معرفی و دانلود کتاب صوتی به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب صوتی به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه
قیمت:
۱۳,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه

همکاری آداب‌و‌رسوم دست‌و‌پاگیر اجتماعی با فقر که درنهایت به جنایت منتهی می‌شود! عزیز نسین در اثر طنزآمیز خود، کتاب صوتی به خاطر پنج قروش، داستان یک روز از زندگی «روحی بیگ» را برایتان بازگو می‌کند. مردی که به آداب‌دانی و رفیق‌بازی مشهور است اما به دلایل نامعلومی، تنها به خاطر پنج قروش دست به جنات می‌زند. پیش از هر قضاوتی درمورد قهرمان قصه، باید تا پایان این داستان کوتاه اجتماعی، با نویسنده همراه شویم.

درباره‌ی کتاب صوتی به خاطر پنج قروش

قروش از واحدهای پول در ترکیه است که ارزش چندانی ندارد اما روحی بیگ به خاطر بازپس‌گیری پنج‌تا از آن، بلیط‌فروش بخت‌برگشته را با چاقو زخمی می‌کند. این اولین صحنه‌ای‌ست که با شنیدن کتاب صوتی به خاطر پنج قروش، در برابرتان ترسیم می‌شود اما عزیز نسین (Aziz Nesin) پیش از هر قضاوتی شما را به بردباری دعوت می‌کند و اجازه‌ می‌دهد به جای سرکوفت‌زدن به روحی بیگ، کمی از اوضاع زندگی او سر دربیاورید.

در این داستان کوتاه، کوچه‌به‌کوچه در شهر با روحی بیگ همراه می‌شوید تا به دلایل نداری و بی‌پولی و خشونتی که نسبت به بلیط‌فروش داشته پی ببرید. شاید آنچه که جیب این شخصیت را خالی نگه می‌دارد، ولخرجی خانواده یا درآمد کم او نباشد. شاید باید به دنبال ریشه‌ای عمیق‌تر در سنت‌های اجتماعی و آداب‌ورسوم او و هم‌شهریانش بگردیم.

طنازی‌های ظریف عزیز نسین، در این داستان کوتاه هم مانند بسیاری از آثارش، به‌خوبی خودنمایی می‌کند. نویسنده باورهای غلط اجتماعی، تعارف‌های توخالی و محبت‌های پوشالی را به سخره می‌گیرد تا عقب‌ماندگی مردم را به خاطر پای‌بندی به باورهای غلط به تصویر بکشد.

برگردان روان صمد بهرنگی را نباید از یاد برد که بر جذابیت داستان برای مخاطب افزوده. این مترجم که از نویسندگان مشهور ادبیات معاصر ایران است، در انتخاب معادل‌های فارسی در برابر اصطلاحات و جملات عامیانه‌ی ترکی بسیار موفق عمل کرده. به‌طوری‌که مخاطب فارسی‌زبان هرگز متوجه اختلافات فرهنگی خود با نویسنده‌ی کتاب نخواهد شد.

گفتنی‌ست کتاب صوتی به خاطر پنج قروش، پیش از این به‌عنوان یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. نشر گیوا انتشار این کتاب شنیدنی را به عهده داشته است و آن را با صدای حسین نصیری می‌شنوید.

کتاب صوتی به خاطر پنج «قروش» برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان داستان‌های کوتاه با درون‌مایه‌ی اجتماعی هستید و کمی طنز در لحن راوی را هم می‌پسندید، لازم است حتماً کتاب صوتی به خاطر پنج قروش را به لیست آثاری که قصد دارید بخوانید، اضافه کنید.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

عزیز نسین نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه است که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و هنرنمایی در دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد. بااین‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد. کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

شماری از آثار او را می‌توان در کتاب‌های «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... خواند.

در بخشی از کتاب صوتی به خاطر پنج قروش می‌شنویم

کم مانده بود که میانشان شکرآب شود، آخرش روحی بیگ مقاومت کرد و دوستش کنار کشید. روحی بیگ یک اسکناس ده لیره‌ای به گارسون داد. گارسون بقیه‌ی پول را توی یک بشقاب پس آورد؛ دو و نیم لیره و هفتاد و پنج قروش پول خرد. اگر تنها پول خرد را به گارسون می‌داد، کم می‌شد، دو و نیم لیره هم که زیاد می‌شد.

دودل مانده بود که چه کند. آخرش دست دراز کرد و پنجاه قروش برداشت و بقیه‌اش را داد به گارسون، گارسون تشکر کرد و رفت. بعدش بیرون آمدند. روحی بیگ سخت پکر بود. تو دلش می‌گفت: الاغ مردنی، چرا تو خونه یه لقمه نون زهرمار نکردی و افتادی تو هچل؟ گرفتیم که تو خونه زهرمار نکردی، اگه از همین‌جا دوتا نون گرد می‌خریدی و می‌خوردی چی می‌شد؟ خوب، گرفتیم که اینو هم نکردی، چرا نذاشتی که یارو پول غذا رو بده؟ پول خودت به جهنم، پول غذای او را چرا باید بدی؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
14 دقیقه
به خاطر پنج قروش

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی به خاطر پنج قروش: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
راویحسین نصیری
ناشر صوتیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی به خاطر پنج قروش

بابک رحمانیان
۱۴۰۲/۱/۶
یک داستان کوتاه ولی جذاب که حکایت مشکل جو گرفتگی و جو زدگی ما آدمهاست همراه باکمی دست مایه طنز به قلم عزیز نسین و صدای دلنشین گوینده عزیز.
Farnoush Otrodi
۱۴۰۱/۱۲/۲۸
بیان شیوا، گویندگی و ترجمه خوب
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی به خاطر پنج قروش

برای دریافت کتاب صوتی به خاطر پنج قروش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.