معرفی و دانلود کتاب حیات چیست؟: شیمی چگونه می‌شود زیست شناسی

عکس جلد کتاب حیات چیست؟: شیمی چگونه می‌شود زیست شناسی
قیمت:
۴۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حیات چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حیات چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حیات چیست؟: شیمی چگونه می‌شود زیست شناسی

سال‌هاست که دانشمندان در پی گره‌گشایی از این معمای بزرگ هستند: «چه چیزی اولین مولکول‌های تکثیر‌شونده را به مسیر زنده بودن و حیات نباتی هدایت کرده‌؟» کتاب حیات چیست؟ نوشته‌ی ادی پراس، یکی از کتاب‌های خواندنی‌ در‌این‌باره است که با حقایق علمی واعجاب‌برانگیز خود، هر مخاطب حرفه‌ای یا مبتدی را به صفحات کتاب میخ‌کوب خواهد کرد! نویسنده‌ی این کتاب، قرار است تا مبحث «شکل‌گیری حیات» در مولکول‌ها را از منظر شاخه‌ی علمی «شیمی سیستم‌ها» برای ما توضیح دهد.

درباره‌‌ی کتاب حیات چیست؟

پرسش از «حیات» و آغاز و پیدایش آن، دغدغه‌ای‌ست به قدمت تاریخ بشر! دغدغه‌ای که هم پژوهشگران علوم تجربی، هم دانشمندان علم ریاضی و فیزیک و هم فلاسفه‌ی بزرگ دنیا را به خود مشغول داشته! اما آیا شما نیز تا‌به‌حال از خود پرسیده‌اید که ماده‌های اولیه، چگونه میل به تکثیر و پیچیده‌تر شدن پیدا می‌کنند و این فرایند را تا جایی ادامه می‌دهند تا آن که خواص و ویژگی‌های حیاتی به دست‌ می‌آورند؟! این‌بار پروفسور ادی پراس (Addy Pross) نویسنده و پژوهش‌گر شاخه‌ی «شیمی سیستم‌ها»، در کتاب خود یعنی حیات چیست؟ (What is Life?: How Chemistry Becomes Biology) از منظر جدیدی به این پرسش نگاه می‌اندازد، و در مسیر یافتن پاسخ آن مخاطب را با عجایب شگفت‌انگیز جهان زیست‌شناسی آشنا می‌کند و از پیوند ویژه‌ی آن با دنیای شیمی پرده برمی‌دارد!

معرفی و دانلود کتاب حیات چیست؟

حدود هفتاد سال پیش بود که اروین شرودینگر، یکی از نام‌آورترین محققان و فیزیک‌دانان جهان، پرسش بزرگی مطرح کرد: «زندگی چیست و چگونه از نازندگی پدید آمده؟» معمای بزرگی که از آن زمان تاکنون زیست‌شناسان و دانشمندان مختلفی از علوم فیزیک و شیمی تا زیست‌شناسی را به فکر واداشته. همان‌طور که می‌دانیم، موجودات زنده ساختار پیچیده و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زیادی در خود دارند؛ ویژگی‌هایی مثل میل به بقا و رفتار هدفمند، که هیچ‌یک از آن‌ها‌ را نمی‌توانیم در ماده‌ی ابتدایی ببینم. پس چگونه شیمی این مولکول‌ها، آن‌ها را به سمت حیاتی زنده هدایت می‌کند یا به عبارتی شیمی چگونه می‌شود زیست‌شناسی؟! ادی پراس که خود از بنیان‌گذاران شاخه‌ی علمی شیمی سیستم‌هاست در کتاب حیات چیست؟ کلید تازه‌ای برای حل این معما به دست مخاطب می‌دهد. تحولات در شاخه‌ی نوظهور «شیمی سیستم‌ها» نشان می‌دهد که چگونه نوع متفاوتی از «پایداری» در بین مولکول‌های در حال تکثیر وجود دارد و همین پایداری است که منجر به گرایش به سیستم‌های شیمیایی می‌شود. نویسنده در کتاب خود، به نظریات زیست‌شناختی «داروین» رخت و لباس تازه‌ای می‌پوشاند و بیان زیست‌شناختی آن را با نگاهی عمیق‌تر، و از زاویه‌ی علم شیمی بررسی می‌کند. به بیان کلی و ساده، کل داستان حیات، از گسترش مولکول‌های اولیه تا رسیدن به حیات پیچیده، یک فرآیند پیوسته است که توسط یک زیربنا اداره می‌شود و هدف کتاب حیات چیست؟ آن است که این زیربنا را به‌طور دقیق و شفاف و با زبانی ملموس و گویا، برای مخاطبان خود شرح دهد.

این کتاب اولین‌بار در سال 2012 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر مازیار و ترجمه‌ی خوب رامین رامبد به دست مخاطبان رسید.

نکوداشت‌های کتاب حیات چیست؟

  • بیانیه‌ی متفکرانه و خواندنی پراس به دلیل تلاشش برای ابهام‌زدایی از مسئله‌ی پیدایش، به‌وسیله‌ی علم شیمی، امتیاز بالایی می‌گیرد. (فرانکلین ام. هارولد، پژوهشگر)

  • یک مطالعه‌ی جذاب و روشنگر! برای خوانندگان مختلف مفید و لذت‌بخش است و قطعاً منبعی برای تفکر به حساب می‌آید. (نیلز لمن، پژوهشگر)

  • ادی پراس مسیر جدیدی برای ارتباط و اتصال زیست‌شناسی به شیمی و فیزیک باز کرده! آغاز و تولدی برای ایده‌های برجسته بیشتر! (آدا یونات، پژوهشگر و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در شیمی)

  • احساس و هیجان‌ نویسنده در این کاوش شفاف و متفکرانه کاملا محسوس است؛ کاوشی درباره‌ی نفیس‌ترین و خارق‌العاده‌ترین ویژگی ماده، یعنی زندگی. (پیتر اتکینز، پژوهشگر)

کتاب حیات چیست؟ برای چه کسانی مناسب است؟

چه از پژوهشگران دانشجویان علوم پایه و تجربی باشید و چه از علاقه‌مندان دنیای اعجاب‌بر‌انگیز زیست‌شناسی و شیمی، این کتاب یک پیشنهاد ویژه و خواندنی به شماست!

در بخشی از کتاب حیات چیست؟: شیمی چگونه می‌شود زیست شناسی می‌خوانیم

همه‌ی چیزهای زنده دربرگیرنده‌ی واکنش‌های شیمیایی‌اند، هزاران تا از آن‌ها، و یاخته‌ی زنده، یکای پایه‌ی سازنده‌ی همه‌ی حیات، مجموعه‌ای است پیچیده از این واکنش‌ها که به شیوه ‌ای درون یک کل هماهنگ یکپارچه شده‌اند. این فاکت به‌تنهایی مسئله‌ی فهمیدن حالت زنده‌ی ماده و روشن ساختن خصلت‌های زیربنایی‌اش را دشوار می‌سازد. چگونه می‌توان از این برهم‌کنش پیچیده‌ی واکنش‌ها و موجودیت‌های مولکولی که رویش عمل می‌کنند، گره‌گشایی کرد؟ آیا برخی واکنش‌ها اصلی‌اند و مابقی فرعی؟ البته، اگر به‌ دنبال فهم بهتری از واکنش‌های حیات هستیم، نخست باید واکنش‌های شیمیایی را در کل بفهمیم.

واکنش شیمیایی چیست و چرا رخ می‌دهد؟ پس، بیایید با توضیح‌هایی عمومی درباره‌ی واکنش‌پذیری شیمیایی شروع کنیم. این موضوع پیچیده است و نیازمند کتابی تخصصی برای پوشش‌دادن در خور. من در اینجا نسخه‌ای بسیار ساده‌شده را ارائه می‌دهم که عمدتاً به جنبه‌هایی از واکنش‌پذیری می‌پردازد که برای تحلیل بعدی مورد نیازمان است. تحلیل ما نشان خواهد داد که چیزی بسیار ویژه درون مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی سازنده‌ی حیات هست.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
چیزهای زنده بسیار بسیار عجیب‌اند
در جستجوی نظریه‌ی حیات
فهمیدنِ «فهمیدن»
پایداری و ناپایداری
کلاف سردرگم خاستگاه حیات
بحران هویت زیست‌شناسی
زیست‌شناسی همان شیمی است
حیات چیست؟
واژه‌نامه
مراجع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حیات چیست؟: شیمی چگونه می‌شود زیست شناسی
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات185
زبانفارسی
شابک978-600-6043-40-1
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های شیمی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حیات چیست؟

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب حیات چیست؟

برای دریافت کتاب حیات چیست؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.