معرفی و دانلود کتاب ساعت ساز نابینا

عکس جلد کتاب ساعت ساز نابینا
قیمت:
۸۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ساعت ساز نابینا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ساعت ساز نابینا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ساعت ساز نابینا

کتاب ساعت ساز نابینا اثری است خواندنی از زیست‌شناس مشهور، ریچارد داوکینز، که در زمینه‌ی تکامل و فرگشت نگاشته شده. نویسنده در این اثر سعی داشته با ارائه‌ی استدلا‌ل‌هایی علمی برای مخاطب روشن سازد که چگونه تغییرات زیستی در طول زمان، از آغاز پیدایش تاکنون توانسته‌اند جهان امروز را با این حد از پیچیدگی و تنوع به وجود آورند. کتاب حاضر توانسته جایزه‌ی دبلیو. اچ. هاینمن را در سال 1986 از آن خود کند.

درباره‌ی کتاب ساعت ساز نابینا

ما از کجا آمده‌ایم؟ چطور طبیعت این همه گوناگونی و نظم را ایجاد کرده است؟ این دنیا با همه‌ی پیچیدگی‌هایش چگونه روبه‌جلو پیش می‌رود؟ آیا نقشه‌ی راهی وجود دارد؟ همه‌ی ما به نظم شگفت‌انگیز دنیای زیبای خود معترفیم، نظمی که آن را در همه جای جهان، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین اجزای هستی مشاهده می‌کنیم. نظم موجود در خلقت آسمان‌ها تا نظم جاری در بدن خودمان همیشه باعث شگفتی و تعجب ما بوده و هست. بااین‌اوصاف، همواره این سؤال در ذهن انسان‌ها وجود داشته که این نظم و پیچیدگی چگونه به وجود آمده. در طول تاریخ، فیلسوفان و دانشمندان بسیاری به این موضوع توجه کرده و به آن پرداخته‌اند تا بتوانند برای این پرسش اساسی بشر پاسخی جامع و قانع‌کننده بیابند.

ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) یکی از چنین دانشمندانی است که سعی داشته با توجه به شواهد علمی، پیچیدگی‌های موجود در طبیعت را با بهره‌گیری از نظریه‌ی فرگشت شرح بدهد. او کوشیده تا نشان دهد چگونه عامل تصادف در کنار انتخاب طبیعی باعث پیدایش موجودات جهان هستی شده است. داوکینز در کتاب ساعت ساز نابینا (The blind watchmaker) در تلاش بوده برای شما توضیح بدهد که چرا فرایند انتخاب طبیعی داروینی، نگرشی کاملاً صحیح و جامع نسبت به جهان هستی به شمار می‌آید. او باور دارد این نظریه نه‌تنها در سیاره‌ی ما، بلکه در سراسر کیهان مصادیق بسیاری دارد. نویسنده معتقد است موجودات زنده طی فرگشت به وسیله‌ی انتخاب طبیعی، در طول زمان، دچار تحول شده‌اند و صورت کنونی آن‌ها به این شکل پدید آمده.

معرفی و دانلود کتاب ساعت ساز نابینا

کتاب در یازده فصل تدوین شده و استدلال‌های نویسنده را در توضیح چگونگی فرگشت شامل می‌شود. داوکینز عنوان کتاب را از تشبیهی الهام گرفته که متخصص معروف الهیات، ویلیام پالی، به منظور توضیح خلقت موجودات در کتابش ارائه کرده بود. پالی از طریق برهان نظم، آفرینش جهان را شرح داده و آن را به کار یک ساعت‌ساز ماهر و توانا تشبیه کرده. داوکینز در کتاب خود از تشبیه ساعت‌ساز نابینا بهره برده و نشان داده که فرایند پیچیده‌ی فرگشت و انتخاب طبیعی، ساز‌وکاری خودکار و ناآگاهانه دارند. ریچارد داوکینز این موضوع را مطرح کرده که اگر انتخاب طبیعی را به‌عنوان بخشی از سازوکار موجود در جهان بپذیریم، باید آن را ساعت‌سازی نابینا تصور کنیم که بدون هدفی خاص، کارش را انجام می‌دهد.

نویسنده سپس در ادامه‌ی توضیحات خود بیان کرده انتخاب طبیعی هوشمند نیست و یک فرایند بی‌هدف و خودبه‌خودی محسوب می‌شود. داوکینز در تلاش بوده اثبات کند که در دنیا همه‌چیز بر طبق یک فرایند علمی و زیستی به پیش می‌رود، فرایندی که اجراکننده‌ی آن از مسیری که پیش گرفته، هیچ اطلاعی ندارد.

محمود بهزاد و شهلا باقری برگردان این اثر را به عهده داشته‌اند و انتشارات مازیار نیز آن را در ذیل مجموعه‌ی قلمرو علم چاپ نموده و در اختیار مخاطبان قرار داده.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌ قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

جوایز و افتخارات کتاب ساعت ساز نابینا

  • جایزه‌ی کتاب لس‌آنجلس تایمز برای Current Interest در سال 1987
  • جایزه‌ی دبلیو. اچ. هاینمن در سال 1986

نکوداشت‌های کتاب ساعت ساز نابینا

  • درست به اندازه‌ی همان زمانی که برای اولین بار منتشر شد، جذاب و جالب است. (نشریه‌ی اکونومیست)
  • داوکینز بیش از هر دانشمند دیگری در تلاش بوده زیست‌شناسی تکاملی را برای مخاطب عام، به صورتی قابل‌درک تشریح کند. (جان مینارد اسمیت)
  • کتابی که مجموعه‌ای از ایده‌های پیچیده را ارائه داده، بدون این‌که مخاطبان را خسته کند و حوصله‌ی آن‌ها را سر ببرد. (استیون پینکر، گاردین)
  • یکی از بهترین کتاب‌های علمی‌ای که تابه‌حال خوانده‌ام. (لی دمبارد، لس‌آنجلس تایمز)

کتاب ساعت ساز نابینا برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب ساعت‌ ساز نابینا را به علاقه‌مندان کتاب‌های علمی و زیست‌شناختی، به‌ویژه دنبال‌کنندگان مطالب مرتبط با موضوع خلقت، تکامل و فرگشت توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب ساعت ساز نابینا می‌خوانیم

دومین عامل ناباوری طبیعی مان درباره تکامل اعضای پیچیده‌ای مانند چشم انسان و گوش خفاش این است که ما از فرضیه احتمالات به صورت شمی استفاده می‌کنیم. اسقف مونتیفور به نقل از راون در مورد کوکو می‌گوید این‌ها تخم‌شان را در لانه پرندگان دیگر می‌گذارند که بعد آن پرندگان ناخواسته در نقش پدر و مادر جوجه‌هایشان عمل می‌کنند. مانند بسیاری از سازگاری‌ها زیست‌شناختی دیگر، در مورد کوکو سازگاری تنها همین یک مورد نیست بلکه متعدد است. چند واقعیت دیگر نیز وجود دارد که روش زندگی انگلی کوکو را نشان می‌دهد. مثلاً پرنده مادر عادت دارد در آشیانه پرندگان دیگر استراحت کند و جوجه‌اش عادت دارد پرنده میزبان را از لانه بیرون بیندازد. این دو کار به ادامه زندگی انگلی کوکو کمک می‌کند. راون می‌افزاید:

مشاهده می‌شود که توالی هر یک از این وضعیت‌ها برای موفقیت کل جریان لازم است، گرچه برای هر کدام به تنهایی نمی‌شود فایده‌ای در نظر گرفت. کل این خلقت باید همزمان صورت گرفته باشد زیرا تعداد حالاتی که ممکن است چنین مجموعه‌ای از واقعیت‌ها به صورت ناجور کنار هم قرار گیرند بسیار زیاد است.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: توضیح بسیار نامحتمل‌ها
فصل 2: طرح خوب
فصل 3: انباشته شدن تغییر کوچک
فصل 4: ردیابی فواصل حیوانی
فصل 5: قدرت و سوابق
فصل 6: منشأها و معجزه‌ها
فصل 7: تکامل سازنده
فصل 8: انفجارها و مارپیچ‌ها
فصل 9: نگاهی دیگر به نقطه‌باور‌ی
فصل 10: یگانه درخت واقعی حیات
فصل 11: رقیبان محکوم
کتابشناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ساعت ساز نابینا
نویسنده
مترجممحمود بهزاد، شهلا باقری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات386
زبانفارسی
شابک978-964-5676-75-7
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ساعت ساز نابینا

رضا نفیسی
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
از بهترین کتاب‌هایی که خواندم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ساعت ساز نابینا

برای دریافت کتاب ساعت ساز نابینا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.