معرفی و دانلود کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان

عکس جلد کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان
قیمت:
16000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان

کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان به قلم زهره فراهانی و مریم خزائی به شرح رویدادها و پادشاهان سلسله اشکانیان، یکی از قدرتمندترین و پر رمز و رازترین سلسله‌های شاهنشاهی ایران می‌پردازد.

«اَرشَک» رهبر قبایل ایرانی پَرنی پس از فتح پارت در شمال شرقی ایران، در قرن سوم پیش از میلاد بنیان‌گذار دوران شاهنشاهی اشکانیان شد. او اقوام ایرانی و پارتیان را با هم متحد کرد و علیه سلوکیان قیام کرد. تاجگذاری سر سلسله اشکانیان، «اَرشَک» یا اشک اول را سال 250 یا 248 یا 247 پیش از میلاد دانسته‌اند. ولی در روایات شرقی سال 65 پس از اسکندر را برابر سال 51 اشکانی انگاشته‌اند.

مهرداد یکم به تصرف و گسترش قلمرو اشکانی پرداخت و در نهایت اشکانیان در حکومت مهرداد دوم به اوج قدرت و گستره خود رسید. مناطق پهناور تحت حکومت در آن دوره، امپراتوری اشکانی را به مرکزی برای تجارت جهانی تبدیل کرد.

اما برای رسیدن به تأسیس سلسله‌ی اشکانیان (Parthian Empire) باید از اسکندر مقدونی آغاز کرد. اسکندر کیست؟ زمان و مکان او کدام است؟ و تاریخ جهانگشائی او چیست؟ اسکندر خود را پسر «زئوس» می‌خواند و بر آن بود که او را باید چون خدائی بنگرند و بپرستند. اما وقایع نگار او، «کالیستن» که خواهرزاده‌ی ارسطو بود، او را از این خود خدابینی منع می‌کرد. همین امر خشم اسکندر را برانگیخت و فرمود او را زندانی و به روایتی سر به نیست کردند.

کالیستن تاریخ نگار اسکندر بود ولی آنچه که نوشته بود پس از او به دست نیامد. قرن‌ها بعد از اسکندر، شخصی در مصر با جمع‌آوری افسانه‌های موجود درباره‌ی اسکندر، کتابی به نام کالیستن تألیف کرد که به کالیستن کاذب شهرت یافت. این کتاب بن‌مایه‌ی اسکندرنامه‌های افسانه‌وار و اغراق‌آمیز شرق و غرب تبدیل گردید.

اکنون اسکندر که در تبلیغات امپریالیستی و صهیونیستی مظهر غلبه‌ی دائمی غرب بر شرق قلمداد شده، بر پایه همان افسانه‌ها سراسر تاریخ را تسخیر کرده است، در حالیکه زادگاه و تبار و نبردهای او زیر علامت سوال قرار دارد.
با این حال دگرگونی‌ها، فروپاشی‌ها و شکل گرفتن‌های نوین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بخش‌هایی از قاره‌های قدیم، وجود عاملی تاریخی را تأیید می‌کند و آن اسکندر است.

کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مطالعه کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان به همه‌ی تاریخ دوستان و افرادی که دوران قدرتمند ایران باستان و حوادث آن دوره برایشان سوال ‌برانگیز و جذاب است، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان می‌خوانیم:

اشکانیان (250 پ. م 224 م. ) که از تیره ایرانی پرنی و شاخه‌ای از طوایف وابسته به اتحادیه داهه از عشایر سکاهای حدود باختر بودند، از ایالت پارت که مشتمل برخراسان فعلی بود برخاستند. نام سرزمین پارت در کتیبه‌های داریوش پَرثَوَه آمده ‌است که به زبان پارتی پهلوی می‌شود. چون پارتیان از اهل ایالت پَهلَه بودند، از این جهت نسبت به آن سرزمین ایشان را پهلوی نیز می‌توان خواند.

ایالت پارتی‌ها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب شرقی دریای مازندران و از شمال به ترکستان و از مشرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمک وسیستان محدود می‌شد. قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای مازندران می‌زیستند در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده در ناحیه خراسان مسکن گزیدند.

این امپراتوری در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس توسعه یافت. در عهد اشکانی جنگ‌های ایران و روم آغاز شد. حاصل عمده فرمانروایی اشکانیان، رهائی کشور ایران از سلطهٔ همه جانبهٔ یونانی که هدف نابودی ایران گرائی را در سر می‌پروراند و حفظ تمدن ایران از تهاجمات ویرانگر طوایف مرزهای شرقی و نیز، حفظ تمامیت ایران در مقابل تجاوز خزنده روم به جانب شرق بود. در هر سه مورد، مساعی آنان اهمیت قابل ملاحظه‌ای برای تاریخ ایران داشت...

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
چو بنشست بهرام ز اشکانیان
ببخشید گنجی به ارزانیان
ورا خواندند اردوان بزرگ
که از میش بگسست چنگال گرگ
چو کوتاه شد شاخ و هم‌بیخشان
نگوید جهان‌دیده تاریخشان
کزایشان جز از نام نشنیده‌ام
نه در نامه‌ی خسروان دیده‌ام
ساتراپی پارت
پیدایش
شاهنشاهی
دگرگونی‌های درونی
فرهنگ و تمدن
باتری تیسفون (باتری بغداد) 
ارتش اشکانی
سیاست
اقتصاد و جامعه
ساختار اقتصادی و تولید
وضع طبقاتی
آداب و رسوم
ادیان
نبرد با روم
پایان کار اشکانیان
گاه‌شماری رویدادها
شاهان اشکانی
پیش درآمد پرنی
اشکانیان در پارت
گسترش نفوذ اشکانیان
حکومت‌های کوچک در ایران
«ویس و رامین» داستان
مرگ موبد
در گذشت ویس
رامین پادشاھی را به پسر خود می‌سپارد و خود تا پایان عمر مجاور آتشگاه می‌شود

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کاکتوس
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات116
زبانفارسی
شابک978-600-6152-06-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
16000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان

علی رهدار
۱۳۹۹/۶/۵
واقعا اشکانیان سلسله بزرگی بودند. با وجود فرمانده بزرگی به نام سورنا بی رقیب بودند
محمد مراد لرستانی
۱۳۹۹/۶/۷
نگارش کتاب به زبان روان وقابل درک برای عموم نیست
سعید سلطانی
۱۴۰۱/۱/۲۸
خوب بودومطالب یه خورده سنگین
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان

برای دریافت کتاب سلسله شاهنشاهی اشکانیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.