معرفی و دانلود کتاب شیوه‌‌ی ارسطو: چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد

عکس جلد کتاب شیوه‌‌ی ارسطو: چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد
قیمت:
51000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شیوه‌‌ی ارسطو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شیوه‌‌ی ارسطو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شیوه‌‌ی ارسطو: چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد

کتاب شیوه‌ی ارسطو نوشته‌ی ادیت هال، نگاهی موشکافانه و عمیق به فلسفه‌ی شادی و خوشبختی از دیدگاه ارسطو دارد و زندگی همراه با فضیلت را از نظرگاه این فیلسوف بزرگ بررسی می‌کند. این اثر فلسفی با استفاده از نظریه‌های ارسطو، به بررسی مشکلات و مسائل زندگی روزمره‌ی انسان‌های معاصر می‌پردازد و راه‌های شاد بودن و خشنودی حقیقی به سبک ارسطو را شرح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب شیوه‌ی ارسطو

تقریباً هرکسی باور دارد که می‌خواهد در حالت روانیِ پایدار همراه با شادی، خوشبختی و خشنودی زندگی کند، اما مشکل آنجاست که شادی در گفت‌وگوهای روزمره‌مان، اغلب به نشاط جزئی و زودگذر، مثل خوردن یک وعده‌ی غذایی یا درآغوش‌کشیدن فرزند تعبیر می‌شود و گویا کسی قصد ندارد معنای آن را برای ما روشن کند. یکی از مهم‌ترین پرسش‌های فلسفی آن است که اصولاْ شادی و خوشبختی به چه معناست؟ برای پاسخ به این پرسش، فیلسوف‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند. برای یک دسته، شادی امری عینی است و می‌تواند توسط یک روانشناس یا ناظر ارزیابی شود. براین‌اساس، شادی یعنی برخورداربودن از ویژگی‌هایی مثل تندرستی، طول عمر، خانواده‌ای دوست‌داشتنی، و رهایی از مشکلات اقتصادی و اضطراب. اما در سوی دیگر فیلسوف‌هایی نیز هستند که این تعریف عینی را رد می‌کنند و درعوض درکی ذهنی از خوشبختی دارند.

ازنظر این گروه سعادت نه با خوب بودن که با رضایت و سرور یکسان است. بر طبق این دیدگاه، هیچ ناظری نمی‌تواند دریابد که دیگری شاد است، یا نه؛ و این امکان وجود دارد که شخصِ ظاهراً خوشبخت، در باطن کاملاً متفاوت باشد. این سعادت ذهنی را می‌توان توصیف کرد، هرچند ما از سنجش آن ناتوان هستیم. ارسطو اولین فیلسوفی بود که این نوع دوم از خوشبختیِ ذهنی را بررسی کرد. او برنامه‌ای پیچیده را برای تبدیل‌شدن به انسانی خوشبخت معرفی کرد که تا به امروز نیز معتبر است. اخلاق ارسطویی هر آنچه را که اندیشمندان مدرن در ارتباط با خوشبختیِ ذهنی می‌دانند، دربر گرفته است: درک نفس، فهم زندگی و احساس مثبت.

ادیت هال (Edith Hall) در کتاب شیوه‌ی ارسطو (Aristotle's Way)، ایده‌های این فیلسوف را به زبانی ساده، برای خواننده‌ی معاصر ارائه داده و نکات آموزنده‌ی او را با هدف پیروزی بر چالش‌های زندگی واقعی به‌کار می‌گیرد, به‌طور‌مثال، مواردی مانند تصمیم‌گیری، نوشتن درخواست برای کار، انجام یک مصاحبه، مقاومت در برابر وسوسه و انتخاب دوست و شریک.

نویسنده معتقد است مادامی‌که زنده هستیم، ایده‌های ارسطو می‌تواند ما را سعادتمندتر کند. به باور ادیت هال، تنها تعدادی اندکی از فیلسوف‌ها، عارفان، روان‌شناس‌ها و جامعه‌شناسان، کاری بیش از بازگویی ادراک‌های بنیادین ارسطو انجام داده‌اند. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که این فیلسوف بزرگ، مسائل مربوط به خوشبختی را برای اولین‌بار به صورت واضح‌ و کل‌نگرانه‌ مطرح کرده است.

نویسنده با اشاره به پافشاری ارسطو بر این‌که مسئولیت هرکس در زندگی آن است که به‌لحاظ ذهنی خوشبخت باشد، اضافه می‌کند: گرچه خوشبختی موهبتی بزرگ است، اما درک آن در مقام حالتی شخصی و درونی هنوز امری مبهم است. ادیت هال از زبان ارسطو می‌نویسد: اگر ما با کارکردن روی فضیلت‌ها و کنترل رذیلت‌هایمان، به خودمان خوب‌بودن را آموزش دهیم، درمی‌یابیم که شادی ذهنی به‌طور خودکار حاصل می‌شود. مثلاً اگر هربار که فرزندمان به ما نزدیک می‌شود، برای خوشامد او عمداً شروع کنیم به لبخندزدن، بعد از مدتی ناخودآگاه این کار را انجام خواهیم داد.

نویسنده معتقد است ما در زندگی‌مان همواره باید توجه کنیم که در هر موقعیتی، چه چیزی با این شرایط تناسب دارد. به باور او، مسئله فقط این نیست که هر موقعیتی متفاوت است؛ بلکه هر فردی نیز تفاوت‌هایی شخصی دارد و شاد بودن از شخصی به شخص دیگر فرق می‌کند. او ارسطو را الگویی مناسب برای تمامی افراد در همه‌ی مراحل زندگی می‌داند؛ چرا که این فیلسوف بزرگ نه‌تنها در زندگی خود با دوست‌ها و خانواده، انسانی موفق بود؛ بلکه توانست از آشفته‌ترین رویدادهای سیاسی زمانه‌اش نیز جان سالم به در ببرد. او پس از نیم‌قرن انتظار و تلاش، با بنیان گذاشتن دانشگاهی مستقل و انتقال ایده‌هایش بر پاپیروس، به آرزوهای شخصی‌اش هم رسید.

کتاب شیوه‌ی ارسطو، نوشته‌ی ادیت هال از سوی انتشارات بذر خرد، با ترجمه‌ی حسین کاظمی یزدی به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب شیوه‌ی ارسطو

  • یک راهنمای فوق‌العاده و جالب درباره‌ی فلسفه‌ی خوشبختیِ از دیدگاه ارسطو. آن را بخوانید تا رشد کنید. (سارا باکول، نویسنده‌)

  • [یک] گزارش شفاف و ساده اما عمیقاً استوار. آیا خوشبختی می‌تواند با فضیلت حاصل شود؟ این کتاب قابل‌توجه، استدلال‌های خوبی برای پاسخ به این پرسش دارد. (مجله‌ی کِرکِس)

  • ادیت هال با زبانی صمیمی و روان و به‌شکلی ماهرانه‌، درس‌هایی را که به‌صورت مستقیم به معضلات زندگی مدرن مربوط می‌شوند، گردآوری می‌کند. گفته می‌شود که هال اولین‌بار در بیست‌سالگی با ارسطو آشنا شد و همین اتفاق زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد. یکی از نقاط قوت کتاب، لحن صمیمی و دلنشین آن است. (مجله‌ی پژوهشگر آمریکایی)

  • ایدیت هال برخی از پیچیده‌ترین ایده‌های ارسطو را به روشی قابل‌فهم توضیح می‌دهد. کتاب حاضر یادداشت‌های او را در مورد همه‌چیز پوشش می‌دهد؛ از قدرت اجتماع گرفته، تا درک اهدافتان و این‌که چرا باید همیشه هنگام تصمیم‌گیری با شخص سوم هم مشورت کنید. وقتِ آن رسیده که برای درک خوشبختی، از آموزه‌های قدیم و جدید بهره ببریم. (مجله‌ی تایم)

  • کتاب شیوه‌ی ارسطو ارزیابی کاربردی و گسترده‌ای از زندگی ارسطو ارائه می‌دهد. نویسنده ابهام‌ مسائلی مانند افسردگی و همچنین کارهای روزمره مثل آماده‌شدن برای یک جلسه مهم، یا مصاحبه‌ی شغلی را با همان نثر سنجیده و روشن حل می‌کند. کتابی جذاب است که با رویکرد هیجان‌انگیز به اندیشه‌ی عمل‌گرایانه ارسطو و همچنین مقدمه‌ای مفید برای بررسی ایده‌های یکی از مهم‌ترین فیلسوف‌های تاریخ. (هفته‌نامه‌ی ناشران)

  • کتاب شیوه‌ی ارسطو با نثری جذاب و خواندنی، شما را به دنیای منطقی ذهن ارسطو دعوت می‌کند. [با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که] ارسطو تقریباً هر چیزی را که دانشمندان و روان‌شناسان در مورد شادی کشف کرده‌اند، بیست‌وسه قرن قبل، پیش‌بینی کرده است. شما بعد از تمام‌کردن این کتاب فوق‌العاده، آدم متفاوتی نسبت به آنچه قبلاً بوده‌اید، خواهید شد. (سونیا لیوبومیرسکی، نویسنده‌)

کتاب شیوه‌ی ارسطو مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دوستداران فلسفه‌ی ارسطو، و همچنین افرادی که به‌دنبال معنای شادی و خوشبختی از نگاه فلسفی هستند، پیشنهاد می‌شود.

با ادیت هال بیشتر آشنا شویم

ادیت هال متولد 1959 است و به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین کلاسیک‌نویس‌های بریتانیا شهرت دارد. او در مقام استاد، در کینگز کالج لندن تدریس می‌کند و اولین زنی است که مدال اراسموس آکادمی اروپا را به دست آورده است. همچنین دانشگاه آتن در سال 2017 به‌خاطر پژوهش‌های این نویسنده پیرامون فلسفه‌ی یونان باستان، به او دکترای افتخاری اعطا کرد. گفتنی‌ست هال توانسته برنده‌ی جایزه‌ی تحقیقات هومبولت برای تحصیل در تئاتر یونان باستان شود.

در بخشی از کتاب شیوه‌ی ارسطو می‌خوانیم

نظام اخلاقی ارسطو برای اجرا در زندگی روزمره انعطاف‌پذیر است. بیشتر گام‌های روان‌شناختی در دنیای واقعی به سمت ارتقاء رضایت که سونیا لیوبومیرسکی در چطور به سعادت برسیم: راهنمایی عملی برای تبدیل زندگی به آنچه می‌خواهیم (2007) مطرح کرده است، شباهت خیره‌کننده‌ای به توصیه‌های فلسفی ارسطو دارند و البته نویسنده‌ی کتاب هم خود نام ارسطو را ذکر کرده است. ترجیع‌بندهای ارسطو عبارتند از کار کردن با موقعیتی که در اختیارتان است، دوراندیشی، تأکید بی‌امان بر قصدها، انعطاف‌پذیری، عقل عرفی عملی، استقلال فردی و اهمیت مشورت با دیگران.

قیاس اصلی درک ارسطو از سعادت به‌شکل اعجاب‌آوری ساده و دموکراتیک است: هرکسی می‌تواند تصمیم به سعادتمند بودن بگیرد. بعد از مدتی عمل درست در انسان نهادینه شده، تبدیل به عادت می‌شود و انسان حس خوبی نسبت به خود پیدا می‌کند. این یکی از حالت‌های یودایمونیا، واژه‌ی ارسطو برای سعادت، است. پیگیری یودایمونیا توسط ارسطو اغلب برای ملحدان و ندانم‌گرایان جذاب است، ولی در حقیقت با هر دینی که بر مسئولیت اخلاقی فرد برای اعمالش تأکید می‌کند و چنین تصوری ندارد که راهنمایی‌ها، پاداش‌ها و مکافات متعدد از سوی یک موجود روحانی خارجی می‌آیند، نیز سازگاری دارد. ولی ازآنجایی‌که ارسطو خود باور نداشت که خدا در دنیا دخالت می‌کند یا علاقه‌ای به آن دارد، برنامه‌ی او برای رسیدن به سعادتْ فی‌نفسه یک نظام بود. یک ارسطویی انتظار ندارد که در هیچ متن مقدسی قواعدی درباره‌ی میهمانی عصرانه پیدا کند؛ ولی انتظار هم ندارد که اگر میهمانی عصرانه‌اش خیلی بد پیش برود، خدا عذابی برایش نازل می‌کند. زندگی با حالتی شایسته و برنامه‌ریزی شده چیزی است که برای کنترل زندگی و تقدیرمان برمی‌گزینیم. ازآنجایی‌که این کنترل به‌نحو سنتی به خدا یا خدایان نسبت داده می‌شود، در این کار معنایی است که ما را «خداگون» می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

سیر زمانی
مقدمه
فصل یکم: سعادت
فصل دوم: بالقوه
فصل سوم: تصمیم‌ها
فصل چهارم: ارتباط‌ها
‌ فصل پنجم: خودشناسی
فصل ششم: مقاصد
فصل هفتم: عشق
فصل هشتم: اجتماع
فصل نهم: فراغت
فصل دهم: میرایی
تقدیر و تشکر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شیوه‌‌ی ارسطو: چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد
نویسنده
مترجمحسین کاظمی یزدی
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-622-7283-03-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
51000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شیوه‌‌ی ارسطو

محمد علی فراهی
۱۴۰۳/۱/۳
این کتاب درباره حکمت کهن ارسطویی صحبت می‌کند و این که چطور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد. شیوه ارسطو قرار است به این پرسش پاسخ دهد: چه طور حکمتی کهن می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد. این کتاب یک راهنمای شخصی عالی برای خوب بودن از دیدگاه و منظر ارسطو است. زمان که این کتاب را تمام کردید، و خودتان متوجه تغییراتی می‌شوید که در وجودتان رخ داده است. شیوه‌ای که بزرگ‌ترین عمیق‌ترین حکمت‌های هستی را در اختیارتان قرار می‌دهد. به نحوی که به شما کمک می‌کند تا خوب زندگی کنید و همچنین خوب از دنیا بروید. در این کتاب، هم این شیوه را به ما توضیح می‌دهد و هم به نقد و تحلیل این شیوه و آفریننده آن، این فیلسوف و دانشمند بزرگ، می‌پردازد.
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
من خودم با دیدگاه ارسطو و فلسفه منطق او دیدگاه موافق و مخالف دارم، البته پرداختن ایشان به این کتاب و سر لوحه اسم و نگرش خودش بازتاب دیگری به وجود میاره، البته رشد رو به جلو این کتاب و گاهی برداشت بسته من از این شخص بزرگ تاریخی نمیتوان به‌ یک کتاب و توضیحات بسنده کرد، مثلا برداشت ارسطو از سعادت همه موافقت دارد هم ایستادن و مخافت، احساس میکنم ارسطو از بعد دیگری به سعادت نگاه میکند، البته این که انسان باید روی خود کار کند و ماهیت خود را جذب کند‌ی فلسفه دیگر دارد، یا مسائلی مثل خود شناسی یا... این نگرش‌ها به توضیحات و مناظره و تبادل اطلاعات زیادی نیاز داره و در مورد مواضع پرداختن خالی از لطف نیست
مریم شجاعی
۱۴۰۲/۴/۱۲
من یک روانشناسم و یکی از جدیدترین نظریه‌های روانشناسی یعنی "تئوری انتخاب" رو خیلی دوست دارم. با خوندن این کتاب متوجه شدم تئوری انتخاب از افکار ارسطو الهام گرفته. خیلی خوشحالم که تونستم این کتاب فوق العاده رو بخونم و ناراحتم بابت اینکه چرا افکار ارسطو رو وقتی دبیرستانی بودیم یا نهایتا دانشجو بودیم توی نظام آموزشی به ما آموزش ندادن.
با خوندن این کتاب متوجه شدم چقدر کم ارسطو رو میشناختم.
کتابراه عزیز مثل همیشه بینظیری. ممنونم از سخاوتت بابت اشتراک بهترین کتابها🙏🌺
فائقه
۱۴۰۲/۲/۲۳
این کتاب فلسفی وپر از نکته‌های قابل فهم داره که باید یادداشت برداری کرد یکی از این نکته هااا....
نابالغی ربطی به سن زیستی نداره چون جوانان بسیاری هستن که از لحاظ احساسی کامل بالغ‌اند و افراد مسنی هستند که به هیچ وجه از لحاظ روان شناختی و اخلاقی رشد نکرده‌اند.
افرادی که بیش از حد عواطفشان را سرکوب میکنن نمیتوانن به شیوه‌ای زندگی کنن که به طور موثر، هدف خوب را دنبال کنن
محمد
۱۴۰۲/۵/۱۱
یک کتاب فلسفی واقعا عالیه خیلی خوبه پیشنهاد میکنم بخونید
واقعا دانشمندان گذشته واس خودشون نابغه بودن خیلی عالین حرف نداره
ارسطو هم واس خودش یه پا نابغه بوده خیلی خوشم میاد ازش اگه بتونم وقت کنم کتاب‌های بیشتری ازش میگیرم و میخونم خیلی عالیه حرف نداره من ک خوشم اومد
فقط مشکلی داشت اینه ک ترجمه یکم بد بود
مریم بهرامیان
۱۴۰۲/۲/۲۵
کتاب فلسفی و پر از رازهای برای اینکه چگونه زندگی شادی داشته باشیم داره علاقمند به فلسفه شدم ممنونم دوست همیشگی من کتابراه.. یکی از جملات کتاب.. در زندگی مان در مقام عاملی اخلاقی. باید توجه کنیم در هر موقعیتی چه چیز در این شرایط تناسب دارد. ⚘️🙏
سعید حضرتی
۱۴۰۲/۲/۲۳
جا داره تشکر کنم از کتاب‌های فوق العاده‌ای که قرار میدین
این کتاب خیلی قشنگ از اصولی که از زمان گذشته و حتی قبل از میلاد پایدار مونده و باید واسه پیشرفت و تغییر در زندگی ازش پیروی کنیم به طور کامل و شفاف توضیح داده
حیدر
۱۴۰۲/۲/۲۳
به دوستان عزیزی که مطالعه می‌کنند پیشنهاد میکنم این کتاب را بخوانند این کتاب را خوانده‌ام بااین کتاب شادبودن را بی بهانه میتوانید تجربه کنید برای من که خیلی مفید وتاثیر گذار بود
نگار قریشی زاده
۱۴۰۲/۲/۲۳
این کتاب شادی و از بعد روانشناسی و فلسفی تفسیر میکنه و با دیدگاه آدمهای مختلف آشنا میکنه و اطلاعات مارو بالا میبره بنظرم کتاب خوب و مفیدیه و ارزش خوندن داره
بیتا فرح روز
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
من شروع کردم بخونم، فکر کردم یه کتاب پیچیده و کسل کننده است اما به زبان ساده نوشته شده که خیلی جاها حتی باید نکته برداری بشه بخاطر عمق بالایی که داره
ساسان دولت نیا
۱۴۰۲/۵/۱۴
حتماً بهتون پیشنهاد میکنم که این کتاب رو بخونید. ترجمه کتاب خوب بود و به زبان ساده و قابل فهمی نگارش شده که باعث میشه برای همه مفهوم و قابل درک باشه‌.
Dorna Rahimi
۱۴۰۲/۵/۱۰
عالیه…من به فلسفه علاقه مندم و این کتاب عالی بود…این همه سال گذشته ولی انگار ارسطو توی دوران ما زندگی کرده که اینطوری میتونیم حرفاش رو‌احساس کنیم…
Mary Re
۱۴۰۲/۴/۷
کتاب کمی تخصصیه و اگر صبور باشیم پرفایده بودنش رو درک می‌کنیم. بعد از خوندن بخشی از کتاب ناخواداگاه تفکرم نسبت به مسایل ساده زندگی قانونمند شده
Nouri
۱۴۰۲/۲/۲۶
کتاب کاملا رنگ و بوی فلسفی داره و ممکنه همه نتونن با اون ارتباط خوبی برقرار کنن. اما برای کسانی که به متون فلسفی علاقمند هستند این کتاب میتونه خیلی جذاب باشه
عدنان یوسفخانی
۱۴۰۲/۷/۱
کتاب خیلی خیلی عالی هستش واقعا دیدگاه‌های فلسفی رو خوب توضیح داده و واقعا از کتابراه ممنونم که کتاب‌های خوب و عالی رو میذاره
مشاهده همه نظرات 40

راهنمای مطالعه کتاب شیوه‌‌ی ارسطو

برای دریافت کتاب شیوه‌‌ی ارسطو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.