معرفی و دانلود کتاب هزار مغز: نظریه‌ی جدیدی برای هوش

عکس جلد کتاب هزار مغز: نظریه‌ی جدیدی برای هوش
قیمت:
۶۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هزار مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هزار مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هزار مغز: نظریه‌ی جدیدی برای هوش

اگر شما هم برای سؤالات بی‌شماری که درباره‌ی دنیای مغز و سازوکار هوشمندانه‌ی آن در ذهن دارید، به دنبال جوابی کامل و مطمئن هستید، پس جای درستی آمده‌اید! کتاب هزار مغز به قلم جف هاکینز و ریچارد داوکینز، محلی برای آشنایی با ساختار شگفت‌آور و البته پیچیده‌ی دستگاه مغز است. اگر دوست دارید بدانید سلول‌های دستگاه عصبی چگونه هوشمندانه رفتار می‌کنند و هوش مصنوعی چگونه با استفاده از الگوی مغز توسعه یافته است، کافی‌ست‌ نگاهی به این کتاب خواندنی بیندازید.

درباره‌‌ی کتاب هزار مغز

تحقیق و کاوش در دنیای مغز و عجایب آن، موضوع تازه‌ای برای مطالعات علمی انسان نیست. بااین‌حال، جهان مغز آن چنان پر از عجایب و نقطه‌های تاریک و کشف‌نشده‌ است، که توان علمی و محدودیت‌های بشر، زمان خیلی بیشتری برای دستیابی به آن لازم دارد. در این میان، موضوع تازه و پرسروصدایی مثل «هوش مصنوعی»، سؤالات و شگفتی‌های بشر درباره‌ی سیستم مغز و کارکرد آن را دوچندان کرده است. کتاب هزار مغز (A Thousand Brains) حاصل پژوهش‌های جف هاکینز (Jeff Hawkins) و ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) و همچنین تیم قوی آن‌ها در دنیای علوم اعصاب است که در قالب اثری خواندنی و پرکشش، کار ورود به دنیای پر پیچ‌وخم و اعجاب‌برانگیز مغز را برای سایر علاقه‌مندان راحت کرده.

به گفته‌ی نویسندگان کتاب هزار مغز، این اثر را نباید در شب خواند، چرا که مطالب جذاب و سرگرم‌کننده‌ی آن خواب را از چشم هر خواننده‌ای می‌رباید! این کتاب سرشار از نکات متنوع و پرکاربرد است که ما را به پاسخ سؤالات بسیاری درباره‌ی سازوکار مغز و سلول‌های عصبی وصل می‌کند. نویسندگان این کتاب با شواهد علمی و قانع‌کننده، به ما خواهند آموخت که مغز چگونه برای یادگیری و شناخت بیشتر، دست به ساختارهایی نقشه‌مانند می‌زند و برای هر موضوعی، نه تنها یک نقشه بلکه چندین هزار نقشه و مدل می‌سازد، گویی مغز هریک از ما در واقع هزاران مغز است که به طور هم‌زمان کار می‌کند. از این رو نویسندگان کتاب، نظریه‌ی خود را با نام «هزار مغز» مطرح می‌سازند و با کشف معمای ساختار هوشمند مغز، برای سؤالات مهم بشر در خصوص ادراک و شناخت، به جواب‌های کامل‌تری می‌رسند.

در ادامه‌ی این کتاب پرکشش و با اطلاعاتی که از تحقیقات نویسندگان به دست آمده، به خوبی خواهیم فهمید که ذهن چگونه دنیای پیرامون را درک می‌کند، حس فردیت در افراد چگونه ایجاد می‌شود، تفکرات مختلف از کجا می‌آیند، هوش توسط سلول‌های مغز چگونه شکل می‌‌گیرد و در نهایت، موضوع جذاب و امروزی «هوش مصنوعی» چگونه راه خود را از میان نظریه‌ی هزار مغز، باز می‌کند و تحولی اساسی به آینده‌ی جمعی بشر و شیوه‌ی زندگی می‌بخشد.

این کتاب اولین‌بار در سال 2021 منتشر شده و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر مازیار و ترجمه‌ی خوب قاسم کیانی‌مقدم به دست علاقه‌مندان دنیای علم رسیده است.

جوایز و افتخارات کتاب هزار مغز

  • از بهترین کتاب های فایننشال تایمز (Financial Times) در سال 2021؛
  • در لیست کتاب‌های موردعلاقه‌ی بیل گیتس در سال 2021.

نکوداشت‌ها کتاب هزار مغز

  • کتاب هزار مغز ما را به سفری از تکامل مغز تا انقراض گونه‌های ما خواهد برد. در طول مسیر، نویسنده به زیبایی آناتومی عصبی و اکتشافات برجسته در حوزه‌ی علوم اعصاب را توصیف می‌کند. نویسنده در این کتاب خواننده را دائماً درگیر می‌سازد. (نیویورک تایمز)

  • در این کتاب جذاب، جف هاکینز نظریه‌ی جدیدی را در مورد ماهیت هوش انسانی ارائه می‌دهد و از پیامد‌های ایجاد هوش مصنوعی می‌گوید. (فایننشال تایمز)

  • علوم اعصاب بیش از صد سال است که در بیابان‌های مغز جست‌وجو می‌کند، حال کتاب هزار مغز، نقشه‌ای از این بیابان را به دست ما می‌دهد! جف هاکینز سؤالاتی را مطرح می‌کند که اکثر دانشمندان علوم اعصاب جرأت نمی‌کنند بپرسند و او پاسخ‌ سؤالات خود را در یک نظریه‌ی جدید پیدا می‌کند. (هنری مارکرام، پژوهشگر)

کتاب هزار مغز برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب جذاب و خواندنی را به تمامی علاقه‌مندان به دنیای پرشگفت مغز و همچنین علاقه‌مندان به موضوع پرطرفدار هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کنیم.

با نویسندگان کتاب هزار مغز بیشتر آشنا شویم

جف هاکینز (متولد 1957) دانشمند عصب‌شناس و همچنین مهندس و تاجر آمریکایی است. او در دانشگاه کرنل تحصیل کرد و در سال 1979، مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی مهندسی برق گرفت. در ادامه، هاکینز به علوم عصب‌شناسی روی آورد و توجه‌ او به‌ طور ویژه به ارتباط میان علوم اعصاب و هوش ماشینی جلب شد. در همین راستا، هاکینز مرکزی علمی با نام Numenta تأسیس کرد که کار آن تلاش برای گسترش فناوری هوش مصنوعی با الهام از سازوکار مغز است. او همچنین چندین اثر پژوهشی در حوزه‌ی عصب‌شناسی و هوش ماشینی به چاپ رسانده است.

ریچارد داوکینز (متولد 1941) پژوهشگر و زیست‌شناس تکاملی اهل بریتانیا است. داکینز همچنین از اعضای ممتاز کالج نیوآکسفورد است. عمده‌ی شهرت این دانشمند بابت اثر او با نام «ژن خودخواه» بود که قدمی جدید در نظریه‌ی تکامل به حساب می‌آمد. داکینز همچنین بابت تحقیقات ارزنده‌ی خود در حوزه‌ی زیست‌شناسی، برنده‌ی چندین جایزه‌ی علمی و دانشگاهی شده است.

در بخشی از کتاب هزار مغز: نظریه‌ی جدیدی برای هوش می‌خوانیم

وقتی روی یک مسئله کار می‌کنیم، به چیزهایی برمی‌خوریم که من به آن‌ها محدودیت می‌گویم. محدودیت‌ها چیزهایی هستند که جواب مسئله‌ی ما باید آن‌ها را در نظر بگیرد. چند مورد محدودیت را هنگام بحث درباره‌ی حافظه‌ی دنباله‌ای بیان کردم، مثلاً شرط نام بردن آهنگ. آناتومی و فیزیولوژی مغز هم جزو محدودیت‌ها است. نظریه‌ی مغز باید نهایتاً تمام جزئیات مغز را توضیح دهد، و یک نظریه‌ی صحیح هیچ‌کدام از این جزئیات را نباید نقض کند.

هرچه مدت بیشتری روی یک مسئله کار کنید، محدودیت‌های بیشتری را کشف می‌کنید و تصور کردن راه‌حل سخت‌تر می‌شود. لحظات اکتشاف که در این فصل شرح دادم، در ارتباط با مسائلی است که ما چندین سال بر روی آن‌ها کار می‌کردیم. بنابراین، آن مسائل را به‌طور عمیق می‌شناختیم و لیست محدودیت‌های آن‌ها خیلی طولانی بود. هرچه تعداد محدودیت‌های تأمین شده در یک راه‌حل بیشتر باشد، احتمال درست بودن آن به‌طور نمایی افزایش می‌یابد. مانند حل کردن یک جدول کلمات متقاطع است: خیلی وقت‌ها چندین کلمه هستند که برای یک قسمت جور درمی‌آیند. اگر دو کلمه‌ی متقاطع پیدا کنید که هر دو جور دربیایند، احتمال خیلی بیشتری دارد که هر دوی آن‌ها درست باشند. اگر ده کلمه‌ی متقاطع پیدا کنید، احتمال اینکه همگی آن‌ها غلط باشند، خیلی کم است. می‌توانید جواب را بدون هرگونه نگرانی با خودکار بنویسید.

لحظات اکتشاف زمانی رخ می‌دهد که یک ایده‌ی جدید چندین محدودیت را تأمین می‌کند. هرچه مدت بیشتری روی مسئله‌ای کار کرده باشید - و در نتیجه، هرچه محدودیت‌های بیشتری در راه‌حل شما تأمین شود - احساس اکتشاف عمیق‌تر خواهد بود و اطمینان بیشتری نسبت به درستی جواب خواهید داشت. این ایده که نوقشر مملو از چارچوب‌های مرجع است، به چنان محدودیت‌های زیادی پاسخ می‌داد که بلافاصله فهمیدم که درست است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش 1. درک جدیدی از مغز
فصل 1. مغز قدیم‌-‌مغز جدید
فصل 2. ایده‌ی بزرگ ورنون مونتکاسل
فصل 3. مدلی از جهان در سر شما
فصل 4. مغز رازهایش را آشکار می‌کند
فصل 5. نقشه‌هایی در مغز
فصل 6. مفاهیم، زبان، و تفکر سطح بالا
فصل 7. نظریه‌ی هزار مغز هوش
بخش 2. هوش ماشینی
فصل 8. چرا در هوش مصنوعی از «هوش» خبری نیست
فصل 9. زمانی که ماشین‌ها خودآگاه باشند
فصل 10. آینده‌ی هوش ماشینی
فصل 11. خطرات وجودی هوش ماشینی
بخش 3. هوش انسانی
فصل 12. باورهای نادرست
فصل 13. خطرات وجودی هوش انسانی
فصل 14. ادغام مغز و ماشین
فصل 15. برنامه‌ریزی برای میراث بشریت
فصل 16. ژن‌ها در مقابل دانش
افکار پایانی
سپاسگزاری
خواندنی‌های پیشنهادی
نمایه
در تحسین کتاب
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هزار مغز: نظریه‌ی جدیدی برای هوش
نویسنده،
مترجمقاسم کیانی مقدم
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-7061-20-8
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه، کتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هزار مغز

Amir
۱۴۰۲/۸/۳۰
روش‌های تحلیل مغز کامل توضیح داده شده و میشه از ایده هاش تو هرجا استفاده کرد
بهاره پاکپور
۱۴۰۲/۱۱/۳
کتابی تخصصی اما به زبان ساده و عامیانه در مورد نحوه‌ی عملکرد مغز و مفهوم هوش
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب هزار مغز

برای دریافت کتاب هزار مغز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.