معرفی و دانلود کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

عکس جلد کتاب سرزمین گوجه‌های سبز
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سرزمین گوجه‌های سبز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سرزمین گوجه‌های سبز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

کتاب سرزمین گوجه‌های سبز نوشته‌ی هرتا مولر یکی از برجسته‌ترین و به‌یادمادنی‌ترین آثار ادبیات آلمان محسوب می‌شود و مولر به واسطه‌ی این اثر برنده‌ی جوایز بسیاری شده است. او زندگی تعدادی دانشجو را را روایت می‌کند که برای فرار از استبداد رومانی راهی کشور آلمان می‌شوند تا از فقر و فلاکت فرار کنند.

رمان سرزمین گوجه‌های سبز (The Land of Green Plums) روایتی دهشتناک از کشوری است که بر اساس آرمان‌هایش قرار بود در مقابل استبداد بایستد و مردم در آن زندگی کنند اما اکنون سرزمینی پر از ترس، فقر و وحشت شده است و حکومت استبدادی به تمامی ابعاد زندگی مردمش نفوذ کرده است و جوانان دیگر امیدی به فردای خود در این دیار ندارند.

خلاصه‌ای از رمان سرزمین گوجه‌های سبز:

داستان سرزمین گوجه‌های سبز، درباره‌ی دختری از تبار آلمانی‌های رومانی است که به همراه پنج دوست خود در دوره‌ی سیاه استبداد زده‌ی نیکولای چائوشسکو زندگی می‌کند. مولر، در رمان خود، به شیوه‌ی پست‌مدرن و با استفاده از استعارات و کنایه‌های مکرر، زندگی در دوران دیکتاتوری را به عنوان صدای قشر دانشجو برای شما به تصویر می‌کشد.

زیبایی این کتاب در این است که خود مولر چنین زندگی‌ای را تجربه کرد و در همین دوران در کشور رومانی بود و بارها با دستگاه‌های حکومتی درگیر و حتی تهدید به مرگ شد.

نویسنده با زیرکی تمام، در ابتدای اثرش، شعری از «جلو ناوم» شاعر شهیر رومانیایی را می‌آورد. شعری که چندین مرتبه در طول داستان تکرار می‌شود. پیام شعر، یکی از مهم‌ترین پیام‌های اثر اوست: در فضای دهشتناک دیکتاتوری، دوستان شاید همدیگر را دوست داشته باشند اما وحشت، فقر، و بیکاری آن‌قدر بر آن‌ها مستولی شده و آن‌قدر در خود گرفتارند که در فضای سردِ مرگ عواطف انسانی، یا دست به خیانت می‌زنند و یا دست به رها کردن یکدیگر.

مهم‌ترین عنصر این اثر نابِ مولر را باید شاعرانه‌گی او در سبک «رئالیسم جادویی» دانست. شکل زبان روایت، ساده و برای همه قابل‌فهم است اما استعارات و کنایه‌های پیچیده‌ی آن به قدری زیبا به کار برده شده، که می‌تواند خواننده‌ی زیبایی‌شناس را شیفته‌ی خود ‌کند. روایتی پست‌مدرن را می‌شود از خلال جملات عمیق این رمان دریافت. داستانی چندلایه که با طرح عمقِ رازآلودِ دیدگاه‌ها و پدیده‌ها، شما را به هزارتوی ساختار خود می‌کشاند و چنان اثری عمیق در سویدای ذهن و قلبتان به جا می‌گذارد که وقتی به خط پایانی داستان می‌رسد، پی می‌برید که در سفری ناب و مکاشفه‌ای شعورمندانه با نویسنده همراه بوده‌اید. مسیری که بسیاری از واقعیت‌ها را به او نمایانده است.

از نگارش سیال هرتا مولر (Herta Muller) باید گفت. نگارشی که از حیث زیبایی‌شناختی، باید آن را تحسین کرد. مولر، با تبحر تمام، جریان سیال ذهن را طوری خلق می‌کند که فضای وهم‌آلودش در دنیای واقعیت، بیش از هر چیزی خواننده را می‌ترساند. او، با هنرمندی تمام جادوی رئالیسم را به کار می‌گیرد تا واقعیت زشت و دهشتناک دورانی سیاه که جامعه‌اش تجربه کرد را به تصویر بکشاند.

افتخارات کتاب سرزمین گوجه‌های سبز:

سرزمین گوجه‌های سبز، در سال 1998 موفق به دریافت جایزه‌ی معتبر «ایمپک» دوبلین و در سال 2009 موفق به دریافت جایزه‌ی «نوبل» به عنوان معتبرترین جایزه‌ی دنیای ادبیات شد.

هرتا مولر را بیشتر بشناسیم:

مولر در کشور رومانی و در سال 1953 به دنیا آمده و اکنون در کشور آلمان زندگی می‌کند. وی در رشته‌ی زبان آلمانی تحصیل کرد و بعد از آن در آلمان در سمت مترجم و معلم اشتغال پیدا کرد. نخستین اثر این چهره‌ی ادبی در سال 1987 منتشر شد.

در بخشی از کتاب سرزمین گوجه‌های سبز می‌خوانیم:

در شهر هم درختان توت یافت می‌شد اما نه در خیابان‌ها؛ در حیاط‌ خانه‌ها. و نه در هر خانه‌ای. فقط در خانه‌ی آدم‌قدیمی‌ها. در زیر درخت، یک صندلی راحتی قرار داشت که روکش نشیمن‌گاه آن از جنس مخمل بود. اما مخمل، لکه‌دار و پاره‌پاره بود. وسط آن سوراخ شده بود و تکه‌ای از زیر آن، معلق در هوا. سطح مخمل به‌علت این‌که خیلی روی آن نشسته بودند، سفت و له به نظر می‌رسید. رشته‌های ریش‌ریش‌شده‌ی مخمل همچون گیسوان بافته شده به نظر می‌رسید. اگر کسی بر روی آن صندلی کهنه می‌نشست، رشته‌های تازه‌ای بیرون می‌زد؛ رشته‌هایی که روزگاری سبز بودند.

در حیاطِ درختان توت، گاهی سایه‌ای آرامش‌بخش بر صورت همان آدم‌قدیمی می‌افتاد. آرامش‌بخش بودن سایه را می‌دانم چون گاهی بی‌خبر خطر را به جان خریده و وارد این‌گونه حیاط‌ها می‌شدم و البته دیگر خیلی کم به آن‌جا برمی‌گشتم. در بحبوحه‌ی همان لحظه‌ی آرامش‌بخش، شعاع نور از لابه‌لای برگ‌های بالای درخت توت به صورت آن آدم قدیمی می‌تابید و راز دیاری دوردست را برملا می‌کرد.

مسیر نور را که دنبال می‌کردم، تا ستونِ فقرات‌ام می‌لرزید، چرا که منبع آرامش، شاخه‌های درخت توت نبود بلکه تنهایی چشمانِ آن آدمِ قدیمی آن را خلق می‌کرد. دوست نداشتم کسی مرا آن‌جا ببیند؛ کسی که از من بپرسد که آن‌جا چه می‌کنم؛ راستش، من کاری نمی‌کردم. فقط داشتم پرسه می‌زدم. مدت زیادی به درخت‌های توت خیره می‌شدم و قبل از خروج از آن‌جا، برای بار آخر به چهره‌ی آن‌کسی که روی صندلی نشسته بود، نگاه می‌کردم؛ چهره‌ای که بیان‌گر یک روستا و دیار بود. من به چشم خود دیدم که مردان و زنان جوان، با کیسه‌ای بر دوش که یک درخت توت در آن بود، روستای خود را ترک می‌کردند و یک‌به‌یک، درخت توت به حیاط‌های شهر می‌آوردند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سرزمین گوجه‌های سبز
نویسنده
مترجممحمدرضا صامتی
ناشر چاپیانتشارات سفیر قلم
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-7435-35-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

MoonRiver
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
قطعاً خوانشِ این کتاب قرار نیست ساعاتی مفرح را برای خواننده رقم بزند. داستان در کشور رومانی، زمانی اندک پس از جنگ، که قرار نیست نمایشی گل درشت و زننده از دیکتاتوری باشد، بلکه اتفاقات و تاثیرات ریز ولی کشنده و نابودگرِ زندگی در آن خفقان را به تصویر می‌کشد. زندگی شخصیت اصلی با سه دوست زمان و لحظه خرد دانشجویی‌اش لحظه شدن استخوان‌های آزادی زیر پای خفقان و ظلم. ظلمی غیر قابل فهم برای آدم‌هایی عادی و ساده که جاهایی بیشتر شبیه تفریح برای شکنجه‌گر است تا سیاست. اگر به داستان زندگی مردمان اروپای شرقی در دوره‌ی پس از جنگ دوم جهانی علاقه دارید، حتماً کتاب رو بخونید. کتاب مانند درخت توسی است که دستگیره‌ای دارد و شما را به درون خود می‌کشد.
وحید
۱۴۰۱/۱۱/۴
ابتدا فکر کردم من متوجه نمیشم
بعد پیش خودم گفتم شاید بد ترجمه شده
نمیدونم شاید نویسنده اصلی بد کار کرده باشه یا با درست نوشتن یا رعایت بعضی اصول رو بلد نبوده
از همان ابتدای داستان گیج میشوید
قلم ساده اس اما‌ای کاش ابتدای داستان شخصیت هاشو توصیف میکرد تا در ذهن بدونم مثال: آرایشگر چندسالشه چه نه
چهره‌ای داره اینکه در آخرای داستان تازه روشن کنه
در صفحه ۱۰۰ به بعد متوجه شدم که راوی اصلی دختره!!
چون از ابتدا روشن نکرده بود داستان از زبان چه شخصی گفته میشه.
خلاصه
خدارو شکر تموم شد
اگر نخواندید پیشنهاد میکنم بهش توجهی نکید.
sadaf khd
۱۴۰۱/۱۰/۲۵
این کتاب به صورت خاصی نوشته شده و تقریبا سخت خوان هست یعنی برای منکه اینطور بود
حتی ترجمه‌ی دیگه‌ای هم تهیه کردم ولی کاملا مشابه هستن شاید اون ترجمه کمی روون تر باشه ولی در کل یکین
کتابی نیست که اگر نخونید چیزیو از دست داده باشید ولی کتاب راجب دختران دانشجوعه و دوران خفقان سیاسی و فقر حاکم اون
زمان داستان
بعضی جملاتش محسور کنندس واقعا
ولی کتاب جوری نیست که داستان پیوسته‌ای داشته باشه
در کل اگر علاقه به رمان‌های خاص و فضاهای سیاسی و دارک دارید میتونید ازش لذت ببرید
zahra eshaghi
۱۴۰۱/۳/۱۹
یه کتاب تاریک و تلخ که حاوی لایه‌های سیاسی و اجتماعی هست، داستان در زمان حکومت کمونیستی حاکم بر رمانی روایت میشه و داستان چند دوست هست که به امید زندگی بهتر از روستا راهی شهر میشن ولی.... شیوه داستان پردازی پراکنده و غیر خطیه و توصیفات زیادی داره که ارتباط با داستان رو سخت میکنه. فضای خفقان آور، و زوال، ناامیدی اندوه حاکم بر جوامع دیکتاتوری رو میشه از همون صفحات اول به خوبی حس کرد، در کل این کتاب رو به علاقمندان به تاریخ و علوم سیاسی پیشنهاد میکنم.
فرزانه فرزانه
۱۳۹۹/۱۱/۱۰
نمیدونم مشکل از ترجمه بود یا چی، بعضی جاهاشو متوجه نشدم ولی کل داستان خوب بود... میشد کاملا توی فضای سیاه داستان غرق شد. همه توصیفاتش همزمان ناامیدی، ترس و عشق و نفرت رو به تصویر میکشید، در کل اگر میخواین یه اثر متفاوت رو تجربه کنین حتما بخونینش ولی قبلش درباره‌ی ترجمه‌های دیگه‌ی این اثر جستجو کنین شاید ترجمه‌ی بهتری بود
سید علی اسماعیلی
۱۴۰۰/۱۲/۱۵
بعضی از قسمت‌ها جا داشت که ترجمه روان تر باشه و کتاب هم سبک خاصی داره که ممکن همه باهاش ارتباط برقرار نکنن. به دوستانی که قصد دارن کتاب رو بخونن توصیه میکنم مطالعه این کتاب رو به طور پیوسته انجام بدن تا به خاطر غیر خطی بودن روند، انسجام داستان در ذهنشون از بین نره.
نیلوفر معتبر
۱۴۰۰/۵/۹
اولین چیزی که درباره این کتاب باید بگم اینه که سبکش، به شدت خاص و متفاوته و ممکنه هر خواننده‌ای باهاش ارتباط برقرار نکنه!
ترجمه‌اش هم کاملاً روانه و روند داستان، تقریباً غیرخطیه... من که پسندیدمش و فکر می‌کنم درک شرایط و فضای اختناق آمیزش، چندان سخت نیست!
آنیتا ارزانی
۱۴۰۰/۳/۱۶
با تشکر از کتابراه، من هیچ ارتباطی با کتاب نگرفتم، شاید بخاطر اینکه سبک اون برام قابل هضم نیست. ولی از تنوع کتابهایی ک در اختیار خواننده میگذارید، عمیقا قدر دانی میکنم. موید باشید.
زهرا روشن
۱۴۰۰/۸/۱۲
واقعا هدف این کتاب چی بود؟! زندگی یه تعداد آدم بدبخت رو به تصویر کشیده بود که نه سر داشت نه ته. نفهمیدیم خودکشی کرده بودن یا اون سروانه گشته بودتشون. اصلا چرا سروانه دنبالشون بود؟
mohsen ebi
۱۳۹۹/۱۱/۲
کتاب خوبی بود و دوست داشتم, پیشنهاد میکنم حتما بخونیدش. متنش یکم سنگینه و فهمش راحت نیست ولی قشنگ و جذابه.
ترجمه کتاب عالی بود.
فاطمه نورا
۱۳۹۹/۹/۱۹
به نظر کتاب فلسفی و قشنگیه کامل نخوندم ولی دوسش دارم امیدوارم پایانش هم مثل شروع قشنگ باشه
فهیمه محی الدین جعفری
۱۴۰۰/۴/۱۶
ترجمه کتاب خیلی عالی نیست.. ولی مثل ایران... کشوری که پیشرفت نکرد... چون همیشه نگاهش به بیرون بود... نه به خودشون که کتاب بخونن و سطح جامعه را بالا ببرند
سمیه برازنده
۱۴۰۰/۱/۵
کتاب بدی نبود ولی یکم از این شاخه به اون شاخه میرفت و باید با تمرکز کامل کتاب رو میخوندی تا کامل متوجه اوضاع و اتفاقات بشی
شیرین خطیبی
۱۳۹۹/۱۰/۲۶
یاترجمه خیلی ناقصه یامن نمیفهممش، به هرحال ۷۷صفحه ازکتابوخوندم ولی اصلانتونستم باهاش ارتباط برقرارکنم، هیچی معلوم نیست واقعا
حمیده رحمانی
۱۴۰۰/۴/۲۸
با وجود تعریف زیادی که از این کتاب شنیدم ولی برای من کتاب جالبی نبود و نتونستم با فضای داستان ارتباطی برقرار کنم.
مشاهده همه نظرات 41

راهنمای مطالعه کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

برای دریافت کتاب سرزمین گوجه‌های سبز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.