته باشد، اما تابه‌حال گذارش به آثار و نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) نیفتاده باشد. این شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی‌تبار، حتی برای مخاطبانی که کوچک‌ترین برخوردی با دنیای ادبیات نداشته‌اند، نامی آشنا و چهره‌ای شناخته‌شده محسوب می‌شود. بخش گسترده‌ای از میراث ادبی شکسپیر، شامل نمایش‌نامه‌هایی‌ است که همچنان با گذشت سال‌ها از زمان نگارش آن‌ها، برای مخاطبان خواندنی و خیره‌کننده هستند. از سوی دیگر، هنوز هم در سراسر دنیا شاهد نمایش‌های گوناگونی هستیم که براساس نمایشنامه‌های شکسپیر به روی صحنه می‌روند. به باور صاحب‌نظران، تمامی نمایشنامه‌هایی را که از ویلیام شکسپیر به دستمان رسیده، می‌توان به سه دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کرد: تراژدی، کمدی و تاریخی. برخلاف نمایشنامه‌های کمدی و تراژدی که میان ایرانیان طرفداران زیادی دارند و بارها به فارسی ترجمه شده‌اند، به نظر می‌رسد آن‌گونه که شایسته بوده به نمایشنامه‌های تاریخی شکسپیر توجهی نشده است. بااین‌اوصاف، مطالعه‌ی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا (King John) فرصت بسیار خوبی خواهد بود تا با یکی از درخشان‌ترین نمایشنامه‌های تاریخی شکسپیر آشنا شوید؛ اثری که علیرضا مهدی‌پور وظیفه‌ی ترجمه‌ی آن را به عهده داشته و نشر چشمه نیز آن را به چاپ رسانده است.

داستان شاه یوحنا، در حقیقت به چهار قرن پیش از حیات شکسپیر برمی‌گردد. همین موضوع باعث شده تا این ادیب نام‌آشنا، در توصیف شخصیت‌ها و رخدادهای نمایشنامه‌اش، آزادی عمل بیشتری داشته باشد و از تخیل خود برای پروردن ماجراهای سرگذشت این پادشاه استفاده کند. به همین خاطر، نمایشنامه‌ی حاضر، بیش از آن‌که به حقایق تاریخی پایبند باشد، ریشه در ذوق هنری و ادبی شکسپیر دارد. از زمان دقیق نگارش این اثر، اطلاعات دقیقی در دست نیست. تنها می‌دانیم که بنا بر شواهد، تاریخ نگارش آن باید بین سال‌های 1591 تا 1598 باشد. این نمایشنامه هفت سال بعد از درگذشت شکسپیر، منتشر شده است.

... و اما محتوای این اثر! شاه یوحنا، منفورترین پادشاهی است که تاریخ انگلستان به خود دیده. البته یکی از دلایل این موضوع به راهبان تاریخ‌نگاری مربوط می‌شود که شخصیتی نفرت‌انگیز را از وی در منابع تاریخی ثبت کرده‌اند. بااین‌حال، با آغاز دوران رنسانس، ورق برگشت و شاه یوحنا به‌عنوان یکی از قهرمانان پروتستانتیسم و مخالف سرسخت کاتولیک‌ها معرفی شد. به عبارتی، می‌توان شاه یوحنا را نخستین پادشاه انگلیسی دانست که با کلیسای کاتولیک رم به مخالف برخاسته بود اما بعد از شکست از اهالی کلیسا، به دست راهبی کاتولیک کشته شد. پس از وی، سایر شاهان انگلستان مجدداً تحت سلطه‌ی کلیسای کاتولیک قرار گرفتند تا این‌که هنری هشتم، دوباره پرچم مبارزه با کلیسای کاتولیک را برافراشت.

معرفی و دانلود کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

دوران سلطنت پرهیاهوی شاه یوحنا و اتفاقاتی که پشت سر گذاشته، درون‌مایه‌ی اصلی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا را می‌سازند. ویلیام شکسپیر در این نمایشنامه‌ی ملی‌گرایانه و ضدکاتولیک، قصد داشته تا اقدامات این پادشاه را به‌عنوان پیشگام پروتستانتیسم برای مخاطبان شرح دهد. البته شکسپیر در ترسیم شخصیت یوحنا، قصد نداشته تا از او قهرمانی دروغین بسازد، بلکه محتوای کتاب دیدگاه شکسپیر نسبت به این پادشاه انگلیسی میانه‌رو بوده و نقاط ضعف و قوت او را با کمال صداقت، در نمایشنامه‌ی خود برشمرده است. ویلیام شکسپیر بیش از هر چیز کوشیده تا رفتار یوحنا را در مواجهه با دشواری‌ها و فرازوفرودهای زندگی، به نمایش بگذارد.

نمایشنامه‌ای که پیش رو دارید، شامل پنج پرده‌ است. پرده‌ی نخست آن با ملاقات سفیر فرانسه و یوحنا آغاز می‌شود. پیغامی که سفیر فرانسه از جانب پادشاه این کشور آورده، در حقیقت پیام تهدیدآمیزی است مبنی بر این‌که اگر یوحنا از قدرت کناره‌گیری نکرده و تخت پادشاهی را به برادرزاده‌اش، آرتور، واگذار نکند، باید آماده‌ی جنگ با نیروهای کشور فرانسه شود. بعدها، درحالی‌که مدعیان پادشاهی انگلستان در حال ستیز با یکدیگر هستند، بر سر تصاحب شهر فرانسوی انجی‌یرز، جنگی سخت میان فرانسویان و انگلیسی‌ها درمی‌گیرد. سردمداران انگلستان، برای خاموشی آتش جنگ، در نهایت به این نتیجه می‌رسند که با ترتیب دادن ازدواج مصلحتی بانو بلانچ، خواهرزاده‌ی یوحنا و لوئیس، ولی‌عهد فرانسه، به درگیری‌های نظامی پایان بدهند. اما این تنها آغاز ماجراست! یوحنا برای به چنگ آوردن قدرت و حفظ آن، ماجراهای خطرناکی را در پیش دارد که مطالعه‌ی آن با قلم شگفت‌انگیز ویلیام شکسپیر، هر مخاطبی را مجذوب خود می‌کند.

نسخه‌ی اصلی کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا کاملاً به‌صورت شعر بوده؛ آن هم از نوع شعر آزاد که کریستوفر مارلو، استاد شکسپیر، نخستین بار از آن برای آفرینش نمایشنامه‌های خود بهره گرفته بود. ویلیام شکسپیر نیز در نگارش این نمایشنامه، به راه استاد خود رفته و از زبان لطیف شعر برای خلق مضامین میهن‌دوستانه و وطن‌پرستانه بهره گرفته. درمورد ساختار و بخش‌های مختلف کتاب نیز باید یادآور شویم، ابتدای کتاب مقدمه‌ای مفصل در مورد نمایشنامه‌های شکسپیر، سرگذشت یوحنا، روند رخدادهای نمایشنامه و مشخصه‌های زبانی این اثر ارائه شده. سپس، مختصری از شرح‌حال شخصیت‌های اصلی نمایشنامه به خوانندگان عرضه شده. در ادامه نیز متن این نمایشنامه، به‌طور کامل در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. اگر شما هم از علاقه‌مندان ادبیات کلاسیک هستید و از مطالعه‌ی نمایشنامه‌هایی با مضامین میهن‌پرستانه لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم بیش از این فرصت را از دست ندهید و همین حالا کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا را به کتابخانه‌ی شخصی خود در اپلیکیشن کتابراه اضافه کنید.

اقتباس سینمایی از کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

در سال 2015 از این نمایشنامه‌ی تاریخی و خواندنی یک نسخه فیلم به روی صحنه رفته است که کارگردانی آن را بری اوریچ برعهده داشته و در جشنواره‌ی استراتفورد به اجرا درآمد. تام مک کاموس، پاتریشیا کالینز و اندرو لوری از جمله بازیگرانی هستند که در این اجرا هنرنمایی کرده‌اند.

همینطور یک سریال تلویزیونی براساس این نمایشنامه در سال 1984 ساخته شد که دیوید گیلز آن را کارگردانی کرده و افرادی همچون لئونارد راسیتر، ویلیام وامپر و مری موریس در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا را به تمامی علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان نمایشنامه‌های کلاسیک و ملی‌گرایانه و مشتاقان آثار شکسپیر توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا می‌خوانیم

دربار انگلستان: کاردینال پَندالف سلطنت شاه یوحنا را مجدداً تنفیذ می‌کند و می‌پذیرد که فرانسه را وادار به ترک جنگ کند. هنگامی که زاده‌ی نامشروع با گزارش‌های پیوستن بزرگانِ ناراضی انگلیس به نیروهای فرانسه و مرگ آرتور وارد می‌شود و اعلام می‌کند که باید به جنگ بروند، شاه یوحنا متوجه می‌شود که پیش‌گویی پیتر مبنی‌بر از دست دادن تاجش در روز عید عروج درست از آب درآمده است.

شاه یوحنا به زاده‌ی نامشروع اطلاع می‌دهد که با کاردینال پَندالف مصالحه کرده است. زاده‌ی نامشروع از این خبر خشمگین می‌شود و پادشاه منفعل را به جنگ با فرانسه بر‌می‌انگیزد.

شاه یوحنا، کاردینال پَندالف و ملازمان وارد می‌شوند.

شاه یوحنا [تاج را به کاردینال می‌دهد] بدین‌گونه حلقه‌ی سرفرازی خود را به دستان شما تسلیم می‌کنم.

کاردینال پَندالف [تاج را به او برمی‌گرداند] دیگر‌بار بزرگی و مقام پادشاهی خود را به عنوان حق تصدی از سوی پاپ بگیرید.

شاه یوحنا اینک، بر سر پیمان مقدس‌تان باشید. به دیدار پادشاه فرانسه بروید و به واسطه‌ی تقدس پاپ، تمام قدرت‌تان را به کار گیرید، تا پیش از آن‌که آتش ما را فرا‌گیرد، جلوِ پیش‌رَوی آنان را بگیرید. اشراف و بزرگانِ ناخرسند ما می‌شورند و مردم ما از فرمان‌برداری سر برمی‌تابند. سوگند همبستگی و دوستی و وفاداری با تبار بیگانه یاد می‌کنند، با پادشاهی بیگانه. این طغیان و فساد اخلاط، این ناخوشی تنها به دست شما شفا می‌پذیرد. پس درنگ نکنید، زیرا که امور زمانه چنان بیمار است که در حال باید دارو را به کار برد وگرنه سقوط درمان‌ناپذیر در پی خواهد آمد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا
نویسنده
مترجمعلیرضا مهدی پور
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات155
زبانفارسی
شابک978-600-229-778-5
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا

برای دریافت کتاب زندگی و مرگ شاه یوحنا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.