معرفی و دانلود کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

عکس جلد کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه
قیمت:
58000 تومان - 6.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

اثری متفاوت از خالق قصه‌های مجید. هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه روایتگر رنج دست‌های پینه‌بسته و کوچک کودکانی است که در قالیباف‌خانه‌ای در کرمان روزگار می‌گذرانند. این کتاب که موفق به کسب عنوان کتاب برگزیده‌ی شورای کودک شده است، دو داستان به نام‌های «نمکو» و «رضو، اسدو، خجیجه» را در بر می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

هوشنگ مرادی کرمانی (Houshang Moradi Kermani) درباره‌ی تجربه‌ی نگارش دو داستان کتاب صوتی بچه‌های قالیباف‌خانه چنین می‌گوید که در سال 1354 با دفترچه‌ای در دست، محله به محله‌ی زادگاه خود را به دنبال کودکان قالی‌باف کرمانی کاوش کرده است تا بتواند روایت دقیقی از رنج صریح و گزنده‌ی زندگی کودکان قشر فرودست جامعه ارائه دهد. حاصل پرسه‌ها جست‌وجوهای او، از کارگاه‌ها و کارخانه‌های قالی‌بافی تا دارهای قالی خانگی، کتابی شده است که اکنون نسخه‌ی صوتی آن پیش روی شماست.

نمکو، رضو، اسدو و خجیجه شخصیت‌های اصلی دو داستان این کتاب صوتی هستند. آن‌ها به دلیل شرایط نابه‌سامان خانوادگی مجبور می‌شوند از سنین کودکی پشت دارهای قالی چله بدوانند و شانه بکوبند. پشت دارهای قالی خبری از کودکی نیست. دست‌های کودکانه و ضعیف باید پابه‌پای بزرگترها تارها و پودها را در هم بتنند و نقشه‌خوانی کنند تا دست آخر قالی خوش‌نقشی زیر پای مردمان بی‌درد پهن شود. اما آن‌ها در حقیقت تار و پود اندوه و مشقت خود را در هم می‌بافند، روایت رنج خود را از روی نقشه به‌آواز می‌خوانند و کودکی خود را از خلال فقر و فلاکت رج می‌زنند.

از نام‌ شخصیت‌ها می‌توان حدس زد که مرادی کرمانی در این کتاب بهره‌ی فراوانی از گویش محلی، رسم و رسومات کرمانی و اشعار و مثل‌ها و اصطلاحات مردم کرمان گرفته است. شاید بتوان گفت این کتاب صوتی پیش از آن که داستانی درباره‌ی زندگی تنگ‌دستانه‌ی قشری از مردم باشد، در حقیقت یک «مردم‌نگاری» دقیق و جزئی‌نگرانه است که به قالب ادبیات درآمده.

نشر صوتی نوین کتاب گویا این داستان را در قالب کتاب صوتی تهیه و عرضه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

  • کتاب برگزیده‌ی شورای کتاب کودک 1359
  • کسب دیپلم افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان جایزهٔ جهانی هانس کریستین اندرسن
  • کسب دیپلم افتخار رئیس هیئت داوران جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن
  • کتاب منتخب دانشگاه سانفرانسیسکو در سال 2000

کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به سبک صمیمی آثار هوشنگ مرادی کرمانی علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هشدار: محتوای دلخراش!

با هوشنگ مرادی کرمانی بیشتر آشنا شویم

این نویسنده در سال 1323 در کرمان متولد شد. او در کودکی مادرش را از دست داد و پدرش نیز به دلیل بیماری عصبی امکان نگهداری از او را نداشت و مادربزرگ و پدربزرگش از او نگهداری کردند. هوشنگ مرادی کرمانی (Houshang Moradi Kermani) پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان به تهران مهاجرت کرد و در رشتهٔ ترجمهٔ زبان انگلیسی تحصیلات خود را ادامه داد.

همکاری با رادیو محلی کرمان آغاز فعالیت ادبی و شروع نویسندگی وی بود. تا زمانی که در سال 1353 کتاب قصه‌های مجید به چاپ رسید و با استقبال زیادی از جانب مخاطبین و منتقدین مواجه شد.

از دیگر آثار مرادی کرمانی می‌توان به «بچه‌های قالیباف خانه»، «نخل»، «مشت بر پوست»، «تنور و داستان‌های دیگر»، «لبخند انار»، «مهمان مامان»، «کبوتر توی کوزه»، «مربای شیرین»، «مثل ماه شب چهارده»، «نه تر و نه خشک»، «شما که غریبه نیستید»، «پلوخورش» و «آب‌انبار» و «ته خیار» اشاره کرد.

کارگردانان بزرگی مثل «صدیق برمک»، «کیومرث پوراحمد»، «ابراهیم فروزش»، «محمدعلی طالبی»، «داریوش مهرجویی»، «فرهنگ خاتمی» و «مرضیه برومند» از روی داستان‌های این نویسنده برجسته اقتباس کرده‌اند که مشهورترین آن‌ها مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» و فیلم سینمایی «مهمان مامان» نام دارند.

در بخشی از کتاب صوتی بچه‌های قالیباف‌خانه می‌شنویم

روز به کوه رفته، مش‌رحیم از دکونش اومده بود بیرون. روی پیتی زیر درخت چنار نشسته بود و تسبیح می‌نداخت که سروکله‌ی یدالله پیدا شد. یدالله سلام کرد. مش‌رحیم جواب داد. یدالله کنار پیتی که مش‌رحیم نشسته بود سرپا نشست. کم‌کم سروکله‌ی حاجی‌بیک و مل‌جواد و سیدرضا و کل‌ماشالله و چندتا دیگه هم پیدا شد. ردیف به ردیف در دکون مش‌رحیم نشستن. بعدازظهرها بیشتر مردهای ده دم دکون مش‌رحیم جمع می‌شدن. حرف می‌زدن و وراجی می‌کردن و دست آخر قند و چای و توتون و سیگار از مش‌رحیم قرض می‌کردن و تو دستمالاشون می‌پیچیدن و به خونه می‌رفتن. تابستون که می‌اومد، موقع میوه‌چینی و برداشت محصول، قرضاشونو می‌دادن.

مش‌رحیم حساب کار دستش بود. تا می‌دید همه گوش تا گوش نشستن و می‌خوان گوش‌بری کنن، هوای آب پاشیدن جلوی دکون به کله‌ش می‌افتاد. تو دکون می‌رفت و کاسه‌ی نیکلی بزرگی برمی‌داشت و می‌اومد. می‌نشست بغل جو، کاسه رو توی آب می‌زد و شُرپ‌شُرپ آب می‌پاشید و دم‌به‌دم می‌گفت: «ترشح آب نجستون نکنه.» روستاییا می‌دونستن این آب پاشیدن برای تاروندن و رموندن اونایه.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
3 دقیقه
تیتراژ
10 دقیقه
نمکو - قسمت اول
7 دقیقه
نمکو - قسمت دوم
9 دقیقه
نمکو - قسمت سوم
10 دقیقه
نمکو - قسمت چهارم
10 دقیقه
نمکو - قسمت پنجم
11 دقیقه
نمکو - قسمت ششم
9 دقیقه
نمکو - قسمت هفتم
10 دقیقه
نمکو - قسمت هشتم
12 دقیقه
نمکو - قسمت نهم
11 دقیقه
نمکو - قسمت دهم
7 دقیقه
نمکو - قسمت یازدهم
12 دقیقه
نمکو - قسمت دوازدهم
12 دقیقه
نمکو - قسمت سیزدهم
12 دقیقه
نمکو - قسمت چهاردهم
12 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت اول
7 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت دوم
9 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت سوم
10 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت چهارم
8 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت پنجم
8 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت ششم
11 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت هفتم
12 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت هشتم
20 دقیقه
رضو، اسدو، خجیجه - قسمت نهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه
نویسنده
راوینادر فلاح
ناشر چاپیانتشارات معین
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۵۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
58000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۱/۹/۲۹
اگر ده و صد تا ستاره هم بود من به این اثر امتیاز می دادم هم به شاهکار جناب مرادی کرمانی و هم به گویندگی بی نقص آقای فلاح که با لهجه شیرین کرمانی داستان را قند مکرر کردند. جالب آنکه راوی در مقام سوم شخص لهجه خفیفی داشت و در دیالوگ ها لهجه ای غلیظ میافت. داستان اول: داستان با با یک سوختن آغاز و با و سوختنی دیگر پایان میابد. داستان گزنده تلخ است، روایتی عریان از بیچارگی و فلاکت و خرافه پرستی مردمی بیچیز که بابت ظلم دیگری مجبور می شوند طفل کم سال خود را به اسیری بدهند. در واقع داستان نمکو شاید مقدمه ای است بر چگونه قالیباف شدن اطفال بیگناه. داستان دوم: داستان دوم در همان قالیباف خانه شروع می شودو با مرگ زن و فرار شوهر از قالی و قالی بافی تمام می شود. در جای جای داستان درد فقر و نداری را می توان حس کرد که تسمه از گرده مردم می کشد و چه زنگی هایی که پای دار قالی به فنا نمی رود. شنیده بودم قالی باف ها عمر و زندگی خور را به تار و پود فرش گره می زنند ولی با شنیدن این داستان ها بهتر درک کردم. با سپاس از کتابراه
اعظم منصوری
۱۴۰۲/۷/۶
داستانی بسیار زیبا و تکان دهنده از زندگی مردم خطه‌ی کرمان. مردمی که از روی ناچاری و درماندگی فرزندانشان را به قالیباف خانه‌ها میفرستادند تا با پولش گرهی از مشکلات زندگیشان باز کنند. بچه‌ها در قالیبافخانه با مسائل و مشکلات زیادی روبرو میشدند و مجبور به تحمل سختیها دور از خانه بودند و گاهی برای فرار از این سختیها و بازگشت به خانه با حوادث جبران ناپذیری مواجه میشدند. داستان دوم این کتاب بسیار تکاندهنده تر است و باورش برایم خیلی سخت میشود که چرا باید مردم آنقدر زندگی سختی داشتند که مجبور بودند بچه‌های خود را از خانه دور کنند و در قالیباف خانه‌های تاریک و نمور به بیگاری بفرستند و بخاطر نداشتن تغذیه درست و دوری از آفتاب با مشکلات بدنی و فیزیکی روبرو میشدند و از همان کودکی با بیماریهای مختلفی دست و پنجه نرم میکردند و..... با تشکر فراوان از آقای مرادی کرمانی بخاطر نگارش این داستان جذاب و تاثیر گذار و تشکر از آقای نادر فلاح بخاطر روایت زیبای داستان و همینطور تشکر از آقای ارجمند بخاطر موسیقی زیبا و هماهنگ با داستان و تشکر از کتابراه.
Monir Naghikhani
۱۴۰۱/۱۰/۱۸
بسیار جالب، من حال خوبی ندارم، اوضاع کشورم، همراه با گوش سپردن به کتاب بچه‌های قالیبافخانه، ودیدن فیلم گوزنها، خودتون حدس بزنید که چه حالی دارم الان، فقط فکر میکنم که چگونه زندگی و دنیا میتونه زیبا باشه، این دنیا هیچ چیز زیبایی نداره یا اگه داره من نمیبینم، کمی انسانم آرزوست، کمی آرامش، کمی نبودن و فقر وبیماری، کمی شادی در چهره مردم، بچه زباله گردی که آرزوش اینه سطلهای زباله کوتاه تر باشه تا راحت بتونه توشون سرک بکشه، فکر کنم دارم حال شمارو هم میگیرم دیگه بسه، کوتاه کنم، دوستون دارم آرزوی سلامتی ودلی شاد برای تمامی انسانهای جهان. چی میشه دنیا؟ الان که اینطوریه همدیگرو سلاخی میکنن وای به روزی که جهان آنچه من میخواهم بشه!!!!!!!!
م.فروهر
۱۴۰۱/۱۰/۵
قصه‌های مرادی کرمانی رو مثل منی که روستا زاده هستم و بازندگی در ده بزرگ شدم بسیار خاطره انگیز هست.... البته بعدگذشت سالها دیگه ده مون بعدچهل سال تبدیل به شهر شدو شهرداری داره
خلاصه از داستان‌های کرمانی بسیار لذت میبرم وبه شماهم پیشنهاد میکنم امتحان کنید
ازصداقت وسادگی سرشاراست
دراین قصه‌ها دلم
برای نمکو ریش شد!!!!
و اما اصل مطلب
فقر، اعتیاد، جهل، ونادانی...
روستاهای جنوب شرقی پراز درد، فقر وبیچاره گی
مسئول این همه فقر، وگرسنگی وبخت بد
کیست،
خدایا مشکلات کشورمان را راه گشا باش، ووو...
میترا اشکان
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
با سلام و خسته نباشید خدمت تیم قوی کتابراه. با گوش دادن به این کتاب بسیار زیبا و صدای خوش الحان گوینده‌ی عزیز، زیبایی‌ها و سادگی‌های زندگی بی ریای بچه‌های کرمان رو کاملا میشه تصور کرد یجورایی با این داستان انگار تو خود کرمان زندگی کردم زندگی‌ها ساده و بی ریا و بسیار زیبا بود توی این داستان شیوا و و دوست داشتنی... در کل یکی از لذت بخش‌ترین گیراترین و آرامش بخش‌ترین کتابهای صوتی بود که تا حالا گوش کردم، حتمااااا توصیه میکنم گوش کنید اونم با جون و دل اونم نه یکبار بلکه چندین بار. بازم تشکر فراوان از کتابراه عزیز
اسدالله محمودآبادی
۱۴۰۱/۱۲/۸
کتابی با نهایت دقت و ظرافت توسط استاد مراد کرمانی بسیار کارپردازانه و موشکافانه سال‌های تسلط ظلم و ظالم و کار کشیدن از گرده کودکانی که به جای بچگی کردن در دخمه‌های تاریک و نمور قالیباف خانه‌ها به بیگاری کشیده شده‌اند را به رشته تحریر در آورده‌اند. و بسیار شیوا و زیبا با لهجه دلنشین و جذاب کرمانی و توسط هنرمند ارزشی بزرگ کشورمان استاد فلاح بیان شده است. زیبایی موسیقی متن بر جذابیت آن افزوده و دلنشینی و شیوایی قصه را صد چندان کرده است. از تمامی عزیزان فوق الذکر و دست اندرکاران کتابراه بسیار سپاسگزارم.
زهرا طهماسبی
۱۴۰۲/۸/۲۶
نویسنده بزرگ هوشنگ مرادی کرمانی خیلی زیبا و رسا فقر، تنگدستی، خرافات و زندگی سخت قالیباف‌ها را به قلم کشیده، بارها مادرم از بافتن قالی توسط دختر بچه‌ها گفته بود و حتی خودش هم از کودکی قالیبافی را آموخته، ولی تصور اینکه در کارگاه‌ها چطوری دخترها مجبور بودند قالی ببافند تا خرج زندگی خود را بدهند دور از تصورم بود. آن جا که خرافات از جهل و بیسوادی مردم ۵۰ سال پیش بود و متاسفانه هنوزم آثار خرافات وجود داره خیلی غم انگیز هستش. به نویسندگی و گویندگی متن نمره ۱۰۰هم کمه، فوق العاده هستش
T.Tarrah
۱۴۰۲/۳/۴
زیبا ولی سیاه بود.
انقدر که خوانش زیبا و هم لهجه کتاب گیرا و نثر وقلم با احساس جناب مرادی و تصویر کامل و کافی که برای همراه شدن باقصه، توصیف میشه، ساده و راحت قلبتون پر از درد میکنه.
اصلا برای دل نازک‌ها مناسب نیست ولی چقدر این داستان‌ها لازمه. دیگه هیچ وقت نمیتونم از فرش‌های دست بافت بدون فکر کردن به این چند داستان، رد بشم 😥😥🥺🥺
سپاس از تیم درجه یک کتابراه
رابعه نظرپور همدانی
۱۴۰۲/۴/۳۱
چقدر روان نوشته شده چه توصیفات واقعی انگار در کرمان در اون قالیباف خونه بودم چقدر شما هوشنگ مرادی کرمانی نازنین استادی قصه‌ای تلخ پر از ظلم و زحمت و سادگی و ترس و تریاک برای نمکو و رضو و اسدچقدر غمگین شدم ممنون از نادر فلاح با اجرای بی نظیر چقدر لذت بردم و عاشق لهجه کرمانی شدم و گاهی خندیدم
ممنون از موسیقی گوش نواز
Reza Amanollahi
۱۴۰۲/۷/۱۴
همیشه دلم میخواست کتاب‌های جناب مرادی کرمانی، همشهری عزیزم را بخوانم و بسیار خوشحال و هیجان زده‌ام که با این کتاب صوتی شروع شد. نیاز به تعریف قلم ظریف و ساده استاد نیست. خوانش نادر فلاح عزیز با لهجه شیرین کرمانی، از همان ابتدای کتاب مرا تحت تاثیر ویژه‌ای قرار داد. دستمریزاد به همه عوامل پشت صحنه این اثر.
مریم رهی
۱۴۰۱/۹/۲
آقای مرادی کرمانی رو همه با قصه‌های مجید میشناسن. خیلی بچه بودم که پخش میشد، چیز زیادی ازش یادم نیست ولی یادمه که تو اون زندگی فقیرانه‌ای که به تصویر کشیده بودن شیرینی و نمکش زیاد بود. این کتابو به هوای اون فضا گوش دادم و باید بگم که در عین زیبایی خیلی خشن و دل خراش بود
رو Abdolmaleki
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به نام خدا در داستان نمکو کوهی بر کوه غم هایم اضافه شد و بر زخم هایم نمک پاشیده شده این قصه از اعتبار درجه عالی است از غصه در حد اعلای. گوینده عالی جناب کرمانی گویا دوربین دستش گرفته و تک تک بازیگرانش عالی نور عالی، صدا عالی
سید حمید
۱۴۰۱/۱۱/۴
دلم شکست. غم بهه دلم نشست.. پدر بزرگم کارگاه قالی داشت... ولی باشویه مهربونی بود. هنوز که هنوزه کسی اسمش رو میاره ازش به خوبی یاد میکنند.. تعجب میکنم چرا این همه سختی‌ها رو با هم تقسیم نمی‌کردند. خدایا دلها رو به هم نزدیک کن... ممنون از نویسنده و صدای همشهری عزیزم
نیلوفر یوسفی
۱۴۰۱/۱۲/۲۸
سلام واقعا قشنگ بود و صدای گوینده هم عالی بود وقتی گوش می‌دادم راحت همه‌ی صحنه‌ها را می‌توانستم تجسم کنم گرچه جاهایی از داستان مملو از واقعیت‌های تلخی بود که غم انگیز بود ولی آدم از شنیدن داستان به خاطر نوع نگارش لذت می‌برد
زینب قدیریان
۱۴۰۲/۷/۲۵
بعضی از کتاب هارو باید ظرفیت کتابخوانی و ظرفیت شنیدن بعضی جمله‌ها و متن هارو داشته باشی که بتونی به گوش دادن و خوندن اون کتاب ادامه بدی.... این کتاب از اون کتاب‌ها بود..... گوینده هم مناسب بود
مشاهده همه نظرات 46

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه

برای دریافت کتاب صوتی بچه‌های قالیباف خانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.