معرفی و دانلود کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

عکس جلد کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

شش داستان کوتاهِ برجسته از فرانسوا ولتر در کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر گردِ هم آمده‌اند تا نقد این نویسنده‌ی فرانسوی را نسبت‌به تعصبات دینی، کوته‌بینی‌ها و کشمکش‌های پوچِ جوامع انسانی نشان دهد. برخی از این داستان‌ها «میکرومگاس»، «گاو سفید»، «سفرنامه‌ی اسکارمانتادو» و... نام دارند.

درباره‌ی کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر مجموعه‌ای از شش داستان به قلمِ نویسنده‌ی شهیر و توانمندِ فرانسوی، فرانسوا ولتر (Voltaire) است. او در عمرِ هشتادوپنج‌ساله‌ی خود برای بیداری و آگاه‌سازی مردم کوشید و جهلِ برآمده از تعصبات دینیِ کشیشان و روحانیان را به تیغِ برنده‌ی نقدِ خود نواخت.

«سفرنامه‌ی اسکارمانتادو (The Travels of Scarmentado)» نام نخستین داستانِ کتابِ شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر است و در آن از جنگ‌های بی‌حاصل 72 ملت و افسانه‌های بی‌سر و تهی که به عقیده‌ی ولتر در سراسر جهان جانشین حقایق شده، بحث می‌شود. جوانی سفرش را به سوی ملل مختلف برای جست‌وجوی حقیقت در پیش می‌گیرد، اما به هر سرزمینی که می‌رسد با تباهی، تنگ‌نظری و کوته‌اندیشی مواجه می‌شود. فرانسوا ولتر در این داستانِ کوتاه، به اختلافاتِ بی‌سبب و پوچ میان ملت‌ها و خونریزی انسان‌ها و سوءاستفاده‌ی کشیشان و روحیان از دین نظر می‌اندازد. اتفاقاتی که در داستان سفرنامه‌ی اسکارمانتادو رخ می‌دهد، مربوط به قرون متفاوتی است و از این نظر هیچ انطباقی با کتب تاریخی ندارد.

معرفی و دانلود کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

«سپید و سیاه (The White and the Black)»، داستانِ دیگر کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر، را یکی از شاهکارهای ولتر می‌دانند. جبر و سرنوشت مسئله‌ی اصلی داستان سپید و سیاه است. فرانسوا ولتر سوالش را این‌طور مطرح می‌کند: «اگر همه‌ی عوامل در بساط آفرینش تابع اوامری است که از دستگاه بالا صادر می‌شود گناه و ثواب ما چه معنایی دارد و اگر ما در طی راه‌های پر پیچ و خم زندگی آزادیم و اراده‌ی ما در زندگی ما مؤثر است، معنای سرنوشت و لوح محفوظ و تقدیر آسمانی چیست؟» ولتر پاسخ این سوال را در داستان نمی‌دهد؛ چراکه معتقد است کسی در جهان هستی این معما را نگشوده است.

داستانِ «گاو سفید (The White Bull)» از کتاب دانیال، بخشی از عهد عتیق، اقتباس شده است. بخت‌النصر، شاه بابل، خوابی دیده بود که دانیال آن را تعبیر کرد و گفت که «تو هفت سال دیوانه می‌شوی و مثل جانوران زندگی خواهی کرد». ولتر فرض کرده که این تعبیر عملی شده و بخت‌النصر مسخ شده و به صورت گاو درآمده. کتاب گاو سفید دنباله‌ای است که ولتر برای این اتفاق فرض کرده و اینک در کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

«ژانو و کولن (Jeannot and Colin)» داستان ساده‌ی خانواده‌ی پرمدعایی است که رفاه و آسایش خود را از دست داده‌اند. ژانو مال‌فروشی است که متمول شده، سپس به پاریس رفته و پس از آنکه رِندهای پاریس دارایی را از دستش گرفته‌اند، با خانواده‌اش دوباره به ولایت برگشته است. داستان پر است از شوخی‌های لطیف و کنایه‌ها و نیشخندهای فراوان. باید در نظر گرفت که در دوران زندگی ولتر موضوع نجابت نقش مهمی در زندگی بازی می‌کرده است. مشتی مردم بیکاره منحصراً به بهانه‌ی داشتن عنوان نجابت، مردم عادی را اعم از بازرگان و کاسب و هنرمند و کشاورز، موجوداتی حقیر و بی‌مقدار حساب می‌کردند و در نتیجه بسیاری از مردم طبقات دوم و سوم هوس می‌کردند که با تغییر نام به ردیف نجبا درآیند و از مزایا آن برخوردار شوند. ولتر در این قصه‌ی کوتاه، جنبه‌ی مضحک و خطرناک این هوس و فساد جامعه‌ی اشراف فرانسه را به باد استهزا می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

دو داستانِ آخرِ کتاب حاضر، «شاهزاده خانم بابل (La Princesse de Babylone)» و «میکرومگاس (Micromégas)» نام دارند که هر دو داستان‌هایی فلسفی هستند. شاهزاه خانم بابل (The Princess of Babylon)، داستان نسبتاً مفصلی است که در آن نویسنده، سرگذشت پرآشوب دختری را بهانه قرار داده که عاشق خود را گم کرده و دور دنیا را به دنبال او می‌گردد؛ ولتر با نگارش این داستان قصد دارد مطالب و نکاتی را درباره‌ی وضع زندگی مردم در کشورهای آسیا و اروپا و رسوم و عادات دربارهای سلاطین قرن هجدهم را ذکر ‌کند. ولتر همچنین به واهی ‌بودن علل جنگ و اختلافات بین ملل اشاره می‌کند.

آخرین داستانِ کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر، در سال 1750 منتشر شد. در داستانِ فلسفیِ میکرومگاس، فرانسوا ولتر فرض می‌کند که یک تن از ساکنان یکی از سیارات تابع شِعرای یمانی که از ستاره‌های عظیم آسمان است، به زمین آمده. کوچکی و حقارت سیاره‌ی ما و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند در مقایسه با بزرگی ساکنان شعرای یمانی باعث شگفتی وی می‌شود. با این‌ حال این ساکن شعرای یمانی می‌بیند که موجودات زمینی، غرورها و هوس‌ها و تمایلاتی دارند که با جثه‌ی مختصر و لحظات محدود زندگی آنان متناسب نیست...

داستان به کسانی که خود را مهم و بزرگ می‌دانند درس شکسته‌نفسی و به دانشمندانی که عقاید و نظریه‌های خود را مرحله‌ی قطعی دانش بشری می‌دانند، درس شک و تردید می‌دهد. ولتر همچنین به اختلافات و دست و پا زدن‌های انسان‌ها از فاصله‌ای دور می‌نگرد و پوچیِ آن را پیشِ چشمِ مخاطبان قرار می‌دهد. شخصیت اصلی داستانِ میکرومگاس نویسنده و فیلسوفی است که به باد استهزا گرفته شده و ولتر وجود خویش را در او می‌یابد و خرده‌حساب‌هایش را با وی تسویه می‌کند.

انتشارات علمی و فرهنگی کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر را با ترجمه‌ی ناصح ناطق منتشر کرده است.

کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای همه‌ی آنانی که داستان کوتاه را ژانر ادبیِ محبوب خود می‌دانند، تجربه‌ای شگفت‌انگیز فراهم می‌آورد.

در بخشی از کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر می‌خوانیم

آمازان رئیس محکمه‌ی تفتیش عقاید را گرفت و خودش را روی تل هیزم جا داد و کشیشان دیگر را هم یک به یک گرفت و به آتش انداخت، سپس در مقابل فرموزانت زانو زد. فرموزانت گفت: «اگر شما با دختری آن‌کاره آن کار را نمی‌کردید چه آدم محبوب و خوبی می‌شدید».

در حینی که آمازان با محبوب خود آشتی می‌کرد و گانگاریدها کشیشان را به آتشی که نمونه‌ی آتش دوزخ بود و خود روشن کرده بودند می‌انداختند، آمازان از دور غباری دید، گویی لشکری بود که به سوی او می‌آمد. پادشاهی در پیش سپاه می‌آمد. این پادشاه مردی بود سالخورده و تاجی بر سر داشت. کالسکه‌ی او به هشت قاطر بسته شده بود. صد کالسکه‌ی دیگر هم از پشت سر او می‌آمدند. پادشاه و همراهانش مردان موقری بودند که رخت سیاه پوشیده و یقه‌ی فنری آهارزده به گردن بسته بودند. جمع کثیری هم پیاده و با موهای ژولیده و چربناک دنبال آنان راه افتاده بودند.

آمازان گانگاریدها را پشت سر خود به صف چید، نیزه را به دست گرفته و به طرف پادشاه رفت. پادشاه تا او را دید تاج را از سر برداشت و از کالسکه پیاده شده و رکاب اسب آمازان را بوسید و گفت: «ای فرستاده‌ی خداوند بزرگ، شما منتقم نژاد انسانی و آزادکننده‌ی کشور و حامی من هستید. این غول‌هایی که شما از بین بردید، ارباب‌های واقعی من بودند و به نام خدا بر من و مردم کشور من حکومت می‌کردند. من سلطه‌ی جابرانه‌ی این مقدسان دروغین را که تقدس را مایه‌ی تسلط بر مردم قرار داده بودند، سال‌ها به اکراه پذیرفته بودم و به ناچار زیر بار این قدرت جنایتکار می‌رفتم. اگر من درصدد برمی‌آمدم که این نیروی ناحق را تعدیل کنم، ملت فریب‌خورده از من روگردان می‌شد. ولی حال که شما شر این بیرحمان و اشقیا را که به نام مذهب جنایتی نبود که مرتکب نشوند از سر من باز کردید، از شما سپاسگزاری می‌کنم. از امروز من نفس راحتی می‌کشم و سلطنت می‌کنم و ما همه مرهون لطف شما هستیم».

فهرست مطالب کتاب

توضیح ناشر
مقدمه‌ی مترجم
سفرنامه‌ی اسکارمانتادو
توضیح مترجم
سفرنامه‌ی اسکارمانتادو: 1747: به قلم خود وی
سپید و سیاه
توضیح مترجم
سپید و سیاه
گاو سفید
توضیح مترجم
فصل اول: چگونه شاهزاده خانم آمازید گاوی را دید
فصل دوم: چگونه مامبرس خردمند، جادوگر سابق فرعون را که پیر زالی بود دید و معلوم شد که این دو نفر آشنایان قدیم‌اند
فصل سوم: چگونه آمازید زیبا با ماری خوش‌ خط و خال محرمانه به گفت‌وگو پرداخت
فصل چهارم: در بیان اینکه چگونه خواسته‌اند گاو را قربانی کنند و شاهزاده خانم را از جادو رهایی بخشند
فصل پنجم: مامبرس خردمند، خردمندانه رفتار کرد
فصل ششم: چگونه مامبرس سه پیغمبر را دید و به آن‌ها شام خوبی داد
فصل هفتم: در بیان رسیدن پادشاه تانیس و تصمیم او به قربانی کردن گاو و دخترش
فصل هشتم: در بیان قصه‌هایی که مار برای تسکین خاطر شاهزاده ‌خانم گفت
فصل نهم: در بیان اینکه گفته‌های مار موجب تسلی خاطر شاهزاده نشد
فصل دهم: چگونه خواستند سر شاهزاده خانم را ببرند و نبریدند
فصل یازدهم: در چگونگی عروسی شاهزاده خانم با گاوش
ژانو و کولن
توضیح مترجم
ژانو و کولن
شاهزاده‌ خانم بابل
توضیح مترجم
فصل اول
فصل دوم
فصل سوم
فصل چهارم
فصل پنجم
فصل ششم
فصل هفتم
فصل هشتم
فصل نهم
فصل دهم
فصل یازدهم
میکرومگاس (داستان فلسفی)
توضیح مترجم
فصل اول: تفصیل سفر یکی از ساکنان شِعرای یمانی به ستاره‌ی زحل
فصل دوم: گفت‌وگوی شعراوی با زحلی
فصل سوم: تفصیل مسافرت شعراوی و کیوانی
فصل چهارم: بر روی کره‌ی زمین چه دیدند و چه بر آنان گذشت
فصل پنجم: آزمایش‌ها و استنتاج‌های دو مسافر
فصل ششم: تفصیل حوادثی که در دیار آدمیان اتفاق افتاد
فصل هفتم: گفت‌وگو با آدمیان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر
نویسنده
مترجمناصح ناطق
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات215
زبانفارسی
شابک978-600-121-762-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر

برای دریافت کتاب شاهزاده خانم بابل و پنج داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.