معرفی و دانلود کتاب صندلی‌ها

عکس جلد کتاب صندلی‌ها
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صندلی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صندلی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صندلی‌ها

بسیاری از افراد در سنین کهن‌سالی اشتیاق زیادی برای انتقال تجربیات خود به نسل‌های بعدی دارند. بر همین اساس اوژن یونسکو در کتاب صندلی‌ها با زبانی طنزآمیز، نمایشنامه‌ای کمدی تراژیک را به نگارش درآورده که پیرمرد و پیرزنی می‌خواهند درباره‌ی درس‌هایی که در طول عمرشان به دست آورده‌اند صحبت کنند. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که مهمانان آن‌ها از راه می‌رسند و خانه پر از هیاهو می‌شود.

درباره کتاب صندلی‌ها

بسیاری باور دارند با گذر زمان و پا به سن گذاشتن، تجربه سالیان باعث می‌شود انسان‌ها درک صحیح‌تری از معنای زندگی داشته باشند. پیرمرد و پیرزن نمایشنامه صندلی‌ها (The Chairs) هم قصد دارند تجربه سال‌ها فعالیت در خدمت به بشریت را با مهمانان خود در میان بگذارند.

اوژن یونسکو (Eugene Ionesco) در این نمایشنامه تک‌پرده‌ای که منتقدان آن را در دسته طنز-تراژدی و نیز تئاتر ابزورد (پوچی) قرار داده‌اند، با زبانی طنزآمیز موقعیتی دردناک را به‌تصویر می‌کشد.

پیرمرد و پیرزن نمایش حافظه خوبی ندارند و بسیاری از خاطرات خود را ناقص به یاد می‌آورند. بااین‌حال، پیرمرد مصمم است فلسفه خود را که پس از سال‌ها زندگی به آن رسیده است، در اختیار دیگران قرار دهد. به‌همین دلیل، زوج سالخورده مهمانانی را دعوت می‌کنند که به‌نظر می‌رسد خیالی باشند و برای هرکدام یک صندلی در نظر می‌گیرند. همچنین، پیرمرد سخنرانی را دعوت کرده است تا از طرف او فلسفه‌اش را برای مهمانان توضیح دهد. هنگامی که سخنران، که برخلاف مهمانان انسانی واقعی است، وارد می‌شود، پیرمرد و پیرزن با خیال راحت صحنه را ترک می‌کنند و همه‌چیز را به او می‌سپارند. اما سخنران چه فلسفه‌ای را به مهمانان ارائه خواهد داد؟

جالب است بدانید که کتاب صندلی‌ها سومین نمایشنامه اوژن یونسکو بود و در زمانی نوشته شد که او هنوز چندان شناخته‌شده نبود. بااین‌حال، این نمایشنامه تبدیل به یکی از مشهورترین آثار یونسکو شد و نخستین اجرای آن در سال 1952 در پاریس به روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون بارها در نقاط مختلف جهان اجرا شده است.

نکوداشت‌های کتاب صندلی‌ها

- حافظه به‌مثابه نوعی بازی که تا سال‌ها پس از فراموشیِ قوانینش همچنان ادامه می‌یابد. (جان ناکاپالو)
- تکان‌دهنده‌ترین اثر یونسکو. دیدن آن بر صحنه تئاتر تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. (لین بی. جانسون)
- صندلی‌ها به‌راستی نمایشنامه‌ای طنز-تراژدی و با وجود محتوای دیوانه‌وارش بسیار ظریف، تاثیرگذار و دوست‌داشتنی است. (سالی باودِن)

کتاب صندلی‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تئاتر و به‌ویژه تئاتر ابزورد (پوچی) از خواندن نمایشنامه صندلی‌ها لذت زیادی خواهند برد.

با اوژن یونسکو بیشتر آشنا شویم

اوژن یونسکو نمایشنامه‌نویس رومانیایی-فرانسوی، یکی از شاخص‌ترین چهره‌های تئاتر ابزورد یا پوچی و تئاتر آوانگارد در قرن بیستم است. نمایشنامه‌های یونسکو تصویری ملموس از تنهایی و بی‌معنایی زیست انسانی ارائه می‌دهند. او پس از نمایشنامه‌های صندلی‌ها و آمِدِه به شهرت زیادی در فرانسه رسید و کمی بعد در سطح جهانی شناخته شد. یونسکو همچنین به نوشتن شعر، نقاشی و نقد ادبی می‌پرداخت. از دیگر آثار او می‌توان به شاه می‌میرد، عابر هوایی، آمِدِه یا چگونه از شرش خلاص شیم، کرگدن و تشنگی و گشنگی اشاره کرد. او در سال 1994 و در سن هشتاد‌وپنج سالگی در پاریس درگذشت.

در بخشی از متن کتاب صندلی‌ها می‌خوانیم

پیرمرد ساعت شش عصر است و هوا به این زودی تاریک شده. یادت می‌آید؟ مثل این‌که زمانه کاملا فرق می‌کرد. ساعت نه هنوز هوا روشن بود، حتی ساعت ده، نصف‌شب.

پیرزن درست است. عجب هوش و حواسی داری!
پیرمرد حالا همه‌چیز عوض شده است.
پیرزن می‌دانی چرا عوض شده؟

پیرمرد نه، نمی‌دانم، سمیرامیس؛ محبوب من... شاید از این نظر است که هرچه ما پیش‌تر می‌رویم، ردّ چرخ‌ها عمیق‌تر می‌شود. این تقصیر زمین است که هیچ‌وقت از حرکت باز نمی‌ایستد، حرکت، حرکت.

پیرزن حرکت، حرکت، عشق من... (سکوت) اوه، بله! تو واقعا دانای بزرگی، تو خیلی باهوشی، عزیزم. تو می‌توانستی صدراعظم یا رئیس‌الرؤسا بشوی، یا حتی یک فیزیکدان عالی‌مقام و یا وزیر پست و تلگراف. اگر خواسته بودی، اگر در زندگی کمی بلندنظری داشتی...

فهرست مطالب کتاب

اوژن یونسکو؛ پوچ‌گرا یا پرخاشگر؟
یادداشت ناشر
شخصیت‌های نمایش
دکور
صندلی‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صندلی‌ها
نویسنده
مترجممهدی زمانیان
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات110
زبانفارسی
شابک978-622-7542-96-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صندلی‌ها

حسام سلیمانی
۱۴۰۱/۹/۱۷
نمایشنامه «درس» اوژن یونسکو هم بی نظیره مطالعه کنید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صندلی‌ها

برای دریافت کتاب صندلی‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.