معرفی و دانلود کتاب زندگی واسیلی

عکس جلد کتاب زندگی واسیلی
قیمت:
۱۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی واسیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی واسیلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی واسیلی

کتاب زندگی واسیلی شما را با سؤالات بی‌شماری رها می‌کند: چرا به خدا ایمان داریم؟ برای چه این‌همه رنج را در زندگی متحمل می‌شویم؟ و سرانجام، زندگی چه معنایی دارد؟ لئونید آندریف در این داستان زندگی کشیشی را به تصویر می‌کشد که سایه‌ی تقدیری نحس بر زندگی او سایه افکنده و خداوند با هر واقعه، صبر او را می‌آزماید.

درباره‌ی کتاب زندگی واسیلی

زندگی واسیلی فیویسکی، یک کشیش ساده و وظیفه‌شناس، با تقدیری مرموز عجین شده بود. چهره‌ی او حالتی عجیب داشت؛ انگار هر لحظه منتظر وقوع حادثه‌ای شوم و هولناک بود. او سال‌های اولیه‌ی زندگی‌اش را با خوبی و خوشی گذراند؛ گویی هیچ خبری از آن تقدیر محتوم نبود. بااین‌حال همه‌ی مردم از او دوری می‌کردند و واسیلی را چون جغدی شوم می‌دانستند که با نزدیک شدنش به زندگی‌‌شان، آن‌ها را هم مانند خودش شوربخت می‌کرد. اما پدر واسیلی مرد خوشبختی به نظر می‌رسید: با زنی زیبا و موقر ازدواج کرده بود و پسری به نام واسیلی و دختری به اسم ناستیا داشت. تااینکه پس از هفت سال زندگی مشترک، اولین واقعه‌‌ی منحوس رخ می‌دهد: پسر کوچک خانواده در رودخانه غرق می‌شود.

پدر واسیلی با خود فکر می‌کند که با چنین واقعه‌ای، خداوند در حال آزمایش صبر اوست؛ درست مانند زمانی که بردباری ایوب مورد امتحان الهی قرار گرفت. لئونید آندریف (Leonid Andreyev) در طول داستان زندگی واسیلی (Жизнь Василия Фивейского)، بارها به زندگی ایوب پیامبر اشاره می‌کند. از آن‌سو زن کشیش به الکل پناه می‌آورد و روز و شب شراب می‌نوشد. زن روزبه‌روز بیشتر در میان توهمات خودش غرق می‌شود؛ تااینکه شبی این خیال به او هجوم می‌آورد که برای رهایی از سوگ فرزندش، باید پسر دیگری به دنیا بیاورد. سرانجام این آرزوی همسر کشیش محقق می‌شود؛ اما پسری که جای واسیلی را می‌گیرد، ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آید. باری دیگر امتحان الهی، عیار ایمان کشیش را مشخص می‌کند. اما این امتحان‌ها تا کجا پیش می‌رود؟ آیا کشیش از این آزمون‌ها سربلند بیرون می‌آید یا در کشاکش با نیروهای اهریمنی، عاقبت تسلیم می‌شود؟ کتاب زندگی واسیلی (Life of Father Vassily) را بخوانید تا سرنوشت این کشیش نگون‌بخت بر شما روشن شود.

ماکسیم گورکی در خاطرات خود نقل می‌کند که روزی او و لیانید آندری‌یف درباره‌ی کشیشی با نام الکساندر آپالوف سخن می‌گفتند و آندری‌یف ناگهان اظهار علاقه به این داستان می‌کند و تصمیم می‌گیرد بر اساس زندگی این کشیش داستانی بنویسد. داستان زندگی واسیلی نخستین بار سال 1904 در ویژه‌نامه‌ی مجله‌ی دانش منتشر شد. لئونید آندریف این داستان را به خواننده‌ی اپرا، فئودور شالیاپین، تقدیم کرد؛ اما در نسخه‌های بعدی داستان، این تقدیم حذف شد. وقتی این داستان منتشر شد، کشیشان و مسیحیان از آن انتقاد کردند. آن‌ها عقیده داشتند که پدر واسیلی شخصیتی غیرواقعی است؛ زیرا روحانیون بسیار کمی هستند که در ایمان به خدا دودل می‌شوند. به گفته‌ی یکی از کشیشان، کتاب زندگی واسیلی طغیانی است علیه ایمان به خدا. اما منتقدان ادبی باور داشتند که لیانید آندری‌یف در این اثر خود رنج را با توصیفات بی‌بدیل خود به تصویر می‌کشد و به پرسش‌های ابدی انسان در باب عدالت پاسخ می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب زندگی واسیلی

قهرمان داستان‌های لئونید آندریف افرادی هستند در جست‌وجوی نیروهای اسرارآمیزی که زندگی و مرگ آن‌ها را کنترل می‌کند. در بیشتر داستان‌های این نویسنده یک نیروی بیرونی زندگی شخصیت اصلی را واژگون می‌کند و آن‌ها را در ورطه‌ی هلاکت می‌افکند. شخصیت‌هایی که آندریف خلق می‌کند از مرگ و نیستی با تمام وجودشان هراس دارند و بیش از آن، آینده‌ی نامعلوم به کابوس همیشگی آنان تبدیل می‌شود. پدر واسیلی نیز همواره در حالت آماده‌باش به سر می‌برد؛ گویی هیولایی در تاریکی منتظر دستوری است تا به‌سوی او هجوم آورد و تکه‌تکه‌اش کند.

حمیدرضا آتش‌برآب که دیگر آثار لئونید آندریف را نیز از زبان روسی به فارسی برگردانده، ترجمه‌ی کتاب زندگی واسیلی را با همکاری بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به بهترین نحو ممکن انجام داده است.

نکوداشت‌های کتاب زندگی واسیلی

  • هنوز هم به یاد دارم که هنگام خواندن کتاب زندگی واسیلی در آن شب بارانی، چگونه بر خود لرزیدم. (الکساندر بلوک)
  • چه وحشتی به جانم افتاد! چه کابوسی بود خواندن این داستان! (آنتون چخوف)

اقتباس سینمایی از کتاب زندگی واسیلی

در سال 1990 فیلم «تطهیر» (Ochishcheniye) بر اساس کتاب زندگی واسیلی ساخته شد. کارگردانی این محصول اتحاد جماهیر شوروی را دیمیتری شینکارنکو بر عهده گرفت و بازیگرانی چون الکساندر بالوف و آنا کامنکوا در آن نقش‌آفرینی کردند.

کتاب زندگی واسیلی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در مفاهیمی چون ایمان به خدا، معنای زندگی و رنج تأمل کرده‌اید، کتاب زندگی واسیلی را بخوانید. علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک روسیه از مطالعه‌ی این اثر لئونید آندریف لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب زندگی واسیلی می‌خوانیم

اما در هفتمین سال زندگی مشترک سعادتمندش و در بعدازظهر گرمی از ماه ژولای چنین اتفاق افتاد که بچه‌های روستا به آبتنی رفتند و همراهشان پسر پدرواسیلی را هم با خود بردند. نام پسرک هم واسیلی بود و درست مثل خودش ساکت و سبزه‌رو. آن‌روز واسیلی‌کوچولو رفت و غرق شد. همسر جوان کشیش که سراسیمه با جماعت به ساحل رودخانه دویده‌ بود، برای همیشه آن تصویر ساده و وحشتناک مرگ انسان را به‌خاطر سپرد؛ تپش‌های کشدار و شوریده‌ی قلبش که گویی هر ضربان آن واپسین ضربه بود؛ شفافیت عجیب فضایی که در آن انگار چهره‌های ساده و آشنا، پراکنده و از زمین جدا شده‌ بودند؛ صداهایی گنگ و گسسته که هر کلام منعقدش در فضا موج می‌زد و آرام در میان کلمات نوظهور جدیدی ذوب می‌شد. و این زن تا پایان عمر از روزهای روشن و آفتابی در هول‌وهراس بود، چراکه در چنین مواقعی به نظرش می‌رسید کمرهای عضلانی می‌بیند که زیر آفتاب می‌درخشند، پاهای برهنه‌ای که محکم در میان بوته‌های لگدشده‌ی کلم ایستاده‌اند و چرخش موزون چیزی سفید و درخشان که در دنباله‌اش بدن کوچک گرد و سبکی می‌غلتد، آن هم به‌شکل دهشتناکی نزدیک و به‌طرز وحشتناکی دور و انگار که تا ابد بیگانه.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی واسیلی
نویسنده
مترجمحمیدرضا آتش برآب
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-600-253-884-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی واسیلی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زندگی واسیلی

برای دریافت کتاب زندگی واسیلی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.