معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما

در کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما، ویراسته‌ی لئو اشتراوس و جوزف کراپسی، مخاطب مجموعه‌ای از مقالات خواندنی به قلم گروهی از نویسندگان برجسته‌ی حوزه‌ی فلسفه و سیاست خواهید بود؛ مقالاتی که در آن‌ها، دیدگاه‌های گوناگون مهم‌ترین متفکران عهد باستان در باب حوزه‌ی سیاست، به طور مفصل مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است.

درباره کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما

لئو اشتراوسِ آلمانی یکی از مهم‌ترین فیلسوفان و اندیشمندانِ سده‌ی اخیر بود. مجموعه‌ی آثار او طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود؛ از جمله فلسفه‌ی دین، فلسفه‌ی فرهنگ، تاریخ، معرفت‌شناسی، متافیزیک و... . با این حال، نیرومندترین تأثیر او بر متفکران پس از خود، مربوط به حوزه‌ی اندیشه‌ی سیاسی است. در این حوزه، کتاب تاریخ فلسفه سیاسی (An Introduction to Political Philosophy) به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای لئو اشتراوس شناخته می‌شود. این اثر البته حاصل همکاری اشتراوس با جمعی از نویسندگان و متفکران زبده‌ی تاریخ فلسفه است. با این حال، از آن‌جا که روش‌شناسی اشتراوس در تاریخ‌نویسی، و دیدگاه‌های خاص او در باب برخی از مهم‌ترین منازعات فلسفه‌ی سیاسی، بر روح تمام مقالات و فصول این کتاب سیطره دارد، از دیرباز اعتبار اثر مذکور را منحصر به شخص اشتراوس قلمداد نموده‌اند.

کتاب تاریخ فلسفه سیاسی که هم‌اینک جلد اول آن با عنوان «قدما» پیش روی شماست، از مجموعه مقالاتی خواندنی تشکیل شده که ذیل هر یک، آرای سیاسی یکی از مهم‌ترین متفکران تاریخ فلسفه، مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است. متفکرانی که چکیده‌ی دیدگاه‌هایشان در زمینه‌ی فلسفه‌ی سیاسی در مجلد پیش رو عرضه شده، به ترتیب از این قرارند: توسیدیس، افلاطون، کسنوفون، ارسطو، مارکوس تولیوس کیکرو، سنت آگوستین، ابونصر فارابی، موسی بن میمون، سنت توماس آکویناس و سرانجام، مارسیلیوس پادوایی.

چنان‌که می‌دانید، یونان باستان را به عنوان خاستگاه دانش فلسفه می‌شناسند. از این منظر، به طریق اولی می‌توان از یونان باستان به عنوان خاستگاه فلسفه‌ی سیاسی نیز نام برد. این واقعیت از این جهت مهم است که به ما نکته‌ای حیاتی را خاطرنشان می‌سازد: هیچ‌گونه نظرورزی در حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی، بی‌توجه به خاستگاه‌های اولیه‌ی این حیطه از معرفت انسانی، مقدور و ممکن نیست. به عبارتی، برای فهم دقیق آرای دوران‌سازِ جدید در زمینه‌ی فلسفه‌ی سیاسی، و احیاناً، عرضه‌ی ایده‌هایی نوین در این حیطه، پیشتر باید آرای متفکرانی را که سده‌ها قبل، بنای اندیشه‌ی فلسفی در باب سیاست را پی ریخته‌اند، مطالعه و فهم نموده باشیم. این واقعیت، توجیه‌گرِ ضرورت مطالعه‌ی آثاری از قبیل کتاب تاریخ فلسفه سیاسی: جلد اول: قدما، به شمار می‌رود.

در باب کتاب تاریخ فلسفه سیاسی (خصوصاً راجع به اهمیت آن در حوزه‌ی تاریخ‌نگاریِ فلسفه) گفتنی‌های بسیاری باقی مانده که مجال مختصر ما در مطلب حاضر، رخصت پرداختن بدان‌ها را نمی‌دهد. به همین جهت، بهتر آن می‌بینیم که نوشتار خود را در همین نقطه به پایان بَریم؛ با ذکر این نکته که ترجمه‌ی فارسی کتاب پیش رو به همت یاشار جیرانی و شروین مقیمی زنجانی فراهم آمده و انتشار آن به همت نشر «پگاه روزگار نو» میسر گشته است.

در نکوداشت کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما

- کتاب تاریخ فلسفه سیاسی: جلد اول: قدما، دیدگاه‌های بدیع لئو اشتراوس در باب ماهیت قدرت و سیاست را بر ما آشکار می‌سازد. اشتراوس و همکارانش در این اثر ارزنده، ضمن مرور تاریخ اندیشه‌های سیاسی، به بحث در باب این پرسش که «فلسفه‌ی سیاسی چیست و چه می‌بایست باشد؟» پرداخته‌اند. (آمازون)

کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما مناسب چه کسانی است؟

کتاب تاریخ فلسفه سیاسی: جلد اول: قدما، ویراسته‌ی لئو اشتراوس، بیش از همه برای مخاطبینِ علاقه‌مند به مباحث نظری در حوزه‌ی سیاست، و همچنین، علاقه‌مندان به آشنایی دقیق‌تر با تاریخ فلسفه‌ی باستان، جذاب و خواندنی خواهد بود.

با لئو اشتراوس بیشتر آشنا شویم

لئو اشتراوس (Leo Strauss) مورخ، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی برجسته‌ی آلمانی - آمریکایی بود که با نوشته‌های گوناگون خود تأثیری عمیق بر جریان‌های فکریِ علوم انسانی در ظول سده‌ی بیستم نهاد. او که به سال 1899، در کیرشهاینِ آلمان دیده به جهان گشود و در سال 1974، در آناپولیس آمریکا از دنیا رفت، بیش از همه به واسطه‌ی نظریات بدیعش در حوزه‌ی اندیشه‌ی سیاسی شناخته می‌شود. عمده‌ی این نظریات در آثاری بیان شده‌اند که علی‌الظاهر، نه برای ارائه‌ی مستقیم عقاید نویسنده، بلکه در جهت آشنا ساختن مخاطبین با جریان‌های فکری بزرگ مغرب‌زمین نگاشته شده‌اند.

لئو اشتراوس به عنوان یک یهودی اهل آلمان، در زندگی شخصی خود فرازونشیب‌های بسیاری را (خصوصاً در دوران اوج‌گیری قدرت هیتلر) به چشم دید. در این باب، ذکر همین نکته کافی است که زندگی اشتراوس، همچون خیل عظیمی از روشنفکران یهودیِ اروپا در طول سده‌ی بیستم، به واسطه‌ی رواج عقاید یهودستیزانه در بخش‌های زیادی از اروپای غربی، اساساً قرین با سختی‌های بسیار و به سان حیاتِ یک مرد تبعیدی سپری شد.

آنچه در پی آمده گزیده‌ای از کتابشناسی لئو اشتراوس در زبان فارسی است: «حقوق طبیعی و تاریخ»، «شهر و انسان»، «جامعه‌شناسی فلسفه‌ی سیاسی»، «گفتار سقراطی کسنوفون»، «فلسفه‌ی سیاسی: مقالات منتخب».

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما می‌خوانیم

شاید به نظر برسد که مبحث فلسفۀ سیاسی یهودی قرون میانه به مشکلی جدی و چه‌بسا ناامیدکننده مبتلاست. آیا دلیلی برای فرض اینکه چنین موضوعی وجود دارد، در دست داریم؟ تعداد کمی از آثار تاریخی معاصر به ما می‌گویند که چنین موضوعی وجود دارد. اگر هم، به هر شکل، نامی از فلسفۀ یهودی قرون میانه در آثار تاریخی معاصر به میان آمده باشد [نویسندگان این آثار]، این کار را عمدتا به خاطر علاقه‌های باستان‌شناختی خود و به‌‌مثابه حلقه‌هایی واسط در زنجیرۀ انتقال ایده‌ها انجام داده‌اند.

این غفلت به‌مراتب در تواریخ اندیشۀ سیاسی مشهودتر است؛ گویی که نویسندگان یهودی قرون میانه را بی‌ارتباط با موضوع دانسته‌اند. یافتن دلیلی قابل قبول برای این غفلت نباید چندان دشوار باشد: مردمی که برای بیش از یک هزاره، قادر به ساماندهی یک حیات سیاسی خودمختار نبوده و در بیشتر موارد قاطعانه از حکمرانی و ریاست کنار گذاشته شده‌اند، مرجعی مناسب برای تأمل سیاسی مستقل نیستند. اما این فرض، با وجود مقبولیتش، نادرست است؛ این واقعیت باقی می‌ماند که مسائلی که در قلمروی فلسفۀ سیاسی قرار می‌گیرند، در آثار یهودیان قرون میانه محل بحث هستند. تأمل دربارۀ امور سیاسی هرگز ملک طلق مردان سیاسی و شهروندان درجه‌یک نبوده است.

می‌توان در تلاش جهت فهم اینکه چرا یهودیان قرون میانه به فلسفۀ سیاسی توجه داشتند از این هم فراتر رفت.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ ویراستاران
یادداشتی در باب ترجمه
مقدمه (لئو اشتراوس و جوزف کراپسی/ یاشار جیرانی و شروین مقیمی)
توسیدیدس (دیوید بلوتین/ شیما شصتی)
افلاطون (لئو اشتراوس/ علی رزاقی)
کسنوفون (کریستوفر بروئل/ یاشار جیرانی)
ارسطو (کارنس لرد/ محمدعلی معمارزاده)
مارکوس تولیوس کیکرو (جیمز ای. هولتون/ شروین مقیمی)
سنت آگوستین (ارنست اِل. فورتین/ سید کیارش شیخ‌الاسلام)
ابونصر فارابی (محسن مهدی/ احمد بستانی)
موسی بن‌میمون (رالف لرنر/ علی رزاقی)
سنت تامس آکوئیناس (ارنست اِل. فورتین/ شروین مقیمی)
مارسیلیوس پادوآیی (لئو اشتراوس/ یاشار جیرانی)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما
نویسنده،
مترجمیاشار جیرانی، شروین مقیمی زنجانی
ناشر چاپیانتشارات پگاه روزگار نو
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات506
زبانفارسی
شابک978-622-95166-9-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
35000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه سیاسی - جلد اول: قدما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.