معرفی و دانلود کتاب سزار بیروتو

عکس جلد کتاب سزار بیروتو
قیمت:
۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سزار بیروتو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سزار بیروتو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سزار بیروتو

کتاب سزار بیروتو ماجرای زندگی بازرگانی ساده‌دل را روایت می‌کند که فریبکاران ثروتش را از چنگش درمی‌آورند و او را به ورطه‌ی ورشکستگی می‌کشانند. انوره دو بالزاک در این رمان، شرح تلاش‌های قهرمان کتاب خود را برای بازیابی ثروت، شرافت و آبروی خود، نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب سزار بیروتو

انوره دو بالزاک (Honoré de Balzac) در رمان‌های رئالیستی خود از تجربیات زندگی شخصی‌اش سود می‌برد تا به نمایش دقیق نفس انسانی برسد. بالزاک که طلبکارهای زیادی داشته و حتی راهی مخفی برای فرار از دست طلبکاران در خانه‌ی خود باز کرده بوده، در کتاب سزار بیروتو (César Birotteau)، شخصیتی را به تصویر می‌کشد که علی‌رغم کسب‌وکار موفقش، در گرداب بدهکاری‌های فراوان می‌افتد و تا مرحله‌ی ورشکستگی پیش می‌رود. این مرد که سزار نام دارد حالا نه‌تنها برای مالِ ازدست‌رفته‌اش، بلکه برای شرافت و آبرویش می‌جنگد!

معرفی و دانلود کتاب سزار بیروتو

انوره دو بالزاک در زندگی شخصی خود سودای ثرومند شدن در سر داشت و به همین سبب وارد دنیای تجارت شد، اما نه‌تنها به مال‌اندوزی نرسید، بلکه به ورشکستگی دچار شد. با وجود این، او با سه ‌سال بازرگانی توانست از طرز ‌کار و روحیات و عادات و رسوم پیشه‌وران، بازرگانان، دلالان، صرافان و بانک‌داران و امثال این‌ها آگاه شود و در آثارش از این تجارب و معلومات بهره‌ی بسیار بَرد. بالزاک فکری بزرگ در سر می‌پروراند و نقشه‌ای شگرف برای کار خود کشیده بود. این نقشه عبارت بود از تجسم و تصویر و توصیف جهات مختلف زندگی دورانی که در آن می‌زیست. او می‌خواست نقش هراسناک پول را در زندگی اجتماعی و تأثیر محیط و اجتماع را در انسان‌ها نشان دهد؛ یعنی رمان اجتماعی را جانشین رمان فردی کند. حاصلِ آن کتاب سزار بیروتو شد که یکی از جلد‌های مجموعه‌ی کمدی انسانی بالزاک شمرده می‌شود؛ مجموعه‌ای که شامل 91 رمان پایان‌یافته و 46 اثر ناتمام است و بالزاک در آن‌ها روح جامعه‌ی قرن نوزدهم فرانسه را به تصویر می‌کشد.

کتاب سزار بیروتو ماجرای یک بازرگانِ عطر را روایت می‌کند که طی سال‌ها تلاش و کوشش به ثروتی مطلوب دست می‌یابد و کسب‌وکار خود را رونق می‌بخشد، اما با سادگی تمام و با حرص نسبت‌به ثروت‌اندوزیِ بیشتر، وارد معامله‌ای مشکوک می‌شود و فریب کلاهبرداران را می‌خورد. این معامله نه‌تنها او را به سود و ثروت نمی‌رساند، بلکه به کام ورشکستگی می‌کشاند. در زمان نشر این کتاب برخی منتقدان شخصیت سزار، قهرمان کتاب سزار بیروتو، را فراتر از یک انسان معمولی دانستند و بالزاک را به باد انتقاد گرفتند. انوره دو بالزاک که شش سال در حال پرداختِ این شخصیت بوده، امید نداشته که یک دکان‌دار ساده با مشکلات و مسائل پیش‌پاافتاده بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند. بنابراین او لازم دانسته کمی وجهه‌ی پرهیزکارانه به شخصیتش ببخشد، اما نه آن‌قدر که از یک انسان معمولی فاصله بگیرد. سزار را نمی‌توان یک قهرمان دانست؛ هیچ‌یک از کارهایش قهرمانانه نیست، اما با چنگ زدن به پرهیز و غریزه‌ی پاکش در همه‌ی مراحل افول، حتی زمانی که در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد، می‌تواند خود را برهاند و از سقوطِ بیشترش جلوگیری کند.

همه‌ی شخصیت‌های رمان سزار بیروتو روحِ زنده و واقعی دارند و به‌دقت از طبقات اجتماعی مختلف برگزیده شده‌اند. انوره دو بالزاک در پرداختِ شخصیت‌های متنوع بسیار خوب عمل می‌کند و هرگز تمام شخصیت‌هایش را شبیه به هم در نظر نمی‌گیرد. او هم بازرگانانی شریف و درستکار نظیر سزار را به مخاطب می‌شناساند و هم دسته‌ای از صرافان و بانک‌داران حریص را که در طبقه‌ی اجتماعی بالاتری قرار دارند، معرفی می‌کند. سزار برای رهایی از بدهی و ورشکستگی بارها از بانک‌داران تقاضای وام می‌کند، اما همه‌ی آن‌ها در توطئه‌ای که برای سزار چیده شده هم‌دست هستند و از کمک به او خودداری می‌کنند. این دسیسه توسط یکی از فروشندگان قدیمی و اخراج‌شده‌ی سزار برنامه‌ریزی شده که در طلب انتقام از اوست. حال باید دید بالزاک سزار را تنها با اتکا به شرافت از مهلکه نجات می‌دهد یا او را هرچه بیشتر در این باتلاق غرقه می‌سازد؟

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب سزار بیروتو را با ترجمه‌ی اردشیر نیکپور منتشر کرده است.

کتاب سزار بیروتو برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دوست‌داران رمان‌های فرانسوی و داستان‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب سزار بیروتو می‌خوانیم

الکساندر کروتا نزدیکی‌های ساعت هفت شب سزار را به خانه‌اش آورد. سزار با این اندیشه که پیش زنش می‌رود، رنگ روی خود را باز‌یافت. محضردار جوان از روی دل‌سوزی زودتر از او به خانه‌اش رفت تا به خانم بیروتو بگوید که گویا خون به سر شوهرش زده است. با حرکتی که با دست خود کرد و خواست بدان وسیله آشفتگی مغز را برساند، به زن بیروتو گفت: «افکارش پریشان شده است. شاید لازم باشد از او خون بگیرند یا زالو به تنش بیندازند».

کنستانس گفت: «چنین پیشامدی می‌بایست بشود. شبح ‌بلا از هزار‌فرسنگی دیده می‌شد: او پیش از آمدن زمستان احتیاط‌های طبی لازم را نکرد و از دو ماه پیش چون محکوم به اعمال شاقه‌ای کار کرد و جان کند، مثل این‌که نتوانسته بود نان خود را در‌بیاورد...».

زن و دختر سزار از او خواستند که به رختخواب برود و سپس کسی را به‌دنبال دکتر هودری، پزشک مخصوص بیروتو، فرستادند. هودری پیر از پزشکان مکتب مولیر و هوادار سر‌سخت دواهای قدیم عطاری بود و با این‌که مراجعان بسیار داشت، در دادن دارو به بیماران خود نه از پزشک‌نمایان پیش‌تر بود و نه عقب‌تر. او آمد و بر چهره‌ی سزار نگاه کرد و دستور داد بی‌درنگ مر‌هم خر‌دل بر کف پایش بنهند: او در بیمار خود آثار دویدن خون به مغز دیده بود.

کنستانس پرسید: «سبب این بیماری چیست؟»

در این دم سزارین آمد و حرفی در گوش پزشک گفت و او به کنستانس جواب داد: «هوای مرطوب».

فهرست مطالب کتاب

توضیح ناشر
مقدمه‌ی مترجم
کمدی انسانی
داستان سزار بیروتو
مقدمه
قسمت اول: سزار در اوج ترقی
فصل اول: گفت‌و‌گوی زن و شوهر
فصل دوم: پیشینیان سزار بیروتو
فصل سوم: تخم‌های بدبختی
فصل چهارم: خرج‌های بیش از اندازه
‌فصل پنجم: فیلسوف حقیقی و کیمیاگر بزرگ
فصل ششم: دو ستاره
فصل هفتم: مجلس بزم
قسمت دوم: سزار در گیر‌ و‌ دار بدبختی
فصل هشتم: آذرخشی چند
فصل نهم: بلای ناگهانی
فصل دهم: بانک‌دار بزرگ
فصل یازدهم: یک دوست
فصل دوازدهم: آخرین روز مردی ورشکسته
فصل سیزدهم: اعلام ورشکستگی
قسمت سوم: پیروزی سزار
فصل چهاردهم: تاریخ عمومی ورشکستگی‌ها
فصل پانزدهم: زیباترین قیافه‌ی آدمی در برابر هم‌نوع خود
فصل شانزدهم: در آسمان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سزار بیروتو
نویسنده
مترجماردشیر نیکپور
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات411
زبانفارسی
شابک978-600-121-546-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سزار بیروتو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سزار بیروتو

برای دریافت کتاب سزار بیروتو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.