معرفی و دانلود کتاب سلوک فردی

عکس جلد کتاب سلوک فردی
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلوک فردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلوک فردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلوک فردی

کتاب سلوک فردی درسگفتارهای سیدمجتبی حسینی در باب منش و اخلاق پیامبر اسلام است و می‌کوشد در رفتار و کنش‌های فردی و اجتماعی ایشان کندوکاو کند. این کتاب که بخشی از مجموعه‌ی «سلسله مباحث پیامبرشناسی» محسوب می‌شود، به صفات برجسته‌ی اخلاقی پیامبر همچون آراستگی و بهداشت، تواضع، پرهیز از افراط و تفریط، ذکر و استغفار می‌پردازد و سعی می‌کند به‌ دو راز هرگونه تحلیلی، صرفاً خصوصیات او را بازتاب دهد.

درباره‌ی کتاب سلوک فردی

حضرت محمد (ص)، مهم‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌ی دین اسلام است و از دیدگاه اسلامی نماد انسان کامل محسوب می‌شود. با همین نگاه بوده که بسیاری، چه در زمان حیات ایشان و چه پس‌ازآن، تلاش کردند منش و رفتار و کردار او را الگوی خود قرار دهند و از آن تبعیت کنند. در طول هزار و پانصد سال کتب و رساله‌های زیادی در رثای پیامبر نوشته شده که هرکدام به گوشه‌ای از شخصیت و زندگی ایشان پرداخته‌اند: آثاری همچون سنن‌النبی، موسوعه کلمات الرسول الاعظم یا بحار‌الانوار. بسیاری از این منابع سعی کرده‌اند ویژگی‌های شخصیتی پیامبر را تحلیل و تفسیر نمایند و یا از زاویه‌ی خود به آن نگاه کنند. سیدمجتبی حسینی، اسلام‌پژوه معاصر اما به این رویکرد اعتقادی ندارد. او درسگفتارهایی در مورد خصوصیات پیامبر نوشته و در آن‌ها سعی کرده رویکردی عمومی و جامع اتخاذ کند. در واقع، به‌جای اینکه از یک زاویه‌ی خاصی به ایشان بپردازد، کوشیده بسیار کلی و عمومی به ویژگی‌های شخصیتی پیامبر نگاهی بیاندازد. او در اثر اخیرش، کتاب سلوک فردی، بیشتر به جنبه‌های فردی و تا حدودی به خصوصیات اجتماعی پیامبر پرداخته است.

سیدمجتبی حسینی پژوهش‌های زیادی در مورد دین اسلام انجام داده است. یکی از آثار مهم او مجموعه‌ی سلسله مباحث پیامبرشناسی است که در آن به سیره و زندگی حضرت محمد می‌پردازد؛ از زمان تولد ایشان تا بعثت و در نهایت رحلتشان. بیشتر کتاب‌های این مجموعه به جنبه‌های اجتماعی و زندگی وحیانی ایشان می‌پردازد، اما حسینی در کتاب سلوک فردی بر روی خصوصیات درونی و صفات اخلاقی ایشان دست می‌گذارد و سعی می‌کند آن‌ها را برجسته سازد. او در این کتاب به موضوعاتی مثل دعا و عبادت و نماز و روزه، پرهیز از افراط‌ و تفریط، عادت سفر، آراستگی و بهداشت، تغذیه، پوشاک و دیگر خصوصیات ظاهری و رفتاری ایشان اشاره می‌کند. رویکرد نویسنده به خواننده اجازه می‌دهد بی‌واسطه با شخصیت پیامبر مواجه شود و درنهایت، برداشت خود را از او داشته باشد. در واقع تفسیر و نتیجه‌گیری را به مخاطب واگذار می‌کند. از سوی دیگر، مؤلف از منابع متعدد دینی و روایت‌های دست‌اول و معتبر استفاده کرده و تلاش نموده تا حد ممکن از روایت‌هایی که در موردشان تردید هست دوری کند. این ویژگی‌ها به کتاب اعتبار بیشتری داده است.

کتاب سلوک فردی را انتشارات نیستان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی سلسله مباحث پیامبرشناسی

سلسله مباحث پیامبرشناسی، مجموعه‌ای هفت جلدی از سید مجتبی حسینی است که به زندگی، رفتار و سیره‌ی اجتماعی پیامبر اسلام می‌پردازد. این کتاب‌ها با رویکردی عمومی به رفتار و کنش‌های پیامبر می‌پردازند و سعی در تحلیل و تفسیر ایشان ندارند. این مجموعه را انتشارات نیستان منتشر کرده و شامل کتاب‌های «معرفت و محبت»، «خلقت تا بعثت»، «بعثت تا رحلت»، «معراج»، «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت»، «سلوک فردی» و «سلوک اجتماعی» است.

کتاب سلوک فردی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب سلوک فردی به دین‌پژوهان و علاقه‌مندان به زندگی و سیره‌ی پیامبر اسلام توصیه می‌شود.

با سیدمجتبی حسینی بیشتر آشنا شویم

سیدمجتبی حسینی (متولد 1338) نویسنده، مهندس و اسلام‌شناس ایرانی است. او ابتدا وارد حوزه شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح اجتهاد ادامه داد. پس‌ازآن در رشته‌های راه و ساختمان، معماری و فلسفه‌ی علم هم تحصیل کرد. او در زمینه‌ی دین‌پژوهی آثار متعددی تألیف و سخنرانی‌های زیادی انجام داده است. از حسینی بیشتر از بیست اثر منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان به «دین‌داری در دنیای معاصر»، «غدیر» و «نگاه به زن» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب سلوک فردی می‌خوانیم

سخن گفتن از زهد، وارستگی، ساده‌زیستی و فروتنی پیامبر (ص) در عین سهولت و روشنی، از توان امثال ما خارج است، چرا که در این صورت تمام زندگی ایشان باید مورد مداقه و تأ‌مل قرار گرفته و مایه عبرت و عزت شود. بنابراین برای آرامش خاطر خود و خواننده، به چند توصیف از نزدیک‌ترین فرد به او، یعنی حضرت امیر (ع) مراجعه می‌کنیم که بهترین کلام است:

«قضم الدنیا قضماً و لم یعرها طرفاً. اهضم اهل الدنیا کشحا و اخمصهم من الدنیا بطناً عرضت علیه الدنیا فابی ان یقبلها...

و لقد کان صلی الله علیه و آله یاکل علی الارض و یجلس جلسه العبد و یخصف بیده نعله و یرقع بیده ثوبه و یرکب الحمار العاری و یردف خلفه...

فاعرض عن الدنیا بقلبه و امات ذکرها من نفسه...

خرج من الدنیا خمیصا و ورد الاخره سلیماً»

از دنیا چیزی برداشت نکرد و چیزی نخورد و از همه اهل دنیا کم‌‌بهره‌ترین (شکم‌خالی‌ترین) بود. دنیا به او عرضه شد اما نپذیرفت...

پیامبر (ص) بر زمین می‌نشست و غذا می‌خورد، و مانند بندگان می‌نشست. با دست خود پاپوش (کفش) خود را پینه می‌زد و با دست خود لباسش را وصله می‌نمود. بر حمار بدون پالان سوار می‌شد و حتی کسی را هم پشتِ سر خود سوار می‌کرد...

از دنیا با قلبش روی گردان بود (نه فقط با زبان و تظاهر) و ذکر و یاد دنیا را از خود می‌راند...

از دنیا با شکم‌ خالی رفت ولی به آخرت سالم و بی‌پیرایه وارد شد...

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
مقامات الهی
عبادت
نماز
حالت پیامبر(ص) در نماز
انتظار نماز
نماز شب
نماز جمعه و جماعت
روزه
حج
ذکر و استغفار
پرهیز از افراط و تفریط
برنامه‌ها و رفتارهای ادواری
زمانی
موقعیت‌ها
سفر
وارستگی و زهد
حب و بغض‌ها
آراستگی و بهداشت
تغذیه
پوشاک
وسائل شخصی
مکارم اخلاق
ادعیه
هنگام دخول به مسجد و خروج از مسجد
دعای بعد از نماز
دعای بعد از نماز صبح
دعای بعد از نماز ظهر
شب نیمه‌ شعبان
حفظ و رعایت قرآن
قربانی
سفره
میوه نوبر
لباس جدید
هنگام خواب
سفر
پیشامد خوشایند و ناخوشایند
گرفتاری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلوک فردی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات90
زبانفارسی
شابک978-964-337-717-5
موضوع کتابکتاب‌های اخلاق و معارف، کتاب‌های کلام و عقاید
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلوک فردی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سلوک فردی

برای دریافت کتاب سلوک فردی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.