معرفی و دانلود کتاب سقراط کسنوفون

عکس جلد کتاب سقراط کسنوفون
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سقراط کسنوفون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سقراط کسنوفون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سقراط کسنوفون

لئو اشتراوس در کتاب سقراط کسنوفون سه اثر کسنوفون در باب سقراط را زیر ذره‌بین خود قرار داده و شرحی بی‌بدیل از فلسفه‌ی سیاسی او ارائه کرده است. این اثر مهم منبعی‌ست شگفت‌آور که به فهم روایت افلاطون از سقراط نیز کمک خواهد کرد. سه اثرِ بررسی‌شده از کسنوفون «خاطرات سقراطی»، «ضیافت» و «آپولوژی» نام دارند. گفتنی‌ست این کتاب سومین جلد از مجموعه‌ی لئو اشتراوس به نام سه‌گانه‌ی کسنوفونی است.

درباره کتاب سقراط کسنوفون:

لئو اشتراوس (Leo Strauss) در اثری که اکنون مشغول مطالعه‌ی معرفی آن هستید، شرحی دقیق بر مهم‌ترین آثار کسنوفون (Xenophon)، فیلسوف یونانی، ارائه کرده است. این آثار در زمره‌ی نوشته‌های سقراطی کسنوفون جای می‌گیرند و تلاشی دانشورانه برای احیای منزلت سنتی او به‌شمار می‌آیند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آثاری که اشتراوس در کتاب سقراط کسنوفون (Xenophon's Socrates) به بررسی آن‌ها پرداخته عبارتند از: «خاطرات سقراطی، ضیافت و آپولوژی».

خوب است اشاره کنیم در این اثر ترجمه‌ای از ضیافت و آپولوژیِ کسنوفون نیز قرار گرفته تا مسیر احیای سقراط حقیقی و فهم سقراطِ کسنوفون را کمی هموارتر سازد. همچنین مقالاتی از تامس پنگل (Thomas Pangle)، رابرت بارتلت (Robert Bartlett) و یاشار جیرانی در این کتاب گنجانده شده که برای درک اندیشه‌های کسنوفون ضروری هستند.

لئو اشتراوس اولین بار این اثر را در سال 1972 منتشر کرد و با استقبال گسترده‌ی مخاطبان و منتقدان مواجه شد. گفتنی‌ست این کتاب سومین جلد از مجموعه‌ای مشهور تحت عنوان «سه‌گانه کسنوفونی اشتراوس» است و جلد اول و دوم آن پیش‌تر با نام‌های در باب جباریت و گفتار سقراطی کسنوفون به چاپ رسیده‌اند. در آخر این که کتاب سقراط کسنوفون دریچه‌ای می‌گشاید برای فهم سقراط از دیدگاه افلاطون و این امر از جمله ویژگی‌هایی‌ست که این اثر را از سایر آثار در این زمینه متمایز کرده است.

در نکوداشت کتاب سقراط کسنوفون:

- آخرین و سخت‌ترین جلد سه‌گانه اشتراوس... فقط اشتراوس می‌توانست چنین استدلال‌های به ظاهر ساده اما در واقع دشواری را گره‌گشایی کند. (هری نیومن، مجله تاریخ فلسفه)

کتاب سقراط کسنوفون مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان به فلسفه، به‌ویژه فلسفه سیاسی پیشنهاد می‌شود.

با لئو اشتراوس بیشتر آشنا شویم:

او را یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم می‌نامند. لئو اشتراوس مورخ فلسفه سیاسی و نظریه‌پرداز بود. او اغلب به تفسیر متون فلسفی، به ویژه آثار افلاطون و ارسطو می‌پرداخت و از منتقدان جدی مدرنیته بود. همین امر نیز باعث شده بود تا مخالفان زیادی پیدا کند.

از جمله آثار او که به فارسی ترجمه شده می‌توان به کتاب «ضیافتِ افلاطون به‌نزدِ لئو اشتراوس، گفتارِ سقراطی کسنوفون، جامعه‌شناسی فلسفه‌ی سیاسی و حقوق طبیعی و تاریخ» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب سقراط کسنوفون می‌خوانیم:

در میان آن‌چه سقراط به‌عنوان دغدغه‌های اصلی جنتلمن «عادی» قلمداد می‌کند، که البته در زمره‌ی دغدغه‌های عمده‌ی خودش قرار ندارند، این موارد نیز دیده می‌شوند: «ارتقای منزل شخصی خود»، محافظت از «ثروت، یا پسران، یا دخترانِ» دیگران، پیروزی در دعاوی حقوقی، کسب «متحدین» و رهبری بر آن‌ها و «چیره شدن بر دشمنان» (به‌خصوص «دشمنان سرزمین پدری»)، «انجام اعمال خوب برای گسترش سرزمین پدری»، مفتخر شدن و شایسته‌ی اعتماد تلقی شدن از سوی شهر و همشهریان. در زندگی سقراط، سه حوزه‌ی دغدغه و توجه که او در آن با جنتلمن عادی شریک است، تمام این حوزه‌های عمده‌ی دغدغه‌ و توجه جنتلمن عادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آن‌چه که اشتراوس به‌عنوان عمیق‌ترین سطح گفت‌وگوهای سقراطی در باب آخرین حوزه از این دغدغه‌های سه‌گانه -امر شریف- تلقی می‌کند برای فهم دلایل تعیین‌کننده‌ی برتری «غیرعادی بودن» سقراط مفید است.

بدین ترتیب ممکن است خاطرات به میزانی فضایل سقراط در رابطه با خودش را در پس زمینه قرار دهد، هرچند یقیناً آن‌ها را نادیده نمی‌گیرد: همان‌طور که کسنوفون نیز در بخش نتیجه‌گیری می‌گوید، این اثر، سقراط را به‌عنوان کسی نمایش می‌دهد که آن‌قدر خویشتن‌دار بود که هرگز برای خودش امر لذت‌بخش‌تر را به‌جای امر بهتر انتخاب نمی‌کرد و آ‌ن‌قدر فطنت داشت که در قضاوت در باب چیزهای بهتر و بدتر اشتباه نکند و علاوه بر این، به کسی نیاز نداشت، بلکه در دانستن این چیزها خودکفا بود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه برای خواننده‌ی فارسی‌زبان / تامس پنگل
یکم. سقراط کسنوفون / لئو اشتراوس
پیشگفتار
خاطرات
آپولوژی سقراط برای هیئت منصفه
ضیافت
دوم. آثار کسنوفون
آپولوژی سقراط برای هیئت منصفه/ کسنوفون
ضیافت/ کسنوفون
خاطرات (کتاب سوم فصول 1 تا 7) / کسنوفون
سوم. ضمیمه
در باب آپولوژی سقراط برای هیئت منصفه / تامس پنگل
معما: هدف سقراط چه بود؟
هرموگنس به‌عنوان کلید این اثر
آموزه کسنوفون، 1. درس سیاسی 
آموزه‌ی کسنوفون، 2. عدالت یا فضیلت فیلسوف سقراطی
در باب ضیافت / رابرت بارتلت
گزاره‌ی مقدماتی کسنوفون و صحنه‌های آغازین
فضیلت، شناخت و غرور
اروس
شرافت و زیبایی
شرافت و دین‌داری
فلسفه و سرزمین پدری /یاشار جیرانی
سقراط علیه کمبوجیه
شبان و گله
کارکردشناسی جنون‌آمیز لوگوس
احضار فلسفه
پدرکشی
اروس‌زدایی از سیاست
از دروازه‌های بابل به سوی دریا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سقراط کسنوفون
نویسنده
مترجمیاشار جیرانی
ناشر چاپیانتشارات پگاه روزگار نو
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات531
زبانفارسی
شابک978-600-97298-3-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سقراط کسنوفون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سقراط کسنوفون

برای دریافت کتاب سقراط کسنوفون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.